Elite Dangerous : Nybörjartips?

Testpilot
Elite Dangerous : Nybörjartips?

Har nu fått fart på spelandet av Elite men känner att det skulle behövas en del tips för smidigare spelande.

Söker särskilt tips på hur man hittar bra traderutter och hur tusan man skall läsa de olika klasserna i uppgradering av moduler på skeppen.

Har skummat lite guider och sånt på forumen men de verkar mest inriktade för de som redan tjänat massor med stålar och inte så mycket för den som hankar sig fram (även om jag nu har rätt bra startkit då jag sponsrade kickstartern med ett Cobra MKIII som skepp )

Har försökt gräva fram en vettig trader-rutt men svårt då den är enkelriktad med Guld som metall.
Finns även ett system med Hightech prylar i närheten men gissar att jag letar inom för kort räckvidd för att kunna sälja det med vinst.

Medlem

Jag lessnade tyvärr på den lååååååånga grinden för att kunna köpa större skepp, hade/har en Lakon type 6 (tradespeccad utan sköldar 112 cargo), men insåg att en type 7 kostar massssor, och jag skulle få grinda arshlet av mig, och då körde jag ändå en riktigt bra traderutt. ~2500cr/ton med en roundtrip på typ 7-10 minuter, minns inte riktigt.

Det e toksvårt/meckigt att hitta vettiga traderoutes ingame, om du inte tycker att det bryter inlevelsen för mycket kan jag rekomendera http://www.elitetradingtool.co.uk/ för att hitta shyssta rutter.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Har nu fått fart på spelandet av Elite men känner att det skulle behövas en del tips för smidigare spelande.

Söker särskilt tips på hur man hittar bra traderutter och hur tusan man skall läsa de olika klasserna i uppgradering av moduler på skeppen.

Har skummat lite guider och sånt på forumen men de verkar mest inriktade för de som redan tjänat massor med stålar och inte så mycket för den som hankar sig fram (även om jag nu har rätt bra startkit då jag sponsrade kickstartern med ett Cobra MKIII som skepp )

Har försökt gräva fram en vettig trader-rutt men svårt då den är enkelriktad med Guld som metall.
Finns även ett system med Hightech prylar i närheten men gissar att jag letar inom för kort räckvidd för att kunna sälja det med vinst.

Nu har jag inte spelat ED än, men däremot alla Elite innan. Grunden i början är grinding. Du har inte kapacitet eller pengar att göra riktiga klipp än utan måste förlita dig på små men många rundor. Vad jag kommer ihåg så körde man Barnard's Star - Ross 154 - Sol system.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

Bra trading tool och route finder

http://eddb.io/

Testpilot
Skrivet av azynkron:
Skrivet av Harakiri:

Har nu fått fart på spelandet av Elite men känner att det skulle behövas en del tips för smidigare spelande.

Söker särskilt tips på hur man hittar bra traderutter och hur tusan man skall läsa de olika klasserna i uppgradering av moduler på skeppen.

Har skummat lite guider och sånt på forumen men de verkar mest inriktade för de som redan tjänat massor med stålar och inte så mycket för den som hankar sig fram (även om jag nu har rätt bra startkit då jag sponsrade kickstartern med ett Cobra MKIII som skepp )

Har försökt gräva fram en vettig trader-rutt men svårt då den är enkelriktad med Guld som metall.
Finns även ett system med Hightech prylar i närheten men gissar att jag letar inom för kort räckvidd för att kunna sälja det med vinst.

Nu har jag inte spelat ED än, men däremot alla Elite innan. Grunden i början är grinding. Du har inte kapacitet eller pengar att göra riktiga klipp än utan måste förlita dig på små men många rundor. Vad jag kommer ihåg så körde man Barnard's Star - Ross 154 - Sol system.

Haha , jo jag lirade orginalet och minns svagt hur det funkade , robotics sålde man för grova stålar.
Sen var jag en av dessa som faktiskt grindade till nivå Elite samt gjorde de få uppdragen som fanns , tribbles var ju en kul grej

Har börjat få lite bättre kläm på hur det funkar nu , de trading websites som jag sett har inte data för de system jag är i , alla verkar härja runt Sol/Lave systemen och där är jag inte så jag tror jag skiter i sånt och kör allt ingame och old-school.

Kul med ett spel som inte daltar med oss spelare iallafall , mycket att hålla koll på.

Nån får gärna förklara slotsize , quality osv gällande moduler och vapen på skepp , har inte fått kläm på den biten.

Medlem
Skrivet av ceelie:

Bra trading tool och route finder

http://eddb.io/

Grymt verktyg! Den tackar vi för

Annars tycker jag att en bra start är att jaga efterlysta, alternativt leta och sälja stulen gods. Kolla bara värdet på godset innan du plockar upp det. Skit som kanske är värt 100 CR är inte ens värt att titta på, utan det ska helst vara värt några tusen i alla fall för att göra det lönsamt. Prislista finns här men varierar så klart beroende på vilken station du är på. Sen när man har lite större utrymme för last så kan man börja med trading routes och tjäna storkovan

Medlem

Ja det är lite att bita i när man börjar
Finns faktiskt en officiell manual som täcker det mesta översiktligt (sida 59 om ship modules)
https://forums.frontier.co.uk/showthread.php?t=83514
Däremot så saknar manualen detaljinformation om en del grejer.

Testpilot

Tackar för tipsen , ska kolla manualen också!

Nu härnäst lutar det åt TrackIR , sett massor med vids där folk har stor nytta av det.

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Tackar för tipsen , ska kolla manualen också!

Nu härnäst lutar det åt TrackIR , sett massor med vids där folk har stor nytta av det.

Jag vill inte förstöra försäljning för den enda svenska TrackIR återförsäljaren, men ett budgetalternativ som funkar tillräckligt bra i Elite (har en själv. Dock ingen TrackIR att jämföra med) är http://www.edtracker.org.uk/ (startat av några Elite-nördar). Kan inte svara för möjligheten att använda det i andra spel, men det borde rent tekniskt fungera i allt som tillåter mappning av "free-look".

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Tackar för tipsen , ska kolla manualen också!

Nu härnäst lutar det åt TrackIR , sett massor med vids där folk har stor nytta av det.

En underbar hårdvara, inte ångrat TrackIR en sekund !!

Medlem

Kan bara instämma på att TrackIR är underbar när man vant sig! Bilspel/flygspel är numer helt otänkbart utan!
Den börjar kännas mer och mer viktig i t.ex Arma3 oxo

Ta in dock vad McBain skriver, EDtracker verkar vara ett helt lysande alternativ! Värt att kolla upp först om du inte redan beställt tir, många på frontier forumet verkar ruskigt nöjd med den.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

1
Skriv svar