Fortress Fallout får inte heta Fallout längre

Robot
Fortress Fallout får inte heta Fallout längre

"Varumärkesintrång" tycker Fallout-ägaren. "Omöjligt att blanda ihop spelen", tycker utvecklaren.

#team-fortress-2, #zenimax, #bethesda, #mojang, #scrolls, #the-elder-scrolls-v-skyrim


Medlem
Fortress Fallout får inte heta Fallout längre

O ja, man blandar ju otroligt lätt ihop detta spel med Fallout serien!

Ser ut som ännu ett fall av stor-bolags jurister som försöker rättfärdiga sina jobb med att jävlas med de "mindre".

Redaktör
Skrivet av Ghan:

O ja, man blandar ju otroligt lätt ihop detta spel med Fallout serien!

Ser ut som ännu ett fall av stor-bolags jurister som försöker rättfärdiga sina jobb med att jävlas med de "mindre".

Omvänt kan det ses som ett marknadsföringsdrag av Fortress Fallout-folket. De vet att Zenimax vaktar sina varumärken, och ena utvecklaren säger sig ha varit i branschen i 20 år. Det lär inte vara så att de inte hört talas om Fallout.

"Vi kallar spelet 'Fallout'. När vi blir hotade om stämning får vi både uppmärksamhet och sympati."


signatur
Medlem

Å andra sidan var min första tanke när jag såg titeln "Jaha, en Fallout-spinoff?". Om jag aldrig skulle ha spelat något av spelen skulle det sen vara svårt att avgöra huruvida det här spelet hör till varumärket eller ej.

Medlem

Eller så är det bara jurister som gör sitt jobb.
Att skicka ett brev är det dom ska göra och uppmärksamma/varna att man anser att dom gör ett copyright-brott.

Sedan om det går längre så kopplas alla möjliga parter i företaget in.

Det var väl efter brevet som döm höga posterna på Valve och Blizzard börja snacka om DOTA namnet och fick sig en väldigt odramatisk lösning.

Medlem

Det smartaste en indieutvecklare kan göra är att döpa sitt spel till något hen vet att hen kommer att bli tvungna att ändra, mycket gratis publicitet. Jag hade aldrig hört talas om Fortress Fallout förrän nu.

De kanske kan döpa om det Fortress Warcraft?

Medlem

Midget Fortress kanske kan vara ett alternativ? Det passar eftersom det är ett litet spel till en liten plattform.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Fallout är ett fenomen, att radioaktivt damm som bildas vid en kärnvapenexplosion kan föras långt från explosionen och sedan göra stor skada där det faller till marken som radioaktivt regn, vilket kan ge strålsjuka och vara en fara för miljön.
Fortress Fallout har inget med fenomenet Fallout att göra.
Fallout spelen kretsar just runt fenomenet. Dumt och dåligt namnförslag eller ett marknadsföringsknep för att väcka uppmärksamhet?

Medlem

Jag trodde det hade något med Team Fortress att göra.
Edit: glömde PJSalt Kappa


signatur

Welcome to the Manglerdome

Medlem

Synd att han inte tog möjligheten att få lite sympati utan istället bara framställer sig som en douchebag. Tror till och med mitt tycke för Zenimax bara ökade positivt av att höra hans lilla grej.

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Ghan:

O ja, man blandar ju otroligt lätt ihop detta spel med Fallout serien!

Ser ut som ännu ett fall av stor-bolags jurister som försöker rättfärdiga sina jobb med att jävlas med de "mindre".

Omvänt kan det ses som ett marknadsföringsdrag av Fortress Fallout-folket. De vet att Zenimax vaktar sina varumärken, och ena utvecklaren säger sig ha varit i branschen i 20 år. Det lär inte vara så att de inte hört talas om Fallout.

"Vi kallar spelet 'Fallout'. När vi blir hotade om stämning får vi både uppmärksamhet och sympati."

Högst troligt ja, säkert en blandning av båda. Är ju inte helt ovanligt att större företag ropar "varumärkesintrång" över småsaker.

Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Å andra sidan var min första tanke när jag såg titeln "Jaha, en Fallout-spinoff?". Om jag aldrig skulle ha spelat något av spelen skulle det sen vara svårt att avgöra huruvida det här spelet hör till varumärket eller ej.

this.
min första tanke var att det antagligen var nån kickstartad falloutklon som jag missat. det här är exakt anledningen till att det finns varumärkesskydd

Medlem
Skrivet av chrisragnar:

Synd att han inte tog möjligheten att få lite sympati utan istället bara framställer sig som en douchebag. Tror till och med mitt tycke för Zenimax bara ökade positivt av att höra hans lilla grej.

Ja för Zenimax tyckte ju tydligen att Mojangs spel Scrolls var ett varumärkesintrång på Elderscrolls serien.. lite hjärna får man fan ha.. eller King mot Banner Saga jämfört med Candy Crush Saga.

Om alla ska börja ta patent på vissa ord så kommer spel i fortsättningen behöva ha namn som folk har lösenord för att inte göra "övertrång".

Medlem
Skrivet av Winzi:

Ja för Zenimax tyckte ju tydligen att Mojangs spel Scrolls var ett varumärkesintrång på Elderscrolls serien.. lite hjärna får man fan ha.. eller King mot Banner Saga jämfört med Candy Crush Saga.

Om alla ska börja ta patent på vissa ord så kommer spel i fortsättningen behöva ha namn som folk har lösenord för att inte göra "övertrång".

fast om man har lite hjärna, som du tycker att man får, så kan man göra skillnad på patent och varumärkesintrång

dessutom har jag för mig att amerikansk varumärkeslagstiftning funkar så att om man väljer att inte skydda sitt varumärke i ett potentiellt intrångsfall så kommer varumärket sedan vara en free-for-all.

dvs. hade man inte sagt till fortress fallout att sluta med sitt namn hade man om fyra år inte kunnat skydda sitt varumärke när ett helt orelaterat spel kallades för "the true successor to fallout"

Medlem

personligen tycker jag att allt med fallout i påminner om just post apokalyptiska fallout,

exempel, min första tanke var what nja, vad kan detta vara för mobil spinoff på fallout serien?

Medlem

Om det handlar om marknadsföring från Xreals sida så hade det kanske varit bättre för ZeniMax att inte göra något. Nu blir det lite Streisand effect av det hela.

Medlem

Fortress Blowout kan de väl byta till så äre klart!


signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

Medlem

Smells public relation trickstery!

Medlem

Jag kan tycka att det är otroligt fjantigt att ha copyright på ett ord, men utvecklaren måste ju ha förväntat sig detta när dom valde det namnet dom gjorde.

Medlem

Skönt uttalande att ''det inte finns någon risk att någon skulle missta Fortress Fallout för ett spel som har något att göra med Bethesda-serien''.

Hur tusan vet han det?

Jag tror att det är ett medvetet drag för att generera klick. Om folk ser att det står Fallout då kommer dom flesta att läsa det och då genast har man fått en potentiell kund till sitt spel.

Medlem

Så jävla ruttet. Dom borde inte behöva ändra på något. Fallout är och går inte att få copyright på om det ska täcka alla kombinationer av ord. King försökte göra det med saga och dom misslyckades så hårt. Zenimax tror att dom har rätt att göra så men det har dom tyvärr inte eftersom fallout fortfarande är ett generellt ord.


signatur

Idono. That's me!

Medlem
Skrivet av LVX156:

Det smartaste en indieutvecklare kan göra är att döpa sitt spel till något hen vet att hen kommer att bli tvungna att ändra, mycket gratis publicitet. Jag hade aldrig hört talas om Fortress Fallout förrän nu.

De kanske kan döpa om det Fortress Warcraft?

Offtopic:
Det där är helt fel sätt att använda "hen".
En indieutvecklare är könslös och åsyftas med "den" (utvecklaren).

Hen används då man syftar på en person, ungefär istället för att skriva "han eller hon".

KoP
Medlem

Jag trodde nyheten handlade om Fallout när jag först ögnade rubriken. Så jovisst kan det misstas för Fallout om man inte har en hum om hur spelet ser ut eller vad det rör sig om för spel.

Medlem

Dom kan ju inte på allvar,mena allvar att detta är okej? håller med han som gjort videon 100%:

Medlem

Det är konstigt det här med upphovsrätt.
Fallout of Scrolls är ju vanliga engelska ord. Hur kan man lagligt få förhindra andra att nyttjar dem?

Kan man göra samma sak med ordet "the"?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

scrolls tyckte jag var bra jäkla fel

men tycker nog tvärtom här..fallout finns det bara ett spel som heter..ordet scrolls finns lite över allt

så nej tycker inte det är okej att döpa nått som liknar fallout


signatur

New life, New hope

Medlem

Jag tycker att det är vansinne, störtfel, epic fail att det går att varumärkesskydda vanliga ord.

Möjligtvis, kanske, ska man kunna skydda fraser. Dock inte enstaka ord som i fallen Mojäng och Fallout.

Medlem

Tycker alla spel tittlar med bokstäver i sej gör intrång på Fallout.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Tröck på den här artikeln bara för att jag läste fallout någonstans.
Lite rätt har dom nog.

Medlem

fallout 4 confirmed

12
Skriv svar