Problem med internet

Medlem
Problem med internet

Hejsan!

Nu är det så att jag har haft problem med vårat internet i några månader nu där pingen helt plötsligt åker i taket, vilket gör det näst intill omöjligt att surfa runt på nätet eller spela något online spel.
För det mesta av dagarna så fungerar internet hur bra som helst, ligger på ca 30 ping, men nån gång på eftermiddagen så drar den iväg till 1000 ping eller mer, och då är det inte bara jag som upplever detta, utan hela familjen på alla sina enheter ( Vilket är 6 enheter totalt) och det börjar nu bli väldigt frustrerande.
En sak värd att nämna här kanske är att detta händer även när jag är ensam hemma och det är bara jag på vårat nätverk, trots att jag stänger av absolut allt som har med internet att göra.

Vi har ringt Telia (Som är våran ISP) och möttes av en jättetrevlig supportkille och vi kom fram till att vi skulle pröva att uppdatera firmware på routern och att han skulle ringa upp 1 vecka senare för att se till att det fungerade som det skulle. Och till en början funkade det väldigt bra, men sen började problemet komma tillbaka.. och någon nisse från telia har inte ringt..
Tänkte höra om ni kanske har någon aning om vad som kan orsaka det här problemet innan man tar och ringer Telia igen. Alla lösningar och förslag är välkommna!
För övrigt så använder vi oss utav routern som Telia ger ut till sina kunder, vilket är thomson tg789vn.

Medlem

Ett par frågor...
Har ni fiber, adsl eller mobilt bredband?
Är det endast på eftermiddagen problemen uppstår?
Använder ni alla wifi eller är det blandat?

Medlem
Skrivet av Zalcore:

Ett par frågor...
Har ni fiber, adsl eller mobilt bredband?
Är det endast på eftermiddagen problemen uppstår?
Använder ni alla wifi eller är det blandat?

Oj, ursäkta. Hade tänkt svara på dom frågorna i första inlägget men glömde bort det.
Ja, vi använder oss utav adsl.

Det förekommer som oftast och tätast på eftermiddagen och fortsätter in en bit på kvällen, sen efter det så brukar det inte vara så mycket under natten, men det förekommer fortfarande då och då.

Ja, alla i familjen använder sig utav wifi då vi inte riktigt har möjlighet att använda oss av kabel pga avstånd osv. Men som jag nämnde i första inlägget, tänk på att detta förekommer även när jag är helt ensam hemma och det bara är jag som är på nätverket, med 1 enhet där jag dessutom stänger av allt som har med internet att göra.

Medlem

Kan ju vara att telia egna router som inte orkar hålla flödet antar att det är en technicolor. Hade själv problem men ordnade genom att skaffa mig en egen kraftigare router och sen så fick telia brygga sin router till min. Efter det har min anslutning varit stabil.

1
Skriv svar