DirectX 12 kan göra det möjligt att kombinera grafikkort

Robot
DirectX 12 kan göra det möjligt att kombinera grafikkort

Kommer Microsofts nya grafikramverk begrava stridsyxan mellan AMD och Nvidia?


Medlem
DirectX 12 kan göra det möjligt att kombinera grafikkort

Låter som en bra ide att kunna mixa kort men som nvidia älskare så lär det dröja innan jag "besudlar" min dator med amd kort...


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av chopper:

Låter som en bra ide att kunna mixa kort men som nvidia älskare så lär det dröja innan jag "besudlar" min dator med amd kort...

Även med saker som Freesync?


signatur
Medlem
Skrivet av chopper:

Låter som en bra ide att kunna mixa kort men som nvidia älskare så lär det dröja innan jag "besudlar" min dator med amd kort...

Kan inte annat än att hålla med där, kört några Amd kort genom tiderna, men sedan minst 6-7 år tillbaka har jag hållit mig till Nvidia kort, jag älskar mina EVGA gtx kort =D

Medlem

Nvidia kort är så sjukt overpriced för prestandan det ger, vist Nvidia är långt framme på vissa saker men AMD all the way även fast ja lätt har råd med Nvidia.

Inaktiv

Jag vet inte hur det är med socket 2011-3 men budget socklarna kommer oftast med en gpu på cpu, om denna gpu kan nyttjas tillsammans med det dedikerade grafikkortet då blir jag glad!


signatur

Macintosh, grunden till PC gaming!

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av chopper:

Låter som en bra ide att kunna mixa kort men som nvidia älskare så lär det dröja innan jag "besudlar" min dator med amd kort...

Även med saker som Freesync?

Freesync låter bra, men som alltid har juh vi gräset är grönare på andra sidan med Gsync för nvidia, så ja precis som Vashgang säger här också Nvidia må oftast vara lite dyrare och man får typ lika prestanda med ett Amd kort, "på" någon titel här å där och om man inte har problem med element i burken å ljudnivåer, "sämre" drivar så är amd helt klart ett alternativ.

Medlem
Skrivet av chopper:

Låter som en bra ide att kunna mixa kort men som nvidia älskare så lär det dröja innan jag "besudlar" min dator med amd kort...

Haft AMD i mina datorer i över 15 år. Aldrig haft ett enda problem.

Nvidia däremot.. 3 döda kort samt de senaste uppgifterna om att dom ägnar sig åt falsk marknadsföring.

Medlem

Nope kommer inte hända:), finns inte en chans att nvidia som på senare tid försökt låsa in sina användare till sitt eget ekosystem skulle tillåta att ett amd kort satt i samtidigt,

intressant och rolig ide men det är nog där det kommer stanna,

Medlem

Rätta mig om jag har fel, men innebär detta även att man skulle kunna kombinera olika nvidiakort? Säg t ex min GTX 780 och min gamla 9800 GT?

Medlem

Mjaha, det här låter ju ännu en gång för bra för att vara sant, angående DX12. Jag tror't när jag ser't.

Medlem
Skrivet av MurvelOskis:

Rätta mig om jag har fel, men innebär detta även att man skulle kunna kombinera olika nvidiakort? Säg t ex min GTX 780 och min gamla 9800 GT?

Jag misstänker att kravet i så fall är att båda korten stödjer DirectX 12.

Medlem

Låter ju som att det borde finnas både en och två utvecklare som funderar på att avvakta med spelsläpp tills 12:an släpps för att få ut bästa möjliga kräm ur kundernas riggar och därigenom även kunna ha mindre lägstakrav vilket ger större kundkrets (förutom det uppenbara med bättre prestanda)

ELF
Medlem

Har ju på sätt och vis gått tidigare, men då nvidia är tjuriga så låste de ju möjligheten i nyare drivrutiner.

Detta kan dock göra att jag köper nvidia för att få physx utan prestandaförlust.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Jag är skeptisk, vi får se. Med tanke på sandlådenivån på Freesync och G-sync så varför skulle de tillåta det?

Inaktiv

Det förutsätter att spelutvecklarna inte är på latsidan alá EA DICE.

Medlem

Har haft 2 Nvidia och två Amd kort, (och ett vodoo3 vettefasen vad det går undern :S )
Har haft problem med både amd och Nvidia, men i det långa loppet har nvidia alltid ordnat sig och amd korten har alltid bara blivit mer och mer trasiga, tiden med blåskärmar och konstiga hackiga spel med amd är inte värt det lägre priset

Medlem

Har använt både AMD och nVidia. Jag tycker, i min inte helt vetenskapliga åsikt, att jag får bättre topp-prestanda från nVidia, medan AMD håller bättre medelprestanda längre. Till exempel, jag köper ett spel nu, och kan köra maxinställningar och få bra FPS med ett nVIdia kort, medan AMD ger bara bra FPS på medelinställningar. Sen om två år kan jag knappt köra medel på nVIdia för vettig FPS, medan AMD fortfarande håller hygglig FPS på medel.

Medlem
Skrivet av WhiteWolf68:

Låter ju som att det borde finnas både en och två utvecklare som funderar på att avvakta med spelsläpp tills 12:an släpps för att få ut bästa möjliga kräm ur kundernas riggar och därigenom även kunna ha mindre lägstakrav vilket ger större kundkrets (förutom det uppenbara med bättre prestanda)

Skulle tro attt de flesta stora utvecklare har fått ta del av dx12, även om det rör sig om en tidig version.

vad behöver man för att få asscredd unity att inte micro lagga å strula då tro,,,,,,,


signatur

New life, New hope

va det inte så med dx11 också, att det skulle öka prestandan ? fast alla spel gick i 3 fps om man valde det istället för 9.

Medlem
Skrivet av kalle.lindestrom:

vad behöver man för att få asscredd unity att inte micro lagga å strula då tro,,,,,,,

Troligen är det utvecklarna som inte orkat utveckla och optimera spelet AC: Unity till PC.

senaste , och troligtvis sista ati-kortet jag hade va 5770. Det funkade att köra dom flesta spel på ultra i ngt år.

Skrivet av kalle.lindestrom:

vad behöver man för att få asscredd unity att inte micro lagga å strula då tro,,,,,,,

programmerare som har 30 års erfarenhet, och inte som ubisoft där dom har praoelever från spelgymnasiet.

Medlem

Nvidia mutar ju företag så att deras kort får bättre prestanda än AMDs kort.
Går att finna bevis på många forum och sidor så jag tänker inte länka några källor då man kan helt enkelt gå till Google och söka "Nvidia bribes game companies"


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av chopper:

Låter som en bra ide att kunna mixa kort men som nvidia älskare så lär det dröja innan jag "besudlar" min dator med amd kort...

Även med saker som Freesync?

Missförstå mig inte tycker det är ok med AMD i bärbart Men min stationära kommer det bara in nvidia kort.
Evgas vattenkylda graffe rockar bäst o Gigabyte när det gäller luft kylt.
Bygger åt andra o har inget emot att de väljer AMD men de känns som budget val för att hålla nere priset på ett bygge.
Tror i slut ändan att det inte blir så bra med att blanda amd o nvidia kort.
Tråkigt med nvivias crap med 970 korten ska ju ha vatten kylda i sli till hösten. Så nej locka med vad ni vill men stannar hos nvidia..


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem

Nvidia tveklöst. Mina erfarenheter med AMD/ATi har bara varit 100% smärta. Katastrofala drivrutiner, blåskärmar och trasiga kort.

Aldrig rör jag en AMD-produkt igen, men jag är samtidigt glad att de finns! Nvidia måste ha konkurrens.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Men varför skulle man vilja blanda kort? Har det nån fördel? Jag har pendlat fram och tillbaka mellan amd och nvidia så kan ju inte säga att nån är min favoirt, men rent konkret undrar jag om det finns nån anledning att ha oilka kort samtidigt?

Långt intressantare för min del är om detta betyder att man inte behöver ha likvärdiga AMD eller NVIDIA kort för att få bättre prestanda, innebär detta att man kan ha två helt oilka kort i crossfire/sli? Typ min nuvarande r280 med något från nästa generation?

För den delen, hur skulle man ens koppla in två kort från dom olika märkena rent hårdvarumässigt?

1
Skriv svar