"Plattor kan vara kraftigare än konsoler om 3-4 år"

Robot
"Plattor kan vara kraftigare än konsoler om 3-4 år"

EA-chef spår en ljus spelframtid för surfplattorna.

#ea


Medlem
"Plattor kan vara kraftigare än konsoler om 3-4 år"

Jaha, då får jag ta med mig en handkontroll, ett stativ samt batteripack på bussen när jag ska spela Call of Duty Ultra Warfare på min iPad 7 om några år.

Medlem
Medlem

Släpp en platta var tionde år och säg samma sak

Medlem

Låter bara fånigt. För något sådant så krävs det att konsol utvecklingen läggs ner till förmån för plattorna. Det säger sig själv att det handlar om hur mycket plats prestanda tar, och att nanoteknologin (sist jag kollade) inte kommit så långt att man kan välja att stoppa valfri prestanda i valfritt skal.

Sedan handlar det ju om föredraget format också. Jag har alltid sett plattan som ett fantastiskt komplement till datorn (och tv-spel, för de som föredrar det), inte en ersättare. Ifall majoriteten kommer vilja spela på en skärm större än 10" så kommer utvecklingen läggas där. För mig får dom gärna fortsätta lägga kraft på att göra plattorna bättre, de är det bästa 2000-talet kläck ur sig hittills, men att de skulle gå om konsoler och datorer prestandamässigt tar jag med en sådan rejäl nypa salt.

NuZ
Testpilot

BT kontroll och plattan till TV så får man ju ganska bra upplevelser redan idag i 1080. Så jag tror redan om 2 år har dom sprungit om i både pris och prestanda. En kraftfull platta idag kostar inte ens hälften av en konsol. Där fick ni konsol tillverkare för ni släpper dålig prestanda som ni tror skall hålla i 7år till.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Inte så konstigt. Om 4 år så är hårdvaran i dagens konsoller 6-7 år gammal. Mao så är plattor och telefoner ca 6-7 år efter i utvecklingen. Det kommer de fortsätta vara även i framtiden.

NuZ
Testpilot

Samsung kommer satsa på 4K under 2015 för mobila enheter så detta blir spännande. Mest kanske för jag inte gillar konsoller sedan ps2 med allt jävla lull lull dom skall ha istället för ren spel underhållning och sega utveckling. Nej står fast vid att en platta med bt kontroll är roligare en konsoller redan under 2015/2016. BG, kotor, hearthstone, massa olika platforms spel mm finns ju till bla. Android redan så.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Ender:

Låter bara fånigt. För något sådant så krävs det att konsol utvecklingen läggs ner till förmån för plattorna. Det säger sig själv att det handlar om hur mycket plats prestanda tar, och att nanoteknologin (sist jag kollade) inte kommit så långt att man kan välja att stoppa valfri prestanda i valfritt skal.

Sedan handlar det ju om föredraget format också. Jag har alltid sett plattan som ett fantastiskt komplement till datorn (och tv-spel, för de som föredrar det), inte en ersättare. Ifall majoriteten kommer vilja spela på en skärm större än 10" så kommer utvecklingen läggas där. För mig får dom gärna fortsätta lägga kraft på att göra plattorna bättre, de är det bästa 2000-talet kläck ur sig hittills, men att de skulle gå om konsoler och datorer prestandamässigt tar jag med en sådan rejäl nypa salt.

Gå om datorer finns nog inte på kartan, men om konsoller ska leva runt 8 år innan en ny modell kommer plattorna förmodligen vara förbi dagens konsoller innan PS5/XBTwo kommer runt 2020.

Prestanda per utrymme spelar givetvis in, utvecklingen på plattor kanske slår i taket snart liknande processorer där det inte hänt särskilt mycket på prestandafronten sen i5/i7 lanserades 2008.

Angående formatet så är det tämligen enkelt att koppla plattorna till tv'n redan nu

Sen inte glömma all satsning på streaming av spel.

Konsoller som de ser ut idag tvivlar jag på att det kommer mer än en till generation av.


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

Medlem

Med tanke på att dom släpps oftare så är det väl inte konstigt.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Inaktiv

Konsol + Platt tv ( ca 40")

Platta = 10"...

Medlem

NVIDIA shield tablet är på pappret bättre än krysslåda 360 och i spel som HL2 har den hög upplösning men trots det är spelet inte lika snyggt och flyter sämre.

Tror inte det hjälper speciellt mycket att dagens surfplattor är prestandamonster om spelen inte blir optimerade.

I övrigt vill jag bara tillägga att epic citadel är otroligt snyggt och flyter på bra i 1440 x 2560 på min Note 4. Synd bara att det inte finns ett enda vettigt spel till mobiltelefoner där jag kan nyttja kraften av marknadens sexigaste telefon.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Eller nej...
http://www.idg.se/2.1085/1.607166/hajpen-for-surfplattor-ar-o...

Marknaden ÄR mättad. Chansen för en fortsatt försäljningsrush är minimal, precis som förväntad vinst för fortsatt produktutveckling med snabbare grafikkort m.m.

Surfplattor = Netbooks v2.0

Medlem
Skrivet av D01tY:

BT kontroll och plattan till TV så får man ju ganska bra upplevelser redan idag i 1080. Så jag tror redan om 2 år har dom sprungit om i både pris och prestanda. En kraftfull platta idag kostar inte ens hälften av en konsol. Där fick ni konsol tillverkare för ni släpper dålig prestanda som ni tror skall hålla i 7år till.

Kan du ge något bra tips på en kraftfull platta för 1500:- ?

Medlem

Detta kommer hända ifall inte priserna förändras på konsolerna.

Värt att notera denna padda kommer faktist vara jävligt dyr.

Sen beror allt på kyl utvecklingen eller om dom får ner hur mycket värme sakerna producerar dom har förbättrat det, och är väl i rätt riktning.

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Eller nej...
http://www.idg.se/2.1085/1.607166/hajpen-for-surfplattor-ar-o...

Marknaden ÄR mättad. Chansen för en fortsatt försäljningsrush är minimal, precis som förväntad vinst för fortsatt produktutveckling med snabbare grafikkort m.m.

Surfplattor = Netbooks v2.0

Man kanske inte ska utgå ifrån att ALLA vill köpa en ny platta så fort en ny släpps. Jag kommer njuta av min iPad Air bra länge till, och kunde inte bry mig mindre ifall det finns en 2'a ute nu eller inte. Det är ju bara att räkna antalet sålda plattor gentemot antalet Svenska medborgare som har råd att köpa en.
Klart att marknaden är "mättad" vad gäller personer som är intresserade för en surfplatta när denne person redan har en. med det sagt så är knappast "intresset" för surfplattor mättat...det var ju ingen "fluga" direkt.

Nu när de flesta som är intresserade av att ha en platta redan har det så kommer försäljningstrenden ändra sig mer mot den av konsoler och i viss uträckning mobiltelefoner. Mobiler bygger dock mycket på "erbjudanden" kopplade till abonnemang på ett sätt som inte plattor gör. Alla är inte intresserade av ett dyrt surfabonnemang, medans motsvarande är ett måste till en mobil.

KoP
Medlem

Gemene man som är den stora gruppen av användare av surfplattor bryr inte ett skvatt om vad som sitter innanför skalet. Huvudsaken dom kan spela Candy crush.

NuZ
Testpilot
Skrivet av umegatron:
Skrivet av D01tY:

BT kontroll och plattan till TV så får man ju ganska bra upplevelser redan idag i 1080. Så jag tror redan om 2 år har dom sprungit om i både pris och prestanda. En kraftfull platta idag kostar inte ens hälften av en konsol. Där fick ni konsol tillverkare för ni släpper dålig prestanda som ni tror skall hålla i 7år till.

Kan du ge något bra tips på en kraftfull platta för 1500:- ?

Asus transformer bla. Den ger 1080p genom hdmi. Snabb, bra och smidig. Dock är den vanliga skärmen sådär med sina 298 ppi (2560×1600 på 10.1")


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Du verkar missat att det är just det som gjorts. Konsollutvecklingen låg helt nere i de nio år som gick mellan Xbox360 och XboxOne tex och det lär ju bli samma sak nu i väntan på nästa generation. Under tiden springer utvecklingen cirklar runt maskinerna...

Skrivet av Ender:

Låter bara fånigt. För något sådant så krävs det att konsol utvecklingen läggs ner till förmån för plattorna. Det säger sig själv att det handlar om hur mycket plats prestanda tar, och att nanoteknologin (sist jag kollade) inte kommit så långt att man kan välja att stoppa valfri prestanda i valfritt skal.

Sedan handlar det ju om föredraget format också. Jag har alltid sett plattan som ett fantastiskt komplement till datorn (och tv-spel, för de som föredrar det), inte en ersättare. Ifall majoriteten kommer vilja spela på en skärm större än 10" så kommer utvecklingen läggas där. För mig får dom gärna fortsätta lägga kraft på att göra plattorna bättre, de är det bästa 2000-talet kläck ur sig hittills, men att de skulle gå om konsoler och datorer prestandamässigt tar jag med en sådan rejäl nypa salt.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem
Skrivet av KoP:

Gemene man som är den stora gruppen av användare av surfplattor bryr inte ett skvatt om vad som sitter innanför skalet. Huvudsaken dom kan spela Candy crush.

Det är rätt märkligt, tycker jag. Tekniken är på plats, men det råder ett skrikande underskott på bra spel till plattorna. Det som lyfts fram är just Candy Crush, Clash of Clans och andra plånboksdränerande, hjärndöda tidstjuvar.

Visst finns det bra spel på App Store, men de är få och undangömda. Det vore kul att se plattor och mobiler konkurrera mot Vita och DS.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Och samtidigt minskar försäljningen av surfplattor. Låt surfplattorna vara vad de heter, och konsolerna och PC fylla de funktioner de har idag. Bakåtsträvande, kanske, men enligt min mening lämpar det sig bäst så.

Medlem
Skrivet av D01tY:
Skrivet av umegatron:
Skrivet av D01tY:

BT kontroll och plattan till TV så får man ju ganska bra upplevelser redan idag i 1080. Så jag tror redan om 2 år har dom sprungit om i både pris och prestanda. En kraftfull platta idag kostar inte ens hälften av en konsol. Där fick ni konsol tillverkare för ni släpper dålig prestanda som ni tror skall hålla i 7år till.

Kan du ge något bra tips på en kraftfull platta för 1500:- ?

Asus transformer bla. Den ger 1080p genom hdmi. Snabb, bra och smidig. Dock är den vanliga skärmen sådär med sina 298 ppi (2560×1600 på 10.1")

Min transformer strular som satan med HDMI. Men då är det den med i7 cpu och rätt mycket dyrare än 1500kr.
Dock föredrar jag min Galaxy Tab S10.5 som surfplatta.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

NuZ
Testpilot
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av D01tY:
Skrivet av umegatron:
Skrivet av D01tY:

BT kontroll och plattan till TV så får man ju ganska bra upplevelser redan idag i 1080. Så jag tror redan om 2 år har dom sprungit om i både pris och prestanda. En kraftfull platta idag kostar inte ens hälften av en konsol. Där fick ni konsol tillverkare för ni släpper dålig prestanda som ni tror skall hålla i 7år till.

Kan du ge något bra tips på en kraftfull platta för 1500:- ?

Asus transformer bla. Den ger 1080p genom hdmi. Snabb, bra och smidig. Dock är den vanliga skärmen sådär med sina 298 ppi (2560×1600 på 10.1")

Min transformer strular som satan med HDMI. Men då är det den med i7 cpu och rätt mycket dyrare än 1500kr.
Dock föredrar jag min Galaxy Tab S10.5 som surfplatta.

AJ då. Jag har inte märkt av något på min asus. Tab är en bra platta den!


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Kör screen mirror till tven istället. Funkar kanon och slipper kablar o tjaffs. Smart tvs har de inbyggt. Helt klart överlägset i smidighet.

Inaktiv

Kablar är inte tjafs. De leder signalerna från A till B.
Ett kabellöst samhälle leder bara till att alla dessa signaler går igenom skallen på folk.

Gen
Medlem

Spela på platta är redan segt som det är. Några typer av spel fungerar men långt ifrån alla.

Medlem
Skrivet av HYBRiS:

Du verkar missat att det är just det som gjorts. Konsollutvecklingen låg helt nere i de nio år som gick mellan Xbox360 och XboxOne tex och det lär ju bli samma sak nu i väntan på nästa generation. Under tiden springer utvecklingen cirklar runt maskinerna...

Skrivet av Ender:

Låter bara fånigt. För något sådant så krävs det att konsol utvecklingen läggs ner till förmån för plattorna. Det säger sig själv att det handlar om hur mycket plats prestanda tar, och att nanoteknologin (sist jag kollade) inte kommit så långt att man kan välja att stoppa valfri prestanda i valfritt skal.

Sedan handlar det ju om föredraget format också. Jag har alltid sett plattan som ett fantastiskt komplement till datorn (och tv-spel, för de som föredrar det), inte en ersättare. Ifall majoriteten kommer vilja spela på en skärm större än 10" så kommer utvecklingen läggas där. För mig får dom gärna fortsätta lägga kraft på att göra plattorna bättre, de är det bästa 2000-talet kläck ur sig hittills, men att de skulle gå om konsoler och datorer prestandamässigt tar jag med en sådan rejäl nypa salt.

Konsolutvecklingen under den perioden låg väl snarare nere för att man ville mjölka de sista slantarna ur den befintliga konsolgenerationen? Komponenterna i konsolerna fortsatte ju att utvecklas till PC, så det känns mer som en väntan på att kunna komma med en rejäl uppgradering på volymen av en ungefärlig konsol samtidigt som man drog in så mycket pengar som möjligt på de som folk redan köpt.
Konsoltillverkarna har ju funnits med ett tag, och de har antagligen sedan länge insett det som pad/tablet-tillverkarna inte verkar ha förstått än; folk köper inte en ny enhet årligen bara för att det skett små prestandaförbättringar i hårdvaran.

Medlem
Skrivet av Json_81:
Skrivet av Ender:

Låter bara fånigt. För något sådant så krävs det att konsol utvecklingen läggs ner till förmån för plattorna. Det säger sig själv att det handlar om hur mycket plats prestanda tar, och att nanoteknologin (sist jag kollade) inte kommit så långt att man kan välja att stoppa valfri prestanda i valfritt skal.

Sedan handlar det ju om föredraget format också. Jag har alltid sett plattan som ett fantastiskt komplement till datorn (och tv-spel, för de som föredrar det), inte en ersättare. Ifall majoriteten kommer vilja spela på en skärm större än 10" så kommer utvecklingen läggas där. För mig får dom gärna fortsätta lägga kraft på att göra plattorna bättre, de är det bästa 2000-talet kläck ur sig hittills, men att de skulle gå om konsoler och datorer prestandamässigt tar jag med en sådan rejäl nypa salt.

Konsoller som de ser ut idag tvivlar jag på att det kommer mer än en till generation av.

Man kan ju alltid hoppas. En konsol idag känns mer och mer som en HP/Dell/random färdigbygge -dator än något annat, där tillverkaren febrilt klamrar sig fast vid livet genom exklusiva speltitlar. Tror alla skulle tjäna på att satsa på ett gemensamt spelformat istället till konsoler av varierande prestanda som klarar allt. Vänta, det är ju PC! o_O

Idag finns en uppsjö av alternativ för att integrera datorer med hela huset. Det jag känner saknas är mer kompletterande helhetslösningar och komponenter som interagerar bättre med varandra.
Något jag skulle vilja se är en central datakomponent med storleken av en konsol samt prestandan av en riktigt tung pc-konfiguration med trådlöst uppkopplad till alla enheter som tv-apparater, högtalare, mobiler och surfplattor. Allt ska kunna streamas, allt ska kunna spelas och det ska inte vara något tjafs om exklusivitet bundna till vissa rättighetshavare eller märken.

Jag vet att det här går att uppnå idag, men tycker att det är för krångligt att få allting att fungera ihop då alla tillverkare vill ha hela kakan. Kolla på film streaming tjänsterna t ex. Sedan dinosaurerna fick upp ögonen för det så ska alla ha sin egen tjänst, ungefär som att folk vill betala för 10 olika tjänster, som var och en erbjuder 20% film som en konsument är intresserad av att se, medans resten är sånt som är antingen ointressant, eller samma filmer som konkurrenterna också erbjuder.

Medlem

50% prestandaökning per år är ju knappast mindre ökning
https://en.wikipedia.org/wiki/Moore%27s_law

Prestandan i PC:n utvecklas kontinuerligt ja, men det betyder inte att hårdvaran i din Xbox One kommer göra det. Flera av företagen har dessutom förutspått att detta möjligtvis blir sista konsolluppdateringen och att de sedan nöjer sig med att fortsätta mjölka den befintliga hårdvaran i väntan på plattformsskifte. Något jag tyckte lät väldigt konstigt och cyniskt först, men lägger man ihop den pusselbiten med den här artikeln, så börjar man förstå vad de menar.

Skrivet av Ender:
Skrivet av HYBRiS:

Du verkar missat att det är just det som gjorts. Konsollutvecklingen låg helt nere i de nio år som gick mellan Xbox360 och XboxOne tex och det lär ju bli samma sak nu i väntan på nästa generation. Under tiden springer utvecklingen cirklar runt maskinerna...

Skrivet av Ender:

Låter bara fånigt. För något sådant så krävs det att konsol utvecklingen läggs ner till förmån för plattorna. Det säger sig själv att det handlar om hur mycket plats prestanda tar, och att nanoteknologin (sist jag kollade) inte kommit så långt att man kan välja att stoppa valfri prestanda i valfritt skal.

Sedan handlar det ju om föredraget format också. Jag har alltid sett plattan som ett fantastiskt komplement till datorn (och tv-spel, för de som föredrar det), inte en ersättare. Ifall majoriteten kommer vilja spela på en skärm större än 10" så kommer utvecklingen läggas där. För mig får dom gärna fortsätta lägga kraft på att göra plattorna bättre, de är det bästa 2000-talet kläck ur sig hittills, men att de skulle gå om konsoler och datorer prestandamässigt tar jag med en sådan rejäl nypa salt.

Konsolutvecklingen under den perioden låg väl snarare nere för att man ville mjölka de sista slantarna ur den befintliga konsolgenerationen? Komponenterna i konsolerna fortsatte ju att utvecklas till PC, så det känns mer som en väntan på att kunna komma med en rejäl uppgradering på volymen av en ungefärlig konsol samtidigt som man drog in så mycket pengar som möjligt på de som folk redan köpt.
Konsoltillverkarna har ju funnits med ett tag, och de har antagligen sedan länge insett det som pad/tablet-tillverkarna inte verkar ha förstått än; folk köper inte en ny enhet årligen bara för att det skett små prestandaförbättringar i hårdvaran.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem
Skrivet av HYBRiS:

50% prestandaökning per år är ju knappast mindre ökning
https://en.wikipedia.org/wiki/Moore%27s_law

Prestandan i PC:n utvecklas kontinuerligt ja, men det betyder inte att hårdvaran i din Xbox One kommer göra det. Flera av företagen har dessutom förutspått att detta möjligtvis blir sista konsolluppdateringen och att de sedan nöjer sig med att fortsätta mjölka den befintliga hårdvaran i väntan på plattformsskifte. Något jag tyckte lät väldigt konstigt och cyniskt först, men lägger man ihop den pusselbiten med den här artikeln, så börjar man förstå vad de menar.

Skrivet av Ender:
Skrivet av HYBRiS:

Du verkar missat att det är just det som gjorts. Konsollutvecklingen låg helt nere i de nio år som gick mellan Xbox360 och XboxOne tex och det lär ju bli samma sak nu i väntan på nästa generation. Under tiden springer utvecklingen cirklar runt maskinerna...

Skrivet av Ender:

Låter bara fånigt. För något sådant så krävs det att konsol utvecklingen läggs ner till förmån för plattorna. Det säger sig själv att det handlar om hur mycket plats prestanda tar, och att nanoteknologin (sist jag kollade) inte kommit så långt att man kan välja att stoppa valfri prestanda i valfritt skal.

Sedan handlar det ju om föredraget format också. Jag har alltid sett plattan som ett fantastiskt komplement till datorn (och tv-spel, för de som föredrar det), inte en ersättare. Ifall majoriteten kommer vilja spela på en skärm större än 10" så kommer utvecklingen läggas där. För mig får dom gärna fortsätta lägga kraft på att göra plattorna bättre, de är det bästa 2000-talet kläck ur sig hittills, men att de skulle gå om konsoler och datorer prestandamässigt tar jag med en sådan rejäl nypa salt.

Konsolutvecklingen under den perioden låg väl snarare nere för att man ville mjölka de sista slantarna ur den befintliga konsolgenerationen? Komponenterna i konsolerna fortsatte ju att utvecklas till PC, så det känns mer som en väntan på att kunna komma med en rejäl uppgradering på volymen av en ungefärlig konsol samtidigt som man drog in så mycket pengar som möjligt på de som folk redan köpt.
Konsoltillverkarna har ju funnits med ett tag, och de har antagligen sedan länge insett det som pad/tablet-tillverkarna inte verkar ha förstått än; folk köper inte en ny enhet årligen bara för att det skett små prestandaförbättringar i hårdvaran.

Marknaden visar ju ganska tydligt att majoriteten inte betalar samma summa igen, varje år, ens för en 50%'ig ökning, vare sig det är på PC eller tablets. Själv väntar jag hellre 1-3 år för en prestandaökning på 100-300%, för samma kostnad som för 50% i så fall.
Det jag säger är att det inte nödvändigtvis har med tabloid-utvecklingen att göra när det tar tid mellan konsolsläppen. Precis som att majoriteten inte uppgraderar sin PC varje gång det släpps ett nytt grafikkort eller processor så köper folk inte heller nya surfplattor varje gång det kommer en ny modell. Jag tror att detta är något som konsolbranschen är väl medveten om, och att det är en stor anledning till varför dom inte släpper nya konsoler lika ofta heller.
Konsol och PC är väldigt olika på den punkten medans konsol och tablet-formatet inte är det då de sistnämnda inte har utbytbara komponenter.

12
Skriv svar