Knivstöld i Counter-strike polisanmäls

Medlem

Många som verkar tycka det är löjligt att det är ett digitalt föremål med pengavärde. Det spelar väl ingen roll? Alla våra steam bibliotek är också bara digitalt, skulle det vara lika löjligt att polisanmäla om ens steam konto blivit stulet?

Medlem

Undrar mest hur bevisar man att man bara lånat ut kniven?
Om man inte skrivet avtal


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Ah, undra om det här kommer med i veckans brott... med Leif GW Persson.

Visst har man själv varit ung och naiv. Man tror på det goda, eller bara gott om allt folk.
Verkligheten är oftast skulperad till något helt annat.

Medlem

Problemet här är att Steams ToS är väldigt tydlig när det kommer till marknaden; I praktiken bytt är bytt.

Det finns ingen låna-funktion på Steam, utan du ger saker till varandra. Därför är jag inte så säker på att det går att få en dom åt endera håll, då grabben har gett bort kniven och den andra personen egentligen inte brutit mot någon regel. Svinaktigt, ja. Regelbrott på Steam, nej. Inte såvitt jag tolkar det iallafall.

Skrivet av TeveT:
Skrivet av Stag:

Finns ingen grund till polisnmälan, vilket kommer leda till absolut ingenting.

Det han har gjort är att ge kniven till den andra personen, inte lånat. Steam har inte låne-system, således har han gett bort kniven, och det var det.

Till alla er som är så bestörta över att folk köper virtuella vapen och skins; Det är en samlarsak som allt annat, och inte mycket konstigare än att folk köper andra in-game prylar.

Man undrar ju lite däremot. Är det morsan som köpt kniven åt honom? Har svårt att tänka mig att knatten på 14 bast har cash nog för detta.

Han kan ha haft tur o fått det i ett case som man kan köpa nycklar till o öppna för att få skins.

Helt rätt, detta tänkte jag inte på!


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av zliddret:
Skrivet av hunden:

Några frågor från en som inte spelat Global Offensive men är lite nyfiken på hur det hela funkar:
1. Är det bara knivar som finns i olika samlarutgåvor (eller vad man ska kalla dem) eller finns det exempelvis pistoler i andra färger?
2. Går det att hitta eller vinna knivarna i spelet utan att betala eller kommer alla dyra knivar från Valves knivshop och vissa finns bara i begränsad utgåva (antar jag eftersom de är så dyra). zliddrets kommentar ovan tyder på att det kanske enbart går att hitta dem kanske? (i lådor)
3. Ger specialknivarna (och kanske andra vapen) någon spelmässig fördel (ger mer skada) eller är det bara utseendet man köper?
4. Är värdet (2000kr i det här fallet) något som Valve har i en lista eller är det typ svarta marknaden så som Wow-guld där värdet finns?

Det finns pistoler, automat karbiner m.m i olika färger och värden, du kan även vinna skjutvapen under matcher men som inte håller samma värde utan kanske kostar 0.04 euro eller lite till.

Du kan köpa knivar löst, men det är från privatpersoner som säljer iväg sina knivar, eller får du hålla humöret uppe och ha ett bra tålamod då det inte är så enkelt att få en kniv i lådorna du kan få när du spelar eller köper.

Värdet på knivar och andra vapen sitter i lite olika orsaker, minns inte hur det där fungerade men det går att läsa hur värdet är satt. vissa knivar kostar från 600 kr upp till 200-3000 och är legala summor faktiskt.

Vapnen samt knivar ger inget speciellt utan det är bara ett utseende man köper, enda speciella man kan få är statrak på vissa saker men den ger ingen extra skada, den räknar bara kills. Och vapnen som har en statrak på sig går upp lite till i pris då med.

Vet inte hur bra formulerat jag skrev nu, men hoppas du förstod lite åtminstone

Blev mycket klokare än jag var innan iallafall så jag tycker det var en bra förklaring, tack så mycket

Medlem

Tycker detta är väldigt intressant disskusion.

Det många inte tänker på är eventuella muntliga avtal som ingåtts mellan pojken och förövaren. Att Valve inte tar något ansvar spelar ingen som helst roll i detta sammanhanget.

Och som någon skrivit, ett liknande fall hamnade i domstol där förövaren blev dömd skyldig och fick lämna tillbaka kniven SAMT betala skadestånd på 2000:-

Bedrägeri är bedrägeri oavsett i vilken form.
Och som med alla andra saker man handlar med mellan privatpersoner. Det handlar om tillgång och efterfrågan. Knivar i CSGO är väldigt ovanliga och speciellt såna i Factory New condition. Således är de värda vad folk är beredda att betala för dem. Har hört om knivar som säljs utanför Steam som går för över 10000:-

Hoppas det går bra för grabben, helt rätt att anmäla.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Köper man en kniv för 2000:- eller ens 500:- så har man absolut inte alla hemma!
Grabben får skylla sig själv, och lära sig vad pengar egentligen är!

Medlem

kom och tänka på en sak(och som någon redan har sagt), vilka är bevisen på att han har lånat ut kniven? hur lyckades han bevisa det då en anmälan nu har lyckats gå igenom? finns det något "kvitto" på när lånet skedde?
nått bevis måste ju finnas annars så kan ju random person anklaga en annan person med nått utav värde för stöld som sedan personen tvunget(efter en polis anmälan) får lämna ifrån sig till den som anklagar.

Medlem
Skrivet av mangemani:

kom och tänka på en sak(och som någon redan har sagt), vilka är bevisen på att han har lånat ut kniven? hur lyckades han bevisa det då en anmälan nu har lyckats gå igenom? finns det något "kvitto" på när lånet skedde?
nått bevis måste ju finnas annars så kan ju random person anklaga en annan person med nått utav värde för stöld som sedan personen tvunget(efter en polis anmälan) får lämna ifrån sig till den som anklagar.

Finns alldeles säkert loggar på det, men om det är ett muntligt avtal så blir det svårt för grabben att få tillbaka kniven!
Den andra spelaren kan ju bara säga att han fick den, då står ord mot ord!

Medlem

Som det ser ut från kommentarer så tycker jag att många här fortfarande lever i 1990. Vad spelar det för roll om det handlar om fysisk objekt eller virtuell ??

Förstår att för några av er är svårt att inse att virtuella saker har värde också (musik,filmer,böcker,mjukvara). Dags att komma tillbaks från den förflutna till nutiden.

Kniv är värd 2000 kr, pojken blev lurad av med den (förstås om detta är sant), så enkelt är det. Punkt slut.

P.S.

Steam borde införa lånesystem mellan människor, t.ex som på TF2, man kan låna saker från shoppen om man vill testa vapen,kläder etc.

Medlem
Skrivet av mrsarun:

Köper man en kniv för 2000:- eller ens 500:- så har man absolut inte alla hemma!
Grabben får skylla sig själv, och lära sig vad pengar egentligen är!

Vem har sagt att han köpt kniven? man kan vinna dom i lådor

Medlem
Skrivet av Mirage:
Skrivet av Deathwisher:
Skrivet av Gaara:
Skrivet av Blackwolfe:

Virtuell gissar jag på. Helt galet..

Aja då kan man ju bara önska lycka till med polisanmälan, tror polisen kommer bry sig lika mycket eller mindre än va de gör om min stulna cykel...

Nja. Nu är du ute och "cyklar" tycker jag.

Alla händelser som bedöms som brott, behandlas av polis om det finns något spaningsuppslag/bevis i ärendet. Annars läggs det ned. Din cykel är förmodligen stulen utan vittnen eller utpekad gärningsman? Då är det ju självklart att man måste lägga ner ärendet. Polisen kan ju inte tråla av hela grannskap för att leta efter en cykel.

Med det sagt så kollas ofta cyklar på byn, i syfte att hitta din cykel. Bara för att ärendet är nedlagt, så innebär det inte att man slutar att leta efter den.

God jul!

Tror du på det själv eller?

Min bil blev stulen ur ett garage man måste ha elektronisk nyckel för att komma in i. Det fanns video på bilen de kom i, klar bild på deras ansikten, klockslag, bild på deras nummerplåt...

"ärendet läggs ner i brist på spaningsuppslag."

Vår polis är sjukt värdelös. Att anmäla brott till polisen bevisar bara att du är miljöbov, för du kommer bara generera brev som det står "ärendet läggs ner i brist på spaningsuppslag.".

Ok.

Jag förutsätter att du frågade beslutsfattaren om varför man bedömde ärendet på det sättet? Vad sa de?


signatur

Hemsida: www.ombd.se
Discord: https://discord.gg/yrShMAg
Server: Squad Europe (serverpartners med adminbehörighet)
Besök gärna Sveriges äldsta Squadklan med cirka 50 selekterade soldater. Många med militär erfarenhet. Vi satsar stort på gemenskap!
Åldersgräns: 25 år

Inaktiv
Skrivet av Stag:

Finns ingen grund till polisnmälan, vilket kommer leda till absolut ingenting.

Det han har gjort är att ge kniven till den andra personen, inte lånat. Steam har inte låne-system, således har han gett bort kniven, och det var det.

Till alla er som är så bestörta över att folk köper virtuella vapen och skins; Det är en samlarsak som allt annat, och inte mycket konstigare än att folk köper andra in-game prylar.

Man undrar ju lite däremot. Är det morsan som köpt kniven åt honom? Har svårt att tänka mig att knatten på 14 bast har cash nog för detta.

Finns visst en grund för anmälan. Det kallas bedrägeri. Eller menar du på alla som fifflar med växlar och sträck koder är oskyldiga?

Han kan fått kniven i en drop också.

Medlem

Jag menade till deras polisanmälan specifikt. Inte överlag.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Mirage:
Skrivet av Eatenmarcus:
Skrivet av zwete:
Skrivet av KeeperofMee:

Om du BYTER ett föremål till någon annan så blir detta föremål DERAS och är då INTE längre din ägodel.
Källa: Sunt förnuft och https://support.steampowered.com/kb_article.php?ref=9958-MJDG...

Om dem dock gjorde en uppgörelse att det var en utlåning så tror jag det går före i Svensk lag.

Inte nödvändigtvis, det är EULA som går först, när du går med på vad som står i EULA:n så ingår du ju praktiskt taget ett kontrakt.
Då tror jag inte att svensk lagstiftning kommer göra mycket.

I många fall är EULA'n olaglig i Sverige och gäller då inte.

Olaglig är ett väldigt skarpt begrepp, dem bryter ju inte mot några lagar i sig.
Där emot är det inte juridiskt bindande i Sverige.

Medlem
Skrivet av zliddret:
Skrivet av mrsarun:

Köper man en kniv för 2000:- eller ens 500:- så har man absolut inte alla hemma!
Grabben får skylla sig själv, och lära sig vad pengar egentligen är!

Vem har sagt att han köpt kniven? man kan vinna dom i lådor

Vad säger du, hade han alla knivar i lådor? Men inte den vassaste...

Medlem

Varför skulle man ens låna ut en dyrbar kniv? Den har ju ingen fördel mot en vanlig kniv.

Jag känner en som lånar ut sina knivar hit och dit. Han är dock en sådan som verkar försöka köpa kompisar.


signatur

1700X | NH-D15 | GTX 1070 Ti Strix | 16GB DDR4 | 500GB SSD | 2TB HDD

Inaktiv
Skrivet av xermalk:

Att en digital kniv vars enda värde är en variabel i databastabellen. Värderas till 2000kr av fjortisar får mig att tappa all tro på kommande generationer.

Att fysiska saker värderas högt, visst. Men inte en digital textur.

2000kr är mer än tillräckligt för att köpa ett komplett nybörjarkit för modellflyg. Man lär ha betydligt roligare med det, än en lite annan färg på kniven i ett spel.

Saker är värda exakt det som någon är beredda att betala för dem, varken mer eller mindre.

Sjukt, ja, men tyvärr är det så.

Medlem

Patetiska CS:GO och deras spelare.


signatur

💻 → Asus ROG Strix G15 Advantage Edition G513QY-HQ008T (Win11, Linux Kali, VM)
🎮 → Fractal Design Define 7 XL Dark TG • Ryzen 9 7900X + Asus ROG Ryujin II • Gigabyte Aorus Radeon RX 7900 XTX Elite • 32GB DDR5 • Gigabyte X670E AORUS Xtreme
🖥️ → Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved 240 Hz QLED
🎧 → AKG K701🖱️ → GLORIOUS MODEL O ⌨️ → CoolerMaster CK721 65%
📞 → NothingPhone 1 "Signaturen är nästan stulen"

Medlem

"Bytt är bytt och kommer aldrig tillbaka" sades det när man bytte saker i sandlådan på dagis på 80-talet iaf


signatur

Welcome to the Manglerdome

Quake-konnässsör

Får minderåriga ha vapen? Skulle inte polisen säga det i första hand

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Undrar mest hur bevisar man att man bara lånat ut kniven?
Om man inte skrivet avtal

Sparade bevis på deras chatt, antar ja

Medlem
Skrivet av skurh1nk:

Patetiska CS:GO och deras spelare.

Jag själv spelar cs:go, jag föredrar dock att dem tar bort alla skins då de förstör spelet, Då proffs lag lägger sig i matcher bara för att vinna skins....

Medlem

Det som många missar är ju att skinsen även lyfter prissummorna i turneringar där Valve är medverkande.

Och att personen har förmodligen inte betalat Valve 2000kr för kniven utan antingen har han fått den i en låda som man öppnar med MYCKET biligare medel eller köpt av en annan spelare.

Medlem

Vem återuppväckte denna "nyhet" från förra året?!


signatur

I drank what?

Medlem

Virtuellt item. Folk köper detta för att de med högsta trolighet är samlare.

Folk har fel när de säger att han har gett bort kniven. De har kommit överens om att han lånade ut kniven och det bekräftades av den andre partern. Detta är ett skriftligt avtal som håller i rättegång även om det inte är skrivet på papper, detsamma gäller ÄVEN muntliga avtal.


signatur

/Ice_
#lett @ qnet

Medlem
Skrivet av zwete:
Skrivet av KeeperofMee:

Om du BYTER ett föremål till någon annan så blir detta föremål DERAS och är då INTE längre din ägodel.
Källa: Sunt förnuft och https://support.steampowered.com/kb_article.php?ref=9958-MJDG...

Om dem dock gjorde en uppgörelse att det var en utlåning så tror jag det går före i Svensk lag.

Och valve äger alla skins, period.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Mirage:

Vem återuppväckte denna "nyhet" från förra året?!

Var mycket snack kring en annan CS-nyhet så vi ville testa och se hur gammalt material kunde funka - inte för att lura någon utan helt enkelt för att vi producerar mycket som går en del förbi.


signatur
123
Skriv svar