Homeworld Remastered Collection

Geeks Gaming
Skrivet av Xeran:

Älskar spelet, har aldrig spelat originalet, bara tvåan. Så satte igång kampanjen igår, och jag klarar inte ens andra nivån på originalkampanjen, svårt!

Har man aldrig kört de innan så är det jätte svårt. Hade själv problem med vissa uppdrag... men det är så jag gillar de... vill inte ha någon som håller mig i handen

Skrivet av Ahris:
Skrivet av kalle.lindestrom:

jag fattar inte storheten..tycker det är ett svårspelet rörigt spel

Japp, förr i tiden tyckte man att strategispel skulle kräva att spelaren var strategisk. Som tur är avskaffade man senare det elementet så i de flesta moderna varianter räcker det med att titta på bilderna.

aaaah ja dör, så sant, dagens hitintills bästa Internetögonblick .

Medlem
Skrivet av kalle.lindestrom:

jag fattar inte storheten..tycker det är ett svårspelet rörigt spel

Det tar ett tag att lära sig det men om man gillar strategispel så kan det vara värt att lägga ner den tiden. Det som gjorde Homeworld unikt (och ärligt talat inget annat spel lyckats med lika bra med) var att spelet var det första spelet som verkligen var 3D när det kommer till strategispel. Det går att spela spelet utan att använda sig av den extra axeln (z) (genom att låta AI´n sköta det åt en när man klickar på ett mål) men det är när man använder sig av denna axel som Homeworld verkligen blir ett annorlunda strategispel.

Något som gjorde Howeworld till en utmaning (speciellt när man börjar närma sig slutet) var att enheterna man har tillverkat och pengarna följde med till nästa uppdrag. Detta innebär att om man "rushar" igenom spelet så kommer man inte kunna klara av spelet. Körde aldrig klart spelet men jag vill minnas att jag nådde sista uppdrage och det var helt ospelbart för mig då min dator inte klarade av att rendera allting som skedde på skärmen.

Howeworld är inte det svåraste stratgispel jag kört (Paradox spel får Homeworld att framstå som väldigt enkelt) men inte heller det enklaste. Gillar man RTS och inte spelat detta innan så rekommenderar jag verkligen spelet som ett SP spel för Gearbox verkar ha försått koceptet "If it ain't broke, don't fix it."

Edit:
Angående Cataclysm så verkar det bero på att de inte har tillgång till Source koden för jag vill minnas att även Cataclysm ingick vid köpet av licensen. Skulle inte bli förvånad om de släpper spelet innan året är slut (men att det då kommer vara precis samma spel utan några ändringar vilket innebär att Cataclysm i så fall kommer köra med det första spelets UI eftersom det spelet var en standalone expansion till första spelet och, vill jag minnas, använde samma motor).

Medlem
Skrivet av Pholiage:

Homeworld Cataclysm ägs visst inte av Gearbox. Det ingick inte i köpet av Homeworld. Därav inget Cataclysm i Remake

Det där verkar som sagt var inte stämma, som jag skrev ovan så vill jag minnas att poblemet är att ingen verkar ha tillgång till källkoden och den krävs för att göra ändringar likt de som finns i Homeworld Remastered Collection. Om spelet säljer bra så kommer nog Gearbox göra allt de kan för att få tillbaks den och jag tror det kan löna sig rejält för Cataclysm anses av många vara det bästa spelet i serien.

Medlem

Köpte, startade, ???, gåshud

Medlem
Skrivet av vampyrer_suger:
Skrivet av Dumlen:
Skrivet av Mirage:

Underbara spel på sin tid, men jag väntar på en rea.

270kr nypris och du väntar på rea...

Varför inte, alla är kanske inte födda med guldsked i arslet.

2015 i sverige så räknas inte 270kr som att födas med guld sked i röven, som alt annat här i livet så prioritera man vad man köper

12
Skriv svar