Jag gick på hypen igen. Grrrrr.

Medlem
Jag gick på hypen igen. Grrrrr.

Jag var inte så imponerad när Grim Fandango släpptes för hundra år sedan, när jag var tonåring. Visst det var roliga karaktärer, stilistiskt och bra berättande. Saken är ju den att så fort man ställs inför ett pussel man rakt av inte klarar av, så är ju spelet slut. Kör man fast efter fem minuter så kan du kasta dem pengarna i sjön. Ja om man inte fuskar ja. Det var dock inte lika lätt när jag var en valp. Internet fanns liksom inte, och på BBS.erna... ja det funkade inte på samma sätt. Jag minns att jag körde fast fort men fick faktiskt hjälp från någonstans, men sedan blev det sopp igen och sedan blev det inget mer spelande. Varför körde jag fast på första stället? Jo jag klickade inte på exakt rätt ställe... hmrf.. inte så bra spelmekanik tycker jag. Hamnade där igen när jag köpte "remastered" edition. Ja remastered förresten, sicket skämt de har lagt på lite AA och sen skickat in det till PSN. Ja så känns det i alla fall. Helt otroligt vad lata de har varit. Ja ja det funkade ju på mig. Ka-tching till Double fine, lurad igen till mig. Förutom det då. Har jag roligt, klarar jag av pusslen. Jo vars, lite bättre går det ju, men fuskade igen på ett pussel, som jag antagligen inte hade listat ut själv. Internet FTW. Känner jag mig dålig? Jo det gör jag, tappar jag intresset när jag inte kan själv, ja det gör jag. Spoiler: Hur logiskt är det att jag inte kan lyfta en vägskylt före jag har klarat av ett pussel som inte har med vägskylten att göra? Förstår inte det, missade jag något? Nej Grim må ha roliga karaktärer och se kul ut, men så fruktansvärt bra är det ju inte. Det är gammalt, jag har inte tålamod att försöka lista ut problem på en bildruta hur länge som helst. En oskarp (low def) sådan, dessutom. Spelet lider dessutom av buggar på flera ställen. Baguetter som blir osynliga. Glottis som förflyttar sig. Igen som sabbat spelet, men ändå. Vi pratar om ett spel som borde ha varit patchat efter hundra år. Gah! Sa jag att det är 7GB stort? Vad handlar det om? Kan det ha varit 2MB när det kom? Eller att det tar för evigt att spara en fil.

Visste jag allt det här ovan innan jag lade ner 139 kronor. Ja visst! Dum som jag är ibland, visste jag att jag skulle bli besviken på sådant här spel. Igen. Jag har ju gjort det förut, så jag borde ju lära mig. Men finns det inget att spela på marknaden, då gör jag sådana här misstag, med förhoppningen om att det ska tilltala mig, fast jag eg. vet att jag inte SKA spela ett hundra år gammalt och segt spel, där det ibland viktigaste, är att ha bra syn för att se vad jag ska klicka på. Mao:

Köp inte: Grim Fandango remastered.

#blogg

Medlem
Jag gick på hypen igen. Grrrrr.

Alltså, du kan ju inte döma ut spelet för att du inte klarar det. Visst, man kan ha åsikter på att det verkar som de tagit lite genvägar vad det gäller "remaster" men att det är 90-tals svårt och du har det lite jobbigt är ju inte deras "fel".


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Testpilot

Kan förstå , jag har inte heller tålamodet att lista ut problemen i gamla äventyrsspel.

Hade exakt samma dilemma då jag körde en senare monkey island härom året , gav upp ynkligt snabbt och letade efter guider på nätet.

Grim fandango minns jag bara hade helidiotisk styrning då jag spelade orginalet för många år sen. Vete tusan om jag kommer köpa den nya , finns så mycket annat bättre.

Medlem

Klart att jag kan döma ut det för att det är för svårt. Det är min åsikt, precis som en recension på FZ. Jag tycker Dark Souls är svårt men jag har ändå spelat igenom det flera gånger. Det går att öva sig till att bli bättre is DS, men du kan inte öva dig till att lösa ett pussel som beror på att du måste ställa en skylt på rätt ställe. Det är bara dumt.

Harakiri: Styrningen är inte förbättrad denna gång heller. :/

1
Skriv svar