Pc-spelsbranschen är värd 38 miljarder dollar år 2018

Robot
Pc-spelsbranschen är värd 38 miljarder dollar år 2018
Medlem
Pc-spelsbranschen är värd 38 miljarder dollar år 2018

Ska man tolka detta som att de menar att konsolspelandet är döende, iaf efter 2018?

Medlem
Skrivet av Redstar:

Ska man tolka detta som att de menar att konsolspelandet är döende, iaf efter 2018?

Inte nödvändigtvis, jag tolkar det snarare som att PC-spelandet börjar nå en allt bredare publik. Det är inte en hemlighet att spel som LoL och Hearthstone dragit in massor av människor som aldrig hade varit intresserade annars, och det lär bara växa med tiden.

Medlem

Så var kan man sätta sina pengar?

Medlem

datorn har alltid varit det bästa för riktigast gamers då det finns fler spel där comeback!


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av monsterbenke:

datorn har alltid varit det bästa för riktigast gamers då det finns fler spel där comeback!

"riktiga gamers"?

Jag spelar mest konsol, men ibland blir det lite pc, men att säga att riktiga gamers är dator användare gör mig ledsen i ögat. Man kan vara gamer oavsett plattform, förutom mobil då.

Medlem
Skrivet av Locktail:
Skrivet av monsterbenke:

datorn har alltid varit det bästa för riktigast gamers då det finns fler spel där comeback!

"riktiga gamers"?

Jag spelar mest konsol, men ibland blir det lite pc, men att säga att riktiga gamers är dator användare gör mig ledsen i ögat. Man kan vara gamer oavsett plattform, förutom mobil då.

Vad som är "riktiga gamers" är högst subjektivt. Jag tycker definitivt att man kan vara en gamer trots att man bara spelar Hearthstone på sin iPad. Men du kan torka tårarna, konsolspelare är absolut gamers.

Jag tror monsterbenke menade att PC är bekvämast, då hela spelbiblioteket finns kvar och är spelbart oavsett generation och hårdvara. Lite klumpigt uttryckt, men mestadels sant.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

En gamer sysslar med tävling mot riktiga spelare i mina ögon. Sitter man och spelar slött i soffan är man bara en casual gamer. En gamer brinner för att vinna, för att bli bättre och teabagga sina konkurrenter. Folk som spelar hearthstone på sin ipad ryms alltså i denna beskrivning. Du kan vara konsollspelande gamer och kanske bra på det, men sanningen är att kontrollen begränsar dig och mot en pc spelare är man totalt kass.

Medlem
Skrivet av Nunk:

En gamer sysslar med tävling mot riktiga spelare i mina ögon. Sitter man och spelar slött i soffan är man bara en casual gamer. En gamer brinner för att vinna, för att bli bättre och teabagga sina konkurrenter. Folk som spelar hearthstone på sin ipad ryms alltså i denna beskrivning. Du kan vara konsollspelande gamer och kanske bra på det, men sanningen är att kontrollen begränsar dig och mot en pc spelare är man totalt kass.

En konsolspelare möter inte PC spelare i fps så förstår inte hur det kan påverka om spelaren är en gamer eller inte.

Mus och tangentbord är bara bättre på FPS och RTS. I flesta andra områden är kontrollen bättre.
Det finns heller inget som hindrar spelaren från att använda en handkontroll till datorn och då är det enda som skiljer en PC spelare från en konsolspelare plattformen.

Förstår inte heller varför en gamer måste "teabagga" sina motståndare. Låter mer som något pubertalt som rätt många gamers lämnar efter sig när dom är över 13 år.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Nunk:

En gamer sysslar med tävling mot riktiga spelare i mina ögon. Sitter man och spelar slött i soffan är man bara en casual gamer. En gamer brinner för att vinna, för att bli bättre och teabagga sina konkurrenter. Folk som spelar hearthstone på sin ipad ryms alltså i denna beskrivning. Du kan vara konsollspelande gamer och kanske bra på det, men sanningen är att kontrollen begränsar dig och mot en pc spelare är man totalt kass.

Sanningen, sanningen för dig, sanningen för mig?
Rätt ologiskt att jämföra kontroller för PC och Konsol mot varandra, i den ställningen att det krävs olika skill för att hantera dessa.

Att man är "totalt kass" mot en PC spelare behöver inte heller stämma. Sätt en skillad PC spelare med en kontroll och låt den personen möta en skillad person som lirar med dosa, vad kommer att hända? Och vice versa? Går liksom inte att jämföra skill på det sättet du gör, det går helt enkelt inte... funkar inte...

Ase
Medlem

Nu e det dags för konsollerna att bli ersatta av mobiler & plattor framtiden är endast för pc spel om man vill ha en utveckling. Konsollerna var redan för klena när dom kom ut.
På pc sidan finns det åtminstånde hopp genom diverse kickstarter & nya grafikmotorer, ny hårdvara & ja även steam

Medlem
Skrivet av Ase:

Nu e det dags för konsollerna att bli ersatta av mobiler & plattor framtiden är endast för pc spel om man vill ha en utveckling. Konsollerna var redan för klena när dom kom ut.
På pc sidan finns det åtminstånde hopp genom diverse kickstarter & nya grafikmotorer ja även steam

du ska vara tacksam för konsolerna vill du enbart ha f2p,moba & indispel på din pc? tro du verkligen det finns ekonomi i att släppa AAA spel enbart på pc? kolla in steam majoriteten sitter med Intels inbyggda grafikkort..ingen nextgen där inte.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av Nunk:

En gamer sysslar med tävling mot riktiga spelare i mina ögon. Sitter man och spelar slött i soffan är man bara en casual gamer. En gamer brinner för att vinna, för att bli bättre och teabagga sina konkurrenter. Folk som spelar hearthstone på sin ipad ryms alltså i denna beskrivning. Du kan vara konsollspelande gamer och kanske bra på det, men sanningen är att kontrollen begränsar dig och mot en pc spelare är man totalt kass.

Man behöver inte vara inställd på att vinna, en gamer är helt enkelt en person som gillar spel och lägger ner mycket av sin lediga tid på att spela spel oavsett om det är mobilspel, konsolspel eller datorspel. Det är inte genren i sig som har betydelse utan intresset så att påstå att en person som spelar i soffa skulle vara mindre av en gamer än en som spelar på datorn är, enligt mig, löjligt.

Ase
Medlem
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Ase:

Nu e det dags för konsollerna att bli ersatta av mobiler & plattor framtiden är endast för pc spel om man vill ha en utveckling. Konsollerna var redan för klena när dom kom ut.
På pc sidan finns det åtminstånde hopp genom diverse kickstarter & nya grafikmotorer ja även steam

du ska vara tacksam för konsolerna vill du enbart ha f2p,moba, indi spel på din pc? tro du verkligen det finns ekonomi i att släppa AAA spel enbart på pc? kolla in steam majoriteten sitter med Intels inbyggda grafikkort..ingen nextgen där inte.

Med tanke på att pc sidan omsätter mer än alla konsoller tillsammans så tror jag inte det e ett bekymmer

Medlem

Har folk någonsin tvivlat på PCn?


signatur

Devil made me do it!

Medlem
Skrivet av Masterbest:

Har folk någonsin tvivlat på PCn?

För något år sedan var PC döende sa någon tomte.

Ska man vara helt ärlig har det börjat gå neråt för PC industrin. Många av dagens spel ska dummas ner och förenklas för att passa massan. Inte många trippel a titlar som säljer miljoner och har djupare gameplay.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Ase:
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Ase:

Nu e det dags för konsollerna att bli ersatta av mobiler & plattor framtiden är endast för pc spel om man vill ha en utveckling. Konsollerna var redan för klena när dom kom ut.
På pc sidan finns det åtminstånde hopp genom diverse kickstarter & nya grafikmotorer ja även steam

du ska vara tacksam för konsolerna vill du enbart ha f2p,moba, indi spel på din pc? tro du verkligen det finns ekonomi i att släppa AAA spel enbart på pc? kolla in steam majoriteten sitter med Intels inbyggda grafikkort..ingen nextgen där inte.

Med tanke på att pc sidan omsätter mer än alla konsoller tillsammans så tror jag inte det e ett bekymmer

jo det är ett bekymmer om f2p och moba spel dominera pc marknaden.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Ase:
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Ase:

Nu e det dags för konsollerna att bli ersatta av mobiler & plattor framtiden är endast för pc spel om man vill ha en utveckling. Konsollerna var redan för klena när dom kom ut.
På pc sidan finns det åtminstånde hopp genom diverse kickstarter & nya grafikmotorer ja även steam

du ska vara tacksam för konsolerna vill du enbart ha f2p,moba, indi spel på din pc? tro du verkligen det finns ekonomi i att släppa AAA spel enbart på pc? kolla in steam majoriteten sitter med Intels inbyggda grafikkort..ingen nextgen där inte.

Med tanke på att pc sidan omsätter mer än alla konsoller tillsammans så tror jag inte det e ett bekymmer

jo det är ett bekymmer om f2p och moba spel dominera pc marknaden.

Det är bara ett bekymmer för de som gillar AAA spel. För en som inte bryr sig om AAA spel är det dock en av de mest intressantaste åren på länge. Med spel som The Witcher 3, Pillars of Eternity, Torment, Hearts of Iron 4, No Man´s Sky, Hotline Miami 2, Project CARS, Armikrog, Banner Saga 2, Dreadnought, Mighty No. 9, Shadowrun: Hong Kong, Shroud of the Avatar, SOMA, Steamworld Heist med flera så bryr jag mig ärligt talat inte om ifall de stora utgivarna helt skulle fokusera på att göra F2P eller s,k Moba spel.

Ase
Medlem
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Ase:
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Ase:

Nu e det dags för konsollerna att bli ersatta av mobiler & plattor framtiden är endast för pc spel om man vill ha en utveckling. Konsollerna var redan för klena när dom kom ut.
På pc sidan finns det åtminstånde hopp genom diverse kickstarter & nya grafikmotorer ja även steam

du ska vara tacksam för konsolerna vill du enbart ha f2p,moba, indi spel på din pc? tro du verkligen det finns ekonomi i att släppa AAA spel enbart på pc? kolla in steam majoriteten sitter med Intels inbyggda grafikkort..ingen nextgen där inte.

Med tanke på att pc sidan omsätter mer än alla konsoller tillsammans så tror jag inte det e ett bekymmer

jo det är ett bekymmer om f2p och moba spel dominera pc marknaden.

Är ett ännu större bekymmer med EA & Ubisoft & all förenkling & fördummning & tillbakahållande av pc ns möjligheter som beror på konsollerna & nämnda bolag & anpassning till hårdvaran som sitter i konsoillerna .
Finns massor av intressanta spel som kommer Star Citizen, Underworld ,Sword coast ,UT osv

Gillar personligen äventyrsspel & har inte sett ett enda som getts ut med AAA utvecklare det enda dom gör är att köpa upp alla andra & göra utbudet smalare, sen pumpa alla på så mycket pengar som dom kan.
På pc sidan så ser den närmaste framtiden bättre ut än vad den gjort på flera år. Enda bekymmret är nog AAA utvecklarna/ägarna dom som gör alla konsollspel.
Har njutit av både tex Murphy Moebius & flera andra bra spel utan dessa aaa utvecklare det senaste året.
Moba spel har jag inte ens testat nån gång. Star Citizen verkar få tillräckligt med pengar för att kunna bräcka dom flesta AAA utvecklare (visst ja dom skulle inte ens göra ett försök utan komma med ett BF23 istället)

Medlem

Tror på allvar att det är ett misstag att tro att konsolspelande kommer att dö ut.

Så länge det finns folk som är intresserade av casualspel, så kommer det finnas konsolspelare.

Och väldigt många som spelar spel är casualspelare. Jag skulle inte bli förvånad om casualspelare är i majoritet.

Och grejen med en konsol har alltid varit att det kräver både mindre hårdvaruintresse och mindre kunskap för att spela på en konsol = mer casual. Och let´s face it, hur många PC fanboys sitter med en PC som är ens i närheten av att vara lika billig som en konsol?
Konsolerna är åtminstonde i dagsläget det bästa valet för casualspelaren som tycker att mobiltelefonspelen bara är anus.

Medveten om att detta kan ändras, men att det skulle ske redan 2018?
Skeptisk.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av Ase:
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Ase:
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Ase:

Nu e det dags för konsollerna att bli ersatta av mobiler & plattor framtiden är endast för pc spel om man vill ha en utveckling. Konsollerna var redan för klena när dom kom ut.
På pc sidan finns det åtminstånde hopp genom diverse kickstarter & nya grafikmotorer ja även steam

du ska vara tacksam för konsolerna vill du enbart ha f2p,moba, indi spel på din pc? tro du verkligen det finns ekonomi i att släppa AAA spel enbart på pc? kolla in steam majoriteten sitter med Intels inbyggda grafikkort..ingen nextgen där inte.

Med tanke på att pc sidan omsätter mer än alla konsoller tillsammans så tror jag inte det e ett bekymmer

jo det är ett bekymmer om f2p och moba spel dominera pc marknaden.

Är ett ännu större bekymmer med EA & Ubisoft & all förenkling & fördummning & tillbakahållande av pc ns möjligheter som beror på konsollerna & nämnda bolag & anpassning till hårdvaran som sitter i konsoillerna .
Finns massor av intressanta spel som kommer Star Citizen, Underworld ,Sword coast ,UT osv

Gillar personligen äventyrsspel & har inte sett ett enda som getts ut med AAA utvecklare det enda dom gör är att köpa upp alla andra & göra utbudet smalare, sen pumpa alla på så mycket pengar som dom kan.
På pc sidan så ser den närmaste framtiden bättre ut än vad den gjort på flera år. Enda bekymmret är nog AAA utvecklarna/ägarna dom som gör alla konsollspel.
Har njutit av både tex Murphy Moebius & flera andra bra spel utan dessa aaa utvecklare det senaste året.
Moba spel har jag inte ens testat nån gång. Star Citizen verkar få tillräckligt med pengar för att kunna bräcka dom flesta AAA utvecklare (visst ja dom skulle inte ens göra ett försök utan komma med ett BF23 istället)

Det är inte hos EA eller Ubisoft problemen ligger.
Counter Strike började med att fördumma FPS genren med att göra enkla banor, minimera antalet vapen spelare har tillgång till, söla ner spelet och göra snabba enkla rundor så att alla ska enkelt kunna lära sig spelet. Motsatsen till vad vi hade i tidigare generationer av FPS likt Doom och Quake.

Diablo 3 var såpass förenklat att man skulle kunna göra det på surfplattor. För att inte spelet skulle kännas allt för söligt och förenklat var Blizzard tvungna att lägga in en dodge funktion till konsolversionen.

Så länge som CS:GO, WoW, D3, LoL är bland det mest populära man hittar till PC så kommer spelen hållas nerdummade och förenklade.
Det tycker jag är en tråkig utveckling och det blir allt svårare för mig att hitta roliga spel till PC.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Pjotor:
Skrivet av Locktail:
Skrivet av monsterbenke:

datorn har alltid varit det bästa för riktigast gamers då det finns fler spel där comeback!

"riktiga gamers"?

Jag spelar mest konsol, men ibland blir det lite pc, men att säga att riktiga gamers är dator användare gör mig ledsen i ögat. Man kan vara gamer oavsett plattform, förutom mobil då.

Vad som är "riktiga gamers" är högst subjektivt. Jag tycker definitivt att man kan vara en gamer trots att man bara spelar Hearthstone på sin iPad. Men du kan torka tårarna, konsolspelare är absolut gamers.

Jag tror monsterbenke menade att PC är bekvämast, då hela spelbiblioteket finns kvar och är spelbart oavsett generation och hårdvara. Lite klumpigt uttryckt, men mestadels sant.

Gamers, filmers.... bookers! Ju starkare behov till identitet desto osäkrare person =P

Medlem
Skrivet av =FFM=FH:
Skrivet av Pjotor:
Skrivet av Locktail:
Skrivet av monsterbenke:

datorn har alltid varit det bästa för riktigast gamers då det finns fler spel där comeback!

"riktiga gamers"?

Jag spelar mest konsol, men ibland blir det lite pc, men att säga att riktiga gamers är dator användare gör mig ledsen i ögat. Man kan vara gamer oavsett plattform, förutom mobil då.

Vad som är "riktiga gamers" är högst subjektivt. Jag tycker definitivt att man kan vara en gamer trots att man bara spelar Hearthstone på sin iPad. Men du kan torka tårarna, konsolspelare är absolut gamers.

Jag tror monsterbenke menade att PC är bekvämast, då hela spelbiblioteket finns kvar och är spelbart oavsett generation och hårdvara. Lite klumpigt uttryckt, men mestadels sant.

Gamers, filmers.... bookers! Ju starkare behov till identitet desto osäkrare person =P

Därför är det bara hälsosamt att anamma en så bred identitet som möjligt - det har en tendens att motverka fanboyism och förstärka känslan av gemensamhet. Spel som spel, liksom!


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Skrivet av Pjotor:
Skrivet av =FFM=FH:
Skrivet av Pjotor:
Skrivet av Locktail:
Skrivet av monsterbenke:

datorn har alltid varit det bästa för riktigast gamers då det finns fler spel där comeback!

"riktiga gamers"?

Jag spelar mest konsol, men ibland blir det lite pc, men att säga att riktiga gamers är dator användare gör mig ledsen i ögat. Man kan vara gamer oavsett plattform, förutom mobil då.

Vad som är "riktiga gamers" är högst subjektivt. Jag tycker definitivt att man kan vara en gamer trots att man bara spelar Hearthstone på sin iPad. Men du kan torka tårarna, konsolspelare är absolut gamers.

Jag tror monsterbenke menade att PC är bekvämast, då hela spelbiblioteket finns kvar och är spelbart oavsett generation och hårdvara. Lite klumpigt uttryckt, men mestadels sant.

Gamers, filmers.... bookers! Ju starkare behov till identitet desto osäkrare person =P

Därför är det bara hälsosamt att anamma en så bred identitet som möjligt - det har en tendens att motverka fanboyism och förstärka känslan av gemensamhet. Spel som spel, liksom!

Bred identitet inåt, bred acceptans utåt

Medlem
Skrivet av Nunk:

En gamer sysslar med tävling mot riktiga spelare i mina ögon. Sitter man och spelar slött i soffan är man bara en casual gamer. En gamer brinner för att vinna, för att bli bättre och teabagga sina konkurrenter. Folk som spelar hearthstone på sin ipad ryms alltså i denna beskrivning. Du kan vara konsollspelande gamer och kanske bra på det, men sanningen är att kontrollen begränsar dig och mot en pc spelare är man totalt kass.

Du har talang, har du jobbat på aftonbladet tidigare va?

On topic! Det borde inte vara så konstigt att pc marknaden blir större då det finns en dator i nästan varje hem idag.

Medlem
Skrivet av monsterbenke:

datorn har alltid varit det bästa för riktigast gamers då det finns fler spel där comeback!

Då är jag en bättre gamer än dig, har ju både pc och konsoler

Inaktiv

PS Vita är den bästa maskinen av dem alla.

För övrigt får mobiltelefonernas stapel mig att kontemplera självmord. Eller bara vanliga mord.

Medlem

Jag spelar FIFA samt NHL spelen i mängder av timmar. Jag är inte ensam. Där har vi en stooor mängd gamers inom den kategorin. NHL finns inte ens till PC. Och FIFA till PC är riktigt uselt. Som en budgetversion av den man får till XBONE eller PS4.
Och nej, man spelar inte sådana spel med mus och tangentbord. Man kör med kontroller, det är helt enkelt smidigast. Sedan spelar man ibland upp till 4 personer framför TV:n.
Ibland är det helt enkelt bäst med konsol. Så enkelt är det.
Hur svårt är det för vissa att förstå att det vi idag kallar konsol ALDRIG kommer att dö ut, det kommer endast ta nya skepnader.
En Apple-TV version 8 dedikerad för spel och appar kommer kanske i framtiden vara det vi idag kallar konsol.
Angående gamers så finns nog de flesta casual spelarna på plattformen PC, såna som vid sidan av att arbeta i word även spelar patiens, indie spel på steam osv på sina datorer. En konsolspelare har ju aktivt köpt något för att endast spela.
Men självklart så finns det ju de allra mest "hard-core" spelarna till PC. Där har man ju en mängd spel som ställer krav på skills och som dessutom har en stor e-sport. Men inte innefattar begreppet gamer att man måste delta i e-sport eller vara duktig? Det handlar om passion.


signatur

| Ryzen 5 3600, 16gb DDR4, GTX 1070, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Windows 10 Pro | Nintendo Switch| Wii U| PS4 | Xbox Series X | PSvita OLED |New 3DS XL |+Diverse retrokonsoler|

Medlem

Alla som ens bryr sig om man kallar sig gamer - är förmodligen gamer.

Om PC - man undrar vart prisbilden tar vägen. Det är ju massivt tapp gentemot smarphones o plattor där gemene man gör sin dagliga internet. Så hur länge till är det prismässigt färsvarbart med PC, då alltmer lågpris paddor kommer. Sålda ex - sorry, PC - men dina dagar är räknade.

Inaktiv
Skrivet av LariosoDog:

Alla som ens bryr sig om man kallar sig gamer - är förmodligen gamer.

Om PC - man undrar vart prisbilden tar vägen. Det är ju massivt tapp gentemot smarphones o plattor där gemene man gör sin dagliga internet. Så hur länge till är det prismässigt färsvarbart med PC, då alltmer lågpris paddor kommer. Sålda ex - sorry, PC - men dina dagar är räknade.

Är det därför tablets säljer allt sämre?

12
Skriv svar