Ninjas in Pyjamas i debattartikel: "Vi vill lyfta tre punkter för ett schysst spelklimat"

dmn
Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av dmn:

Om man tror att det går att förändra varenda idiot, är man inte direkt verklighetsförankrad.
Det går däremot så gott som alltid bra att välja vilka man spelar med och i vilken miljö. I de få fall där det inte är möjligt är det lätt att ignorera dumskallarna.

Om idioterna inte får spela om de beter sig illa så är det väl större chans att de ändrar sig?

Du verkar heller inte tänka på att det faktiskt finns en hel del barn som spelar som kanske inte lika lätt kan ignorera och skaka av sig det som sägs som en vuxen person.

När det gäller barn är det inget annat än en uppfostringsfråga.

Medlem
Skrivet av dmn:
Skrivet av Margy:
Skrivet av dmn:

Om man tror att det går att förändra varenda idiot, är man inte direkt verklighetsförankrad.
Det går däremot så gott som alltid bra att välja vilka man spelar med och i vilken miljö. I de få fall där det inte är möjligt är det lätt att ignorera dumskallarna.

Om idioterna inte får spela om de beter sig illa så är det väl större chans att de ändrar sig?

Du verkar heller inte tänka på att det faktiskt finns en hel del barn som spelar som kanske inte lika lätt kan ignorera och skaka av sig det som sägs som en vuxen person.

När det gäller barn är det inget annat än en uppfostringsfråga.

?

Du menar att man måste uppfostra sina barn att i ung ålder tåla att bli utsatta för kränkningar och elakheter?

dmn
Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av dmn:
Skrivet av Margy:
Skrivet av dmn:

Om man tror att det går att förändra varenda idiot, är man inte direkt verklighetsförankrad.
Det går däremot så gott som alltid bra att välja vilka man spelar med och i vilken miljö. I de få fall där det inte är möjligt är det lätt att ignorera dumskallarna.

Om idioterna inte får spela om de beter sig illa så är det väl större chans att de ändrar sig?

Du verkar heller inte tänka på att det faktiskt finns en hel del barn som spelar som kanske inte lika lätt kan ignorera och skaka av sig det som sägs som en vuxen person.

När det gäller barn är det inget annat än en uppfostringsfråga.

?

Du menar att man måste uppfostra sina barn att i ung ålder tåla att bli utsatta för kränkningar och elakheter?

Menar att väluppfostrade barn inte beter sig hur som helst. Det är inget som har med spel i sig att göra.

Medlem
Skrivet av dmn:
Skrivet av Margy:
Skrivet av dmn:
Skrivet av Margy:
Skrivet av dmn:

Om man tror att det går att förändra varenda idiot, är man inte direkt verklighetsförankrad.
Det går däremot så gott som alltid bra att välja vilka man spelar med och i vilken miljö. I de få fall där det inte är möjligt är det lätt att ignorera dumskallarna.

Om idioterna inte får spela om de beter sig illa så är det väl större chans att de ändrar sig?

Du verkar heller inte tänka på att det faktiskt finns en hel del barn som spelar som kanske inte lika lätt kan ignorera och skaka av sig det som sägs som en vuxen person.

När det gäller barn är det inget annat än en uppfostringsfråga.

?

Du menar att man måste uppfostra sina barn att i ung ålder tåla att bli utsatta för kränkningar och elakheter?

Menar att väluppfostrade barn inte beter sig hur som helst. Det är inget som har med spel i sig att göra.

Poängen var såklart att barn som spelar också måste utstå det som en massa (vuxna) idioter säger till dem och kanske inte har så lätt att ignorera detta men denna poäng verkar ha gått totalt över ditt huvud?

dmn
Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av dmn:
Skrivet av Margy:
Skrivet av dmn:
Skrivet av Margy:
Skrivet av dmn:

Om man tror att det går att förändra varenda idiot, är man inte direkt verklighetsförankrad.
Det går däremot så gott som alltid bra att välja vilka man spelar med och i vilken miljö. I de få fall där det inte är möjligt är det lätt att ignorera dumskallarna.

Om idioterna inte får spela om de beter sig illa så är det väl större chans att de ändrar sig?

Du verkar heller inte tänka på att det faktiskt finns en hel del barn som spelar som kanske inte lika lätt kan ignorera och skaka av sig det som sägs som en vuxen person.

När det gäller barn är det inget annat än en uppfostringsfråga.

?

Du menar att man måste uppfostra sina barn att i ung ålder tåla att bli utsatta för kränkningar och elakheter?

Menar att väluppfostrade barn inte beter sig hur som helst. Det är inget som har med spel i sig att göra.

Poängen var såklart att barn som spelar också måste utstå det som en massa (vuxna) idioter säger till dem och kanske inte har så lätt att ignorera detta men denna poäng verkar ha gått totalt över ditt huvud?

Barn hör inte hemma i spel för vuxna.

Medlem
Skrivet av vidde:
Skrivet av dmn:
Skrivet av hunden:
Skrivet av Sabel1:

Varför acceptera att sådan skit ens yttras från första början, är det inte där problemet ligger?

Ja det är en jäkligt konstig inställning med "allt är lugnt, man behöver ju bara inte ta åt sig", varför ska folk som vill spela online behöva att "inte ta åt sig"?

Varför göra det till ett problem, när det inte är det? Det är enkelt att ignorera.

För att det är ett problem. Personer blir ledsna och mår dåligt av det här.

Dessutom är ditt tidigare resonemang om avatarer helt felaktigt. Tänk så här: Om du hade blivit behandlad utifrån vilken avatar du har valt hade samtliga personer som valde kvinnliga avatarer i exempelvis WOW blivit behandlade som kvinnor. Alla som valde en kvinna som steamprofilbild hade blivit bemötta som kvinnor. Så är inte fallet. Det är först när du förstår att personen bakom skärmen faktiskt är kvinna som hon blir bemött som en kvinna. Att personen är från ryssland som hen blir bemött som en ryss. Att personen har gäll röst som hen blir bemött som ett barn. Det är först då som sexistiska påhopp och trakasserier sker, inte för att du valt en kvinnlig/rysk/barnslig avatar. Ett påhopp eller förolämpning är aldrig riktat mot avataren utan mot dig som sitter bakom skärmen.

Och varför skulle då någon bli ledsen av ett påhopp eller förolämpning? Jo, för att det är inte min avatar som precis misslyckats med ett 1v1 läge i CS:GO eller varit för långsam med en blink i LoL, det är jag. Det är inte min avatar som blir påhoppad utan det är jag som person utifrån min prestation eller mitt kön eller min etnicitet. Och tro fan att jag redan är besviken på mig själv för jag VET att det jag gjorde var dåligt och jag VET att jag sabbade för andra genom att misslyckas med det jag tänkte mig göra. Inte är det min avatar, det är jag. För jag tar ansvar för vem jag är och hur jag beter mig.

Vilket du tydligen tycker att jag inte bör göra för det gör inte du.

Jag hade samma tankar som dig men fick inte ner det i text. Du fick en tumme!

Medlem
Skrivet av dmn:
Skrivet av Sabel1:
Skrivet av dmn:
Skrivet av Margy:
Skrivet av dmn:

Varför göra det till ett problem, när det inte är det? Det är enkelt att ignorera.

Det känns som att du tycker att det är bättre att bekämpa symptomen istället för den underliggande sjukdomen?

Om man tror att det går att förändra varenda idiot, är man inte direkt verklighetsförankrad.
Det går däremot så gott som alltid bra att välja vilka man spelar med och i vilken miljö. I de få fall där det inte är möjligt är det lätt att ignorera dumskallarna.

Och jisses, det är ju precis det artikeln från första början syftar till - att komma till rätta, eller få till stånds en situation som är avsevärt bättre än den är idag. Med olika hjälpmedel, som att implementera funktioner för att anmäla folk som harassar och beter sig jäkligt olämpligt. Är inte det bra, menar du? Eller varför känns det som att du värnar om folk som beter sig som kompletta ändtarmsmynningar?

Blir ett ärkepucko avstängd på grund av att folk rapporterat denne och admins undersökt saken och hittat fog för det - blir inte denne då lite mer mån om att i framtiden kanske fundera lite över sitt beteende?

Det känns lite som att du kissar i motvind här med dina argument och ovilliga inställning till ett bättre klimat.

Vet inte hur du har det ställt med fantasin, men till ett bättre klimat har jag aldrig ens antytt en motvilja. Det jag säger är att den som tar åt sig av opersonliga påhopp, istället för att ignorera dem, är delaktig.

Det går inte att jämföra med påhopp i den fysiska världen, då de inte går att ignorera på samma sätt.

Med mitt syftande på din ovilja till förändring tänkte jag på det första du skrev, "Varför göra det till ett problem, när det inte är det? Det är enkelt att ignorera". Där har du min "fantasi", din konkreta text.

Du är rätt tråkig att argumentera och föra en dialog med, det verkar lite som att du är en av de imponerande varelser här i Sverige som "vaknat".

123
Skriv svar