DirectX 12 nio gånger snabbare än DX 11 i test

Robot
DirectX 12 nio gånger snabbare än DX 11 i test

Ny, hemlig grafikkrets skrämmer upp prestandan rejält.

#stardock, #amd, #nvidia


Medlem
DirectX 12 nio gånger snabbare än DX 11 i test

efter att ha ägt en dator och tv spel i många många år vet jag att man ska ta nyheter som den här om dx12 med en stor sked salt, men nu börjar det bli svårt att inte bli lite hypad inför släppet

Medlem

Let the hype increase!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

9 gånger snabbare? då kommer jag inte behöva köpa ett nytt grafikkort på 10 år alltså?

Handlar ju en stor del i hur du optimerar mjukvaran runt hårdvara, du får ju verkligen inte automatiskt x9 bättre prestanda med DX12..

Knäpp nyhet!

Medlem
Skrivet av Petrik:

efter att ha ägt en dator och tv spel i många många år vet jag att man ska ta nyheter som den här om dx12 med en stor sked salt, men nu börjar det bli svårt att inte bli lite hypad inför släppet

Om inte en slev.

Medlem

Saltkvarn någon?

Medlem

"...on an unreleased GPU with an 8core CPU"
Är det bara jag som läser att hans testrig hade en cpu med 8 kärnor?
Att han faktiskt inte syftar på antalet kärnor på GPUn.

Medlem

Jaja, vi får väl se. Riktiga siffror får vi först när man gör riktiga tester. Ska bli mer intressant att se när t.ex. Sweclockers kör lite tester.


signatur

MVH Milky
i7 9700k AMD 7900XTX

Medlem
Skrivet av Dain:

"...on an unreleased GPU with an 8core CPU"
Är det bara jag som läser att hans testrig hade en cpu med 8 kärnor?
Att han faktiskt inte syftar på antalet kärnor på GPUn.

Heh. Ja GPUn är så hemlig för att den även har en CPU i GPUn, med 8 kärnor.

Heavy stuff

Medlem

det blir nog bra.
efter nextgl

Redaktör
Skrivet av Dain:

"...on an unreleased GPU with an 8core CPU"
Är det bara jag som läser att hans testrig hade en cpu med 8 kärnor?
Att han faktiskt inte syftar på antalet kärnor på GPUn.

Stämmer, jag fattade fel. Nyhet uppdaterad. Tack!


signatur
Medlem

Ta inte detta på sort allvar gott folk. Din GPU kommer inte att bli snabbare av DX12, möjligtvis kommer vissa spel kunna nyttja den marginellt bättre. Det som däremot kan ge stor skillnad är ifall spelet flaskhalsar på tiden din CPU spenderar på att generera GPU-kommandon och i allmänhet interfaca med din grafikdrivrutin. Det troliga är att detta test var helt bundet av exempelvis antal draw-calls (ofta kallat batches) och därmed cpu-bunden av overheaden i drivern. Detta kommer troligtvis inte visa sig i så många spel då de lite större spelproduktioner som använder DX11 inte har några som helst problem med att saturera GPU'n ordentligt, dvs inte en prestandavinst kommer bara att kunna ses när GPU'n är tvungen att vänta på arbete från CPU'n eller då spelet är helt bundet av CPUn.

Medlem
Skrivet av Ztreek:

9 gånger snabbare? då kommer jag inte behöva köpa ett nytt grafikkort på 10 år alltså?

Handlar ju en stor del i hur du optimerar mjukvaran runt hårdvara, du får ju verkligen inte automatiskt x9 bättre prestanda med DX12..

Knäpp nyhet!

Dom påstår ju inte att DX12 ger dig sånna här prestandaökningar utan anpassad och optimerad kod. De har specifikt testat "Lighting and lens effects", vilket är ett av de områdena i DX11 som minst effektivt använder multithreading. DX12 gör multithreading på rätt sätt.

Medlem
Skrivet av Dain:

"...on an unreleased GPU with an 8core CPU"
Är det bara jag som läser att hans testrig hade en cpu med 8 kärnor?
Att han faktiskt inte syftar på antalet kärnor på GPUn.

Om han inte gjort ett syftningsfel, så, ja, det är så man skall läsa det. Även om han gjort ett syftningsfel så skall man ju fortfarande läsa det så.. faktiskt..


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

Vad jag förstod var resultatet av testet bara för en specifik sak; att just linseffekter blivit så mycket snabbare.
Såvida ett spel inte är gjort av enbart linseffekter är det ju bara en av få saker som snabbar upp, även om det är en bra förbättring.

Medlem

DX12 kommer som alla tidigare directX vara en ledande anledning till att jag byter upp till ett nyare windows

Medlem

Med tanke på att Windows 10 kommer vara en gratis uppgradering för många så finns det ingen anledning att inte hoppas, särskilt om man sitter på en burk med flera grafikenheter.

Jag tror inte folk riktigt förstår hur stor grej detta är om det nu väl gör en så pass stor skillnad.

Medlem

Är nästa windows ett nöje att använda såsom xp eller win7 så blir det svårt att motstå. Annars blir det lätt att motstå tills man blir tvingad till uppgradering.

Medlem
Skrivet av Ziern:

Vad jag förstod var resultatet av testet bara för en specifik sak; att just linseffekter blivit så mycket snabbare.
Såvida ett spel inte är gjort av enbart linseffekter är det ju bara en av få saker som snabbar upp, även om det är en bra förbättring.

Hur snabb en linseffekt är har inget med vilket grafikapi du använder att göra. Det görs oftast i ett endaste ritanrop och är i en fullskärmseffekt där i stort sätt 100% av tiden ligger i pixelshadern, oftast bundet av textursampling. Snubben snackar ganska mycket bullcrap för att få uppmärksamhet imo, det eller så har han bara dålig koll. Sorligt att han får så mycket missriktad uppmärksamhet för det.

Inaktiv

Testet var troligen skräddarsytt för DirectX 12.

Medlem
Skrivet av toern:

Är nästa windows ett nöje att använda såsom xp eller win7 så blir det svårt att motstå. Annars blir det lätt att motstå tills man blir tvingad till uppgradering.

Har använt det i drygt ett halvår nu, känns som en uppdatering av Windows 7 i stort sett, å har man Windows 7 så får man det gratis förutsatt att man inte har en företags/student version, så det är inte mycket som talar emot som det ser ut just nu.

Medlem

Vettetusan, ser mer fram mot Valve och GDC om jag ska vara ärlig.

rbL
Medlem

asfalt v1.0 och i min gamla traktor så gjorde jag 10km/t men med asfalt v2.0 och en ferrari så gjorde jag 300km/t!

Medlem

Det går säkert undan på en ny, okänd GPU som antagligen är optimerad för DX12 men hur är det med befintlig hårdvara?
Microsoft släpper naturligtvis inte en ny api utan avtal med hårdvarutillverkare med planer att sälja massor av nya grafikkort.

Medlem
Skrivet av Dain:

"...on an unreleased GPU with an 8core CPU"
Är det bara jag som läser att hans testrig hade en cpu med 8 kärnor?
Att han faktiskt inte syftar på antalet kärnor på GPUn.

Ja, antal CPU-kärnor inverkar en hel del.

Fu hittar i tidigare artiklar här samt Ggl.
DX12 verkar nyttja multi CPU-core mkt bättre än DX11.

Inaktiv

One One One One One One One One....just sayin

1
Skriv svar