Min dator fryser allt stannar upp. HJÄLP!!

Min dator fryser allt stannar upp. HJÄLP!!

Okej, jag har ett problem med min dator som började för ungefär 2 veckor sedan. Det händer vid olika tillfällen att datorn fryser sig själv och kan inget göra förutom att hålla in on/off knappen tills den stängs av. Har sökt datorn efter virus men har inte hittat något. Detta är väldigt irriterand eftersom jag spelar väldigt mycket cs och detta leder oftast till bans. Så snälla ifall någon vet. Hjälp mig

Det låter som om du har problem med minnet. Jag brukar oftast börja med att kolla det. Ta ut ett av minnena (om du har flera) och testa dig fram.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

När datorn fryser sig, datorn börjar inte låta konstigt när det händer? I vissa fall så kan en dator låsa sig och cpu fläkten kan gå totalt bananas och börja låta rätt mycket. Det kan ha med att datorn blir för varm.

Jag är ingen expert, men om jag var i din sits så skulle jag öppna datorn och sen titta hur den ser ut invändigt. Ta bort så mycket damm jag kan, rengöra filtren på damm (om du har ett chassi med damm filter) sen ta och göra rent ytan på cpun och klicka dit ny kylpasta. Ge datorn en riktig sensuell behandling, sen kolla om det blir bättre.

Om det inte det skulle bli bättre så skulle jag nog börja pyssla lite med hårdvaran i datorn, testa om det händer i andra spel eller bara i CS:GO tex etc etc.


signatur

Variations Livesändare på Twitch
https://www.twitch.tv/arahorplays

Skrivet av Tapiwen:

När datorn fryser sig, datorn börjar inte låta konstigt när det händer? I vissa fall så kan en dator låsa sig och cpu fläkten kan gå totalt bananas och börja låta rätt mycket. Det kan ha med att datorn blir för varm.

Jag är ingen expert, men om jag var i din sits så skulle jag öppna datorn och sen titta hur den ser ut invändigt. Ta bort så mycket damm jag kan, rengöra filtren på damm (om du har ett chassi med damm filter) sen ta och göra rent ytan på cpun och klicka dit ny kylpasta. Ge datorn en riktig sensuell behandling, sen kolla om det blir bättre.

Om det inte det skulle bli bättre så skulle jag nog börja pyssla lite med hårdvaran i datorn, testa om det händer i andra spel eller bara i CS:GO tex etc etc.

Jo jag trodde det var cpu problem först. Men den låter helt normalt och har cpu visare på hela tiden och allt ser fint ut

Medlem

Som någon sa, har du gjort rent alla kylare/fläktar i datorn?

Testa minnet, tanka ned Memtest86 och lägg in på usb sticka eller iso som du bootar från:
http://www.memtest.org/#downiso
http://www.memtest.org/download/5.01/memtest86+-5.01.usb.inst...

Om du inte får några problem med memtest skulle jag tippa på att det är problem med grafikkort eller nätagg.

Medlem

Hade samma problem back in 2011, kommer dock inte ihåg till 100% hur jag lyckades lösa detta, tror jag antingen pilla på lite bios settings för ramen och/eller tog ut mina gfx och rengjorde dem (mycket damm i fläktarna)

Länk till en gammal tråd med olika idéer/tankar etc.

Medlem

Håller med föregående talare. Kolla invändigt. Har av egna erfarenheter haft problem med damm. Fäster sig gärna på fläktbladen samt på kylflänsarna till CPU om du har luftkylt. Kan även sätta sig på grafikkortet i dem kylflänsarna med. Kontrollera även PSU (nätaggregatet).

I övrigt om det skulle vara minnen. Vid vilka tillfällen händer det. Helt slumpartat även vid idle eller vid spelande? Kan vara som andra säger, en minnesmodul som börjar ge upp. CPU/GPU blir för varm eller kanske t o m hårddisken. Kan även vara nätaggregatet. Är det gammalt så har det tappat en del effekt och vissa processer/spel kräver en viss mängd energi, kan inte den energin ges via nätagget kan det frysa och ha sig då med. Skadade minnessegement på RAM minnet/GPU kan skapa detta fenomen eller en dålig drivrutin.

Har du uppdaterat något mjuvarumässigt på senaste tiden? För grafikkortet kan det räcka med en avinstallation och sen en ominstallation av drivrutinen.

Uppdatera gärna så vi får mer info så vi kan hjälpa dig.


signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

1
Skriv svar