Råd ang. uppgradering

Jyu
Medlem
Råd ang. uppgradering

Tjo,

Följande komponenter har jag just nu:
Moderkort: GIGABYTE GA-790XTA-UD4 790X AM3 ATX
CPU: AMD PHENOM II X4 965 BE 3.4GHZ 8MB SOCKET AM3 BOX
Minne: CORSAIR 4GB DDR3 XMS3 PC10600 1333MHZ (2X2GB)
Grafikkort: XFX RADEON HD5450 512MB DDR2 PCI-E VGA/DVI/HDMI SILENT LP

Jag vill kunna lira t.ex. witcher 3 med OK grafik. Jag vill även kunna köra med två skärmar + en TV (via hdmi). Jag spelar inte jätte mycket, så behöver kanske inte ha ett monsterkort.

Räcker det att uppgradera grafikkortet? I så fall vilket grafikkort runt 2000-3000 kr är mest prisvärt?
Jag har tittat lite på: http://www.inet.se/produkt/5414663/xfx-radeon-r9-290x-4gb-cor...
Men det är kanske overkill?

Tack på förhand!

Medlem

Allting beror på hur bra flyt du vill ha i Witcher 3, ifall det räcker med runt 30FPS så kommer det kortet att räcka för fullt OK grafik. Om inte så behöver du titta på 970 / 980.
Jag skulle rekommendera ett annat RAM paket, någonting med absolut minst 8GB.

Din CPU bör inte dra ner dom andra komponenterna så där klarar du dig fint.

Testpilot

290x är ett grymt prisvärt kort och för din del kan det vara bra åka av i spel som kör mantle också.
Så en enkel uppgradering är att helt enkelt skaffa ett sådant kort och stoppa i.

Tips: Stoppa i lite mer minne så du får minst 6 helst 8Gb eller mera , det bör göra susen.

Törs inte uttala mig om prestandan på din processor , är dåligt insatt så nån annan får inflika med åsikter.

Medlem

Det enda jag kan tänka på är att eftersom du inte har haft ett direkt krävande kort innan så bör du kolla upp ifall du har strömförsörjning så det räcker. 600W räcker fint till ett 290X ifall nätagget har bra kvalité.

Som jag nämnde tidigare, ifall du vill köra specifikt Witcher 3 på bra grafik så beror allt på hur många FPS du är ute efter.
Eftersom att RAM är en såpass billig uppgradering idag så kan jag inte rekommendera annat än minst 8GB.

Medlem

Hela datorn skulle behövas uppgraderas.
CPUn är rätt gammal och i klass med första generationen 4 kärniga CPUer.
Men eftersom du sitter på en begränsad budget skulle den där 290x och mer ram vara en bra investering. Kortet kan du föra över till nyare system när du har råd med ny cpu, moderkaka och ram.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Mest prisvärda grafikkortet just nu.

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/nvidi...

Annars så skulle jag ha avvaktat och se vad AMD har att erbjuda med sin kommande 300-serie som ska utmana Nvidias nuvarande 900-serie. The Witcher 3 släpps ju ändå inte förrän i maj, och tills dess så kan det ha hänt en hel del på marknaden. Prissänkningar, nya modeller m.m..

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Mest prisvärda grafikkortet just nu.

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/nvidi...

Annars så skulle jag ha avvaktat och se vad AMD har att erbjuda med sin kommande 300-serie som ska utmana Nvidias nuvarande 900-serie. The Witcher 3 släpps ju ändå inte förrän i maj, och tills dess så kan det ha hänt en hel del på marknaden. Prissänkningar, nya modeller m.m..

Skulle inte rekommendera GTX 970 ens till min värsta fiende efter alla problem. Allt fler butiker har börjat ta tillbaka korten.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Bojkott:

Mest prisvärda grafikkortet just nu.

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/nvidi...

Annars så skulle jag ha avvaktat och se vad AMD har att erbjuda med sin kommande 300-serie som ska utmana Nvidias nuvarande 900-serie. The Witcher 3 släpps ju ändå inte förrän i maj, och tills dess så kan det ha hänt en hel del på marknaden. Prissänkningar, nya modeller m.m..

Skulle inte rekommendera GTX 970 ens till min värsta fiende efter alla problem. Allt fler butiker har börjat ta tillbaka korten.

https://www.youtube.com/embed/xMA9xKn0DaE

https://www.youtube.com/embed/SOKEfTcdcKY

Jag sitter själv på ett 970 och märker endast av 1-2 FPS drop efter 3.4GB ungefär. Absolut inget stutter eller liknande.

Medlem
Skrivet av Zalcore:

Jag sitter själv på ett 970 och märker endast av 1-2 FPS drop efter 3.4GB ungefär. Absolut inget stutter eller liknande.

Självklart är det så att alla inte kommer märka av det för det beror på många saker (upplösning och inställningar). Men i överlag är det här det värsta som hänt på länge och väldigt många märker av det när dom kör i 4k upplösning och har flera kort.
Mest troligt kommer det märkas av på fler system i framtiden när allt fler optimeras att använda mer vram. Nya konsolerna kör på mer minne och det är bara en fråga om när PC världen hinner ikapp.

Därför kan jag inte med ett rent samvete rekommendera ett GTX 970 till någon som planerar att ha kortet mer än ett år eller som vill vara lite mer framtidssäker.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Medlem

Inlägget blev tomt :\

Man märker bara av problemet med GTX970 om man kör 4K, och det är marginell skillnad. Folk klagade inte på att kortet presterade dåligt när det släpptes, men helt plötsligt för att en fuling har uppmärksammats så är det helt plötsligt det sämsta kortet i världen. Kortet är lika bra som innan, och det slår ett 290X både prestandamässigt och energimässigt.

Den dagen då majoriteten av de dödliga folket kör med 4K-upplösning så kommer GTX970 att vara lika modernt som ett GTX480 är idag. Faktum är att såvida man inte köper två grafikkort eller fler så är 4K ospelbart vilket kort man än har. Och låt oss säga att man köper ett kort idag, och planerar att gå upp till 4K om 2år. Då är chanserna större att det finns betydligt bättre kort som ensam presterar bättre än två av det kort som du har.

Att börja rusta upp datorn idag för framtida 4K-planer är lika meningslöst som att försöka sätta eld på snö. Dagens hårdvara är inte gjord för 4K. Man kan med flera kort få någorlunda bra FPS, men om 1-2 år då? Då har man lagt ut flera tusentals kronor på något som blir totalt värdelöst. Uppgradera datorn för 4K när branschen väl är redo för 4K istället, vilket om två år innebär Nvidias Pascal-arkitektur med enormt mycket högre minnesbandbredd. Och steget efter det blir Volta som kommer ha staplade minnen, vilket kommer ge oss mycket större minnesstorlek.

Medlem

970 är långsammare i vissa spel i vissa upplösningar och snabbare i andra (här snackar vi 6-10 fps vilket motsvarar runt några procent).

http://www.techpowerup.com/reviews/MSI/GTX_970_Gaming/29.html


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Inlägget blev tomt :\

Man märker bara av problemet med GTX970 om man kör 4K, och det är marginell skillnad. Folk klagade inte på att kortet presterade dåligt när det släpptes, men helt plötsligt för att en fuling har uppmärksammats så är det helt plötsligt det sämsta kortet i världen. Kortet är lika bra som innan, och det slår ett 290X både prestandamässigt och energimässigt.

Den dagen då majoriteten av de dödliga folket kör med 4K-upplösning så kommer GTX970 att vara lika modernt som ett GTX480 är idag. Faktum är att såvida man inte köper två grafikkort eller fler så är 4K ospelbart vilket kort man än har. Och låt oss säga att man köper ett kort idag, och planerar att gå upp till 4K om 2år. Då är chanserna större att det finns betydligt bättre kort som ensam presterar bättre än två av det kort som du har.

Att börja rusta upp datorn idag för framtida 4K-planer är lika meningslöst som att försöka sätta eld på snö. Dagens hårdvara är inte gjord för 4K. Man kan med flera kort få någorlunda bra FPS, men om 1-2 år då? Då har man lagt ut flera tusentals kronor på något som blir totalt värdelöst. Uppgradera datorn för 4K när branschen väl är redo för 4K istället, vilket om två år innebär Nvidias Pascal-arkitektur med enormt mycket högre minnesbandbredd. Och steget efter det blir Volta som kommer ha staplade minnen, vilket kommer ge oss mycket större minnesstorlek.

Just nu märker man det i 4k för dagens spel i överlag inte använder speciellt mycket vram. Men tittar vi historiskt sett så har mängden vram som vi använder i 1080p ökat rätt mycket senaste åren och finns inga indikationer på att vi helt plötsligt kommer stanna av idag.
Därför kan vi med säkerhet säga att vi redan om något år börjar nå 3.5gb i 1080p med någorlunda inställningar.

Du måste också tänka på att när kortet väl når upp till 3.5gb blir det inte bara söligare utan skapar även en massa problem likt videos jag visade tidigare.

Som jag skrev tidigare kan jag inte med gott samvete rekommendera ett problemkort och jag måste säga att alla som köpt ett borde returerna så fort som det är möjligt och köpa ett bättre, Antingen ett 980 eller ett 290/x.
Men för guds skull rekommendera inte ett problemkort som så många har problem med.

Som jag skrev i två andra trådar tidigare är det inte 1-3% skillnad i prestanda. Det är vad några få tester säger men allt fler som testar sina kort i olika spel och lägger benchmarks märker att GTX 970 har större problem med stuttering än vad AMD hade med sina 7870 när det var som värst.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Som jag skrev tidigare så har jag själv ett 970 och har absolut inte några stutter problem efter 3.5GB. Lånade även kompisens kort en snabbis och testade att köra i SLI och fick samma resultat med 3.8GB användning, testat i Dying Light, FC4 och Watch Dogs.

Din rekommendation är istället att köpa aningen ett 980 för nästan 2000:- mer, eller ett ATI kort som istället slukar el och alstrar värme i mängder.

Som många poängterat ut innan också så gjordes många tester i 4k och SLI vid lanseringen, och därefter. Trots detta så klagade ingen på dessa massiva problem då?
Men så fort det kommer fram att det kan finnas problem så har helt plötsligt kortet blivit sämre och alla klagar till höger och vänster.

970 är överlägset det bästa kortet jag använt genom åren.

Medlem
Skrivet av Zalcore:

Som jag skrev tidigare så har jag själv ett 970 och har absolut inte några stutter problem efter 3.5GB. Lånade även kompisens kort en snabbis och testade att köra i SLI och fick samma resultat med 3.8GB användning, testat i Dying Light, FC4 och Watch Dogs.

Din rekommendation är istället att köpa aningen ett 980 för nästan 2000:- mer, eller ett ATI kort som istället slukar el och alstrar värme i mängder.

Som många poängterat ut innan också så gjordes många tester i 4k och SLI vid lanseringen, och därefter. Trots detta så klagade ingen på dessa massiva problem då?
Men så fort det kommer fram att det kan finnas problem så har helt plötsligt kortet blivit sämre och alla klagar till höger och vänster.

970 är överlägset det bästa kortet jag använt genom åren.

Det kom fram efter att folk började få problem och det var något som inte stämde. Då började någon testa minnet och hittade orsaken bakom problemen.

Att du ensam inte har problem betyder inte att alla du rekommenderar kortet inte kommer ha problem. Om allt fler butiker tar tillbaka, återkallar och slutar sälja korten för att det är för många som har problem vilket inte hänt något annat kort någonsin talar sitt tydliga språk.

Att R9 290 drar några watt mer gör inget när det är billigare och är ett fullt fungerande kort även när minnet tar slut.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Vilka butiker har slutat sälja korten?
Jag vet att vissa accepterar återköp eller byte men inte mer än så.

Jag säger absolut inte att det inte finns folk med problem, men det är dock lite väl uppspelt. Detta är ingenting en "vanlig" användare råkar ut för.
Som du skrev tidigare är 3.5GB inget du kommer upp i ifall du kör 1080p. Den dagen då man använder över 3.5gb vram i 1080p kommer det vara läge att byta kort för att kunna spela med bra FPS ändå.

Medlem
Skrivet av Zalcore:

Vilka butiker har slutat sälja korten?
Jag vet att vissa accepterar återköp eller byte men inte mer än så.

Jag säger absolut inte att det inte finns folk med problem, men det är dock lite väl uppspelt. Detta är ingenting en "vanlig" användare råkar ut för.
Som du skrev tidigare är 3.5GB inget du kommer upp i ifall du kör 1080p. Den dagen då man använder över 3.5gb vram i 1080p kommer det vara läge att byta kort för att kunna spela med bra FPS ändå.

Amazon

Som du ser i testet ovan med bf4 är det i 1440p. Vi lär nå samma nivåer redan nästa år med dagens långsamma utveckling.
Bara för två år sedan skulle vi inte ens nå 2gb i 1080p när Gtx 680 var som populärast.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Zalcore:

Vilka butiker har slutat sälja korten?
Jag vet att vissa accepterar återköp eller byte men inte mer än så.

Jag säger absolut inte att det inte finns folk med problem, men det är dock lite väl uppspelt. Detta är ingenting en "vanlig" användare råkar ut för.
Som du skrev tidigare är 3.5GB inget du kommer upp i ifall du kör 1080p. Den dagen då man använder över 3.5gb vram i 1080p kommer det vara läge att byta kort för att kunna spela med bra FPS ändå.

Amazon
http://i.imgur.com/W4YpGmp.jpg

Som du ser i testet ovan med bf4 är det i 1440p. Vi lär nå samma nivåer redan nästa år med dagens långsamma utveckling.
Bara för två år sedan skulle vi inte ens nå 2gb i 1080p när Gtx 680 var som populärast.

Detta är endast specifika 970 ifrån MSI / ASUS och endast Amazon US / UK. Inga svenska butiker eller "orginal" 970 ifrån nvidia har försvunnit ifrån marknaden så vitt jag vet.
Jag är fortfarande riktigt skeptisk till att detta kommer bli någonting en normal användare ens märker av innan byte till nästa kort.

Gen
Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Bojkott:

Mest prisvärda grafikkortet just nu.

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/nvidi...

Annars så skulle jag ha avvaktat och se vad AMD har att erbjuda med sin kommande 300-serie som ska utmana Nvidias nuvarande 900-serie. The Witcher 3 släpps ju ändå inte förrän i maj, och tills dess så kan det ha hänt en hel del på marknaden. Prissänkningar, nya modeller m.m..

Skulle inte rekommendera GTX 970 ens till min värsta fiende efter alla problem. Allt fler butiker har börjat ta tillbaka korten.

Har man ett 970 och spelar på 1080p så är detta inget problem. Kör man SLI på 1440p så kanske det är mindre rekommenderat. Märkt att spel jag kör på väldigt höga inställningar allokerar 3580MB VRAM men går inte över detta värde. Är dock extrema spel som Lords of the Fallen och Shadows of Mordor. Och t ex Mordor kör jag Very High eftersom Ultra ändå ger så dålig FPS.

Medlem
Skrivet av Gen:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Bojkott:

Mest prisvärda grafikkortet just nu.

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/nvidi...

Annars så skulle jag ha avvaktat och se vad AMD har att erbjuda med sin kommande 300-serie som ska utmana Nvidias nuvarande 900-serie. The Witcher 3 släpps ju ändå inte förrän i maj, och tills dess så kan det ha hänt en hel del på marknaden. Prissänkningar, nya modeller m.m..

Skulle inte rekommendera GTX 970 ens till min värsta fiende efter alla problem. Allt fler butiker har börjat ta tillbaka korten.

Har man ett 970 och spelar på 1080p så är detta inget problem. Kör man SLI på 1440p så kanske det är mindre rekommenderat. Märkt att spel jag kör på väldigt höga inställningar allokerar 3580MB VRAM men går inte över detta värde. Är dock extrema spel som Lords of the Fallen och Shadows of Mordor. Och t ex Mordor kör jag Very High eftersom Ultra ändå ger så dålig FPS.

Precis, just nu är det inget problem. Men blickar man framåt kan det bli ett problem om spelutvecklingen fortsätter i den takt vi har idag. Därför kan inte jag med gott samvete rekommendera ett kort som möjligtvis får problem redan nästa år.
Då är det bättre att gå på ett GTX 980 eller ett R9 290 om ekonomin inte tillåter bättre. Ett R9 kommer inte få en massa stuttering och grafiska artifakter när 4gb minne tar slut vilket en del 970 ägare får vid 3.5gb.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Gen
Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Gen:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Bojkott:

Mest prisvärda grafikkortet just nu.

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/nvidi...

Annars så skulle jag ha avvaktat och se vad AMD har att erbjuda med sin kommande 300-serie som ska utmana Nvidias nuvarande 900-serie. The Witcher 3 släpps ju ändå inte förrän i maj, och tills dess så kan det ha hänt en hel del på marknaden. Prissänkningar, nya modeller m.m..

Skulle inte rekommendera GTX 970 ens till min värsta fiende efter alla problem. Allt fler butiker har börjat ta tillbaka korten.

Har man ett 970 och spelar på 1080p så är detta inget problem. Kör man SLI på 1440p så kanske det är mindre rekommenderat. Märkt att spel jag kör på väldigt höga inställningar allokerar 3580MB VRAM men går inte över detta värde. Är dock extrema spel som Lords of the Fallen och Shadows of Mordor. Och t ex Mordor kör jag Very High eftersom Ultra ändå ger så dålig FPS.

Precis, just nu är det inget problem. Men blickar man framåt kan det bli ett problem om spelutvecklingen fortsätter i den takt vi har idag. Därför kan inte jag med gott samvete rekommendera ett kort som möjligtvis får problem redan nästa år.
Då är det bättre att gå på ett GTX 980 eller ett R9 290 om ekonomin inte tillåter bättre. Ett R9 kommer inte få en massa stuttering och grafiska artifakter när 4gb minne tar slut vilket en del 970 ägare får vid 3.5gb.

Samtidigt ställde jag en liknande fråga (om R9 var ett bra alternativ) på ett annat forum och fick väldigt blandade reaktioner. Vissa tyckte att AMDs drivisar var såpass dåliga att de ger höga frame times (inget att göra med minnet i detta exempel) i jämförelse med nVidia.

Medlem
Skrivet av Gen:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Gen:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Bojkott:

Mest prisvärda grafikkortet just nu.

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/nvidi...

Annars så skulle jag ha avvaktat och se vad AMD har att erbjuda med sin kommande 300-serie som ska utmana Nvidias nuvarande 900-serie. The Witcher 3 släpps ju ändå inte förrän i maj, och tills dess så kan det ha hänt en hel del på marknaden. Prissänkningar, nya modeller m.m..

Skulle inte rekommendera GTX 970 ens till min värsta fiende efter alla problem. Allt fler butiker har börjat ta tillbaka korten.

Har man ett 970 och spelar på 1080p så är detta inget problem. Kör man SLI på 1440p så kanske det är mindre rekommenderat. Märkt att spel jag kör på väldigt höga inställningar allokerar 3580MB VRAM men går inte över detta värde. Är dock extrema spel som Lords of the Fallen och Shadows of Mordor. Och t ex Mordor kör jag Very High eftersom Ultra ändå ger så dålig FPS.

Precis, just nu är det inget problem. Men blickar man framåt kan det bli ett problem om spelutvecklingen fortsätter i den takt vi har idag. Därför kan inte jag med gott samvete rekommendera ett kort som möjligtvis får problem redan nästa år.
Då är det bättre att gå på ett GTX 980 eller ett R9 290 om ekonomin inte tillåter bättre. Ett R9 kommer inte få en massa stuttering och grafiska artifakter när 4gb minne tar slut vilket en del 970 ägare får vid 3.5gb.

Samtidigt ställde jag en liknande fråga (om R9 var ett bra alternativ) på ett annat forum och fick väldigt blandade reaktioner. Vissa tyckte att AMDs drivisar var såpass dåliga att de ger höga frame times (inget att göra med minnet i detta exempel) i jämförelse med nVidia.

Förhoppningsvis inte Sweclockers.

AMD har haft stora problem med frametimes speciellt med 7870/50 innan det fixades med drivrutiner.
Men även när det var som värst är det fortfarande inte i klass med gtx 970 som du ser i testet ovanför.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

1
Skriv svar