Hearts of Iron IV

Robot
Hearts of Iron IV

"Alla ska med" säger Paradox Interactive inför det fjärde spelet i mastodontkrigsserien.

#paradox-interactive, #hearts-of-iron-iv


Medlem
Hearts of Iron IV

blir nog ett köp för mig. aldrig gillat desse typer av spel, men detta såg riktigt mysigt ut och användarvänligt-

Medlem
Skrivet av Zero303:

blir nog ett köp för mig. aldrig gillat desse typer av spel, men detta såg riktigt mysigt ut och användarvänligt-

Har i stort sett aldrig spelat strategispel men håller med dig, letar efter liknande som är användarvänligt för en nybörjare.

Inaktiv

Är sugen på detta. Crusader Kings 2 är riktigt kul om man sätter sig in i det så hoppas detta är minst lika skoj.

Medlem
Skrivet av eatem:

Är sugen på detta. Crusader Kings 2 är riktigt kul om man sätter sig in i det så hoppas detta är minst lika skoj.

nja, CK2 är fanastiskt men det här är ganska annorlunda. Det som gör CK2 så bra är att man inte spelar nationer. Gillar man Victoria och EU så borde detta funka bra. Jag har dock aldrig kommit in i HoI trots att jag spelar de andra en hel del.


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem

Om vi glömmer bort hur många spel som sagt sig vara lika lättillgängliga för newbisen som djupa för den invigde entusiasten, hur många spel har faktiskt lyckats med detta i praktiken? Finns det något?


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av Paddington:

Om vi glömmer bort hur många spel som sagt sig vara lika lättillgängliga för newbisen som djupa för den invigde entusiasten, hur många spel har faktiskt lyckats med detta i praktiken? Finns det något?

Schack.

Medlem
Skrivet av Paddington:

Om vi glömmer bort hur många spel som sagt sig vara lika lättillgängliga för newbisen som djupa för den invigde entusiasten, hur många spel har faktiskt lyckats med detta i praktiken? Finns det något?

Hearts of Iron 3 fälls snarast av sitt bristfällande gränssnitt och tidskrävande mekaniker, det är svårt att få en bra överblick över ett frontsnitt och oklart vad som är bra enheter att sätta in. Spelet i övrigt är inte särskilt svårt att lära sig, men tillsammans tar allt tid att bemästra.
Så om de kan göra ett bättre gränssnitt med tydligare indikationer för enhetstyper, vad terräng har för effekt på slagets utgång osv så kan det mycket väl bli både lättillgängligt och svårbemästrat.

För övrigt, starcraft är lättillgängligt men med otroligt djup, CS:GO likaså. Finns många fler exempel på spel som lyckas mycket bra med precis det.

Inaktiv
Skrivet av Paddington:

Om vi glömmer bort hur många spel som sagt sig vara lika lättillgängliga för newbisen som djupa för den invigde entusiasten, hur många spel har faktiskt lyckats med detta i praktiken? Finns det något?

Jo finns en hel del brädspel faktiskt. Go är det första som jag kommer på.

Medlem
Skrivet av Propy:
Skrivet av eatem:

Är sugen på detta. Crusader Kings 2 är riktigt kul om man sätter sig in i det så hoppas detta är minst lika skoj.

nja, CK2 är fanastiskt men det här är ganska annorlunda. Det som gör CK2 så bra är att man inte spelar nationer. Gillar man Victoria och EU så borde detta funka bra. Jag har dock aldrig kommit in i HoI trots att jag spelar de andra en hel del.

Victoria, EU och HoI är ju dock helt olika spel egentligen, samma grundstenar möjligtvis men utförandet är helt annorlunda.

Victoria handlar ju mer om att höja sin influens i andra länder så att man kan ändra världsordningen, om man gör det med industri, politik eller krigsföring är helt upp till dig.
Man behöver även se till så att ens befolkning är nöjd då de lätt skapar uppror för att få rättigheter såsom fri press, bättre löner samt bättre immigrationslagar för att nämna några få aspekter.

EU handlar mer om att etablera sitt land från första början och utöka sina gränser, ingenting stort polistiskt i det hela och den lätta industrin finns enbart där för att låta dig tjäna pengar för att bygga upp din nation. Krig, vasaller och kolonisering är den stora delen utav EU.

Hearts of Iron är den mer krigsbaserade versionen utav de 3 spelen och handlar mer om krig och kontraspionage där man mer försöker få övertaget genom teknisk utveckling på slagfältet, man kan få viss influens men den har inte lika stor effekt som i Victoria t ex. Du har mer kontroll på vad du vill utveckla än de övriga spelen där teknik mer faller inom en specifik grupp istället för specifika saker som i HOI.

Nu är jag däremot inte särskilt insatt i just HOI då jag inte riktigt fastnat för HOI 3 jämför med Victoria och EU, men vad jag uppfattat så är skillnaderna mellan spelen så som jag skrivit om ovan och någon med mer förståelse får gärna rätta mig om jag har fel.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Jag ser så fram emot HOI4, men nu stirrar jag på forskningsträden med fasa! Sluta fördumma delen som är riktigt rolig att sitta och pilla med....

Jag minns när jag började spela HOI3 och redan där blev jag irriterad över hur de tagit bort en massa forskningsalternativ från HOI2... Och då har HOI3 fyra hela sidor fulla med forskning att leka med, nu verkar det bara bli en..

Medlem
Skrivet av Dumlen:
Skrivet av Propy:
Skrivet av eatem:

Är sugen på detta. Crusader Kings 2 är riktigt kul om man sätter sig in i det så hoppas detta är minst lika skoj.

nja, CK2 är fanastiskt men det här är ganska annorlunda. Det som gör CK2 så bra är att man inte spelar nationer. Gillar man Victoria och EU så borde detta funka bra. Jag har dock aldrig kommit in i HoI trots att jag spelar de andra en hel del.

Victoria, EU och HoI är ju dock helt olika spel egentligen, samma grundstenar möjligtvis men utförandet är helt annorlunda.

Victoria handlar ju mer om att höja sin influens i andra länder så att man kan ändra världsordningen, om man gör det med industri, politik eller krigsföring är helt upp till dig.
Man behöver även se till så att ens befolkning är nöjd då de lätt skapar uppror för att få rättigheter såsom fri press, bättre löner samt bättre immigrationslagar för att nämna några få aspekter.

EU handlar mer om att etablera sitt land från första början och utöka sina gränser, ingenting stort polistiskt i det hela och den lätta industrin finns enbart där för att låta dig tjäna pengar för att bygga upp din nation. Krig, vasaller och kolonisering är den stora delen utav EU.

Hearts of Iron är den mer krigsbaserade versionen utav de 3 spelen och handlar mer om krig och kontraspionage där man mer försöker få övertaget genom teknisk utveckling på slagfältet, man kan få viss influens men den har inte lika stor effekt som i Victoria t ex. Du har mer kontroll på vad du vill utveckla än de övriga spelen där teknik mer faller inom en specifik grupp istället för specifika saker som i HOI.

Nu är jag däremot inte särskilt insatt i just HOI då jag inte riktigt fastnat för HOI 3 jämför med Victoria och EU, men vad jag uppfattat så är skillnaderna mellan spelen så som jag skrivit om ovan och någon med mer förståelse får gärna rätta mig om jag har fel.

Jo, jag vet. Jag menar att skillnaden mellan de tre och CK är att du spelar som en nation. Det gör man inte i CK. Jag tycker iaf. att det gör CK till deras bästa serie. Den är en helt annan känsla.

Victoria är kul, men jag tycker att det är lite kort. EE känns lite uttjatat och HoI är tyvärr för svårt för mig. Mycket roligare att bygga det Skånska Imperiet som styrs med järnhand av ättlingar till mig!


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem
Skrivet av neohasse:

Jag ser så fram emot HOI4, men nu stirrar jag på forskningsträden med fasa! Sluta fördumma delen som är riktigt rolig att sitta och pilla med....

Jag minns när jag började spela HOI3 och redan där blev jag irriterad över hur de tagit bort en massa forskningsalternativ från HOI2... Och då har HOI3 fyra hela sidor fulla med forskning att leka med, nu verkar det bara bli en..

Nja, jag vet inte det jag. Tittar man noga så ser det ut som om teknologiträdet som visas på bilden enbart är för flygplan, med flera andra flikar tillgängliga.

Medlem
Skrivet av eatem:
Skrivet av Paddington:

Om vi glömmer bort hur många spel som sagt sig vara lika lättillgängliga för newbisen som djupa för den invigde entusiasten, hur många spel har faktiskt lyckats med detta i praktiken? Finns det något?

Jo finns en hel del brädspel faktiskt. Go är det första som jag kommer på.

Brädspel? Haha


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Kassler:
Skrivet av neohasse:

Jag ser så fram emot HOI4, men nu stirrar jag på forskningsträden med fasa! Sluta fördumma delen som är riktigt rolig att sitta och pilla med....

Jag minns när jag började spela HOI3 och redan där blev jag irriterad över hur de tagit bort en massa forskningsalternativ från HOI2... Och då har HOI3 fyra hela sidor fulla med forskning att leka med, nu verkar det bara bli en..

Nja, jag vet inte det jag. Tittar man noga så ser det ut som om teknologiträdet som visas på bilden enbart är för flygplan, med flera andra flikar tillgängliga.

precis som kassler säger bara en del av teknologi trädet om du vill se mer finns det dev videos på paradox youtube som visar mer

Medlem

Hur stor är spelplanen man har att leka med? Och är samtliga nationer spelbara som i EU?

Medlem
Skrivet av abominable:

Hur stor är spelplanen man har att leka med? Och är samtliga nationer spelbara som i EU?

Spelplanen är hela världen och du kan köra vilka länder du vill (Delvis de som fanns 36-46). Men att spela exempelvis Luxemburg kanske inte är att rekommendera

De stora länderna är att rekommendera men vill du pröva lyckan som exempelvis Ungern är det inte helt omöjligt.

Medlem

Luktar lite "Dinky Toys" om det här, ser otroligt förenklat ut jämfört med trean. Det är inte för intet att man börjar bli lite orolig...hoppas jag har fel.

Medlem
Skrivet av Kassler:
Skrivet av neohasse:

Jag ser så fram emot HOI4, men nu stirrar jag på forskningsträden med fasa! Sluta fördumma delen som är riktigt rolig att sitta och pilla med....

Jag minns när jag började spela HOI3 och redan där blev jag irriterad över hur de tagit bort en massa forskningsalternativ från HOI2... Och då har HOI3 fyra hela sidor fulla med forskning att leka med, nu verkar det bara bli en..

Nja, jag vet inte det jag. Tittar man noga så ser det ut som om teknologiträdet som visas på bilden enbart är för flygplan, med flera andra flikar tillgängliga.

Skrivet av mantis87:
Skrivet av Kassler:
Skrivet av neohasse:

Jag ser så fram emot HOI4, men nu stirrar jag på forskningsträden med fasa! Sluta fördumma delen som är riktigt rolig att sitta och pilla med....

Jag minns när jag började spela HOI3 och redan där blev jag irriterad över hur de tagit bort en massa forskningsalternativ från HOI2... Och då har HOI3 fyra hela sidor fulla med forskning att leka med, nu verkar det bara bli en..

Nja, jag vet inte det jag. Tittar man noga så ser det ut som om teknologiträdet som visas på bilden enbart är för flygplan, med flera andra flikar tillgängliga.

precis som kassler säger bara en del av teknologi trädet om du vill se mer finns det dev videos på paradox youtube som visar mer

Okej, jag var lite för snabb märker jag, såg inte knapparna för respektive träd. Dock är det färre än i trean.. Vilket är en besvikelse (för mig som gillar att pilla med en massa forskning i HOI).

Medlem
Skrivet av Paddington:

Om vi glömmer bort hur många spel som sagt sig vara lika lättillgängliga för newbisen som djupa för den invigde entusiasten, hur många spel har faktiskt lyckats med detta i praktiken? Finns det något?

Jag kanske måste kvalificera det där lite grann. HoI IV verkar bli oerhört användarvändligt jämfört med HoI III, som jag aldrig riktigt kom överens med :).

1
Skriv svar