EA-chef: "Spel är fortfarande för svåra"

Robot
EA-chef: "Spel är fortfarande för svåra"

EA:s kreative chef tycker att inlärningskurvan i deras spel är för brant.


Medlem
EA-chef: "Spel är fortfarande för svåra"

hahahahaha no nonono, förutom dom spel som direkt inriktat sig på att vara svåra så är spel väldigt simpla, du kan till ex plocka upp bf 3-4-5-6 å förmodligen veta allt du behöver inom 30min upp till en timme


signatur

always use the nubs for cover

Medlem

Största trollet genom tiderna....

Visst, har man aldrig spelat spel på konsoll eller dator innan så kanske det tar lite tid...

Medlem

Killen spelar nog aldrig Paradoxs spel.

Medlem

Halva nöjet är ju att lära sig spelet. Tycker däremot att Tutorials borde gå att skippa i alla spel. Särskilt de med mekanik som man har stött på innan.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem

Kanske om det är det första spelet man någonsin spelar, men om man är något mer erfaren så är ju knappast "the learning curve" speciellt stor med EAs spel.


signatur

Amateurish? Ama-amateurish? Jet's pure genius, and don't you forget it! And I didn't stumble across it, I MADE it.

Medlem

NEJ!


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem

Bara följa trenden och dumma ner och förenkla spelen till samma nivå som counter strike, heroes of the storm och Diablo 3 så blir det bra.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Håller inte alls med. Gör spelen svårare istället.

Medlem

Vem fan har med handen på hjärtat spenderat två timmar åt att lära sig hur dagens spel fungerar? Jag tycker dagens spel är som en enda lång tutorial. Gör det, gör det. Man får ju aldrig tänka själv.

Medlem

Han menar nog inte att utmaningen är för svår utan snarare att spelen är så krångligt gjorda att det tar lång tid att lära sig. Menyer och knappar och funktioner och taktiska lägen och skit ska vara så enkelt att man fattar det direkt man ser det, och där håller jag med i vissa fall.

Ett spel blir inte mindre hardcore bara för att det inte har ett GUI som är en katastrof. D2 är ju ett klockrent exempel på ett spel med lättbegripligt GUI där det är lätt att jämföra items, lätt att se loot och vilken nivå fienderna är på och lätt att levla osv. Man begriper det direkt man spelar det, men utmaningen ligger istället i själva spelandet.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Vem fan har med handen på hjärtat spenderat två timmar åt att lära sig hur dagens spel fungerar? Jag tycker dagens spel är som en enda lång tutorial. Gör det, gör det. Man får ju aldrig tänka själv.

Jag kan ärligt talat säga jag inte visste att man var tvungen att trycka på "E" för att sörja en fallen kamrat.


signatur

Who's the fool? A man who believes in a god he can't see, or the man who is offended by a god he doesn't believe in.

Medlem
Skrivet av Lidodido:

Han menar nog inte att utmaningen är för svår utan snarare att spelen är så krångligt gjorda att det tar lång tid att lära sig. Menyer och knappar och funktioner och taktiska lägen och skit ska vara så enkelt att man fattar det direkt man ser det, och där håller jag med i vissa fall.

Ett spel blir inte mindre hardcore bara för att det inte har ett GUI som är en katastrof. D2 är ju ett klockrent exempel på ett spel med lättbegripligt GUI där det är lätt att jämföra items, lätt att se loot och vilken nivå fienderna är på och lätt att levla osv. Man begriper det direkt man spelar det, men utmaningen ligger istället i själva spelandet.

Exakt.
Samma med gamla spel som quake. Att lära sig grunderna är otroligt enkelt. Men att bemästra diverse rocket jumps, i vilken situation du ska använda vilket vapen, rörelsemönster osv tar Lång tid och mycket spelande.

För att komma tillbaka till D2. När du levlar upp dyker det upp 2 nya symboler. "Jag ska nog trycka på dessa". "Aha, här ger jag mig mer stats - denna ger mig nya abilities". Enkelt. Men att bygga en klass perfekt kräver mer kunskap.

Medlem

Det är helt klart från spel till spel.
EAs spel är inte direkt kända för att vara svåra att spel (BF, NFS, Sport spelen). Till och med min flickvän som aldrig spelar kan lära sig dom spelen på mindre än så.

Men ser man på tex Europa Universalis 4 så satt jag säkert 5h framför youtube och 15h i spelet innan jag visste vad man kan göra.

Men att kunna blir bra är en helt annan sak iaf när nästan alla spel har ett online läge.
Man kan lära sig kontrollerna och grunderna i ett spel på 10min. Men möter man någon som spelat 100h så känns det ändå som att man inte kan något.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Vem fan har med handen på hjärtat spenderat två timmar åt att lära sig hur dagens spel fungerar? Jag tycker dagens spel är som en enda lång tutorial. Gör det, gör det. Man får ju aldrig tänka själv.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Vem fan har med handen på hjärtat spenderat två timmar åt att lära sig hur dagens spel fungerar? Jag tycker dagens spel är som en enda lång tutorial. Gör det, gör det. Man får ju aldrig tänka själv.

haha! Eller så har folk blivit dummare med tiden. Det är ju intill pinsamt att ens berätta om att man har datorspel som en av sina största intressen idag.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Det finns spel lämpade för folk som inte vill eller kan lära sig redan, man gör inte bra spel genom att försöka tilltala alla, det blir mediokert som bäst.

Medlem

Ge oss mer alternativ hur man spelar spelt i stället. Behöver verkligen inte fördumma spelen mer än vad dom redan är. och den här skiten med olika svårhets grader som gör så att fienden får mer hälsa och gör mer skadda är bara tröttsamnt. Är lat nu för tiden och kör på lättaste i stället, Om man kör på svårare blir man bara misbrukare av save/load hela tiden de minsta går fel...

Medlem

På 90 talet var spelen "svåra"... men det blir bara lättare och lättare.
I dagens FPS spel som exempel, så ska ju allt fördummas och förenklas så att vilken individ som helst som aldrig spelat gå in och äga andra "mer avancerade" spelare. Pga fega och enkla knep.

Medlem

Bryr mig inte om hur lång tid det tar att lära sig att spela ett spel. Ett spel kan ju vara toksvårt även fast det är lätt å lära och jag ser hellre att spel lätta och lära sig och utmanande att spela än att de är svåra att lära sig å lätta att spela.

EA har ju dock en tendens åt att båda är lätt så...

Medlem

Lär dig alla keybinds i Arma serien så ska ni se att ni får spendera lite tid ^^


signatur

Linux is not user-friendly. It _is_ user-friendly. It is not ignorant-friendly and idiot-friendly

Medlem

EA - For idiots.

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Bojkott:

Vem fan har med handen på hjärtat spenderat två timmar åt att lära sig hur dagens spel fungerar? Jag tycker dagens spel är som en enda lång tutorial. Gör det, gör det. Man får ju aldrig tänka själv.

https://www.youtube.com/embed/El3ZSsQk6FI

Spel och inte simulatorer

Medlem
Skrivet av andreashal91:

Lär dig alla keybinds i Arma serien så ska ni se att ni får spendera lite tid ^^

Äh, går ganska fort att få till dom, minst 20-30 timmar...

Medlem

Hög inlärnings kurva är väll roligare

Medlem

Meep


signatur

Intel i9 9900K @ 5000 MHz, Aorus Master Z390, GeForce RTX 4090, Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 / CL19 / 32 GB / 4000 MHz

Medlem
Skrivet av DaDuke:
Skrivet av andreashal91:

Lär dig alla keybinds i Arma serien så ska ni se att ni får spendera lite tid ^^

Äh, går ganska fort att få till dom, minst 20-30 timmar...

Jag kan ännu inte alla keybinds xD Ännu så van med Arma 2 xP


signatur

Linux is not user-friendly. It _is_ user-friendly. It is not ignorant-friendly and idiot-friendly

Medlem
Skrivet av lucifer579:
Skrivet av Lidodido:

Han menar nog inte att utmaningen är för svår utan snarare att spelen är så krångligt gjorda att det tar lång tid att lära sig. Menyer och knappar och funktioner och taktiska lägen och skit ska vara så enkelt att man fattar det direkt man ser det, och där håller jag med i vissa fall.

Ett spel blir inte mindre hardcore bara för att det inte har ett GUI som är en katastrof. D2 är ju ett klockrent exempel på ett spel med lättbegripligt GUI där det är lätt att jämföra items, lätt att se loot och vilken nivå fienderna är på och lätt att levla osv. Man begriper det direkt man spelar det, men utmaningen ligger istället i själva spelandet.

Exakt.
Samma med gamla spel som quake. Att lära sig grunderna är otroligt enkelt. Men att bemästra diverse rocket jumps, i vilken situation du ska använda vilket vapen, rörelsemönster osv tar Lång tid och mycket spelande.

För att komma tillbaka till D2. När du levlar upp dyker det upp 2 nya symboler. "Jag ska nog trycka på dessa". "Aha, här ger jag mig mer stats - denna ger mig nya abilities". Enkelt. Men att bygga en klass perfekt kräver mer kunskap.

Precis. När man säger att man har en brant inlärningskurva menar man så klart att det tar lång tid innan man kan grunderna så pass bra att man kan spela det vettigt. Lirade lite Assassin's Creed och hade ett långt avbrott och när jag började igen kände jag att jag halvt tappade suget pga hur allt med DNA-strängar och nån slags limbo-värld och hur man bindade vapen till olika knappar på handkontrollen och sånt att jag lixom aldrig kände mig hemma igen. Tyckte Dragon Age Inquisition var fantastiskt bra men allt vad War Room hette, och det där bordet där man lämnar av saker för research kändes som något man aldrig hade brytt sig om om man inte snubblat över det. Tryckte säkert bort flera tutorial-rutor om saken men är spelet perfekt gjort så ska man inte behöva läsa massa text i 5 timmar innan alla funktioner är på plats.

Diablo 3 var bra på det viset också. Binding of Isaac hade också den där varianten där man kontrollerna efter 5 sekunder men sedan lär sig djupare medans man spelar. Nyfikenheten bara ökar på så vis!

Medlem

Jag och många utav mina polare tycker precis tvärtom. Spelen är så lätta idag att en bit av underhållningsvärdet försvunnit. Spelen borde bli svårare igen


signatur

Game long and prosper

Skriv svar