Behöver hjälp om PC Gaming!

Medlem
Behöver hjälp om PC Gaming!

Hej Allihopa!

Jag har gått i veckor och funderat i att gå över till PC Gaming! Har läst på mycket under tiden och känner mig väldigt säker kring hårdvaran samt hur man uppdaterar sina olika delar som grafikkort, windows 8.1, processorn m.m. Men det som gör att jag inte beställt en dator är så kallar troubleshooting med spel som te.x köps genom Steam.

Har sett att många har haft problem med spel som Bioshock, Metro 2033 Redux, Wolfenstein: The New Order. Spelen crashar eller ljudet försvinner m.m. Ibland så är spelen svåra att starta upp.

Är detta vanligt genom Steam eller Origin?

Hur svårt är det som ny på PC Gaming med kontrollpanelen att komma in den fantastiska PC världen med att fixa så spelen fungerar?

MVH


signatur

Infestissumam

Medlem

Bror nog mycket på din dator, samt vilka spel du spelar. Har ju läst en del om att nya assassins creed ska vara helt förstört och "ospelbart". Men personligen har jag inte haft några problem med spel som inte fungerar iår, Ska jag vara ärligt tror jag det var väldigt länge sedan ett spel strulade för mig. Undantaget är väl när man försöker installera något gammalt 90-tals spel och försöka få det att fungera på en modern dator, men att köra spelet som administrator samt/eller köra det i kompatibilitet brukar fixa det 90% utav tiden. (Något som inte tar mer än en minut att ställa in)

Tror anledningen till att det värkar som att så många har problem med visa spel helt enkelt handlar om: De som inte har några problem klagar ju uppenbarligen inte på forum, men de som har problem kommer ju att klaga, så även om egentligen endast ett fåtal har problem, så verkar det ju som att majoriteten har problem. "Vocal minority" (ifall du känner till uttrycket)

Medlem

Jag skulle nog inte påstå att det är vanligt. Jag kan bara tänka på 3-4 fall där jag aldrig lyckats lösa problemet på egen hand via en simpel lösning. De flesta lösningarna jag har behövt använda mig av tar sällan mer än 1-2 minuter att genomföra.

Om väldigt många har samma problem brukar utvecklarna släppa en uppdatering som löser problemet. Då är det bara en fråga om tid.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Jag har i princip aldrig haft problem med att få igång ett PC-spel sedan 3dfx-tiden. Mina två tips:

1) Köp komponenter från kända tillverkare.
2) Lägg pcgamingwiki.com på minnet. De har lösningar och förbättringar för de flesta spel.

Medlem

Jag har inte haft något problem med något spel alls dom senaste 5 åren eller så. Möjligen nån random krasch men annars inga problem.

Som sagt ovan så om det är nåt problem som drabbar många spelare patchas det oftast.

Sen finns http://pcgamingwiki.com/wiki/Home som kan tipsa om en del lösningar vid problem eller liknande.

Medlem
Skrivet av The Joker Among Us:

Hej Allihopa!

Jag har gått i veckor och funderat i att gå över till PC Gaming! Har läst på mycket under tiden och känner mig väldigt säker kring hårdvaran samt hur man uppdaterar sina olika delar som grafikkort, windows 8.1, processorn m.m. Men det som gör att jag inte beställt en dator är så kallar troubleshooting med spel som te.x köps genom Steam.

Har sett att många har haft problem med spel som Bioshock, Metro 2033 Redux, Wolfenstein: The New Order. Spelen crashar eller ljudet försvinner m.m. Ibland så är spelen svåra att starta upp.

Är detta vanligt genom Steam eller Origin?

Hur svårt är det som ny på PC Gaming med kontrollpanelen att komma in den fantastiska PC världen med att fixa så spelen fungerar?

MVH

Ja, det är en odlat myt från konsolgänget att man måste vara 2nd level tekniker för att få igång spel på PC. Det är naturligtvis rent trams.

Känner du dig osäker så finns det färdigbyggda system från komplett, Dell e t c där du inte behöver mecka själv alls. Jag brukar alltid framtidssäkra mina datorer lite så att man inte kommer behöva uppgradera dem i alla fall de närmsta åren.

Kör du NVidia-grafikkort så kommer de numera med GeForce Experience som kan hjälpa dig med att föreslå inställningar på kända spel (och fler tillkommer hela tiden).


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Få igång och få igång men ibland känns det som man måste sitta på forum i timmtal och trixa om man vill få ut det man borde i tex grafikväg eller slipa struttering o.s.v (*host* Far Cry ...*host* AssCreed..)

Eller att få battelog att fungera till bf3 och 4 är ju ren tombola ibland. Har man otur får man experimentera med punkbuster uppdateringar hej vilt

Gta IV fungerar just nu sämre för mig på steam än det gjorde med GFWL, vill helt enkelt inte starta

Hitman Absolution fanns ett helt forum för stackare som aldrig fick igång spelet överhuvud taget.

bara lite exempel men för det mesta flyter det på


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Har faktiskt titta en del på Komplett PC och gjort lite konfigurationer på deras Winter Gamer 2.0. Först vill jag tacka alla ovanstående för bra svar och länken till pcgamingwiki! Fram för allt att ni har alla erfarenhet i ämnet så det känns tryggt när det kommer ifrån er. listan på den datorn jag tittar på är:

Corsair Carbide 200R Midi Tower Svart Fläktar: 1x 120mm Front, 1x 120mm Bak, mATX, ATX, 2x USB 3.0

Corsair CX 750M, 750W PSU

Intel Core i5-4690 Quad Core, 3.5GHz

ASUS B85-PRO GAMER Moderkort

Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB

MSI Radeon R9 290 Gaming 4GB

Kingston SSDNow V300 120GB 2.5"

ASUS DVD Writer

MS COA Win 8.1 Nordic

Kan även säga att jag har en Extern Hårddisk på 3 TB som jag hade till Xbox One men som jag rensat och ska kunna användas till datorn där all lagring av spel ska ligga.

Är Radeon något o satsa på eller ska man gå med Nvidia?

Om man ser till uppdatering av kortet samt att spelen kanske har större chans att fungera till det.


signatur

Infestissumam

Medlem
Skrivet av The Joker Among Us:

Har faktiskt titta en del på Komplett PC och gjort lite konfigurationer på deras Winter Gamer 2.0. Först vill jag tacka alla ovanstående för bra svar och länken till pcgamingwiki! Fram för allt att ni har alla erfarenhet i ämnet så det känns tryggt när det kommer ifrån er. listan på den datorn jag tittar på är:

Corsair Carbide 200R Midi Tower Svart Fläktar: 1x 120mm Front, 1x 120mm Bak, mATX, ATX, 2x USB 3.0

Corsair CX 750M, 750W PSU

Intel Core i5-4690 Quad Core, 3.5GHz

ASUS B85-PRO GAMER Moderkort

Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB

MSI Radeon R9 290 Gaming 4GB

Kingston SSDNow V300 120GB 2.5"

ASUS DVD Writer

MS COA Win 8.1 Nordic

Kan även säga att jag har en Extern Hårddisk på 3 TB som jag hade till Xbox One men som jag rensat och ska kunna användas till datorn där all lagring av spel ska ligga.

Är Radeon något o satsa på eller ska man gå med Nvidia?

Om man ser till uppdatering av kortet samt att spelen kanske har större chans att fungera till det.

Ja, den där riggen verkar helt kapabel att köra moderna spel.

Radeonkort brukar i allmänhet gå lite varmare än Nvidias grafikkort, men i slutändan är det väl en smaksak vilket läger man sätter sig i.

EDIT: Kör med Radeon bara. Ditt moderkort har inbyggt stöd för CrossFire, dvs du kan använda två eller flera Radeon-grafikkort samtidigt, om du blir så pass prestandasugen att ett kort inte räcker.

Om du har råd skulle jag rekommendera att du köper en 1TB-hårddisk att montera inne i datorn. SSD:n räcker inte långt när man börjar installera spel, tro mig. Windows tycker om att äta upp en fem-tio gigabyte ibland, så lämna åtminstone 20 GB ledigt hela tiden. Ännu en fördel med en extra hårddisk inne i datorn är att laddningstiderna på spel blir mycket snabbare med SATA-kabel än genom USB.

Lycka till med bygget!


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Ja en 120 gig ssd räcker inte till många spel. Kanske bara 2 om dom är stora


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av Pjotor:

Om du har råd skulle jag rekommendera att du köper en 1TB-hårddisk att montera inne i datorn. SSD:n räcker inte långt när man börjar installera spel, tro mig. Windows tycker om att äta upp en fem-tio gigabyte ibland, så lämna åtminstone 20 GB ledigt hela tiden. Ännu en fördel med en extra hårddisk inne i datorn är att laddningstiderna på spel blir mycket snabbare med SATA-kabel än genom USB.

Lycka till med bygget!

Vad man bör ha i åtanke är att om han kommer från konsol så är han nog van vid minut långa loadingscreens.
Skulle själv självklart rekommendera en ordentlig intern hårddisk jag med. Men som sagt, är man van vid långsamma laddningstider så kanske det inte är lika akut att skaffa en intern hårddisk. (Om det nu är så att pengar är tappert)

Medlem

Glömde skriva att den Externa Hårddisken har 3.0 USB som kanske inte gör så mycket skillnad men testade att föra över några tunga spel till min Xbox One. Spelen var så klart till Xbox one och från den Externa Hårddisken så gick det otroligt fort till den Interna Hårddisken på min Xbox one.

Vilket om man gjorde tvärtom så gick det minst hälften så sakta, men ska kolla på en andra intern hårddisk. Ska ( om jag bestämmer mig för att beställa ) bestämma mig nu i helgen, men ni har lugnat min oro kring spelen. Patcha spelen genom Steam och Origins verka fungera bra och ser ut som att det löser många problem som många upplever med spelen, Samt att man uppdaterar drivrutinerna till grafikkortet m.m.

Sen är MSI pålitligt som tillverkare när man kollar hur hårdvaran på verkar spelen?

Samt att PC Gamer gett bra omdöme när jag läser deras tidning med recensioner med grafikkort.


signatur

Infestissumam

Medlem
Skrivet av The Joker Among Us:

Sen är MSI pålitligt som tillverkare när man kollar hur hårdvaran på verkar spelen?

Samt att PC Gamer gett bra omdöme när jag läser deras tidning med recensioner med grafikkort.

MSI har haft ett gott omdöme genom åren, och jag har själv aldrig haft problem med deras kort. De arbetar, liksom alla andra tillverkare, inom specifika regler och standarder utfärdade av Nvidia och AMD. I grund och botten är den största skillnaden bara vilket kylsystem tillverkarna använder.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Skrivet av The Joker Among Us:

Har sett att många har haft problem med spel som Bioshock, Metro 2033 Redux, Wolfenstein: The New Order. Spelen crashar eller ljudet försvinner m.m. Ibland så är spelen svåra att starta upp.

Är detta vanligt genom Steam eller Origin?

Hur svårt är det som ny på PC Gaming med kontrollpanelen att komma in den fantastiska PC världen med att fixa så spelen fungerar?

MVH

Det är skitenkelt.

Köp aldrig spel till PC som också finns på konsol. Köp heller aldrig spel från EA (eller Ubisoft) (dvs använd Origin eller uplay så lite som möjligt, helst inte alls).
Följer du dessa råd kommer du att klara dig mycket bättre än genomsnitttet

Jag är fullt allvarlig.


signatur

Reminder: SAM = Speed bump -GGTharos

Medlem

Jag är också fullt allvarlig när jag svarar att du måste haft extrem otur med dessa klienter eller bara hört av andra att de är dåliga och kör på den inställningen. Jag har aldrig haft några större problem med varken origin eller uplay men kanske bara haft tur i flera år då, vad vet jag...
Sedan att inte köpa spel som finns på konsol....Ja idag lär det inte göras många pc-exklusiva spel tyvärr, så då blir ju valen ganska lätta och få enligt mig.


signatur

Nothing is power without Control

Medlem

Nej, klienterna är det inget problem med. Jag talar bara av allmän erfarenhet om multiformat-spel. Men jag förstår inte vad du snackar om när du säger att det inte lär göras många PC-exklusiva spel. Har du varit inne på Steam eller? ;p


signatur

Reminder: SAM = Speed bump -GGTharos

Medlem

Jovisst har jag steam. Men majoriteten av (i alla fall de stora titlarna) är ju inte pc-exklusiva utan finns på konsol också, däremot finns det ju massor av indie-spel bara för pc...


signatur

Nothing is power without Control

Medlem

Så är det ju Men det börjar bli dags att fundera på vart gränsen går för att kallas 'indie'. Mycket är, i min mening, bara 'spel'


signatur

Reminder: SAM = Speed bump -GGTharos

Medlem

Hej Allihopa!

Vill bara säga förlåt att jag inte har svarat hur det har gått för mig angående att gå över till PC.

Har haft min Gaming PC i ca. 4 månader nu och det är det bästa beslutet som jag gjort och jag har lärt mig mycket under tiden jag haft PC och fortsätter lära mig om det. Vilket är lite av en hobby i sej.

Ändrade lite med vissa komponenter än dom som jag skrev innan, och har samlat på mig en hel del spel på Steam, Origin, Gog.com m.m och bara en sån sak som att jag faktiskt nu kan sikta bra i ett spel är helt fantastiskt

Men tack till alla ovanstående för all hjälp med mitt beslut som jag aldrig kommer att ångra.

P.S Gick tillbaka i helgen och provade spela lite fps multiplayer på konsol och det var en sån otroligt lustig känsla och har inte alls mycket kontroll över styrningen som jag har på min PC. Har för övrigt spelat ca. 23 år på konsol innan så det säger hur mycket man vänjer sig vid mus och tangentbord och den precision man får där.

MVH


signatur

Infestissumam

1
Skriv svar