New Super Mario Bros 2 avklarat

Flakmonkey
New Super Mario Bros 2 avklarat

Jahopp då var prinsessan Peach räddad vilket innebär att #New Super Mario Bros. 2 är till ända för min del. Självklart finns det saker att göra i spelet med gömda banor, etc men det känns ärligt talat in så intressant. Inte för att spelet är dåligt eller tråkigt. Det är bara inte tillräckligt bra eller roligt för att sätta tänderna i det istället för något annat.

Så vad är då mitt största problem med det? Tja jag skulle väl säg att det är det faktumet att varken är tillräckligt "new" eller "old". Nu är jag inte någon Mario-expert på något sätt eller vis, men det mest känns igen. Välgjort förstås med tight kontroll och finurliga banor så det är svårt att klaga på hantverket. Förutom då att det är lite väl förutsägbart.

Samtidigt måste jag vara lite gammalmodig här och gnälla lite på upplägget. Super Mario Bros. 3 populariserade kartan och möjligheten att välja banor och Super Mario World gjorde det möjligt att spara vilket gjorde det hela lite lättare men det börjar bli lite löjligt nu. Jag har redan skrivit ett inlägg om det här och jag kan nu konstatera att det inte blev bättre, om man inte tycker att det bästa som finns är att samla extraliv. När jag besegrat Bowser hade jag 206 extraliv och jag tror knappast att det är särskilt mycket utan snarare tvärtom.

[video=12129]

Nåväl, jag hade i varje fall kul under den korta och lätta resan. Kommer verkligen inte gå till historien som något av det bästa jag spelat och jämfört med de bättre Mario-spelen står det sig i mina ögon väldigt slätt.

#blogg

New Super Mario Bros 2 avklarat

Ja, NSMB2 är lite sämre än många av de andra Mario-spelen. Fortfarande väldigt bra, precis som du skriver, men... något saknas. Förklaringen ligger nog mycket i att det var ett ganska nytt utvecklingsteam som satts ihop utan mycket Mario-erfarenhet sedan tidigare, samtidigt som de hade en kortare utvecklingsperiod än brukligt. Jämför man NSMB2 med t ex New Super Mario Bros. U så tycker jag det senare är klart bättre, och det är dessutom gjort av ett mer erfaret 2D-Mario-team.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Sebastian Lind:

Ja, NSMB2 är lite sämre än många av de andra Mario-spelen. Fortfarande väldigt bra, precis som du skriver, men... något saknas. Förklaringen ligger nog mycket i att det var ett ganska nytt utvecklingsteam som satts ihop utan mycket Mario-erfarenhet sedan tidigare, samtidigt som de hade en kortare utvecklingsperiod än brukligt. Jämför man NSMB2 med t ex New Super Mario Bros. U så tycker jag det senare är klart bättre, och det är dessutom gjort av ett mer erfaret 2D-Mario-team.

Mario 3 eller World? GO!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Svårt. World.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Sebastian Lind:

Svårt. World.

Måste ta och spelat det igen. Själv är jag väldigt stark för tredje spelet.

Beror helt vilken dag man får frågan. Ibland är jag mer för World och andra dagar gillar jag Mario 3


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Jo, båda är riktiga klassiker. Men förutom dem så gillar jag också 64 och 3D Land. Men 3D World hade jag jättesvårt för, hatade hur långsamt alla karaktärer sprang och hur svårt det var att få "momentum" i springande och hoppen. Faktiskt så förstörde det nästan hela spelet för mig.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Sebastian Lind:

Jo, båda är riktiga klassiker. Men förutom dem så gillar jag också 64 och 3D Land. Men 3D World hade jag jättesvårt för, hatade hur långsamt alla karaktärer sprang och hur svårt det var att få "momentum" i springande och hoppen. Faktiskt så förstörde det nästan hela spelet för mig.

Så illa? Håller med om att det var segt men jag gillade hela spelet ändå faktiskt 3D Land har jag problem med för att Tvättbjörnsdräkten är alldeles för bra Man kan ju välja att inte använda den men det är min favorit power-up så det gör det väldigt svårt!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Flakmonkey

Är man konstig om man gillar Super Mario Bros. 2 (dvs den västerländska varianten som egentligen inte var ett Mario-spel från början) minst lika mycket som 3?

Skrivet av Nosnos:

Är man konstig om man gillar Super Mario Bros. 2 (dvs den västerländska varianten som egentligen inte var ett Mario-spel från början) minst lika mycket som 3?

Inte alls, det tyder bara på dålig smak. Nej, men skämt åsido, även om jag föredrar de lite mer traditionella Mario-spelen så är ju västerländska tvåan ett riktigt bra plattformsspel. Det enda jag egentligen haft emot det var väl just att det, redan när man var liten, inte riktigt "kändes" som Mario. Och det har ju sin naturliga förklaring. Jag tror att jag hade gillat det mer om det vore sin egen grej och kanske hade skapat sin egen lilla plattformsserie istället, för SMB2-stilen har ju inte återanvänts sedan dess... Men många fiender/prylar som senare blivit klassiska Mario-grejer kom ju faktiskt ifrån SMB.2 först. Men Birdo hade vi väl ändå klarat oss utan, eller?

uber:
Alltså, det var frustrerande. Jag kunde ju se och känna att det var ett riktigt högkvalitativt spel. Men trots det så fuckade den sega kontrollen så hårt med hur jag tycker 2D-Mario ska funka, så jag blev bara småirriterad hela tiden. Tyvärr springer och hoppar man ju en hel, hel del i Mario så om den spelmekaniken känns jobbig så, ja... Det förtar ju lite av upplevelsen. Extra besviken blev jag eftersom jag tycker 3D Land är en av de bästa plattformsspelen som gjorts, överhuvudtaget.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av Nosnos:

Är man konstig om man gillar Super Mario Bros. 2 (dvs den västerländska varianten som egentligen inte var ett Mario-spel från början) minst lika mycket som 3?

uber:
Alltså, det var frustrerande. Jag kunde ju se och känna att det var ett riktigt högkvalitativt spel. Men trots det så fuckade den sega kontrollen så hårt med hur jag tycker 2D-Mario ska funka, så jag blev bara småirriterad hela tiden. Tyvärr springer och hoppar man ju en hel, hel del i Mario så om den spelmekaniken känns jobbig så, ja... Det förtar ju lite av upplevelsen. Extra besviken blev jag eftersom jag tycker 3D Land är en av de bästa plattformsspelen som gjorts, överhuvudtaget.

Jag förstår vad du menar. Tycker själv att den nya springmekaniken är riktigt dålig. Känns bara som en grej som lades dit för att göra alla karaktärer mer "annorlunda" så det skulle finnas större anledning till att byta för olika banor

3D Land är verkligen underbart, tycker bara att Tanooki suiten förstår större delen av spelet och gör det alldeles för lätt. Många kluriga banor när det kommer till att tajma hopp och liknande försvinner helt när man bara kan sväva över allt istället. Har då svårt att skita i den då det är min favorit power-up.

Gällande World så tycker jag ändå spelet funkar bra som det är. Inte hänt ofta att jag verkligen känt att jag måste "springa runt i en ring" för att få upp min fart så jag kan klara ett hopp. Skulle vara om jag ska hoppa till toppen av en stolpe som Toad, men väldigt sällan. Hela grejen är dålig och jag vill inte ha den där, men tycker inte den gör spelet dåligt och tråkigt att spela på något sätt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

1
Skriv svar