Valve släpper priserna på Steam Machines

Robot
Valve släpper priserna på Steam Machines

Webhallen och flera andra partners sätter prislappar på sina små och smidiga vardagsrumsdatorer.


Medlem
Valve släpper priserna på Steam Machines

Hm...Tur man är nöjd med sin PC...
"PC master race"

Inaktiv

Hmm...


signatur

i7-4770K @4.3GHz, 16GB RAM, 120GB SSD + 5TB, GTX 780 3GB VRAM, 24" 144Hz 3D, Win8.1 PRO

Medlem
Skrivet av Raid25:

Hm...Tur man är nöjd med sin PC...
"PC master race"

Det här är ju i stort sätt en PC, mer kompakt

Men PC master race!


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Alltså webhallens steam machine är ju snordyr i jämförelse med innehållet

Edit: Alltså kommer en steam machine ha högre prestanda än en motsvarande dator med samma konfig bara för att det kör steamOS?

Medlem

Kanske blir att skaffa en kontroll. Om man åkar. En steam machine har jag ingen användning för då jag har en PC redan. Men hade man haft bra med pengar så kanske man hade skaffat. Gejma local(on machine) spel och använda som multimedia till vardagsrummet. Min PC kannju redan allt det men antar att det hade varit smidigare så man slipper dra hdmi sladd över hela huset.

Medlem

Hårdvaran i ibuypowers maskin är väldigt dålig. Sämre än vad som krävs för att få samma prestanda som en ps4 och mer än 1000kr dyrare!

Bättre att bygga sin egen steamboxkonsol med i5 och ett r9 290 i ett mATX chassi. Liten, stilren och bättre prestanda än next gen konsolerna.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

ska blir intressant och se om detta få någon genomslagskraft.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Inaktiv

Steam Machines erbjuder inte marknaden nånting. Det är billigare att bygga ihop en PC själv och man låser inte in sig till en kanal som inte ens har särskilt mycket spel.

Marknad har inte bett om det och marknaden vill inte ha det.

Medlem

Kan inte påstå att jag är imponerad av hela grejen.

Medlem

Meningslöst koncept. Kommer floppa totalt

Medlem

Till de priserna sätter jag hellre ihop en egen och får bestämma själv. Men, den som vill spela konsol framför TVn kommer undan billigare med en xbox one eller ps4 där microsoft eller sony säljer hårdvaran till förlustpriser och spel är optimerade till hårdvaran. den som vill spela dator vid ett skrivbord behöver ingen steambox.

Om inte valve gör en egen och säljer billigt för att öka säljet på Steam så kommer det floppa. =/

Inaktiv

SteamBox och Steamhandkontrollen kommer med stor sannolikhet bli årets största flopp.

Medlem

Ja, det här blir ju storflopp! Endera har man en fet dator som man spelar på eller så har man som jag en laptop som jag surfar med m.m och en konsol som jag spelar med. Varför köpa en trött Steam Machines från Webhallen för 10 000? För en i5:a? Min halvtrötta laptop har åtminstone en i7:a.
Jag vet inte om jag missar något här...?


signatur

F.d. "Kändis" som titel

Det här känns som en produkt för folk som har för mycket pengar över. Det funkar bra med PC. Men visst, om man så gärna vill knuffa utvecklingen framåt (vilket man måste), kan det säkert vara intressant för vissa.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Bara ssd:n kostar runt 4000 kr på den datorn.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Ase
Medlem
Skrivet av Bjork:

Ja, det här blir ju storflopp! Endera har man en fet dator som man spelar på eller så har man som jag en laptop som jag surfar med m.m och en konsol som jag spelar med. Varför köpa en trött Steam Machines från Webhallen för 10 000? För en i5:a? Min halvtrötta laptop har åtminstone en i7:a.
Jag vet inte om jag missar något här...?

Din bärbara i7a går inte att jämföra med en stationär i5a prestandamässigt

Medlem
Skrivet av Deli:

Alltså webhallens steam machine är ju snordyr i jämförelse med innehållet

Edit: Alltså kommer en steam machine ha högre prestanda än en motsvarande dator med samma konfig bara för att det kör steamOS?

Webhallens dator är inte fruktansvärt dyr, jämfört med om skulle köpa delarna separat (på webhallen) och bygga själv. Lägg till lite kostnad för montering och installation av SteamOS så hamnar det nog mycket riktigt kring 10K som Calle skriver.

Antagligen blir det en liten justering på priset i SEK då dessa "Steam Machines" inte kommer vara tillgängliga förrän i höst/vinter dvs efter att Intels nya cpu-arkitektur har lanserats och nvidia har också säkert hunnit annonsera datum för säljstarten av deras next-gen grafikkort *önsketänk*

Angående prestandan så tror jag det är lite tidigt att sia om, får vänta tills spel med ersätttaren till OpenGL, Vulkan, kablas ut

EDIT: Har mycket svårt att tro att det kommer vara nån stor efterfrågan på Steam Machines...jag tror begreppet kommer sluta som ett virtuellt klistermärke hos fd leverantörer av Steam Machnies - "SteamOS Compatible" för att sedan suddas ut helt.


signatur

no remorse

Medlem

Ser inte alls marknadssegmentet för dessa. Avsevärt mycket dyrare än en konsol, utan fördelarna med PC (dvs Windows och alla möjligheter det öppnar). Steam machines fyller ingen funktion. Skillnad vore om de gav mycket prestanda i en prisklass på säg 5000 kr. Då skulle de kunna nischa sig på ett meningsfullt sätt.

Medlem
Skrivet av Kvadruppelmas:
Skrivet av Deli:

Alltså webhallens steam machine är ju snordyr i jämförelse med innehållet

Edit: Alltså kommer en steam machine ha högre prestanda än en motsvarande dator med samma konfig bara för att det kör steamOS?

Webhallens dator är inte fruktansvärt dyr, jämfört med om skulle köpa delarna separat (på webhallen) och bygga själv. Lägg till lite kostnad för montering och installation av SteamOS så hamnar det nog mycket riktigt kring 10K som Calle skriver.

Antagligen blir det en liten justering på priset i SEK då dessa "Steam Machines" inte kommer vara tillgängliga förrän i höst/vinter dvs efter att Intels nya cpu-arkitektur har lanserats och nvidia har också säkert hunnit annonsera datum för säljstarten av deras next-gen grafikkort *önsketänk*

Angående prestandan så tror jag det är lite tidigt att sia om, får vänta tills spel med ersätttaren till OpenGL, Vulkan, kablas ut

EDIT: Har mycket svårt att tro att det kommer vara nån stor efterfrågan på Steam Machines...jag tror begreppet kommer sluta som ett virtuellt klistermärke hos fd leverantörer av Steam Machnies - "SteamOS Compatible" för att sedan suddas ut helt.

Tycker Webhallens config är onödigt dyr sett till vad man får.
Satt nyss ihop en egen, med samma komponenter, dock annat chassi (Bitfenix) och landade på 7200kr.

Medlem
Skrivet av rmpyro:

Bara ssd:n kostar runt 4000 kr på den datorn.

Det är en hybrid-disk som ingår i webhallens config. Om den kostar 10 000, med en ren 1TB SSD, så hade den ju nästan varit prisvärd


signatur

no remorse

Medlem

Aldrig i livet, alldeles för dyrt.

Medlem
Skrivet av svartlock:
Skrivet av Kvadruppelmas:
Skrivet av Deli:

Alltså webhallens steam machine är ju snordyr i jämförelse med innehållet

Edit: Alltså kommer en steam machine ha högre prestanda än en motsvarande dator med samma konfig bara för att det kör steamOS?

Webhallens dator är inte fruktansvärt dyr, jämfört med om skulle köpa delarna separat (på webhallen) och bygga själv. Lägg till lite kostnad för montering och installation av SteamOS så hamnar det nog mycket riktigt kring 10K som Calle skriver.

Antagligen blir det en liten justering på priset i SEK då dessa "Steam Machines" inte kommer vara tillgängliga förrän i höst/vinter dvs efter att Intels nya cpu-arkitektur har lanserats och nvidia har också säkert hunnit annonsera datum för säljstarten av deras next-gen grafikkort *önsketänk*

Angående prestandan så tror jag det är lite tidigt att sia om, får vänta tills spel med ersätttaren till OpenGL, Vulkan, kablas ut

EDIT: Har mycket svårt att tro att det kommer vara nån stor efterfrågan på Steam Machines...jag tror begreppet kommer sluta som ett virtuellt klistermärke hos fd leverantörer av Steam Machnies - "SteamOS Compatible" för att sedan suddas ut helt.

Tycker Webhallens config är onödigt dyr sett till vad man får.
Satt nyss ihop en egen, med samma komponenter, dock annat chassi (Bitfenix) och landade på 7200kr.

Håller med att den är onödigt dyr, det är min åsikt också. Om man har kunskap att bygga en PC och installera operativ, så man kan ju tweaka komponentuppsättningen till innuendo och få ner priset.
Vad jag gjorde var att försöka immitera Webhallens config efter bästa förmåga, det faktiskta priset för komponenterna jag plockade ihop var 8277kr (på webhallen). Om man sedan adderar tjänst för att bygga, os-installationstid, funktionskontroll, nån snygg Steam-kartong och "fri-frakt" så kan man säkert lägga på 1500-2000kr på priset


signatur

no remorse

Medlem
Skrivet av Dvärghästätaren:

Steam Machines erbjuder inte marknaden nånting. Det är billigare att bygga ihop en PC själv och man låser inte in sig till en kanal som inte ens har särskilt mycket spel.

Marknad har inte bett om det och marknaden vill inte ha det.

Du har fel, det finns en stor marknad för det här. Varför tror du att folk köper konsoller överhuvudtaget?
X-Box säljer ju och det är egentligen inget annat än en windows-pc med skräddarsytt gränssnitt. Den lanserades med samma grundidé som steam machines fast med en mer begränsad och mycket girigare vision.

Det har alltid varit billigast att bygga själv, jag har byggt själv sedan 90-talet, ändå köper de flesta kompletta datorer och det beror på att de allra flesta människor helt enkelt inte befattar sig med att mecka.
Steam Machines är till för dem, inte för oss datornördar och man ska definitivt inte underskatta en enorm mängd billiga PC-klassikers dragingskraft för de som bara vill ha en box vid TV'n att spela på.

hahaha 10.000kr för en ny kryss låda?
Glad att man är en del av "teh all mighty mustard race" o inte behöver tänka på detta x)

NuZ
Testpilot

Nu är det väl bara partner tillverkare och valve inte tjänar direkt mycket på. Är väl upp till t.ex webhallen själv att göra dessa och till sitt bestämda pris?! Inte lägger sig valve i sånt där?! Där i mot steamos och handkontrollen, vr och steam link är valves saker dom skall tjäna pengar på. Dom sa redan från början att bygg gärna en steam maschine själv men vi har partners som byggt åt er som vill köpa färdiga saker. Jaja jag är skit hypad på kontrollen och väntar spännt på den!!!


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Inget för mig, varför skulle jag byta ut min i7 och gtx970 med 1 meter hdmi mellan dator och tv till en sådan här?


signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

Medlem
Skrivet av Kvadruppelmas:
Skrivet av svartlock:
Skrivet av Kvadruppelmas:
Skrivet av Deli:

Alltså webhallens steam machine är ju snordyr i jämförelse med innehållet

Edit: Alltså kommer en steam machine ha högre prestanda än en motsvarande dator med samma konfig bara för att det kör steamOS?

Webhallens dator är inte fruktansvärt dyr, jämfört med om skulle köpa delarna separat (på webhallen) och bygga själv. Lägg till lite kostnad för montering och installation av SteamOS så hamnar det nog mycket riktigt kring 10K som Calle skriver.

Antagligen blir det en liten justering på priset i SEK då dessa "Steam Machines" inte kommer vara tillgängliga förrän i höst/vinter dvs efter att Intels nya cpu-arkitektur har lanserats och nvidia har också säkert hunnit annonsera datum för säljstarten av deras next-gen grafikkort *önsketänk*

Angående prestandan så tror jag det är lite tidigt att sia om, får vänta tills spel med ersätttaren till OpenGL, Vulkan, kablas ut

EDIT: Har mycket svårt att tro att det kommer vara nån stor efterfrågan på Steam Machines...jag tror begreppet kommer sluta som ett virtuellt klistermärke hos fd leverantörer av Steam Machnies - "SteamOS Compatible" för att sedan suddas ut helt.

Tycker Webhallens config är onödigt dyr sett till vad man får.
Satt nyss ihop en egen, med samma komponenter, dock annat chassi (Bitfenix) och landade på 7200kr.

Håller med att den är onödigt dyr, det är min åsikt också. Om man har kunskap att bygga en PC och installera operativ, så man kan ju tweaka komponentuppsättningen till innuendo och få ner priset.
Vad jag gjorde var att försöka immitera Webhallens config efter bästa förmåga, det faktiskta priset för komponenterna jag plockade ihop var 8277kr (på webhallen). Om man sedan adderar tjänst för att bygga, os-installationstid, funktionskontroll, nån snygg Steam-kartong och "fri-frakt" så kan man säkert lägga på 1500-2000kr på priset

Nu glömde jag handkontrollen, men ändå.
Det är över 2000kr för montering, OS-install och frakt.
Känns för mycket.
9000kr hade jag möjligtvis kunnat sträcka mig till.
Men då skulle det fan bara vara att packa upp den ur lådan och börja spela direkt!

Medlem

Prisbild inspirerad av Alienware.

Medlem

Jag fattar inte, så det är en dator som man inte kan använda till lika mycket?

Kontrollen verkar najs dock.


signatur

subterranean homesick alien

123
Skriv svar