Spelbetyg

Medlem
Spelbetyg

Jag tycker att spel betyg är något som borde tas bort helt.
Fler större spel sajter börjar göra detta steget och det är helt rätt.
En siffra kan inte bestämma hur bra ett spel är.
Utan bara din egna åsikt kan bestämma det.
Att sätta en åsikt på ett spel, är i mitt tycke helt okej. Att tidningar och sajter kan använda ord istället. Som t.ex undvik, okej och utmärkt istället för 1-5, 1-10 eller procent antal.
Detta är även bra för recensenten, då fler kommer vilja läsa igenom texten, läsa om varför hans/hennes åsikt är som den är. Istället för att hoppa vidare till sista sidan för att kolla på betyget. För att sedan göra en snabb åsikt om spelet bara för att den fick en 3 eller 5.

Så jag välkomnar denna förändring med öppna armar!

#blogg

Medlem
Spelbetyg

Tycker det är bra med betyg.

Kollar alltid betyget först för att se om spelet är bra, ok eller värdelöst.
Sedan om det skapar intresse och jag kanske är nyfiken på spelet kollar jag sedan upp recensionen och lite videos av okända youtubare som är ärliga.

Att öppna en recension och inte veta om spelet är bra eller dåligt och tvingas läsa igenom allt för att veta att spelet annars hade varit värt en etta tycker inte jag är något vidare.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Tycker det är bra med betyg.

Kollar alltid betyget först för att se om spelet är bra, ok eller värdelöst.
Sedan om det skapar intresse och jag kanske är nyfiken på spelet kollar jag sedan upp recensionen och lite videos av okända youtubare som är ärliga.

Att öppna en recension och inte veta om spelet är bra eller dåligt och tvingas läsa igenom allt för att veta att spelet annars hade varit värt en etta tycker inte jag är något vidare.

Då ska du inte läsa en recension av ett spel, överhuvudtaget. För att inte läsa igenom den, tar bort själva syftet med en recension.

Medlem
Skrivet av EpicGoblin:
Skrivet av marcus8958:

Tycker det är bra med betyg.

Kollar alltid betyget först för att se om spelet är bra, ok eller värdelöst.
Sedan om det skapar intresse och jag kanske är nyfiken på spelet kollar jag sedan upp recensionen och lite videos av okända youtubare som är ärliga.

Att öppna en recension och inte veta om spelet är bra eller dåligt och tvingas läsa igenom allt för att veta att spelet annars hade varit värt en etta tycker inte jag är något vidare.

Då ska du inte läsa en recension av ett spel, överhuvudtaget. För att inte läsa igenom den, tar bort själva syftet med en recension.

Så syftet med en recension försvinner för att jag inte vill läsa ALLA recensioner?
Du får mer än gärna utveckla ditt tankesätt lite mer.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

På sätt och vis är det ganska meningslöst med betyg, men samtidigt är det smidigt för att det ger en snabb sammanfattning.

Däremot ska man självklart inte lägga all vikt vid betyget. Läs varför ett spel är bra eller dåligt också. Betyget är som sagt en snabb lättläst sammanfattning av recensentens åsikt.

Så länge betygsskalan är 1-5, eller möjligtvis 1-10 tycker jag det funkar bäst. Jag har lite svårt för hundragradiga betygsskalor (som till exempel PC Gamers procentbetyg). För vad skiljer egentligen betyget 82, 83 och 84? Med 1-5 får man en tydlig skala med klara definitioner av de olika betygsnivåerna.

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

Det finns två betygssystem som jag gillar.

Första: Tre skalligt
Undvik - Egen risk - Rekommenderad Går byta ut mod dålig-okej-bra

Andra: Del betyg.
Varje del får ett eget betyg. Musiken ett betyg, grafiken ett betyg, kontrollerna ett och så vidare.

Sedan så är betyg förstås en VÄLDIGT simplifiering av en recension och kan aldrig ersätta den skrivna texten.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem

Är lat, så bläddrar alltid till betyget för att se om jag behöver läsa. Men då gäller det spel jag inte skulle vara nyfiken på annars. Menar att spel i smala genrer tjänar på betygsystemet, tack vare det kan dom jämföras med AAA-spel med miljardbudgetar.

Köpte gta v och började spela det i helgen som var. Köpte det för att gick på hypen med alla toppbetyg, har iofs bara spelat kanske tre timmar, men har inget sug alls att spela vidare, tyckte det var sega videos hela tiden, och inte så tight kontroll, varken till fots eller i bil.

Så länge som de allra flesta faktiskt vill ha betyg så tycker jag att betyg ska vara kvar. Det är trots allt för läsarna man skriver, och i många fall är man kanske inte superintresserad av precis varenda spel... Då kan det vara kul/intressant att checka en siffra för en snabb sammanfattning, de flesta orkar nog inte gå in så djupt på precis allt jämt. Jag själv kollar ibland betyg/kommentarer på spel jag inte är särskilt intresserad av mest för att få en ungefärlig uppfattning om vad folk tycker om det. Men är jag mer intresserad så brukar jag läsa på mer om spelet... Så tror jag att det funkar för de flesta. Att ta bort betyg helt känns bara onödigt, jag menar, texten finns ju kvar där även för de som ogillar siffran.

Medlem

Jag tycker inte att betyg säger något om ett spel

Kolla videos, testa själv eller följ en recensent där ni har samma smak, åsikter om spel.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Moderator | Testpilot

Jag tycker betyg 1-3 är bäst. Dålig, Okej, Bra.

Mer än så tycker jag inte det behöves egentligen.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

1
Skriv svar