Bredbandsbolaget i unik rättsprocess om fildelning

Medlem
Skrivet av kalle.lindestrom:

varför bara bredbandsbolaget? alla andra då telia osv sov?

Det räcker med en random leveratör för att få till ett prejudikat. Sen drabbas ALLA.

Medlem

Någon som vill starta en revolution?

Skrivet av Cruentuz:
Skrivet av kalle.lindestrom:

varför bara bredbandsbolaget? alla andra då telia osv sov?

Det räcker med en random leveratör för att få till ett prejudikat. Sen drabbas ALLA.

undrar lite kollektiv besträffning är väl inte lagligt? eller karteller..om alla har samma vilko...e va fan vet ja...proxy ftw


signatur

New life, New hope

Medlem

SVT? Någon som vet varför SVT vill vara inblandade? För många som tankar Rapport på TBP?

FM-guru
F.d. Sisyr

Snacka om att ta tag i saken från fel ände...

Medlem
Skrivet av Schweinryder:

SVT? Någon som vet varför SVT vill vara inblandade? För många som tankar Rapport på TBP?

Christer Björkman är LIVRÄDD att någon ska rippa mellanakterna i Melodifestivalen och lägga upp.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av MaXMC:

BBB borde

Skrivet av magma:
Skrivet av Greve_Peter:
Skrivet av magma:
Skrivet av Pjotor:

Effektiv användning av era skattepengar, damer och herrar. Myndigheterna greppar efter halmstrån.

Känns bra att veta vad regeringen satsar våra skattepengar på..

Har ni ens läst texten?

Yes. Har du?

Antar att han syftar på "Vad har myndigheterna med detta att göra?"

BBB borde blockera alla torrentsiter, alla siter med forum i URL:en, facebook, lunarstorm och alla andra sociala sajter samt google och Bing en vecka.

Sedan ställa in ett automatsvar på kundtjänsten att man kan höra av sig till Universal, Sony Music, SVT eller TV4 om man vill få tillgång till allt igen.

Precis det jag menade. Jag hade en förhoppning om att dom kunde lösa sin egen ignorans och faktiskt inte bara slentrianmässigt hata.

OnT: Lagomt sorgligt att censur ses som lösningen på ett problem som är så pass utbrett och numer gammalt.

Inaktiv

Det här är varför fler måste få tillgång till en mer öppen och fri internetuppkoppling från Bahnhof.

Medlem
Skrivet av Cruentuz:

Bbb samt ALLA internetleverantörer i sverige bör spärra samtliga sidor tillhörande ALLA som nu stämmer de och som strävar efter ett "kabel-tv"/"pay per view -internet.

Följande borde visas istället:

"Ägaren till sidan du försöker nå vill bestämma vilka sidor svenska folket - alltså DU - ska kunna besöka.

Är det så här vi vill ha det?"

Detta är ingen dum idé och var det inte liknande detta man gjorde i USA när SOPA var aktuellt men då ombad personerna att kontakta en viss politiker.

Medlem
Skrivet av Greve_Peter:

Precis det jag menade. Jag hade en förhoppning om att dom kunde lösa sin egen ignorans och faktiskt inte bara slentrianmässigt hata.

OnT: Lagomt sorgligt att censur ses som lösningen på ett problem som är så pass utbrett och numer gammalt.

I artikeln står ju uppräknat vilka sajter som råkade ut för polistillslag förra veckan, och så vitt jag vet är polismyndigheten, som namnet antyder, en myndighet. Jag förstår inte riktigt vilken ignorans jag förväntas lösa. Jag betalar inte ens skatt i Sverige, så jag har ingen orsak att hata något.

Trevligt att vi åtminstone har samma åsikt om censuren.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Jag ser inte riktigt vart skattemedlen kommer in i bilden? någon som kan förklara? Jag ser massa bolag som stämmer BBB och pekar på en paragraf i en lagtext?

phi
Medlem

Med tanken på att det svenska rättsväsendet är ett skämt (syftar så klart på TPB-målet med jäviga domare osv) så skulle det inte alls förvåna mig om att de jävla asen får igenom det.

Men man kan ju alltid hoppas på att de inte gör det.

mest roande är ju dock folks fullständigt värdelösa analogier.

Medlem
Medlem

Väldigt oroväckande då Torrents är i sig inte alls något olagligt.
Månda privatpersoner och till och med företag använder torrents för att dela filer och program på laglig väg, men dom flesta torrent trackers har ju tyvärr pirater som delar med sig av upphovsrättskyddat material.

Medlem

Det är intressant att se att alla verkar ta det för givet att titta på filmer och lyssna på musik utan att betala för det. Att gnälla på att det inte finns vettiga lagliga distributionskanaler och sedan ladda ner är inget försvar. Vill man ändra marknaden så är det bojkott som gäller. Finns det en film man vill se men inte kan acceptera villkoren för att se den så är det bara att låta bli. Jag tror att produktionsbolagen skulle reagera om intresset för filmen bara dog. Att ladda ner ger dem bara en möjlighet att skylla på något, inte att kritiskt granska sitt sätt att distribuera den. Personligen skulle jag gärna se att kopieringsskydden försvann så att jag lättare kan konsumera det jag BETALAR för på det sätt jag vill. Att klaga för att sedan ladda ner är bara hyckleri.

Medlem
Skrivet av Kane:

Risken är väl rätt stor att man hittar på nån ny sorts "brott" som till exempel "medhjälp till upphovsrättsintrång" som TPB fick i ansiktet...

Man ska inte vara helt naiv och inte tro att pengar inte bestämmer vilka lagar vi ska ha. Med helt flata regeringar som vi haft och nu även har så finns det inte heller nåt politiskt motstånd mer än lite för galleriet emellanåt.

Generellt har jag ibland svårt att förstå meningar med dubbla negationer. Meningar med tre negationer kan bli väldigt lustiga

Försök skriv om utan negationer

Medlem
Skrivet av Largus:

Det är intressant att se att alla verkar ta det för givet att titta på filmer och lyssna på musik utan att betala för det.

Du verkar inte förstå att denna lagen i princip skulle kunna tvinga internetleverantörer att blockera helt legitima lösningar, exempelvis Netflix eller varför inte youtube? Du tycker alltså det vore helt ok att en internetleverantör blockerar din åtkomst till dessa sidor?

Medlem
Skrivet av Figurlig:

Men gudars alltså... finns så mycket andra värre sidor man skulle kunna förbjuda (knarksidor) men detta får prioritet?

Jävlar vad flat Sverige är. I allt.

Knarksidor är dåliga? Jag menar att dessa har gjort stor nytta i samhället genom att minska kartellers monopol på droger, vilket leder till mindre våld inom den marknaden.

Medlem
Skrivet av Fjedjick:
Skrivet av Figurlig:

Men gudars alltså... finns så mycket andra värre sidor man skulle kunna förbjuda (knarksidor) men detta får prioritet?

Jävlar vad flat Sverige är. I allt.

Knarksidor är dåliga? Jag menar att dessa har gjort stor nytta i samhället genom att minska kartellers monopol på droger, vilket leder till mindre våld inom den marknaden.

Det ringde från Mexiko och sa att du har fel.


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem
Skrivet av Sillgam:
Skrivet av Largus:

Det är intressant att se att alla verkar ta det för givet att titta på filmer och lyssna på musik utan att betala för det.

Du verkar inte förstå att denna lagen i princip skulle kunna tvinga internetleverantörer att blockera helt legitima lösningar, exempelvis Netflix eller varför inte youtube? Du tycker alltså det vore helt ok att en internetleverantör blockerar din åtkomst till dessa sidor?

Förstår inte varför du drar in Netflix i det hela. Är inte de ett helt lagligt företag för betalande prenumeranter? Ett företag som har avtal med de bolag vars produkter de visar?
Jag tycker inte att det är ok att en isp skall bestämma vad som finns på internet.
Jag menar att den känslan som finns att det är ok att inte betala för sin konsumtion av filmer, musik mm som annars skulle kosta pengar är fel. Det gör att de stora bolagen tycker sig ha en ursäkt att slå mot allt som kan underlätta spridning av skyddat material. Att andra sajter med andra inriktningar drabbas tycker jag bara är sorgligt.
Bara det att begreppet fildelning har blivit synonymt med olaglig spridning av upphovsrättsskyddat material säger väl det mesta. Torrents är ju annars en utmärkt metod att sprida legitim programvara. Alla metoder som begränsar friheten på internet är inget jag stöder, men det är en frihet vi alla har under ansvar. Det finns alltid de som vill begränsa friheten genom att peka på missbruk av den.

Medlem

Blockera är censur, censur talar emot fri talan, fri talan är en del av internet då internet är elektronisk kommunikation.

Det är åtminstone som jag ser det.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

Det här är bara trams. Tvingas BBB blocka så använder jag bara en VPN och tar mig förbi. Detta är helt fel metod och visar hur jäkla långt efter amerikanska lobbyverksamheten är verkligheten.

Medlem
Skrivet av Largus:
Skrivet av Sillgam:
Skrivet av Largus:

Det är intressant att se att alla verkar ta det för givet att titta på filmer och lyssna på musik utan att betala för det.

Du verkar inte förstå att denna lagen i princip skulle kunna tvinga internetleverantörer att blockera helt legitima lösningar, exempelvis Netflix eller varför inte youtube? Du tycker alltså det vore helt ok att en internetleverantör blockerar din åtkomst till dessa sidor?

Förstår inte varför du drar in Netflix i det hela. Är inte de ett helt lagligt företag för betalande prenumeranter? Ett företag som har avtal med de bolag vars produkter de visar?
Jag tycker inte att det är ok att en isp skall bestämma vad som finns på internet.
Jag menar att den känslan som finns att det är ok att inte betala för sin konsumtion av filmer, musik mm som annars skulle kosta pengar är fel. Det gör att de stora bolagen tycker sig ha en ursäkt att slå mot allt som kan underlätta spridning av skyddat material. Att andra sajter med andra inriktningar drabbas tycker jag bara är sorgligt.
Bara det att begreppet fildelning har blivit synonymt med olaglig spridning av upphovsrättsskyddat material säger väl det mesta. Torrents är ju annars en utmärkt metod att sprida legitim programvara. Alla metoder som begränsar friheten på internet är inget jag stöder, men det är en frihet vi alla har under ansvar. Det finns alltid de som vill begränsa friheten genom att peka på missbruk av den.

Jag tog upp netflix eftersom folk rippar från netflix för att på det vis skapa en torrent. Det är alltså en plattform som medverkar till spridning.
Det är av den anledningen hela processen är befängd eftersom, precis som många i tråden nämnt, kan dras så långt att även valfri spelbutik "medverkar till" spridningen av materialet.
Den bästa jämförelsen är dock alla sökmotorer på nätet som gärna hjälper folk att söka efter lagligt och olagligt material. Ska alla dessa blockeras?

Jag tycker även att den moraliska frågan om fildelning är för var och en att bedöma. Det kommer aldrig stoppas oavsett. Företagen behöver rejäla alternativ till fildelning om de vill minska fildelningen av deras filmer och spel.

Medlem

Människor vill vara laglydiga. Men problemet med Piratkopiering har länge varit, och till viss det fortfarande är, att det är så mycket enklare och bättre än vad som erbjuds på marknaden. Piratkopiering ligger till stor del bakom att tjänster som Spotify, Steam och Netflix skapats. I sin tur har dessa tjänster förhindrat med piratkopiering än åklagare och advokater någonsin lyckats med.

Innan dessa tjänster så stod det mellan att ha all sin musik på en mp3-spelare eller hårddisk och att ha ca 20+ CD-skivor liggandes. Skivor som sakta blir mer och mer repiga tills man måste slänga dem. Samma sak när det gällde spel och film. Så länge man inte nöjde sig med radio och TV. Ville man införskaffa dessa var tid antingen att dra till stan eller beställa hem över posten. Med piratkopiering kunde du fixa vad du ville ha på några minuter, ibland i bättre kvalité än det köpta. Vill du ha någonting som bara säljs i utlandet måste du beställa hem det. Om det inte är regionlås så klart. Med piratkopiering kan du få tag på allt du vill ifrån hela världen.

Utan piratkopiering skulle vi sitta med en massa skivor till precis allt. För detta är formen som tjänar utgivarna mest pengar. Att det inte är bäst för kunden är irrelevant så länge det är tillräckligt bra för kunden. Det är inte så en fri marknad ska fungera. Patent skulle skydda små innovatörer mot att stora företag stjäl deras idé. Numera är det ofta tvärt om att stora företag krossar mindre konkurrenter i juridisk krigföring med patent som vapen där endast dem med en juristbudget om 5 miljoner och villigheten att riskera miljarder får vara med (vilket också är ett problem för rättsväsendet). Nu är det så klart inte bättre med en marknad utan immateriella rättigheter men piratkopiering och dess utbredning är ett bevis på att dagens immaterialrätt inte fungerar.

Det största problemet är att skapar du någonting har du en obegränsad rätt till materialet. Det handlar inte om att du ska få en skälig ersättning utan du får 100% kontroll som det ser ut idag. Skapar du ett universalbotemedel mot cancer så kan du välja att det inte får säljas. Och ingen annan kan skapa ett lika dant läkemedel och sälja det. Nu är exemplet osannolikt men likväl möjligt och det leder till att utgivare ibland ställer orimliga villkor för sin produkt. Exempel är DRM, regionsexklusivitet, utelåsning av konkurrenter (se Microsoft-DirectX eller Intel-x86), föråldrade medium, dålig tillgång eller ockerpriser.

Den största lögnen här är att dagens immaterialrätt är nödvändig och varken behöver eller kan ändras. Ett bra exempel vid sidan om copyright på bilder och musik är till exempel Creative Commons där du normalt sett får använda och redigera andras bilder så länge det inte är för kommersiellt bruk, du ger cred till skaparen och att du delar verket med samma licens. Eller open source som lyckas skapa högkvalitativ programvara som inte bara är gratis utan källkoden är fri att använda så länge den hålls open source.

Ta ett exempel ifrån detta forum. Hur många avatarer, ibland dem som inte är foton, är skapta 100% av användaren samt är helt fria ifrån varumärken? Har du inte tagit eller ritat bilden själv finns det upphovsrätt på den och du är sannolikt skyldig till upphovsrättsbrott.

Ta en god titt på En Reformerad Upphovsrätt av Christian Engström & Rick Falkvinge för Piratpartiet om ni vill veta med. Piratpartiet handlar inte om att få tanka gratis på The Piratebay. Det handlar om att reformera upphovsrätten till någonting som alla tjänar på (även skaparna).

Tillägg:

Skrivet av xermalk:

De tar upp rejält många relevanta frågor, men med "piratpartiet" som namn kommer de aldrig nå 4%.

Islands Rikdagsval (Alltinget)

(Ja, det blev några edit - stäm mig )


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

KoP
Medlem

Hoppas att fler internetleverantörer tar efter. Trött på alla snåla freeloaders som anser att det är en rättighet att få ta del av film/spel/musik gratis.

Medlem

Torrents är inte olagliga i sig, men hårklyverier å sidan så tror jag 99.9+% av allt på piratviken är olagligt, och det är ju uppenbart att tpb inte gör något åt detta.

Sen kan man iof påstå saker som att då borde Google vara olagligt på grund av bildsök etc, men tpb är ju liksom enkom för att tanka piratat.

Detta säger jag bara för att nyansera lite.

Inaktiv

Vi måste förbjuda Google också.

Medlem

Allt som Naraccas sa. +1

Du kan lära en 3 åring att borsta tänderna men du kan inte lära en internationell organisation, en hel mediebransch, svensk film överlag att; Ge oss vad vi vill ha och vi betalar för det.

Ska man verkligen behöva köpa in konsulttjänster för miljarder för att förstå detta?

Medlem

Ja det här kommer ju aldrig att gå fel med den ofrånkomliga ändamålsglidningen... Anar en framtid där storföretagen kan begränsa och blockera sidor de ser som ett hot och ett internet utan neutralitet.

Skriv svar