Arnroths krönika – När spelbetygen havererar

Medlem

Vet inte hur jag skulle reagera på detta spelet. Jag älskade ju Knack vilket resten av spelvärlden också hatade

Medlem

Kan hålla med angående det här med speltider.
Många klagar om spelat är mindre än 10 timmar, men jag orkar fan inte spela igenom ett spel på över 10 timmar.
Har spelat igenom både GTA IV & GTA V iofs, men man blir så himla trött på skiten efter ett tag. Att göra alla sidouppdrag är ju bara att glömma.
Man märker verkligen en skillnad på ungdomar som går i skolan eller är arbetslösa och spelar konstant på sin fritid och när man blivit vuxen, har jobb, förhållande osv. Inte fan pallar man sätta sig och lira i 5-6 timmar varenda dag, om ens ett par timmar i veckan.
Men visst, finns ju vuxna som spelar oerhört mycket med, men dom är nog ytterst få jämfört med ungdomar.

Medlem

Din bok jämförelse är in speciellt bra. Det är som att jämföra LoL med Skyrim. Inte samma upplevelse.

En mer rättvis jämförelse hade varit att jämföra fantasyböcker som delats i flera böcker och originalet som är en bok. Då märker man direkt att det blir en fel. Det blir liksom avhugget.

Själv blir jag besviken på spel som går att klara på en helg.
500h plus i Daggerfall
300h plus i morrowind
200h plus i oblivion
200h plus i skyrim och jag har inte klarat nått av dem.

Ett spel behöver inte sluta det är ett besök i en annan värld hinner jag klart på en natt kan man hyra spelet för 50kr i videobutiken istället.

Inaktiv
Skrivet av SID 6.7:

Hur i hela friden kan ett spel vara för långt?

Spela kan vara för korta, men aldrig för långa enligt mig. Det är ju knappast en tävling där man måste känna sig stressad att hinna med så många spel som möjligt per år?

Hur kan ett spel vara för kort? Är det klart så är det klart.
Klagar du över att en bok eller film är för kort också?
När historien är klar så är den klar.

Sedan är det ju klart att spel kan vara för långa.
Föreställ dig ett spel där dina sår tar lika lång tid att läka som de skulle ha gjort IRL. Ett spel där du spenderar 10 år i en sjukhussäng tittandes i taket. Den biten hade man ju kunnat skippa. Det är ju ett överdrivet exempel, och jag hoppas du förstår det samt poängen.

Medlem

Jag tycker det var en mycket bra krönika. Tack Thomas!

Att många bedömningsfaktorer i spel inte gäller för alla, eller värderas olika borde ju vara självklart, men uppenbarligen är det inte så. Speciellt inte när det kommer till "poängsättandet". Det är ju därför man läser recensionerna av spelen, inte bara tittar på betyget, för att få en bild av vad man köper.

Då min livssituation är ganska lik Thomas(fast bara två barn), så kan jag säga att det är kul att kunna slutföra ett spel på överskådlig tid(jag är fortfarande inte klar med Skyrim..). Vilket gör att ett kortare spel kan kännas bättre att köpa, då det inte hotar att bli ett "projekt".

Liknelsen med böcker var bra. Jag kan till en god bok även avnjuta några cl whisky för mer än 1000kr/flaskan, medan jag till någon typ av aggrotech drar i mig decilitervis med något betydligt billigare(om det inte går över styr..). Varje gång ganska nöjd över valet, kanske för att förutsättningarna runt är helt olika. Ungefär som att förutsättningarna för den person som spelar spelet är olika.

Skrivet av Ninjan:

Jag tycker det var en mycket bra krönika. Tack Thomas!

Att många bedömningsfaktorer i spel inte gäller för alla, eller värderas olika borde ju vara självklart, men uppenbarligen är det inte så. Speciellt inte när det kommer till "poängsättandet". Det är ju därför man läser recensionerna av spelen, inte bara tittar på betyget, för att få en bild av vad man köper.

Då min livssituation är ganska lik Thomas(fast bara två barn), så kan jag säga att det är kul att kunna slutföra ett spel på överskådlig tid(jag är fortfarande inte klar med Skyrim..). Vilket gör att ett kortare spel kan kännas bättre att köpa, då det inte hotar att bli ett "projekt".

Liknelsen med böcker var bra. Jag kan till en god bok även avnjuta några cl whisky för mer än 1000kr/flaskan, medan jag till någon typ av aggrotech drar i mig decilitervis med något betydligt billigare(om det inte går över styr..). Varje gång ganska nöjd över valet, kanske för att förutsättningarna runt är helt olika. Ungefär som att förutsättningarna för den person som spelar spelet är olika.

Tack. Jag var för övrigt också snubblande nära att dra en alkoholjämförelse i krönikan, men strök den

Moderator | Testpilot
Skrivet av Nemo:
Skrivet av uberpwnage2.0:

Nu för tiden handlar det mesta om att det ska vara mer öppet och fritt, vilket jag gillar. Dishonored är därför ett av mina favoritspel de senaste åren bara över hur fritt det är för spelaren att tackla uppdrag och utforska världen. Jag som spelare klarar bara inte av att spela ett sådant spel som The Order 1886 längre om det inte är så att jag får utforska världen, göra lite egna val osv. ... Det här spelet är verkligen skräp.

Som du själv skriver så gillar du inte linjära spel och därför tycker Du att spelet är skräp.

Grejen är ju den att The Order ÄR designat för att vara linjärt.

Det är samma sak som att jag skulle recensera ett spel som handlar om amerikansk fotboll. Jag har absolut inte något emot amerikansk fotboll, bara det att jag tycker det är extremt tråkigt och jag somnar av det.

No offense till alla som älskar amerikansk fotboll. Jag vill bara få fram min poäng här så jag råkade välja det (och rätt vad det är så kanske jag älskar den typen av spel).

Hursomhelst, om jag skulle recensera ett sånt spel så skulle jag förmodligen totalsåga det, oavsett hur bra och väldesignat det är för att vara ett spel om just amerikansk fotboll. Jag skulle troligen såga det helt enkelt pga att jag somnar av det. Det skulle bara inte funka på mig och jag skulle antagligen kalla hela spelet för skräp.

Så varför skulle jag ens bry mig om ett spel om amerikansk fotboll, och framför allt varför skulle jag lägga energi på att gå in i en tråd och skriva att det är skräp där? Nej, jag gör helt enkelt inte det. Det ger inte mig nånting.

Och här är min poäng:

Om nu The Order: 1886 inte känns som ett spel som uppfyller de krav som du ställer på spel, varför då inte bara strunta i det hela och gå vidare?

Jag håller med dig på alla punkter, men strunta i det och gå vidare? Jag har inget emot linjära spel, finns många bra sådana. Känner bara att The Order 1886 inte gjorde något vettigt överhuvudtaget annat än sin grafik. Det är mediokert, och inte dåligt i min mening. Tycker man borde stå upp och säga vad man tycker. Har aldrig förstått logiken med att man får säga vad man vill när något är bra men inte göra det när man tycker något är dåligt?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

eld
Medlem

Har två småbarn, och för nuvarande ser jag ett antal hundra timmar i monsterhunter 4 framför mig, jag anpassar mig för spelupplevelserna, jag vill inte att resten av världen ska anpassa sig efter mig. Man kommer aldrig hinna uppleva all underhållning i världen ändå.

För att the order skulle ha klarat av att representera sitt fulla pris så måste dessa 3-4 timmar GAMEPLAY varit de bästa med oförglömliga timmar de någonsin har upplevt.

Rättvist betyg i en värld där spel bör vara spel och där fantastiska upplevelser kan köpas för en bråkdel av det priset.

Medlem
Skrivet av vampyrer_suger:
Skrivet av SID 6.7:

Hur i hela friden kan ett spel vara för långt?

Spela kan vara för korta, men aldrig för långa enligt mig. Det är ju knappast en tävling där man måste känna sig stressad att hinna med så många spel som möjligt per år?

Hur kan ett spel vara för kort? Är det klart så är det klart.
Klagar du över att en bok eller film är för kort också?
När historien är klar så är den klar.

Sedan är det ju klart att spel kan vara för långa.
Föreställ dig ett spel där dina sår tar lika lång tid att läka som de skulle ha gjort IRL. Ett spel där du spenderar 10 år i en sjukhussäng tittandes i taket. Den biten hade man ju kunnat skippa. Det är ju ett överdrivet exempel, och jag hoppas du förstår det samt poängen.

Förstår du verkligen inte det själv? Måste väl vara ett troll?

Tänk Star Wars episode IV men istället så slutar filmen när de flyr från dödstjärnan.

Om inte hela historien är berättad eller om det känts som man hoppat över halva.

Spelar man spel för storyn så kan de helt klart vara förkorta. Likaså filmer och böcker.
Finns många filmer som skulle behövt mer kött på benen.
Ett spel där man ligger i koma i 10år är inte förlångt. Bara tråkigt.

Om du ska spela ett spel som handlar om att ligga i i koma så skulle 2s snabbspolning inte heller vara så bra. Tror det är en dålig spelide.

Ett spel med verklig läkningsperiod skulle kunna vara intressant om det gick att undvika att bli skadad.
Lite som en HC++ mode.
Ett kort spel är en besvikelse även om det har bra gamedesign men ett långt spel blir bara tråkigt om det är dåålgt designat.
Visst finns det plats för korta spel med passar jättebra som mobilspel eller partyspel.
Men ett seriöst storydrivet AAA spel som manspringer igenom en fredagkväll.. so much for the gaming weekend.

Inaktiv

Han får skriva hur "bra" han vill. Men efter han gav "Alien I " en svag tvåa i svt ,så rinner allt av som vatten på en gås under en tid de han säger för mig.

123
Skriv svar