Microsoft: "Directx 12 är 600 % bättre än Directx 9"

Robot
Microsoft: "Directx 12 är 600 % bättre än Directx 9"

I vissa fall flera gånger snabbare än Directx11 – utmanar AMD:s Mantle-teknik i nya tester.


Medlem
Microsoft: "Directx 12 är 600 % bättre än Directx 9"

Ser lovande ut, och det är klart att DX12 bara kommer till Windows 10 , eftersom denna baseras på nya WDM 2.0 vilket inte är kompatibel med Win 7 och 8.1 eftersom de då måste skriva om kerneln... Står i artikeln tur att det blir gratis!

Medlem

Känns som nya OpenGL som skall presenteras på GDC är modernare. Folk vill väl inte knyta sig till Microsoft.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Optimera en dåligt optimerad funktion. Gör ett test som utnyttjar det till fullo. Synd bara att funktionen säkert bara tar någon bråkdel av prestandan i ett vanligt spel.

Det sagt så är väl alla framsteg välkomna.

"Because Star Swarm generates so many draw calls, it is essentially a best-case scenario test for low-level APIs, exploiting the fact that high-level APIs can’t effectively spread out the draw call workload over several CPU threads. As a result the performance gains from DirectX 12 in Star Swarm are going to be much greater than most (if not all) video games"

Medlem
Skrivet av Preed:

Känns som nya OpenGL som skall presenteras på GDC är modernare. Folk vill väl inte knyta sig till Microsoft.

Men används det av utvecklare? Helt ärlig fråga eftersom jag inte har koll på det längre. Jag vet att man kunde välja mellan directx och opengl i spel förr. Men kommer inte på något idag.


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem
Skrivet av Propy:
Skrivet av Preed:

Känns som nya OpenGL som skall presenteras på GDC är modernare. Folk vill väl inte knyta sig till Microsoft.

Men används det av utvecklare? Helt ärlig fråga eftersom jag inte har koll på det längre. Jag vet att man kunde välja mellan directx och opengl i spel förr. Men kommer inte på något idag.

Nej, tror inte det är alls lika många spel som använder OpenGL numera.

Medlem

Har dom bekräftat att det är EXAKT 600%? 597,4% kändes mer rimligt!

Medlem

ropa ut 600% direkt sådär, vad kan gå fel liksom, modesty is for pussies xD


signatur

always use the nubs for cover

Medlem

Orkar inte längre bry mig om fps. Så länge det inte blir för mycket slideshow så kör jag på!

Medlem

Hoppas på GlNext eller vad det ska heta.

Medlem
Skrivet av fredo:

Orkar inte längre bry mig om fps. Så länge det inte blir för mycket slideshow så kör jag på!

helt rätt! Trött på allt gnäll. Upplev istället och var lite positiv!


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem

Anandtech <3

Blir ett mycket spännande år detta!


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Windows 7 är 600% bättre än Windows 8.0.


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Medlem

Volvo xc90 årsmodell 2015 är 600% bättre än en Volvo amazon -70..

Nä?...


signatur

K9
:.:

Medlem
Skrivet av Nocturnal77:

Windows 7 är 600% bättre än Windows 8.0.

Näe.

Medlem

Fel länkat i artikeln :(... "600% Bättre än DX9" pekar på "Dubbelt så bra med Xbox one".

Hittar öht inga av de länkade artiklarna som pratar om Dx 9 öht :S

Medlem

Men alltså när man vill skryta om meninglösa saker.....

DX12 är 600% bättre än något för typ 10 år sen! WOW! Mind blown!

Medlem

Observera att det är fortfarande några procent sämre än mantle.
Det borde ge en ganska bra fingervisning i vilken klass DX12 ligger i.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Låter ganska dåligt med tanke på hur gammalt DX9 är.

Medlem

Man ser ju fördelen med en konkurrent, hade inte mantle kommit så hade MS kört vidare på DX11.

Hoppet står ju till att fler skaffar linux och mac så det lönar sig att koda till openGL istället.

Medlem
Skrivet av peggleball:

Optimera en dåligt optimerad funktion. Gör ett test som utnyttjar det till fullo. Synd bara att funktionen säkert bara tar någon bråkdel av prestandan i ett vanligt spel.

Det sagt så är väl alla framsteg välkomna.

"Because Star Swarm generates so many draw calls, it is essentially a best-case scenario test for low-level APIs, exploiting the fact that high-level APIs can’t effectively spread out the draw call workload over several CPU threads. As a result the performance gains from DirectX 12 in Star Swarm are going to be much greater than most (if not all) video games"

Som grafikutvecklare vill jag skjuta in att draw call prestanda är ett av de absolut största problemen i grafikmotoroptimering. Det finns många intressanta tekniker jag gärna skulle experimentera med som faller direkt på grund av sin draw call kostnad (draw calls är varje "rita" kommando, ex rita den här lyktstolpen). För att jobba runt problemen försöker man cache'a mycket av de mest draw calls intensiva algoritmerna, till exempel skuggor, vilket delvis löser problemen men istället hoggar en stor del av VRAM.

Om/när kostnaden för draw calls minskar kommer det bli aktuellt att undersöka voxel algoritmer (likt voxel cone tracing UE4 använde innan release, men ditchade just på grund av kostnader som dessa).

DX12 kommer också erbjuda mycket större kontroll över exekveringsordningen, vilket kommer tillåta mycket bättre optimering av användandet. Visste ni att i ett typiskt spel ligger GPU utilization långt ifrån 100%? Moderna GPUer är så pass snabba att de ofta stallar i väntan på fler instruktioner från CPUn.

För att ytterligare illustrera skillnaden mellan DX12 och tidigare varianter, spel som såg bra ut på XBox 360 krävde ofta långt bättre hårdvara i en PC än vad de gjorde i en XBox. Det är för att i konsoller har utvecklare alltid haft nära tillgång till GPUns inre (kallat låg nivå), medan i PC är du begränsad till ett abstraktionslager (kallat hög nivå) där du inte får/kan specifiera hur något ska göras, bara att det ska göras.

Skrivet av Preed:

Känns som nya OpenGL som skall presenteras på GDC är modernare. Folk vill väl inte knyta sig till Microsoft.

Khronos group har inte fungerat ordentligt sen det bildades. Jag tror mer på att OpenGL kommer styra om till att inrikta sig på tablets och smart phones. DirectX är så pass djupt integrerat i hela utvecklingskedjan idag att det är högst tveksamt att OpenGL ens har en chans att ta sig in på marknaden igen.

Skrivet av Propy:

Men används det av utvecklare? Helt ärlig fråga eftersom jag inte har koll på det längre. Jag vet att man kunde välja mellan directx och opengl i spel förr. Men kommer inte på något idag.

OpenGL används inte på Windows eller konsoller idag. Man kan ibland aktivera det ändå, men enda anledningen till att det i huvud taget finns är stöd för Linux/OSX som inte kör DirectX. Om ett spel inte stödjer Linux/OSX ignorerar man nästan alltid OpenGL.

Medlem

Nej, alltså, nej, det kommer inte bli nåon fördubbling av xbox ones prestanda kanske en liten förbättring men nej, våra grafikkort kommer inte bli flera 100 % snabbare, men kanske 10 % överlag? annars skulle vi redan sett detta iom mantle, jag har gärna fel dock,

men om erfarenheter av när något plötsligt får mer prestanda så är det oftast väldigt konservativa siffror, man kan optimera mjukvara men man kan inte plötsligt öka beräkningskraften nämnvärt,

det är kul att dx 12 går framåt men när företag visar på ett speciellt test och inte en hel uppsättning så skulle iaf jag varna mina läsare att inte få upp hoppet så mycket:P

Medlem
Skrivet av Deli:

Men alltså när man vill skryta om meninglösa saker.....

DX12 är 600% bättre än något för typ 10 år sen! WOW! Mind blown!

Skrivet av kebbe:

Låter ganska dåligt med tanke på hur gammalt DX9 är.

Mer anmärkningsvärt än ni tror. DirectX är ett abstraktionslager, inget annat. DirectX blir därför inte gammalt på samma sätt som annan kod blir. Ett 10 år gammalt Nvidia kort hanterar internt DirectX helt olika från hur att modernt kort gör. DirectX i sig är inte en enorm teknisk bedrift, DirectX är en överenskommelse mellan Microsoft och de involverade bolagen som sysslar med grafik, där det är upp till bolagen själva (säg AMD och Nvidia) att genomföra.

Du kan jämföra DirectX med en meny, som ser likadan ut för alla. Sen får restaurangerna (AMD och Nvidia) själva bestämma hur dom vill tillaga rätterna, men rätterna måste vara de på menyn. DirectX 9 är en gammal meny inte anpassad för dagens smak, medan Direct X 11 och fram för allt 12 är mycket anpassed för dagens smak.

Medlem
Skrivet av Loxus:
Skrivet av Propy:
Skrivet av Preed:

Känns som nya OpenGL som skall presenteras på GDC är modernare. Folk vill väl inte knyta sig till Microsoft.

Men används det av utvecklare? Helt ärlig fråga eftersom jag inte har koll på det längre. Jag vet att man kunde välja mellan directx och opengl i spel förr. Men kommer inte på något idag.

Nej, tror inte det är alls lika många spel som använder OpenGL numera.

http://www.pcworld.com/article/2880035/attention-linux-gamers...


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Loxus:
Skrivet av Propy:
Skrivet av Preed:

Känns som nya OpenGL som skall presenteras på GDC är modernare. Folk vill väl inte knyta sig till Microsoft.

Men används det av utvecklare? Helt ärlig fråga eftersom jag inte har koll på det längre. Jag vet att man kunde välja mellan directx och opengl i spel förr. Men kommer inte på något idag.

Nej, tror inte det är alls lika många spel som använder OpenGL numera.

OpenGl används friskt av företaget som gav FZ en anledning att existera, ID Software. Rage är Opengl därmed även nya wolfenstein

annars används opengl rätt friskt där DirectX inte är en möjlighet. t.ex android/ apple. Vet inte vad PS4 använder sig av, kanske något hemma snickrat eventuellt opengl som bas.

Medlem
Skrivet av peggleball:
Skrivet av Loxus:
Skrivet av Propy:
Skrivet av Preed:

Känns som nya OpenGL som skall presenteras på GDC är modernare. Folk vill väl inte knyta sig till Microsoft.

Men används det av utvecklare? Helt ärlig fråga eftersom jag inte har koll på det längre. Jag vet att man kunde välja mellan directx och opengl i spel förr. Men kommer inte på något idag.

Nej, tror inte det är alls lika många spel som använder OpenGL numera.

OpenGl används friskt av företaget som gav FZ en anledning att existera, ID Software. Rage är Opengl därmed även nya wolfenstein

annars används opengl rätt friskt där DirectX inte är en möjlighet. t.ex android/ apple. Vet inte vad PS4 använder sig av, kanske något hemma snickrat eventuellt opengl som bas.

Tror även dom flesta spelen som fungerar till Linux/Mac använder OpenGL iaf till portningarna. World of Warcraft t.ex. Även Portal 2 mm.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Aieth:
Skrivet av Deli:

Men alltså när man vill skryta om meninglösa saker.....

DX12 är 600% bättre än något för typ 10 år sen! WOW! Mind blown!

Skrivet av kebbe:

Låter ganska dåligt med tanke på hur gammalt DX9 är.

Mer anmärkningsvärt än ni tror. DirectX är ett abstraktionslager, inget annat. DirectX blir därför inte gammalt på samma sätt som annan kod blir. Ett 10 år gammalt Nvidia kort hanterar internt DirectX helt olika från hur att modernt kort gör. DirectX i sig är inte en enorm teknisk bedrift, DirectX är en överenskommelse mellan Microsoft och de involverade bolagen som sysslar med grafik, där det är upp till bolagen själva (säg AMD och Nvidia) att genomföra.

Du kan jämföra DirectX med en meny, som ser likadan ut för alla. Sen får restaurangerna (AMD och Nvidia) själva bestämma hur dom vill tillaga rätterna, men rätterna måste vara de på menyn. DirectX 9 är en gammal meny inte anpassad för dagens smak, medan Direct X 11 och fram för allt 12 är mycket anpassed för dagens smak.

Så länge jag kan beställa en hamburgare så är jag nöjd

Men det var en bra förklaring!


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Observera att det är fortfarande några procent sämre än mantle.
Det borde ge en ganska bra fingervisning i vilken klass DX12 ligger i.

exakt, kommer bli grymt bra tror jag när den kommer, produkten är ju inte ens beta ännu.

Medlem
Skrivet av Preed:
Skrivet av peggleball:
Skrivet av Loxus:
Skrivet av Propy:
Skrivet av Preed:

Känns som nya OpenGL som skall presenteras på GDC är modernare. Folk vill väl inte knyta sig till Microsoft.

Men används det av utvecklare? Helt ärlig fråga eftersom jag inte har koll på det längre. Jag vet att man kunde välja mellan directx och opengl i spel förr. Men kommer inte på något idag.

Nej, tror inte det är alls lika många spel som använder OpenGL numera.

OpenGl används friskt av företaget som gav FZ en anledning att existera, ID Software. Rage är Opengl därmed även nya wolfenstein

annars används opengl rätt friskt där DirectX inte är en möjlighet. t.ex android/ apple. Vet inte vad PS4 använder sig av, kanske något hemma snickrat eventuellt opengl som bas.

Tror även dom flesta spelen som fungerar till Linux/Mac använder OpenGL iaf till portningarna. World of Warcraft t.ex. Även Portal 2 mm.

Stämmer bra, Wow kör openGL i alla fall när jag spelade i linux (WINE) för länge sen.

phi
Medlem
Skrivet av znubbis:
Skrivet av Preed:
Skrivet av peggleball:
Skrivet av Loxus:
Skrivet av Propy:
Skrivet av Preed:

Känns som nya OpenGL som skall presenteras på GDC är modernare. Folk vill väl inte knyta sig till Microsoft.

Men används det av utvecklare? Helt ärlig fråga eftersom jag inte har koll på det längre. Jag vet att man kunde välja mellan directx och opengl i spel förr. Men kommer inte på något idag.

Nej, tror inte det är alls lika många spel som använder OpenGL numera.

OpenGl används friskt av företaget som gav FZ en anledning att existera, ID Software. Rage är Opengl därmed även nya wolfenstein

annars används opengl rätt friskt där DirectX inte är en möjlighet. t.ex android/ apple. Vet inte vad PS4 använder sig av, kanske något hemma snickrat eventuellt opengl som bas.

Tror även dom flesta spelen som fungerar till Linux/Mac använder OpenGL iaf till portningarna. World of Warcraft t.ex. Även Portal 2 mm.

Stämmer bra, Wow kör openGL i alla fall när jag spelade i linux (WINE) för länge sen.

Alla Blizzards spel kör OpenGL såvitt jag vet, därav släpps också deras spel samtidigt till både PC och Mac utan trasiga portningar.

12
Skriv svar