Bli e-sportsproffs – sök till gymnasiet

Medlem

Undrar hur själva intagningen kommer se ut. Man vågar väl anta att intresset för ett sådant program kommer vara väldigt stort. Vi gissar att det kommer vara 300 platser totalt att söka till första året. Antalet sökande kommer garanterat vara minst 10 gånger så stort, dvs. 3000. Är det lotteri eller kommer vi se uttagningar i stor skala? Och vilket eller vilka spel kommer anses vara tillräckligt etablerade för att klassas som ett e-sportspel? Man kan ju hoppas att dom går på betyg eftersom det säkerligen kan motivera många att plugga hårdare i grundskolan.

Sen tror jag som en del andra skrivit att detta är positivt. Om man tror att utbildningen kommer gå ut på att spela 4 timmar varje skoldag så är man väldigt fel ute. Och oavsett vad så är dom flesta gymnasieutbildningar tämligen värdelösa. Det handlar bara om att fixa behörighet till högskolan. Det är på högskolan dom verkligt samhällshotande utbildningarna finns. Studenter som lånar hundratusentals kronor från CSN för att utbilda sig till något som samhället har ett väldigt litet eller i vissa fall obefintligt behov av.

Så bara ungdomarna tar sig igenom gymnasiet med hyfsade betyg så är det en vinst värd att ge detta en chans tycker jag. Bra initiativ!

Medlem

Känns lite som generation av ungar som går en sån utbildning kommer vara en belastning på samhället. Inte nog med att det redan finns seriösa ynglingar som hoppar av skolan för att bli "proffs" men i slutändan misslyckas hårt. Alltid lika underhållande att höra folk prata om hur bra dom är och hur mycket dom kommer att tjäna.


signatur

Idono. That's me!

Medlem

I högstadiet tänker de "åh vad soft", sen när de är 20 lufsar de runt hemma hos mamma och undrar varför de inte får nåt jobb.

Medlem

Gick på bowling gymnasiet i nässjö, tror detta blir något liknande då träningen sker utanför skolan. Enda skillnaden mot ett vanligt gymnasie är att du alltid har tillgång till förbättring inom sporten istället för att göra det på fritiden så att säga.

Vox
Medlem

Jag ställer mig lite lätt frågande till vem som ska lära ut på programmet. Varenda unge kommer ju hantera materialet bättre än lärarna någonsin kommer att kunna göra.

Medlem

Betvivlar starkt att dagens ungdomar skulle orka med något tempo som krävs om man verkligen vill komma någon vart inom e-sporten. Det är ju inte bara lek om dom tror det, tror inte en sekund på att dom skulle ha disciplinen som krävs.

Bara spontan reaktion från någon som hanterar dessa ungdomar varje dag.

Medlem

Tycker detta är en kanongrej, OS borde slopas helt så att Esopeliten kan ta över, vem behöver röra på sig, sen räcker det med cirka 80 i IQ, fan vi tar hit folk med lägre så de får ändå dessa "snubbar" att framstå som genier.

Nej, slopa utbildning helt, livet som skola räcker, vad pengar skattebetalarna skulle tjäna, dra ned sjukvård och omsorg när ni ändå är på G. I Sverige 2015 behöver man inte ens körkort för att köra bil, du behöver inte ens äga den, du tar bara vilken bil du vill ha.

Kan det bli bättre!

dom borde ha ett program som lär folk hur man lever på socialbidrag utan att bli kriminell

jag hade gärna sökt dit 1988 .. men alla hade fått slåss om att använda skolans enda ABC80

Medlem

Säkert ett vinnande koncept för skolorna som lyckas profilera sig rätt, men tveksam till att det är något vidare bra för eleverna. Om skolpengen på programmet är någorlunda hög så vill säkert många privata skolor locka till sig elever, men precis som när det gäller alla andra elitaktiviteter så är det så extremt få så kommer att tjäna några pengar på sin sport.

Så länge programmet get grundläggande behörighet för fortsatta studier så kan det kanske fungerar som ett alternativ. Att läsa eventteknik är väl iofs inte helt fel, men den kursen borde man ju kunna läsa som fristående kurs om man är intresserad av eventbiten.

Medlem

Man får ju känslan av att flera här verkar tro att de endast kommer sitta vid en dator och spela hela dagarna.

Så är knappast fallet.
Ni kan ju börja med att läsa vad det faktiskt står i själva nyheten samt i länkarna man bifogat istället för att nöja er med att läsa rubriken.

Skrivet av Idono:

Känns lite som generation av ungar som går en sån utbildning kommer vara en belastning på samhället. Inte nog med att det redan finns seriösa ynglingar som hoppar av skolan för att bli "proffs" men i slutändan misslyckas hårt. Alltid lika underhållande att höra folk prata om hur bra dom är och hur mycket dom kommer att tjäna.

Det tror inte jag.. vill du veta varför? Dessa killarna och tjejerna kommer inte behöva hoppa av skolan för att satsa på e-sport, då de går på en skola som både ger dem utbildning i e-sport samt i vanliga gymnasieämnen som krävs för att kunna söka vidare.
De kommer även att få hjälp utav riktiga e-sportsproffs, vilket knappast de som hoppar av gymnasiet kommer att få.

Medlem

Ibland känns det som att samhällsresurser läggs på fel saker.

Medlem

MVG i Ninja Looting


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Medlem

Eh... va, gymnasium för att lära sig spela spel?

Medlem
Skrivet av Paddington:
Skrivet av Ferren:

Folk får välja själva vilken inriktning dom ska gå på gymnasiet, det är en valfrihet i ett demokratiskt land. Om man ser att dataspel fördummar folk så kanske inte detta är det bästa forumet att vara på, om man inte själv anser sig va dum i huvudet.

Om du lät ungar välja mellan att äta praliner eller gröt till frukost, vad tror du de skulle välja? Det handlar inte om att göra folk dummare än base-value intelligens. Det handlar om bildning. Det handlar om att erbjuda eller inte erbjuda en vettig utbildning för att dessa människor både för sin egen skull och för landets, som medborgare ska kunna bidra med sin kunskap. Ska de då kunna spela dataspel? Tror du att dessa skolor skulle finnas om det var staten som styrde? Men nu är det privata aktörer som driver skolor som vill sälja sina utbildningar till eleverna. "Vad tycker eleverna om? Spela dataspel? Då ger vi dom det."

Ung människa: "Det här tycker jag är bra, jag får göra det jag tycker är roligt"

Jag vet att unga människor tycker att de är skitsmarta och tror sig veta sitt eget bästa, men så är sannerligen inte fallet många gånger.

Skrivet av didde:

Så det här är bara bra, så länge man täcker alla möjligheter för framtida studier så kör på.

Det gör man inte. För det går inte.

På min KOMMUNALA gymnasieskola fanns det möjlighet att
läsa ett fler tal profiler i både olika sporter och även musik.
Dom som läste profilerna kunde läsa vilket program som helst. Många som tillsammans med mig läste Naturvetenskap läste just dessa speciella profiler, klarade sin utbildning på 3 år med bra betyg en av dom hade bokstavligt talat MVG i allt.
Att då ha en profil med e-sport som inriktning tycker inte jag är konstigare än någon annan profil. Problemet blir om det är ett program som bara blir spelande inte om det är ett program där man dessutom kan läsa en profil i e-sport.

Medlem

http://www.sigtuna.se/sv/Start-Arlandagymnasiet/Program/Arlan...
Så jag kände mig tvungen att läsa på ämnet lite mer och här är vad Arlanda gymnasiet säger om e-sportsprofilen de tagit fram. Det är svårt att säga vad det faktiskt blir innan någon börjat läsa profilen men om man läser igenom vad de säger om profilen så handlar det mer om att hjälpa elever att kombinera en satsning på e-sport och lyckas i skolan.
Det är alltså inte en gymnasieprofil där du spelar datorspel istället för att studera utan en profil där du får hjälp att studera och spela datorspel. Eleverna som söker dit skulle sannolikt spelat oavsett nu har de möjligheten att göra det på ett sätt där det är lättare att kombinera det med studier:
Kan det vara något annat än bra?

Medlem
Skrivet av Fenix:

MVG i Ninja Looting

Själv lär jag väl få MVG i "hardcore gaming C" , en mycket utmanande kurs

fniss.

12
Skriv svar