Evolve å allt DLC bitching!

Medlem
Evolve å allt DLC bitching!

Så tänkte börja en tråd när någon person kanske kan förklara för mig hur folk tycker att det är surt som satan att dom inte får med ett monster som inte ens är släppt än, och några Skins som DLC fast dom betalar ny priset på det spelet..

Suttit tittat mycket på Sacriel's stream på Twitch, å sååå jävla mycket negativt från folk som kommer in å trollar chatten hela tiden med nä sug spel du får inte DLC gratis etc etc,

Det jag försökte säga var då att om du köper en typ ny vanlig bil, inte är det så att du får Allt bling bling med på köpet , utan det köper du extra om du vill pimpa din bil efteråt, samma sak gäller med Evolve t,ex där du köper ett fullt spel och vill du pimpa det så kan du köpa skins. Preorder skit det tycker jag är dock en helt annan femma, jag tycker inte folk ska få något som gör gameplay bättre t,ex bara för du preorder men samma pris som att ifall andra skulle köpa spelet 1 vecka efter release.

Hur som helst, vad tycker ni om denna fråga?
Personligen blir jag trött på allt klagande för DLC som är skins, men monstret då kanske någon tänker det är ju gameplay som du måste köpa extra, jag men det är ändå inte släppt än utan kommer först månad efter release så i mina ögon är det DLC.

Medlem

Jag antar att du inte är så gammal? Det är inte meningen att vara en förolämpning på något vis utan snarare för att skapa förståelse för hur du tänker. Det är nämligen så att DLC är ett hyfsat nytt koncept som inte var tänkbart för några år sedan.
Problemet är inte DLC i sig utan Day1 DLC som jag ser det. Det betyder helt enkelt att spelutvecklarna har gjort ett komplett spel men sedan hackat ur bitar för att sälja på sidan av för att tjäna extra pengar på spelarna. Detta gör såklart spelare förbannad eftersom det är ren och skär girighet och tillför ingenting nytt till spelet utan kompletterar bara det som tagits bort i utveckling.

Det jag försöker säga är alltså att det är skillnad på att tillföra något nytt till ett spel via en expansion och ta betalt för det, se Skyrim/Fallout(new vegas) som bra exempel på detta. Eller att sälja bitar av ett redan färdigt spel som egentligen inte tillför något nytt som inte borde varit med vid launch, se Mass Effect 3/Evolve som dåliga exempel.

Det går inte att jämföra med bilindustrin, jämför istället med musik eller filmindustrin. Du köper en platta med din favorit artist, den kostar 599kr, men då får du bara 8 av 13 låtar trots att de redan är inspelade och färdiga. För att få de sista 5 låtarna måste du köpa dem separat för 100kr styck.
En film som du gärna vill se kostar 599kr men då är inte slutet med och vissa delar i mitten som förklarar handlingen är bortplockade. Dessa kostar 50kr styck.

Det låter inte så roligt va?

Sen om det handlar om hattar, kavajer eller vapenskins så skiter jag i det. Problemet är när det handlar om riktigt spelinnehåll såsom karaktärer(ME3), sidoquests som påverkar huvudstoryn(ME3) och sådant som faktiskt borde ha hört till ett spel som jag betalat flera hundra kronor för(ett av fyra monster).

Medlem

Vad jag har förstått har utvecklarna bakom Evolve var rätt öppna med att spelet kommer drivas i grunden av DLC. Det syns också i huvudmenyn där man lätt kommer åt DLC-affären.

Spelet är roligt och med flera är det nästan beroendeframkallande. Cryengine 3 är otroligt snyggt och fungerar utmärkt tom på ett budgetkort (provkört med 270x).

Personligen tycker jag inte om DLC. Spelet borde vara "free2play", ungefär som LOL (fast det är ett fps). Spelet känns mycket som uppcon, där du betalar för inträdet och möjligheten att titta på allt. Men vill du ha något får du lägga ut från egen ficka. Detta har utvecklarna medvetet gjort för att mjölka ut så mycket som möjligt från spelet.
De borde ha balanserat spelet bättre istället för att sitta och planera hur mycket de kan tjäna på DLC.

ggmanlives säger det rätt bra: https://www.youtube.com/watch?v=c_MZW1Udu88


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av trasapa:

Jag antar att du inte är så gammal? Det är inte meningen att vara en förolämpning på något vis utan snarare för att skapa förståelse för hur du tänker. Det är nämligen så att DLC är ett hyfsat nytt koncept som inte var tänkbart för några år sedan.
Problemet är inte DLC i sig utan Day1 DLC som jag ser det. Det betyder helt enkelt att spelutvecklarna har gjort ett komplett spel men sedan hackat ur bitar för att sälja på sidan av för att tjäna extra pengar på spelarna. Detta gör såklart spelare förbannad eftersom det är ren och skär girighet och tillför ingenting nytt till spelet utan kompletterar bara det som tagits bort i utveckling.

Det jag försöker säga är alltså att det är skillnad på att tillföra något nytt till ett spel via en expansion och ta betalt för det, se Skyrim/Fallout(new vegas) som bra exempel på detta. Eller att sälja bitar av ett redan färdigt spel som egentligen inte tillför något nytt som inte borde varit med vid launch, se Mass Effect 3/Evolve som dåliga exempel.

Det går inte att jämföra med bilindustrin, jämför istället med musik eller filmindustrin. Du köper en platta med din favorit artist, den kostar 599kr, men då får du bara 8 av 13 låtar trots att de redan är inspelade och färdiga. För att få de sista 5 låtarna måste du köpa dem separat för 100kr styck.
En film som du gärna vill se kostar 599kr men då är inte slutet med och vissa delar i mitten som förklarar handlingen är bortplockade. Dessa kostar 50kr styck.

Det låter inte så roligt va?

Sen om det handlar om hattar, kavajer eller vapenskins så skiter jag i det. Problemet är när det handlar om riktigt spelinnehåll såsom karaktärer(ME3), sidoquests som påverkar huvudstoryn(ME3) och sådant som faktiskt borde ha hört till ett spel som jag betalat flera hundra kronor för(ett av fyra monster).

Håller med till fullo. Gillar man spelet (vilket jag gör) så är det bäst att undvika det nu. Vänta till sommaren för att köpa det billigare. Slår vad om att det kommer kosta runt 150-200kr med alla DLCs kanske på GMG. Jag väntade t ex på dishonored och köpte specialversionen. Fick med alla dlcs för ynka 78kr. Sen var spelet patchat osv.

Evolve är kul, men kräver fortfarande mycket balansering för att kännas färdigt. Spelar ingen roll hur många DLCS man köpt. Spelet är fortfarande trasigt i grund och botten.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Bra att jämföra med en bil. Det är som att säga att man borde äta mer fast man är mätt, bara för det finns människor som inte har mat.

Medlem
Skrivet av Natrium:

men det är ändå inte släppt än utan kommer först månad efter release så i mina ögon är det DLC.

En helt ny klass i ett spel tar inte bara 1+ månad att göra, det måste gå igenom design, göra modeller, animationer, balansering, testning, balansera igen m.m. Finns en anledning till varför spel inte släpper klasser, raser hela tiden. Hjältar i t ex League of Legends kan vara i utveckling i 6+ månader.

Det som släpps inom 1-2 månader har med största sannolikhet tagit resurser från bas produkten du köper. Det ser jag som ett jätte stort problem.

Medlem
Skrivet av kaealy:
Skrivet av Natrium:

men det är ändå inte släppt än utan kommer först månad efter release så i mina ögon är det DLC.

En helt ny klass i ett spel tar inte bara 1+ månad att göra, det måste gå igenom design, göra modeller, animationer, balansering, testning, balansera igen m.m. Finns en anledning till varför spel inte släpper klasser, raser hela tiden. Hjältar i t ex League of Legends kan vara i utveckling i 6+ månader.

Det som släpps inom 1-2 månader har med största sannolikhet tagit resurser från bas produkten du köper. Det ser jag som ett jätte stort problem.

Det är sant, vad jag hörde så tar det runt 6 månader att göra ett monster till spelet, Dock så att som du säger om det tar från spelet innan det är klart så är det självklart störande, dock så spelet har vad jag tycker fortfarande inge direkt fel som skulle kunna nog fixas med den tiden, och å andra sidan så om vi säger att dom skulle släppa sitt första monster DLC 6 månader först efter att spelet vart släppt så skulle folk vara så trött på spelet vid det laget kanske så ingen skulle köpa det dom släpper då, utan det måste finnas en ström av färsk content till spelet så folk får nya grejor att hålla intresset uppe.

1
Skriv svar