Mindre än 6 timmars speltid i The Order: 1886

Robot
Mindre än 6 timmars speltid i The Order: 1886

Diskutera – hur långt måste ett spel vara?

#the-order-1886, #ready-at-dawn


Inaktiv
Mindre än 6 timmars speltid i The Order: 1886

Jag tycker inte det finns någon speciell gräns för hur långt ett spel ska vara men vissa sorters spel ska gärna vara längre t ex RPGs där man utvecklar sin karaktärer och det är ett stort episkt äventyr som t ex Skyrim.

Sen kan det också vara bra om längden är något i paritet till priset t ex 500 kr för ett spel som endast är 2 timmar är för lite om det inte bjuder på väldigt mycket replayability som förlänger speltiden.

Medlem

om det inte e mycket till replay value så blir jag lessen på ögat om dom tar fullpris.

Medlem

Det är ju prislappen som är problemet inte längden:
kort och gott = billigare och bra
långt och tråkigt = kasst
kort och dyrt = hidden gem

Medlem

jag räknar inte med en speciell kampanjlängd, men jag räknar med att totalt sett få ut många timmar av ett fullprisspel, t.ex så kostade Bioshock infinite 50 euro och gick att spela i kanske 17 timmar, medan EUIV kostade 40 euro (visserligen typ 80 med dlc) men sitter just nu på 500+ timmar och är inte klar än


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem
Skrivet av grollo_92:

Jag tycker inte det finns någon speciell gräns för hur långt ett spel ska vara men vissa sorters spel ska gärna vara längre t ex RPGs där man utvecklar sin karaktärer och det är ett stort episkt äventyr som t ex Skyrim.

Sen kan det också vara bra om längden är något i paritet till priset t ex 500 kr för ett spel som endast är 2 timmar är för lite om det inte bjuder på väldigt mycket replayability som förlänger speltiden.

Håller med, Diablo är ett bra exempel på relativt kort speltid genom kampanjen, men som har väldigt bra, om inte det spelet med bäst re-play-ability.

Medlem

Intressant att någon lyckats göra en genomspelning en vecka innan release och innan några recensioner i övrigt hittat ut. Vet man om det är den slutgiltiga versionen eller om det är nån preview-kod som spelats?

Citat:

"I know there are numbers out there," he said. "I know why the question comes up. I know numbers have been put out there that are actually not right. It's impossible to finish the game in that time, so we know the numbers are wrong.

Är ju ett intressant citat från utvecklaren också (taget från Eurogamer-artikeln). Om det som ligger på Youtube är hela spelet (jag har inte kollat på det eller ens räknat ihop hur långa alla klippen är) så verkar det ju absolut inte omöjligt.

Oavsett vilket så hoppas jag att spelet är kul för de timmarna det tar, jag har inget emot att det är kort eller har mycket QTE så länge det är riktigt underhållande under den tiden.

/ LordDaimos

Medlem

dampa man igenom allt på så kort tid få man skylla sig själv, finns andra som rapportera 10-12tim speltid.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Tycker väl själva mainquestet klarar sig runt 8 h speltid dock de som vill kan köra sidemissions till mer. Personligen gillar jag episka äventyr som tar lite tid.

Medlem

Man spenderar inte 600kr för en film eller en bok och ett spel är något interaktivt som man vill ska hålla länge. Jag kan inte föreställa mig att man säger "Yes! Vilken tur att spelet slutade precis där, om det hade fortsatt så hade jag varit riktigt besviken."

Medlem

Man kan inte säga generellt hur många timmar ett spel ska ta för att klara av. Man måste se alla spel för sig själva. Tar jag en titt på detta spel så förväntar jag mig inte att spela det i ca 100 timmar som t.ex. Dragon Age Inquisition. Ibland är det faktiskt skönt att ha kortare spel, annars så skulle man aldrig kunna hinna med något.

Men för att hålla mig till om det är värt ca 600kr så är min personliga åsikt nej. Om spelet är 5.5 timmar långt inkl cutsceens så är det inte så mycket gameplay man får för pengarna. Det tar mig alltså 2 lördagskvällar att klara spelet? Även detta är smaksak men personligen så skulle jag vänta tills priset går ner.


signatur

*Io Sono Interista*

Medlem

Hellre en 6 timmars skoj upplevelse än en 20 timmar dryg snore-fest.

Medlem

Hur många timmars speltid ett spel har är mindre viktigt för min del. Jag spelar hellre ett riktigt bra spel som bara är på några få timmar än ett skitspel som känns upprepande som kanske ligger på 15-20 timmar.

Vill man inte punga ut 600kr för 6 timmar så kan man ju bara vänta tills det kanske kostar 300kr eller mindre. Och nu tror jag också att dessa 6 timmar är lite mer utav en speedrun-tid än att man faktiskt utforskar och njuter av spelet. Sen kan det ju också vara ett sånt där spel som man kan spela om.

Jag personligen väljer att vänta lite. Inte för att spelet är för dyrt eller kort, utan för att jag har så många spel att spela klart.

Medlem

Minst 10 helt klart


signatur

Meep!

Medlem

Huruvida längden spelar roll eller inte är beror på en mängd parametrar. Förutom ens preferenser ang. typ av spel så tror jag att en stor orsak är beroende av den situation individen befinner sig i och huruvida man värderar tid eller pengar mest.

Ett mustigt RPG är ju inte över på ett par timmar precis.

När jag var yngre så belönades återspelbarhet och längd i större utsträckning. I takt med att Familjen, Plånboken (och banklånen för den delen) växt tenderar man att belöna själva upplevelsen i högre omfattning. Detta medför ju inte att man väljer bort ett Skyrim, snarare att man svär lite tyst när man ser spel där timesink är en del av speldesignen.

Min uppmaning i sammanhanget är:
Sluta lägg pre-order!

Det är en sak att stödköpa och stötta mindre utvecklare eller goa favoriter som man litar på och gillar men att i blindo falla för frestelsen och lägga preorder på Watch Dogs, AC eller vad nu Ubisoft och EA tycker vi bör spela. Det gagnar inte oss konsumenter i längden.

Låt det komma ut - ge det ett par dagar - läs recensioner. Är du osäker, vänta ett halvår - sug på karamellen. Kanske dyker det upp till ett pris som är rimligt för just dig.

I slutändan är det värt det.

Inaktiv

Längden ska passa plånboken! 499-599:- ska vara runt 12-15h!


signatur

i7-4770K @4.3GHz, 16GB RAM, 120GB SSD + 5TB, GTX 780 3GB VRAM, 24" 144Hz 3D, Win8.1 PRO

Medlem

Precis som flera har skrivit här ovanför så finns det ingen direkt gräns för hur långt ett spel ska vara, utan allt är beroende av vilken genre och återspelnings värde etc.
Själv är jag smått allergisk mot utvecklare som drygar ut sitt spel med repetitivt innehåll och långtråkiga områden men det är ju en smaksak som vissa verkar ha större tålamod med. Är spelvärlden tillräckligt fantasifull och dialogen bra skriven och intressant med mera så brukar det kunna hålla en kvar. Köper i princip aldrig nya spel om det inte är något alldeles alldeles extra. Tenderar att gå ner i pris relativt snabbt om man har tålamod (iaf om man sitter på PC).

Skrivet av Zwonkest:

...Min uppmaning i sammanhanget är:
Sluta lägg pre-order!

Det är en sak att stödköpa och stötta mindre utvecklare eller goa favoriter som man litar på och gillar men att i blindo falla för frestelsen och lägga preorder på Watch Dogs, AC eller vad nu Ubisoft och EA tycker vi bör spela. Det gagnar inte oss konsumenter i längden.

Låt det komma ut - ge det ett par dagar - läs recensioner. Är du osäker, vänta ett halvår - sug på karamellen. Kanske dyker det upp till ett pris som är rimligt för just dig.

I slutändan är det värt det.

Amen broder!
En tråkig trend man hört under senaste åren och som verkar bli värre är ju att utgivarna sällan skickar iväg recensionsexemplar eller ens förhandsversioner i tillräckligt god tid för att det skall gå att få en ordentlig uppfattning om spelet är värt sitt pris när det släpps. Sen alla jäkla embargon och betalda åsikter på youtube ska man inte ens börja tala om

Medlem

Alltså 589:- på PSN, det är ju saftigt oavsett spel och då är inte ens det vanliga season pass medräknat. men typ såhär då.

  • 5-6timmar långt

  • Hälften är cutscenes

  • Inte open world.

  • Inget system (t.ex ond/god) för att göra det omspelbart.

  • ingen multiplayer.

Dessutom har all fokus varit på att det är snyggt och att cutscenes är lika snygga som gameplay. Utöver det generella spelet har man inte direkt presenterat något verkligt unikt för spelet eller något som gör det extra intressant.

Visst nog kan det säkert vara ett kul spel, men detta ska alltså vara värt 589:- + möjligt ytterligare kostnader?

Mja tror det här blir ett köp om ett halvår eller nåt för en hundring på tradera!

Medlem
Skrivet av WarpGuN:

dampa man igenom allt på så kort tid få man skylla sig själv, finns andra som rapportera 10-12tim speltid.

Tar det alltid med en nypa salt när folk säger att de klarat spel som tar ungefär 6-8 timmar att spela igenom på 12-20 timmar. Ställer mig högst frågande vad man gjort under den tiden vid sidan av att dö upprepade gånger. Att leta efter gömda meninglösa samlar objekt tillför mig inget.

Någon annan som kommer ihåg när spel som t ex Resident Evil ändrade och förlängde spelet new game+ ? Verkar vara en glömd konst nu för tiden.

Medlem

Jag tycker att bäst om spelen är längre än 6 timmar. Mindre än det känner jag mig lurat om spelet inte är superbra.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem

Blir inget köp för min del tills priset gått under 199kr.

Medlem

Om det inte är ett spel som mycket replay value så tycker jag nog att 8-10 är ett minimum. Eftersom jag nästan bara köper rollspel och open world-spel så brukar inte längden vara något problem för min del.

Men visst är det lite märkligt att Dark Souls (70+ timmar första genomspelningen för mig, exklusive DLC), Ni no Kuni (60 timmar, är ungefär halvvägs), Mass Effect 2 (50+ timmar), Skyrim (100+ timmar på en karaktär, är långt från färdig), Sleeping Dogs (12+ timmar) och The Order 1886 kostar lika mycket.

Medlem

Nu ska vi se...

450kr nypris
200kr DLC
Och förresten, du måste förhandsboka det för att "tjäna" något på det!

5 och 1/2 timma. Måste vara riktigt vassa timmar det där.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Egentligen förstår jag inte problematiken. Vissa gillar korta spel med mycket fokus, andra långa spel som är lite mer "spridda". De som tycker att spelet verkar värt pengarna köper det, medan de andra inväntar ett bättre pris eller struntar i spelet helt. Utgivarna har satt sitt pris, det är ju bara att ta ställning till det.

Medlem

Ni som använder argumentet att ett spel som är 6-7 timmar långt inte är värt 5-600, vad anser ni att ett spel som t.ex. Civilization eller Skyrim är värt? Tycker ni det är rimligt att dessa två exemplen ska kosta flera tusen kronor med tanke på de hundratalstimmar man kan spendera i dessa spel?

Medlem

Om spelet är för kort så köper man det på steamrean istället.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Citat:

Hur långt måste ett singleplayer-spel för fullpris vara?

600 spänn för ett spel som genomförs på drygt 6 timmar, är med andra ord likvärdigt till 100kr/timmen.

Det finns folk som säger, att det finns ingen annan underhållning som är billigare än just spel, om man ser till pris vs längd. Men i det här exemplet, så finns det faktiskt billigare underhållning. En kväll på bion kostar 110-120kr för biljett, och så lite tilltugg på en 50-lapp. Så totalt 160-170kr för 2-3 timmars underhållning på bion. Samma underhållningsvärde med detta spel exempel hade kostat 2-300kr, dvs nästan dubbelt så dyr.

Nu tror inte jag spel nödvändigtvis blir bättre om den är 10 timmar, vs 5 timmar. Men samtidigt ska det vara värt att planka ner 5-600kr på ett spel, särskilt ett singleplayer-spel, som med all sannolikhet hamnar i hyllan eller blir till underlägg för nåt glas efter man slutfört spelet.

Jag skulle tro att singleplayer-spel borde vara ett döende släkte, där multiplayer och/eller MMOs är att föredra. Ett MMO kostar precis lika mycket att köpa som ett vanligt single eller multiplayer spel, och ger mycket mer underhållning än 5-10 timmar (oftast).

Om dom vill att folk ska planka ner 600 spänn på ett spel med väldigt kort speltid, så får dom även ge åtkomst till moddningsverktyg, så folk kan göra egen content till spelet. Battlefield hade nog inte funnits idag, om det inte fanns moddare till gamla 1942 till exempel.


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem

De uppskattade tiderna är alltid i underkant men det känns inte acceptabelt till fullpris. Eller vad är replayvalue i det här spelet? Finns det något? Eller en särskild mode man kan grotta ner i?


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Ni som använder argumentet att ett spel som är 6-7 timmar långt inte är värt 5-600, vad anser ni att ett spel som t.ex. Civilization eller Skyrim är värt? Tycker ni det är rimligt att dessa två exemplen ska kosta flera tusen kronor med tanke på de hundratalstimmar man kan spendera i dessa spel?

Absolut inte, stora/långa spel idag är redan dyra med dyra DLC för lite material.

Men det är inte rimligt att betala fullpris på 500-600:- för ett AAA-spel som inte räcker längre än 5 timmar och hälften är cutscenes år 2015.

Ett spel bör vara 10 iaf, och då pratar vi korridorshooters, är det open world bör ju storyn räcka runt 15-20 iaf plus sidestuff!

Medlem

Det är säkert ca 8 timmar för mig då jag gillar att insupa atmosfären, vilket detta spel verkar ha massor av.

Jag spelar faktiskt hellre ett spel som är kortare och mer fokuserat än måsta tvinga mig igenom sektioner som känns utdragna. Alien Isolation t.ex. kunde gott ha halverat speltiden.

Är det kortare så är det större chans också att man spelar igenom det igen vid ett senare tillfälle. Kommer inte spela igenom Alien isolation igen.

Men jag förstår om man inte känner att ett kortare spel är värt sin slant. För mig ser det ut att vara ett gott hantverk och underbar atmosfär men jag hade hellre sett att spelet kostade 499:- helt klart. Kommer spela det ändå.

Edit: Tycker det låter som att jag är väldigt negativ till Alien isolation, men det var ett alldeles utmärkt spel. Vissa sektioner kändes dock som filler.

123
Skriv svar