Helgdiskussion: Varför fortsätter piratkopieringen av spel?

Robot
Helgdiskussion: Varför fortsätter piratkopieringen av spel?

Vi följer upp gårdagens stora snackis med att försöka hitta alternativa lösningar.


Medlem
Helgdiskussion: Varför fortsätter piratkopieringen av spel?

well en sak är säkert, en hardcore pirat kan säkert få det att låta som att han är en riddare i skinande rustning som slåss mot dom stora företagen, medans en annan skyller på att dom inte har råd annars


signatur

always use the nubs for cover

Medlem

Jag kopierade enormt mycket tidigare...sen när jag väl började ha en stadig inkomst så slutade jag helt. Jag köper enbart mina spel och majoriteten av de jag kopierade tidigare (och tyckte var bra) har jag köpt senare.

Jag kan förstå att vissa kopierar spel - även om jag inte tycker det är rätt. Men vad jag tycker är underhållande är den delen av de som kopierar som kör med "hade de kostat mindre så hade jag köpt det" samtidigt som de laddar ner spel som man kan få för 40-50kr.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Helt klart lägre priser som löser detta!

Ta t.ex spelsläppen i okt-nov, dom är många och dom är dyra, har man lön och ingen flickvän som blir galen om man köper 3-4 spel så går det väl, men annars är det ju knappast rimligt om man är student eller så.

5-600 x 3-4 + DLC? Inte rimligt, då får man prioritera och köpa det man t.ex tänkt spela online osv och ladda hem det andra gratis!

Edit: Alternativt kan man ju handla alla spel på t.ex kinguin eller nåt där det är lite mer rimliga priser, vilket jag gör, ids inte piratkopiera nånting längre sen jag upptäckte dom sidorna härom åren!

Medlem

Piratkopierar då och då för att testa ett spel. Visar det sig att jag gillar spelet så köper jag det.

Medlem

Ja jag skulle nog säga att en lägre prissättning hade gjort det mer troligt att jag köpt spel oftare. Man vill ha valuta för pengarna och inte känna sig bränd, ser man till det gångna året så var det väldigt mycket skit som släpptes. Visst, det är säkert svårt att göra alla nöjda.

Nu är det i ofta fall att recensioner dyker upp samma dag eller några dagar efter release, tillsammans med dagens avsaknad av spelbara demon gör att man helt enkelt inte chansar eller bemödar sig i att köpa spel.

Nu laddar jag varken ner eller köper spel i någon större utsträckning, men hade spelen varit billigare så hade jag haft mindre problem med att lägga mina slantar på ett spel som är kort/sämre än väntat eller helt enkelt inte når upp till mina förväntningar.

Medlem

Jag piratkopierar fortfarande diverse spel, men samtidigt spenderar jag nog mer pengar på att köpa spel än gemene gamer gör. Spelindustrin får väldigt mycket pengar från mig varje år, det är bara så att ibland får EA, Activision, etc, kanske lite mindre än lite mindre, oberoende utvecklare som förmodligen behöver pengarna mer.

Medlem

700:- Konsolspel
500:- Datorspel
= Mycket pengar för studenter/arbetslösa.

Sen har vi den nya trenden med mikrotransaktioner i spel som kostar tusentals kronor.

Jag förstår varför det finns pirater.

Medlem

Det finns enkla svar

Folk laddar hem serier och filmer för att det inte släpps samtidigt i hela världen.

Folk laddar hem spel för att det inte släpps samtidigt i hela världen.
Folk laddar hem spel för att det inte går att lita på utvecklares löften, kolla bara Battlefield 4, vanilla Diablo 3, Dragon Age, osv osv.

Så mycket krångel, så lite tilltro till utvecklare och utgivare.. man blir tvungen att ladda hem och testa om det är värt att köpa innan man vågar sig på att köpa spelet.

Medlem
Skrivet av Deli:

5-600 x 3-4 + DLC? Inte rimligt, då får man prioritera och köpa det man t.ex tänkt spela online osv och ladda hem det andra gratis!

Varför inte?

Super Mario Bros kostade 599:- på releasen, kostade ca 1 miljon dollar att utveckla.

ett AAA spel idag kan kosta 100 miljoner dollar att utveckla och ändå kosta 599:-
För att få igen kostnaderna att utveckla spelet är man nästan tvungen att släppa DLC som är dålig valuta för pengarna för spelarna.

+
Du går inte ut och snor en bil när du inte har råd med just den bilen, du köper en billigare, likaså borde du tänka när det gäller spel, du ska inte ha någonting du inte har råd med

Medlem
Skrivet av Ztreek:

Du går inte ut och snor en bil när du inte har råd med just den bilen, du köper en billigare, likaså borde du tänka när det gäller spel, du ska inte ha någonting du inte har råd med

Det är inte ofta jag gör en riktig IRL facepalm när jag läser saker, men din kommentar skapade faktiskt ett undantag. Min flickvän frågade till och med bekymrat om jag var okej

Medlem

Jag laddade ner spel för 10 år sen när man var student. Det var ju bara av ekonomiska skäl. Nuförtiden köper man ju det mesta på steam och helgreor för småpengar. Är ju ingen idé att köpa nytt när man har en kö som bara blir längre å längre

Medlem
Skrivet av Namn Namnsson:

Det är inte ofta jag gör en riktig IRL facepalm när jag läser saker, men din kommentar skapade faktiskt ett undantag. Min flickvän frågade till och med bekymrat om jag var okej

Det gäller att slåss med dum logik så vinner man!

Medlem

Kopierade mycket när jag var yngre - hade jag inte kunnat hade jag inte brytt mig.
Nu köper jag alla spel jag vill ha, annars skiter jag i det.

I stället för att ladda ner spel kan man ju läsa en bok eller leka med kottar?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Parabellum87:

700:- Konsolspel
500:- Datorspel
= Mycket pengar för studenter/arbetslösa.

Sen har vi den nya trenden med mikrotransaktioner i spel som kostar tusentals kronor.

Jag förstår varför det finns pirater.

Alltså, spel är billigare idag, jag förstår verkligen varför företagen måste hålla på med Microtrans och 4535 DLCs för att kompensera för den sjukt mycket högre produktionskostnaden.

Sedan kanske jag inte gillar sättet det görs på, men det har inte att göra med DLCs per se, utan mera att spelen är så dåliga - bortom allt hopp.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Slutade helt piratkopiera när Steam gjorde det allt för bekvämt att köpa spel Dessutom köper jag nog fler spel nu än vad jag brukade piratkopiera.

Skulle nog inte köpa fler spel om priserna sjönk, däremot skulle jag ha mer kvar i plånboken

Medlem

Ska man jämföra musik och film med spel så finns det stora skillnader. Ja, du kan få tillgång till ett stort utbud av musik på Spotify och film på Netflix, men du kan jämförelsevis få tillgång till spel på Steam eller Origin. Skillnaden är att alla filmer och musik kan du köpa för oftast under 200:- i valfri butik eller över nätet till nypris, medans många av spelen som släpps idag kostar som standard 500-600:- kronor (ibland mer om det är till konsol).
Börjar de sänka priserna på AAA-spelen till trehundra kronor så kommer nog många många fler att köpa vid releasedagen.

Sen finns ju alltid frågan, varför släpps det aldrig demos innan release nuförtiden? Enkelt sätt skulle de kunna släppa ett litet demo, som tex visar den första banan eller innehåller ett par timmars speltid, sen kan konsumenter som vill köpa spelet få fortsätta spela med sin sparfil där demot tog slut. Demot självpatchar sig själv till det fulla spelet alltså om man köper spelet och aktiverar en nyckel.

Spelindustrin skjuter sig själv i foten, sen står de förvånade och undrar varför vi gamers inte tycker synd om dem och skänker dem pengar för deras egna skada i foten.
Till exempel, se på filmindustrin, om en film skulle släppas ofärdig med saknat ljud, skev bild och omkastade scener, sedan efter ett tag när folk påpekar bristerna i filmen så säger filmbolaget "Vi är medvetna om dessa fel, men vi jobbar på problemet. Vi var tvungna att få ut filmen i tid" och börjar släppa uppdatering efter uppdatering som åtgärdar ljud, bild och lägger om scenerna så som de ska vara, då skulle knappt någon vilja köpa denna film till en början. Lika så om musik skulle släppas och sakna vissa instrument eller ha andra fel i produkten som efter ett tag patchas. Ändå fortsätter spelindustrin idag att släppa spel för 600kr (Dubbelt så mycket än vad man kan betala för en film eller musikskiva) med ofärdiga produkter.

Jag köper idag alla mina spel, oftast på steam, men det är allt för ofta som jag önskar det fanns en klausul som lät mig få ångra många av dessa köp när jag upptäcker alla bristerna i produkten (Day One: Garry's Incident till exempel).
Jag tycker det är fel med piratkopiering, men jag bryr mig inte ett dugg då jag vet hur usel spelindustrin tar hand om sina köpare idag till de priserna om man jämför med film och musikindustrin.

Medlem
Skrivet av Namn Namnsson:
Skrivet av Ztreek:

Du går inte ut och snor en bil när du inte har råd med just den bilen, du köper en billigare, likaså borde du tänka när det gäller spel, du ska inte ha någonting du inte har råd med

Det är inte ofta jag gör en riktig IRL facepalm när jag läser saker, men din kommentar skapade faktiskt ett undantag. Min flickvän frågade till och med bekymrat om jag var okej

Ztreek kanske har en lite skämtsam ton i det han skriver men i grunden har han ju helt rätt. Spel är ingen mänsklig rättighet utan det är helt och hållet lyxkonsumtion. Om du inte har råd med ett köp på releasedagen så får du vänta på nästa steamrea när spelet går att köpa för några tior. Taskig ekonomi är ingen ursäkt till piratkopiering.

Spelbolag beter sig illa och släpper ofärdiga spel. Ja, och inte kommer de sluta för att ni laddar ner spelet. Låt bli att köpa spel på dag ett istället. Låt bli att förboka. Låt bli att köpa spelet överhuvudtaget om det är en buggig röra som utvecklaren inte vill laga.

Inaktiv

Jag har inte piratat spel på flera år. Köper hellre spelen och stödjer gärna utvecklare som gör bra spel. Men jag brukar vänta på rea.

Medlem

Dom förlitar sig på att företagen klarar sig ändån med dom som faktiskt köper spelen. Sen så kommer det ju mest troligt ut mer spel på en månad än vad en vanlig person har råd med, så vissa har ju "inget val".

Sen att andelen "skitspel" har ökat på sistone så är det läskigare att spendera pengar på spel

Medlem

Någon har säkert svarat desamma.

Ungdom 900kr (?) / mån, köper inte gärna spel för 5-600, drar istället ner och knölar med cracks, zero fax given.

Arbetande vuxen som vill koppla bort från irl efter jobbet, orkar inte tjafsa med risiga torrents, dåliga releaser och knölande cracks. Köper vad fan man vill ha så är det bra sen.

Ezpz inga problem här.

Medlem

Det är helt fel att kalla illegal fildelning för piratkopiering.
piratkopiering innebär att det ska finnas en ekonomisk vinst för den som gör kopior och säljer, gör man inte detta kan det aldrig kallas för piratkopiering utan illegal fildelning.

Och att man ens orkar bry sig om att slänga skattepengar på att jaga fildelare är bara sorgligt.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av Parabellum87:

700:- Konsolspel
500:- Datorspel
= Mycket pengar för studenter/arbetslösa.

Sen har vi den nya trenden med mikrotransaktioner i spel som kostar tusentals kronor.

Jag förstår varför det finns pirater.

Exakt. Varför betala när man kan ladda ner det gratis. Jag tror många rent av resonerar så. Bara ett par knapp tryck iväg.

Medlem
Skrivet av Blackwolfe:

Slutade helt piratkopiera när Steam gjorde det allt för bekvämt att köpa spel Dessutom köper jag nog fler spel nu än vad jag brukade piratkopiera.

Skulle nog inte köpa fler spel om priserna sjönk, däremot skulle jag ha mer kvar i plånboken

Ja, Steam har gjort spel så lättillgängliga att det är bekvämare än att ladda ner piratkopierat material. Man behöver ju inte ens installera dem manuellt! Dessutom tycker jag om att få achievements.

Nu för tiden är det ytterst sällan jag laddar ner spel via torrent. De gånger det händer är det för att kvalitetskolla innan eventuellt köp. Senast på listan är Watch Dogs för snart ett år sedan, och det var en jäkla tur att jag testade i 20 minuter innan jag bestämde mig. Annars hade jag köpt en gris i säcken för 50 euro. Inte för att det verkade vara något fel på storyn, men för att det det hade lika bra flyt som en snigel i en burk tapetklister på min tre månader gamla entusiast-PC.

När utgivarna känner sig tillräckligt säkra på sina produkter för att släppa demoversioner igen kommer jag att ge upp piratkopiering helt och hållet. Som det ser ut nu försöker många lura till sig folks pengar genom digitala förhandsbokningar i stället, vilket är rent och skärt konsumentförakt. Som kund har du inget att tjäna och allt att förlora på att förhandsboka, om du inte föredrar fysiska exemplar.

"Ge oss dina pengar i förväg och lita blint på oss, så får du exklusiva vapen och 'gratis' skins!"

Nej. Inte förrän ni ger mig en spelbar demonstration av er produkt. Era gamar.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Jag tycker inte det är några direkta överpriser på spel. Om det kostar $100-miljoner att utveckla och marknadsföra, det säljs för $60 varav förläggaren får kanske $40 efter affärens mellanskillnad och MS/Sony så behöver de sälja minst 2,5 miljoner exemplar för att inte gå med förlust. I praktiken behöver dom framgångsrika spelen sälja närmare 4-5 miljoner ex till fullpris för att kompensera för de som inte går så bra. Det är ungefär så många ex AAA-spel säljer idag, dvs är det en ganska vettig prissättning.

Medlem

Pga folk som Peter Molyneux.

Medlem

Det är nog enklare än vad folk tror, det är i regel inte piraterna som är problemet helt enkelt. Industrin är problemet de höjer priserna, de sänker kvalitén de gör spel som blir till synes sämre kvalité hela tiden.

De lyssnar inte på sina kunder, de kör DRM skydd som inte borde finnas. De kräver att du måste vara uppkopplad för att spela själv.

Slutligen hur man än vänder och vrider på det de är giriga in åt helvete.

Personligen har jag inte piratkopierat ett spel på väldig väldigt länge efter som jag köper de flesta spelen jag testar på en gång. Men däremot är det sällan man är nöjd med spelet man har köpt.

En stort problem med spel industrin är att det verkar inte dra sig för att ljuga sin kunder rakt upp i ansiktet längre. De vill helst att vi skall köpa grisen i säcken och sedan komma tillbaka för nästa gris.

Ta till ex det som fick mig att sluta piratkopiera det är att man kan ladda hem spel istället för att jag skall behöva åka 10 mil för att köpa det. Eller att man inte behöver vänta två dagar för att få det skickat via post.

Steam var det som gjorde detta, men jag köper inte spel på Steam längre heller för att de är på tok för dyra. Köper hellre från CDkeys here eller liknande som oftast i alla fall kostar samma eller lite mindre än det gör att köpa spelet på tillex Webhallen i kartong.

Jag nämnde förut att spel industrin är giriga som fan, och orsaken till att jag tycker detta är att till ex EA säljer sina egna spel på sin egna butik Origin. Där kostar i regel ett spel 200kr mera än i butik. Tänk då att när webhallen säljer ett spel så finns det en hel kjedja bakom som kostar pengar.

Man betalar för DVD skivan som skall pressas, den skall sedan pakteras i ett fodral med en tryckt fram och baksida. Det kommer oftast med någon form utav mera tryckt material i lådan som spelet kommer med. Där har du ett företag som pressar skivan som skall gå med vinst för att göra detta, sedan ett tryckeri som gör fram sidan som skall gå med vinst. Du har någon som tillverkar fodralet som skall gå med vinst.

Allt skall sedan skickas till samma plats där det paketeras, sedan skall det packas i större lådor som det skall skeppas ut till importörer runt om i världen. Importören tar emot skivorna och säljer dem vidare med vinst till butiken för importören skall ju också gå med vinst. Sedan kommer Butiken och lägger på sina marginaler och skall gå med vinst för att de skall kunna existera och sälja spel till slutkunden.

Mellan detta skall diverse olika speditörer ha betalt för att produkten skall fraktas över halv jorden innan det når slut kunden.

Detta i sig är absolut inget fel på alls, för det är ju så det måste vara när en fysisk produkt skall säljas.

Men nu kommer problemet nu är det inte en fysisk produkt som Steam eller EA säljer,

Börja med steam, det måste så klart också gå plus i kassan när de säljer så de lägger självklart på en egen marginal som vilken butik som helst skulle göra. Men det blir ingen kartong, trycksaker som tillverkas och ingen frakt i den meningen. Men spelet är ändå 150-200kr dyrare minst på steam än på till ex Webhallen.

När det kommer till Origin så är det EA själva som säljer produkten, de tillverkar själva produkten, och de säljer den själv, det behöver ingen frakt, ingen kartong, ingen manual inga mellan händer inget sådant alls. Men Spelet kostar samma som på Steam.

Kan man kalla det någon annat än girig utav bara i helvetet. Det tycker inte jag, det är även ett av det största problemen jag ser med industrin idag girighet och då är det ju inte bara i försäljningsledet detta finns utan även i utvecklingen av spelen.

Det genomsyrar hela industrin som sådan, de flesta anställda har väldigt dåliga villkor i sina anställningar. Man kör i regel bara med projekt anställningar i stort sätt, man bryr sig inte riktigt om sina kunder utan man lurar dem när det går. Man visar material på spel shower som ser väldigt mycket bättre ut än den slutliga produkten.

Ja det bedrivs ganska mycket falsk marknadsförning inom spel industrin.

Varför vill man stödja och hjälpa denna industrin till att börja med? Jag gör det om än motvilligt eftersom man hela tiden vill ha nya bra spel, men man blir nog oftare besviken än glad över dem.

Nu gäller detta inte alla utan är en generalisering utav det hela, och även så tycker jag om den gräsrots rörelsen som börjar växa ut med indie spel utvecklare som gör spel för att de verkligen vill göra bra spel.

Sedan nämner FZ i sin artikel om TV serier att de finns bra streaming tjänster och så vidare där. Men det gör det ju tyvärr inte riktigt heller, visa mig en ända bra tjänst i Sverige som visar senaste avsnitten som går i USA. Vi lever i en internationell värld men Film och Musik industrin lever i en stängd värld där de fortfarande ser länder och att alla skall ha sina favorit vi olika tid punkter.

Alla ära till Netflix de gör bra serier och har bra kvalité på sina streams men de får och kommer aldrig om det fortsätter som det gör att ge mig det jag vill ha från film industrin. Dagen efter USA vill jag se mina serier inte året efter de har gått i USA.

Steam är en jätte bra idé som göder musik industrin, men knappt ger något alls till artisterna som folk säger sig vilja skydda när de är emot piratkopiering. Industrin som sådan blir rikare, men de små artisterna får inte många ören alls från detta. Det är inte mycket bättre än piratkopiering alls, eftersom pengar inte går till dem som gör musiken. Det går bara till dem som har makten inom industrin de stora skivbolagen.

Vad kan vi som individer göra för att påverka detta och göra det möjligt att få bättre tjänster och bättre möjligheter att kontrollera vad vi konsumerar? Det är inte genom att köpa spel i alla fall, för det verkar ju tydligen inte hjälpa emot de stora bolagen för de lyssnar inte på sina betalande kunder, det är bara intresserade att få ännu mera pengar genom att ge sig på saker de inte förstår och inte kan kontrollera.

Nu är mitt inlägg slut om någon har läst det hela vägen skulle jag nog bli imponerad men jag är så himla less på att höra hur synd det är om alla nöjes industrier som skiter fullständig i sina kunder och sina anställda.

Medlem

För att det är gratis.

Inaktiv

Piratkopierar från samtliga företag som lurat mig innan, EA och Ubi mest. Efter alla beta släpp och fullpris för DLC samt uppgraderingar förtjänar dem inte mina pengar.

Jag har råd, 600kr tjänar jag ihop på två timmar, mer en principsak. Samma gäller alla bolag som Sony, TV4, SVT osv lyssnar inte på deras släpp på spotify, surfar inte på deras sidor(annonsintäkter) och framförallt så betalar jag inte TV licens. Det ska svida att jävlas med folk.

phi
Medlem

Jag kan bara tala för min egen del och jag kan vara helt uppriktig och säga att jag piratkopierade så gott som alla spel när jag var yngre pga jag inte hade råd att köpa spel på den tiden.

Idag däremot så finns det liksom inte ens en tanke på att ladda hem något eftersom att jag kan gå och köpa en ny gamingdator varenda månad om jag så vill, så kostnaden för ett par spel i månaden är pissdroppe i havet.

Att man däremot som vuxen och med en inkomst fortfarande sitter och laddar hem och crackar spel är ju bara sorgligt. Då har man ingen respekt för spelbranschen eller dess utvecklare och bör fan inte få se sig själv som en "gamer" (hur fånigt det än låter).

Skriv svar