Snart enklare att spela World of Warcraft som färgblind

Robot
Snart enklare att spela World of Warcraft som färgblind

Blizzard förenklar för folk med nedsatt färgseende.

#world-of-warcraft, #blizzard, #world-of-tanks


Inaktiv
Snart enklare att spela World of Warcraft som färgblind

Minns när jag spelade Modern Warfare med en färgblind snubbe och varje gång helikoptern kom skrek han "är det vår eller deras helikopter?!" (Den var grön på radarn om den var snäll och röd om den var elak).

Så detta är bra för de som är färgblinda antar jag (och det är tydligen rätt stor andel som är det har jag hört).

Medlem

Är själv färgblind, så detta är mycket välkommet!

Redaktör
Skrivet av eatem:

Minns när jag spelade Modern Warfare med en färgblind snubbe och varje gång helikoptern kom skrek han "är det vår eller deras helikopter?!" (Den var grön på radarn om den var snäll och röd om den var elak).

Så detta är bra för de som är färgblinda antar jag (och det är tydligen rätt stor andel som är det har jag hört).

Jag är en av de åtta procenten, och jag uppskattar sånt här rejält.


signatur
Relik 📜

Jag har nedsatt färgseende för röd/grön. De där siffrorna artikeln länkar är rena skiss och gissa på vissa, hehe.

Även om jag sällan drar nytta av de här funktionerna är det uppskattat. Minns när jag upptäckte "rätt" läge i BF3, blev som ett helt nytt spel.


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Medlem

Är själv inte färgblind men klart man uppskattar att detta kommer med i spel så att det går att njuta mer för de som är färgblinda.

Gutt snack säger vi.


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

MEG
Medlem

Det står förgblida i artikeln, vet inte riktigt vad det betyder


signatur

Death is only the beginning

Medlem

Helt fantastisk att dom ger utrymme för färgblinda också kan få spela på samma villkor!

Medlem

Konstigt bara att det dröjde såpass länge. Har Blizzard sagt något om varför det inte implementerades för länge sedan?


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

tydliggörande: Det har alltså alltid (typ) funnits ett colorblind mode, men det blir bättre iom nästa patch.

Inaktiv

Välkommet att fler options kommer för färgblinda inkl mig själv!


signatur

i7-4770K @4.3GHz, 16GB RAM, 120GB SSD + 5TB, GTX 780 3GB VRAM, 24" 144Hz 3D, Win8.1 PRO

Medlem

Allt fler utvecklare har börjat lägga in stöd för färgblinda på senare tid, har jag märkt. Definitivt en bra utveckling, mer spel åt alla!


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Vilken färg är det istället för färgblinda som t.ex inte kan se grönt eller rött?

Medlem
Skrivet av fARLIGT:

Vilken färg är det istället för färgblinda som t.ex inte kan se grönt eller rött?

Det beror på, det är olika från fall till fall. En del har bara en mindre nedsättning, andra kan inte se vissa färger överhuvudtaget.

Jag är röd-grönfärgblind och jag har svårt att skilja mellan vissa röda och bruna nyanser, sams svårt att se skillnad på vissa gula och gröna nyanser. Att läsa röd text mot en svart bakgrund är i princip omöjligt. Jag tror att vissa rosa nyanser är mindre mättade för mig, de drar åt det gråa hållet.

Redaktör
Skrivet av fARLIGT:

Vilken färg är det istället för färgblinda som t.ex inte kan se grönt eller rött?

Vi vet inte.

Problemet är att man inte ser skillnad mellan två färger, t.ex. vissa nyanser av rött och grönt. Det kan ställa till det rejält i spel, om t.ex. fienden är röd och vännerna gröna.


signatur
Inaktiv
Skrivet av Tompa:
Skrivet av fARLIGT:

Vilken färg är det istället för färgblinda som t.ex inte kan se grönt eller rött?

Vi vet inte.

Problemet är att man inte ser skillnad mellan två färger, t.ex. vissa nyanser av rött och grönt. Det kan ställa till det rejält i spel, om t.ex. fienden är röd och vännerna gröna.

Det finns nästan oäderliga mixer, färgblinda har, har svårt med nästan alla färger jag :/
Gult är grönt, rött kan va orange, blå kan va lila... inte lätt med all loot i vissa spel.


signatur

i7-4770K @4.3GHz, 16GB RAM, 120GB SSD + 5TB, GTX 780 3GB VRAM, 24" 144Hz 3D, Win8.1 PRO

Medlem

På ett sett så är jag färgblind. Kan varken se infrarött eller ultraviolett

Medlem

En funktion jag inte hade klarat Bf spelen utan, som någon nämnde.

Sen finns de ju spel som är omöjliga för oss utan denna funktion, som Dod, eller mirrors edge... Usch.

Eller lasertag..

Medlem
Skrivet av Macinroe:

En funktion jag inte hade klarat Bf spelen utan, som någon nämnde.

Sen finns de ju spel som är omöjliga för oss utan denna funktion, som Dod, eller mirrors edge... Usch.

Eller lasertag..

Jag minns inga problem med Mirror's Edge för min del.

Lasertag däremot...för en herrans massa år sedan skulle min gymnasieklass göra något skoj. Vi kom överens om att jag skulle sköta bokningen, så jag samlade in pengar, kollade upp busstider, förhandlade med stället om ett rabatterat pris osv. När vi väl kom dit så märkte jag att alla västar sår precis likadana ut för mig i UV-ljus, det var inte så roligt...

Medlem

Jättebra att Blizzard har börjat uppmärksamma det här! För kanske ett år sen lade de till stöd till Starcraft 2 också. Det är inte perfekt, men det hjälper åtminstone lite. Minimappen är dock fortfarande svår att se färgen på små prickar som pylons för mig. I 1v1 är ju inte det nåt större problem, för man vet var ens byggnader och enheter är. Men i team-games kan det vara klurigt.

Macinroe: På laserdome i min stad har de bytt till nya västar där man kan välja färg själv. Vi ska i väg och spela nästa vecka faktiskt.

Medlem
Skrivet av drakon64:

Jättebra att Blizzard har börjat uppmärksamma det här! För kanske ett år sen lade de till stöd till Starcraft 2 också. Det är inte perfekt, men det hjälper åtminstone lite. Minimappen är dock fortfarande svår att se färgen på små prickar som pylons för mig.

Du får väl construct additional pylons då.

Medlem
Skrivet av LVX156:
Skrivet av drakon64:

Jättebra att Blizzard har börjat uppmärksamma det här! För kanske ett år sen lade de till stöd till Starcraft 2 också. Det är inte perfekt, men det hjälper åtminstone lite. Minimappen är dock fortfarande svår att se färgen på små prickar som pylons för mig.

Du får väl construct additional pylons då.

Ja, de tjatar på mig hela tiden när jag spelar.

1
Skriv svar