Valve släpper priserna på Steam Machines

Medlem
Skrivet av svartlock:
Skrivet av Kvadruppelmas:
Skrivet av svartlock:
Skrivet av Kvadruppelmas:
Skrivet av Deli:

Alltså webhallens steam machine är ju snordyr i jämförelse med innehållet

Edit: Alltså kommer en steam machine ha högre prestanda än en motsvarande dator med samma konfig bara för att det kör steamOS?

Webhallens dator är inte fruktansvärt dyr, jämfört med om skulle köpa delarna separat (på webhallen) och bygga själv. Lägg till lite kostnad för montering och installation av SteamOS så hamnar det nog mycket riktigt kring 10K som Calle skriver.

Antagligen blir det en liten justering på priset i SEK då dessa "Steam Machines" inte kommer vara tillgängliga förrän i höst/vinter dvs efter att Intels nya cpu-arkitektur har lanserats och nvidia har också säkert hunnit annonsera datum för säljstarten av deras next-gen grafikkort *önsketänk*

Angående prestandan så tror jag det är lite tidigt att sia om, får vänta tills spel med ersätttaren till OpenGL, Vulkan, kablas ut

EDIT: Har mycket svårt att tro att det kommer vara nån stor efterfrågan på Steam Machines...jag tror begreppet kommer sluta som ett virtuellt klistermärke hos fd leverantörer av Steam Machnies - "SteamOS Compatible" för att sedan suddas ut helt.

Tycker Webhallens config är onödigt dyr sett till vad man får.
Satt nyss ihop en egen, med samma komponenter, dock annat chassi (Bitfenix) och landade på 7200kr.

Håller med att den är onödigt dyr, det är min åsikt också. Om man har kunskap att bygga en PC och installera operativ, så man kan ju tweaka komponentuppsättningen till innuendo och få ner priset.
Vad jag gjorde var att försöka immitera Webhallens config efter bästa förmåga, det faktiskta priset för komponenterna jag plockade ihop var 8277kr (på webhallen). Om man sedan adderar tjänst för att bygga, os-installationstid, funktionskontroll, nån snygg Steam-kartong och "fri-frakt" så kan man säkert lägga på 1500-2000kr på priset

Nu glömde jag handkontrollen, men ändå.
Det är över 2000kr för montering, OS-install och frakt.
Känns för mycket.
9000kr hade jag möjligtvis kunnat sträcka mig till.
Men då skulle det fan bara vara att packa upp den ur lådan och börja spela direkt!

Ja det känns mycket, om man har kunskapen att göra allt själv. Men för dem som inte har kunskap, tid eller vilja så kan den extra kostnaden kännas befogad.
När du köper en färdigbyggd PC så har du garanti på hela bygget, bara att lämna in burken om nåt pajar. Säg att du lyckas bygga ihop burken själv med hjälp av en guide, men sen inte har kunskapen att felsöka vid tex hårdvarufel, så sitter du där med en burk som inte fungerar och du är tvungen att betala för felsökning och ev. reparation. Den garantin är givetvis en trygghet man också får betala för.

Anyhow, jag vill påstå att köpa en Steam Machine är som att köpa en Mac, man betalar för extra lull och märke, men man kan få samma/liknande utseende och samma eller bättre prestanda för en billigare peng om man har kunskap.

Personligen kommer jag aldrig köpa en startklar Steam Machine/PC med dom komponenterna för 10K, men jag kan förstå de som gör det.


signatur

no remorse

Medlem

Fast steam machines är väl först och främst till för konsolnissar som inte kan bygga egna pcs?

Inaktiv

Har folk inte sin pc redan kopplad till sin tv ?
Jag har haft det i manga ar nu.

Medlem

Ja ser inte meningen med steam machines.
De är för dyr för att locka konsol personer och de som spelar på datorer gillar antigen att pilla ihop sina egna burkar och de som inte gör det vill nog ändå ha mer koll på vad som är i lådan.

Fast, ska ändå bli intressant å se vart detta tar vägen.


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem

Kan man lura på PC-gamers vad som helst.
Med så mycket kraft på ingen plats så kommer den väl låta som dammsugare bredvid en.

Sedan om i5- i7 och laptops - de är också bantade vad gäller de mest strömslukande delarna som stor L2-cache osv. En ordinär i5 presterar sannolikt bättre än i7 till laptop.

Den stora frågan är väl varför inte MS eller Sony eller Nintendo fick upp volymerna på en sådan här maskin istället så den kom ned i 6000 kr-klassen? Steam kanske hoppas, men knappast räknar med 100 milj sålda enheter av denna typen - i så fall kommer ju priset dala. Men om konsollen hade haft gpu i den klassen hade det varit mer i linje med vad man trodde nextgen skulle bli.

Medlem
Skrivet av rmpyro:

Bara ssd:n kostar runt 4000 kr på den datorn.

Fast nu är det inte en SSD i webhallens som jag antar du syftar på. Utan det är en SSHD som är helt annorlunda.

Medlem

En annan sak vore det ju förstås om prisbilden på en sådan här maskin är den komponenterna faktiskt kostar. Då finns det ju fog för den rationella människan att köpa en sådan här. Webhallen gör ju en dubbel vinst på detta, först för komponenterna, sedan för att ha satt in det i en burk. Genom att dessutom ha färdiga byggen lär de kunna effektivisera byggandet rejält! (genialiskt av dem egentligen)
Det borde vara så här: Genom om att man köper så många komponenter av dem, borde de bjuda på arbetet de gör för att sätta ihop delarna (jmf mängdrabatt). De själva har ju dessutom färdiga byggen vilket gör att de köper in stora volymer av specifika komponenter, så vinstmarginalen på delarna är redan hög!

Givetvis kan väl detta bli en succé ändå. Men det skulle nog snarare att göra med varumärket "Steam" (som säkerligen lär växa mer), lite som Apple (och andra företag också för den delen). Folk tenderar till att köpa produkter med kända varumärken snarare än att kolla på innehållet.

Så nej, detta är inget för den rationella, dock för den som vill ha en enkel väg och ett säkert kort. Kan mycket väl bli populär om den får en bra start, då blir det ju en dominoeffekt (social proof).
Personligen föredrar jag min PC med mus och tangentbord vid en bra skärm på ett skrivbord och istället har konsoler vid TV:n. Där erbjuder konsoler faktiskt bättre spel som man spelar tillsammans på en delad skärm, gyllene exempel på detta är sportspel såsom FIFA och NHL som är väldigt populära hos mainstream.Vitsen med spela vid en TV är ju att man där kan vara många framför den och spela tillsammans.
Jag förstår dock de som kopplar sin dator till sin TV, men då äger de ju oftast redan en dator och har då inte köpt datorn för att endast spela vid TV:n i första hand. De allra flesta väljer ju att köpa en konsol i de fallen.

Snarare än jag intresserad av Windows10 än SteamOS. Windows10 verkar ju i större uträkning sudda ut gränserna mellan konsol och PC. När det är gjort så kan man ju som PC spelare få tillgång till alla konsol-exklusives till sin PC. Där finns många godbitar som alltså som sagt gör sig vid TV:n.
Kanske suddas konceptet Xbox ut i framtiden och vi då istället får WindowsBOX? :). En box som helt enkelt grejar allt när det kommer till spel.


signatur

| Ryzen 5 3600, 16gb DDR4, GTX 1070, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Windows 10 Pro | Nintendo Switch| Wii U| PS4 | Xbox Series X | PSvita OLED |New 3DS XL |+Diverse retrokonsoler|

Medlem
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Dvärghästätaren:

Steam Machines erbjuder inte marknaden nånting. Det är billigare att bygga ihop en PC själv och man låser inte in sig till en kanal som inte ens har särskilt mycket spel.

Marknad har inte bett om det och marknaden vill inte ha det.

Du har fel, det finns en stor marknad för det här. Varför tror du att folk köper konsoller överhuvudtaget?
X-Box säljer ju och det är egentligen inget annat än en windows-pc med skräddarsytt gränssnitt. Den lanserades med samma grundidé som steam machines fast med en mer begränsad och mycket girigare vision.

Det har alltid varit billigast att bygga själv, jag har byggt själv sedan 90-talet, ändå köper de flesta kompletta datorer och det beror på att de allra flesta människor helt enkelt inte befattar sig med att mecka.
Steam Machines är till för dem, inte för oss datornördar och man ska definitivt inte underskatta en enorm mängd billiga PC-klassikers dragingskraft för de som bara vill ha en box vid TV'n att spela på.

Du svarar ju själv på varför denna inte kommer sälja. Folk köper konsoller för att dom är en bra bit billigare än datorer. Sen kan det ju diskuteras hur billiga dom egentligen är, med tanke på innehållet.
Men detta spelar ju ingen roll då det bara är "datornördar" som bryr sig om sånt. Och om Svensson står o tittar på 3 lådor som ser ungefär likadana ut med skillnaden att den 3e är 2.5x så dyr så kan man ju räkna ut med arslet och en bit krita vilken som går bort först.

Medlem

Nej tack. Behåller nog min PS4 under tvn.

dmn
Medlem

Ah..typ som en Galaxy S6 Edge alltså.

Medlem

Ni behöver inte vara så negativa. Jag ska nog bygga mig en steammachine eller bygga om min HTPC till en.
Den kommer inte ersätta min PC eller min ps4,den kommer bli ett komplement.

Ska bli roligt att testa i alla fall.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

skulle dom inte kosta lika mycket som konsolerna idag fast med bättre prestanda? vad hände med det?

Medlem

10 000? oj, trodde priset skulle ligga på detsamma som en konsoll typ och de specsen för den summan? njae=/.
blir ju som en dator, fast ännu sämre än den jag nu redan har och pungar jag ut 10 000 på nya dator delar istället så får jag en dator som typ är dubbelt så mycket bättre, så jag ser ingen poäng i att köpa den här längre.

Medlem
Skrivet av gorman:

skulle dom inte kosta lika mycket som konsolerna idag fast med bättre prestanda? vad hände med det?

Tydligen räknade galet fel.
Bättre prestanda än ps4 betyder en slö i5, gtx 670 och 8gb ram. Då har du garanterat prestanda till att köra spel som Far Cry 4 i 1080p med bättre fps än konsol med undantag för slumpade fps drops.

Personligen skulle jag inte bygga en steammachine med sämre hårdvara än det om man planerar att köra hybridspel. Ska man spela CS, peggle 2 och liknande räcker en AMD apu.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Jag harr byggt min egna steammachine i detta chassi

http://www.xigmatek.com/product.php?productid=219

Pentium Anniversary edition
16gb ram
Radeon 285 mini tix
128ssd
MSI z97 ITX mobo
500w agg

Går helt knäpptyst och drar runt allt jag har kastat på den hittills .


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

fattar inte varför? har ju en pc som slår detta som är kalas tyst och inte är ivägen..varför detta? vad är fördelen


signatur

New life, New hope

Medlem
Skrivet av rmpyro:

Bara ssd:n kostar runt 4000 kr på den datorn.

Det är en SSHD, alltså en SSD och HDD hybrid. En SSHD går att köpa för runt 900kr: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1706075

Medlem

PC i arbetsrummet för fps och mer intensivt spelande, ps4 i vardagsrummet för mer laidback spelande. Steamboxen har ingen plats i mitt hem...

Medlem

Det enda jag med säkerhet kan säga är att om en enda krona av det priset går till Copyswede så blir det inget!

Medlem
Skrivet av eCore:

Fast steam machines är väl först och främst till för konsolnissar som inte kan bygga egna pcs?

Här har du en konsolnisse som förmodligen kan bygga datorer bättre än dig. Det finns förmodligen än väldigt liten minoritet som är intresserad av den här skiten, Konsol spelare föredrar sina konsoler medan PC spelare föredrar att bygga eget.

Medlem

Känns lite som det sämsta från 2 världar, priset och "krånglet" från PC med inlåsningen hos konsoler.

Medlem

Och varför skulle jag köpa det här när jag har en dator? Känns helt meningslöst.

Medlem

fyfan va dyra hur i helvete tänker dom? sen lär väl dom där bli överhettade lätt trånga små chassin när man ska spela i sommar? nejtack...

Ase
Medlem

Antingen så köper man ett färdigt paket eller också bygger man sig en egen dator eller också gör man som mig använder 1 av sina datorer till detta har en 3770 16gb ram gtx670 (asus mini )intel 520 ssd, &en 2tbHD blueray spelare & ett litet mini itx chassie det blir min steam machine & när jag uppdaterat mitt grafikkort så flyttar mitt Titan in i denna burken så mao delar som har blivit utbytta hamnar i min steam machine sen e det väl bara att köpa efter behov för dom som inte vill bygga själv. Räcker nog med en i3a me HT( där har ju AMD s 200wattare svårt att hänga med i spel) & ett gtx 750 eller motsvarande AMD för att piska konsollerna så dom hamnar i sjuksäng eller garderob.

Medlem

i5-4460 - 1 874 kr
Gigabyte GTX 260 2GB - 2 100 kr
8GB DDR3 - 750 kr
1 GB Seagate SSHD 7200rpm - 849 kr
Gigabyte B85N Phoenix mITX - 999 kr
SilverStone Sugo SG05B Lite Svart - 449 kr
Silverstone Strider SFX ST45SF 450W 80+ Bronze - 749 kr

Summa: 7 770 kr

Lägg till 800 spänn för att få den färdigbyggd, och 800 spänn för operativsystem så tjänar man 600 kr mot att köpa en Steam Machine. Så inte är det så farligt dyrt.

Medlem
Skrivet av LVX156:

i5-4460 - 1 874 kr
Gigabyte GTX 260 2GB - 2 100 kr
8GB DDR3 - 750 kr
1 GB Seagate SSHD 7200rpm - 849 kr
Gigabyte B85N Phoenix mITX - 999 kr
SilverStone Sugo SG05B Lite Svart - 449 kr
Silverstone Strider SFX ST45SF 450W 80+ Bronze - 749 kr

Summa: 7 770 kr

Lägg till 800 spänn för att få den färdigbyggd, och 800 spänn för operativsystem så tjänar man 600 kr mot att köpa en Steam Machine. Så inte är det så farligt dyrt.

Sparar...

Medlem
Skrivet av Ase:
Skrivet av Bjork:

Ja, det här blir ju storflopp! Endera har man en fet dator som man spelar på eller så har man som jag en laptop som jag surfar med m.m och en konsol som jag spelar med. Varför köpa en trött Steam Machines från Webhallen för 10 000? För en i5:a? Min halvtrötta laptop har åtminstone en i7:a.
Jag vet inte om jag missar något här...?

Din bärbara i7a går inte att jämföra med en stationär i5a prestandamässigt

Varför inte?


signatur

F.d. "Kändis" som titel

Medlem

"(Och nej varken pris eller spec är satt i sten men det var lite brådis att få upp infon inför lanseringen)" -Webhallens facebook.

Medlem
Skrivet av Bjork:
Skrivet av Ase:
Skrivet av Bjork:

Ja, det här blir ju storflopp! Endera har man en fet dator som man spelar på eller så har man som jag en laptop som jag surfar med m.m och en konsol som jag spelar med. Varför köpa en trött Steam Machines från Webhallen för 10 000? För en i5:a? Min halvtrötta laptop har åtminstone en i7:a.
Jag vet inte om jag missar något här...?

Din bärbara i7a går inte att jämföra med en stationär i5a prestandamässigt

Varför inte?

Klart det går att jämföra. Man kan jämföra en Ferrari med en Volvo 240.
Poängen han hade är att en i5 3570k är snabbare än majoriteten av i7orna som sitter i bärbara.

Men det är inte där största problemet ligger med bärbara utan det är i det bantade grafikchippet. En bärbar i 13'000kr klassen sitter på ett GTX 880M eller sämre vilket ligger i klass med ett GTX 660Ti eller en PS4.
Därför är webhallens burk med en slö i5 och ett GTX 960 mer än nog för att gå förbi en PS4 eller en laptop i 13k kr klassen.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Bjork:
Skrivet av Ase:
Skrivet av Bjork:

Ja, det här blir ju storflopp! Endera har man en fet dator som man spelar på eller så har man som jag en laptop som jag surfar med m.m och en konsol som jag spelar med. Varför köpa en trött Steam Machines från Webhallen för 10 000? För en i5:a? Min halvtrötta laptop har åtminstone en i7:a.
Jag vet inte om jag missar något här...?

Din bärbara i7a går inte att jämföra med en stationär i5a prestandamässigt

Varför inte?

Klart det går att jämföra. Man kan jämföra en Ferrari med en Volvo 240.
Poängen han hade är att en i5 3570k är snabbare än majoriteten av i7orna som sitter i bärbara.

Men det är inte där största problemet ligger med bärbara utan det är i det bantade grafikchippet. En bärbar i 13'000kr klassen sitter på ett GTX 880M eller sämre vilket ligger i klass med ett GTX 660Ti eller en PS4.
Därför är webhallens burk med en slö i5 och ett GTX 960 mer än nog för att gå förbi en PS4 eller en laptop i 13k kr klassen.

Okej då är jag med. Tack. Jag gissar dock på att Steam Machines blir en superflopp av gigantiska mått!!! Eller rättare sagt; jag tror ingen vill ha en Steam Machine och att den sakta men säkert kommer att glömmas bort.
(MEN den kan klara sig om Half-Life 3 släpps exklusivt till den.)


signatur

F.d. "Kändis" som titel

123
Skriv svar