"Plattor kan vara kraftigare än konsoler om 3-4 år"

Medlem

"Blake Jourgensen, EA:s chief financial officer"

EA's CFO är förhoppningsvis intresserad av bolagets verksamhetsområde MEN när börjar man låta en ekonomichef bedöma teknikutveckling? Finns det ingen mer lämpad talesperson för sådana frågor i EA's topp?

Medlem

Nope de kommer de nog inte:P nog för att nvidias senaste 900 serie visade på effetivitet och hur möjligt det är, men nej,

Dessutom kom det rapporter för inte så länge sedan som visade på att marknaden för plattor har till mångt och mycket mättats:)

Medlem

Då är frågan hur många som kommer att utnyttja detta? De flesta surfplattor används till slösurfande, facebook och simpla 2d-spel. Med andra ord saker som den första generationens platta fortfarande klarar av galant.

Har man väl köpt sig en platta så köper man inte en ny så ofta...

Medlem
Skrivet av umegatron:

Jaha, då får jag ta med mig en handkontroll, ett stativ samt batteripack på bussen när jag ska spela Call of Duty Ultra Warfare på min iPad 7 om några år.

Jag kan inte låta bli att undra.... vad tar du med dig för att spela CoD på din KONSOL på bussen idag - knappast mindre grejer än du just beskrev va?

Medlem

då får dom nog satsa hårt på lagring och batteri också. men det viktigaste vore att man ska kunna koppla den till tv och köra med kontroll, då blir det nog svettigt. tror knappast att det kommer hända alls, men gör det det så lär det nog dröja till slutet av denna konsollcykel.

då måste bättre batteri bli billiga att tillverka .. mest det som bromsar utveckligen

Medlem

Skulle köpa ny iPad till barnen i julklapp. Då fick jag höra av försäljaren att dom bytt glas i dom till något så ömtåligt material att man borde ha skydd på dom. Det blev inget nytt iPad.

Medlem
Skrivet av Ender:

Marknaden visar ju ganska tydligt att majoriteten inte betalar samma summa igen, varje år, ens för en 50%'ig ökning, vare sig det är på PC eller tablets. Själv väntar jag hellre 1-3 år för en prestandaökning på 100-300%, för samma kostnad som för 50% i så fall.
Det jag säger är att det inte nödvändigtvis har med tabloid-utvecklingen att göra när det tar tid mellan konsolsläppen. Precis som att majoriteten inte uppgraderar sin PC varje gång det släpps ett nytt grafikkort eller processor så köper folk inte heller nya surfplattor varje gång det kommer en ny modell. Jag tror att detta är något som konsolbranschen är väl medveten om, och att det är en stor anledning till varför dom inte släpper nya konsoler lika ofta heller.
Konsol och PC är väldigt olika på den punkten medans konsol och tablet-formatet inte är det då de sistnämnda inte har utbytbara komponenter.

Jag förstår inte riktigt vad du gnölar om.
Du TVINGAS ju knappast att köpa en ny padda varje år, bara för att de släpper en ny årligen. På samma sätt som man inte MÅSTE ha senaste grafikkortet eller CPU:n till en PC i varje hårdvarusläpp.

NÄR du väl köper en surfplatta/mobiltelefon/PC/Whatnot, så har du däremot möjligheten att få dagsfärsk prestanda och inte nio år gammal skåpmat förpackad i en för året ny förpackning?

Däremot är det ju en självklarhet att PC, surfplattor och mobiler springer cirklar kring konsollerna, under tiden det tar dem att komma till nästa uppdatering... nio år senare.
Så förstår du nu varför mobila hårdvara har en chans att komma ifatt spelkonsoler på 3-4 år, som artikeln säger?


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Skulle köpa ny iPad till barnen i julklapp. Då fick jag höra av försäljaren att dom bytt glas i dom till något så ömtåligt material att man borde ha skydd på dom. Det blev inget nytt iPad.

Det lät mer som ett misslyckat försök att kränga på tillbehör.
Känner en försäljare på en större elektronikkedja och enligt honom tjänar de inget på Appleprodukter och är i stället beordrade från högre instans att kränga så mycket tillbehör som möjligt för att gå plus.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

phi
Medlem
Skrivet av Alienshade:

Skulle köpa ny iPad till barnen i julklapp. Då fick jag höra av försäljaren att dom bytt glas i dom till något så ömtåligt material att man borde ha skydd på dom. Det blev inget nytt iPad.

Då blev du grundlurad till att antingen köpa en androidplatta (som säljarna får betydligt mer provision på att sälja till dig) alternativt ville han sälja på dig diverse skärmskydd.

Det är nämligen safirglas på de nya iPad-modellerna, vilket har fyra gånger bättre tålighet än gorilla glass som de använt i de tidigare modellerna. Enda materialet som är tåligare än safir idagsläget är diamant.

Medlem
Skrivet av phi:
Skrivet av Alienshade:

Skulle köpa ny iPad till barnen i julklapp. Då fick jag höra av försäljaren att dom bytt glas i dom till något så ömtåligt material att man borde ha skydd på dom. Det blev inget nytt iPad.

Då blev du grundlurad till att antingen köpa en androidplatta (som säljarna får betydligt mer provision på att sälja till dig) alternativt ville han sälja på dig diverse skärmskydd.

Det är nämligen safirglas på de nya iPad-modellerna, vilket har fyra gånger bättre tålighet än gorilla glass som de använt i de tidigare modellerna. Enda materialet som är tåligare än safir idagsläget är diamant.

Rätt säker på att Apple skrotade safirglaset då det helt enkelt inte gick att framställa tillräckligt mycket.

Medlem
Skrivet av HYBRiS:
Skrivet av Ender:

Marknaden visar ju ganska tydligt att majoriteten inte betalar samma summa igen, varje år, ens för en 50%'ig ökning, vare sig det är på PC eller tablets. Själv väntar jag hellre 1-3 år för en prestandaökning på 100-300%, för samma kostnad som för 50% i så fall.
Det jag säger är att det inte nödvändigtvis har med tabloid-utvecklingen att göra när det tar tid mellan konsolsläppen. Precis som att majoriteten inte uppgraderar sin PC varje gång det släpps ett nytt grafikkort eller processor så köper folk inte heller nya surfplattor varje gång det kommer en ny modell. Jag tror att detta är något som konsolbranschen är väl medveten om, och att det är en stor anledning till varför dom inte släpper nya konsoler lika ofta heller.
Konsol och PC är väldigt olika på den punkten medans konsol och tablet-formatet inte är det då de sistnämnda inte har utbytbara komponenter.

Jag förstår inte riktigt vad du gnölar om.
Du TVINGAS ju knappast att köpa en ny padda varje år, bara för att de släpper en ny årligen. På samma sätt som man inte MÅSTE ha senaste grafikkortet eller CPU:n till en PC i varje hårdvarusläpp.

NÄR du väl köper en surfplatta/mobiltelefon/PC/Whatnot, så har du däremot möjligheten att få dagsfärsk prestanda och inte nio år gammal skåpmat förpackad i en för året ny förpackning?

Däremot är det ju en självklarhet att PC, surfplattor och mobiler springer cirklar kring konsollerna, under tiden det tar dem att komma till nästa uppdatering... nio år senare.
Så förstår du nu varför mobila hårdvara har en chans att komma ifatt spelkonsoler på 3-4 år, som artikeln säger?

Ja, och? Ah, jag förstår nu...svaren blev nog lite ihopblandade här, jag svarade dig lika mycket som:

Skrivet av Json_81:

Gå om datorer finns nog inte på kartan, men om konsoller ska leva runt 8 år innan en ny modell kommer plattorna förmodligen vara förbi dagens konsoller innan PS5/XBTwo kommer runt 2020.

Prestanda per utrymme spelar givetvis in, utvecklingen på plattor kanske slår i taket snart liknande processorer där det inte hänt särskilt mycket på prestandafronten sen i5/i7 lanserades 2008.

Angående formatet så är det tämligen enkelt att koppla plattorna till tv'n redan nu

Sen inte glömma all satsning på streaming av spel.

Konsoller som de ser ut idag tvivlar jag på att det kommer mer än en till generation av.

och:

Skrivet av Ichinin:

Eller nej...
http://www.idg.se/2.1085/1.607166/hajpen-for-surfplattor-ar-o...

Marknaden ÄR mättad. Chansen för en fortsatt försäljningsrush är minimal, precis som förväntad vinst för fortsatt produktutveckling med snabbare grafikkort m.m.

Surfplattor = Netbooks v2.0

Jag uppfattade artikeln (bl a inklusive kommentarerna ovan) som att surfplattor genom deras snabba prestandaökning skulle konkurrera ut konsoler inom några år...resten var mest mina tankar kring ämnet, vilket faktiskt efterlystes i länken till artikeln.
Att tekniken går snabbt framåt är ju ingen större överraskning dock, så ifall man bara vill hålla sig till artikelrubriken så kunde jag begränsat mina åsikter till ett "jaha", ifall resten bara var "gnölande" i dina öron.

Vad gäller konsoler så är dom än så länge endast hotade av PC vad gäller formatsidan och det finns ingenting som hindrar konsoltillverkarna att använda samma teknologi som plattornas ifall den blev så bra att man kan koppla tv'n till den och köra spel i samma upplösning och fps som "next gen" konsolernas. Hittills är det bara PC (som faktiskt KAN göra samma sak, fast bättre) som dem tävlat emot, och dem verkar ha stått sig ganska bra, eller hur?

Edit, efter att ha läst igenom tidigare inlägg förstår jag faktiskt inte vad du menar med ditt sista...vad är det du gnölar om egentligen? Du vill väl knappast bara understryka vad artikelrubriken säger? Eller var det bara det du trodde vi pratade om här?

Medlem
Skrivet av NoiizeR:

Släpp en platta var tionde år och säg samma sak

Släpp en platta med gammal hårdvara och säg samma sak.

12
Skriv svar