Se dokumentären om Double Fine helt gratis

Robot
Medlem
Se dokumentären om Double Fine helt gratis

Skulle inte förvåna mig om nästa del kommer att komma ut fler år försenat, och bara efter tre kickstarters.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem
Skrivet av MacNille:

Skulle inte förvåna mig om nästa del kommer att komma ut fler år försenat, och bara efter tre kickstarters.

Varför tror du det? Är inte del 2 och 3 redan ute nu?

Medlem

Vad jag menade, är att Double Fine har blivit lite ökända för att de missar deadlines och inte kan hålla sin budget.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem
Skrivet av MacNille:

Vad jag menade, är att Double Fine har blivit lite ökända för att de missar deadlines och inte kan hålla sin budget.

Jaha, du menar Broken Age, ett av det bästa peka-klicka liren jag spelat på länge! Eller iaf första halvan av spelet då...
Men jag klagar verkligen inte på förseningen faktiskt. Från början var det tänkt att det skulle bli ett väldigt basic gammaldags peka-klicka spel. Det fanns ingen prototyp, konceptbild eller ens en skriftlig beskrivning. Bara en förfrågan om det fanns folk därute som var sugna på ett billigt oldscool spel al'a monkey island med simpel grafik eller dylikt.
Sen blev helt plötsligt budgeten mer än tio gånger större än förväntat. Enkla idéer förvandlades till en monsteruppgift. Mer personal och en grandios berättelse i en levande spelvärld skulle byggas upp. För mig personligen är jag glad att de tog sig an uppgiften att göra en polerad upplevelse som inte stressades iväg pga deadlines, vilket är allt för vanligt nu för tiden.
Samtidigt förstår jag all negativ kritik vad gäller tid och ekonomi. För mig har Broken Age överträffat förväntningarna (om sista delen är på samma nivå som första) och även dokumentären är riktigt sevärd. Deadlinen för spelet sattes först innan man insåg hur stort projektet skulle bli. Då det växte från vecka till vecka och man dessutom hade Tim Schafer bakom rodret, som har en skaparglädje utan dess like, och ingen utgivare som sparkar dem i röven.
Sedan kan man ju ifrågasätta deras tankegångar när det gäller marknadsföring och ekonomisk planering.
Om man tar sig tiden att se dokumentären så får man verkligen en inblick bakom kulisserna och en helt annan förståelse för varför vissa saker blev som det blev

Ska man ställa tid mot kvalitet så är det inte en svår fråga för mig. Prey 2, alla Walking Dead/Wolf Among Us episoder, Stick of Truth och GTA 5 för PC (förväntar jag mig) = värd väntan istället för ut stressat och medioker buggfest. Sedan försenas ju väldigt många spel som förväntas vara riktiga mästerverk (Witcher 3 t.ex) och det är bättre än att de slängs ut pga snabba cash (AC 4, BF 4, Sonic Boom m.m).
Så döm inte spel efter hur försenade dom är! Gör som jag och ta och spela ett av de hundratals underbara spel man ej hunnit spela ännu medans man väntar

1
Skriv svar