Byte av router då bredbanksbolaget gör bort sig

Medlem
Byte av router då bredbanksbolaget gör bort sig

Hej alla!

Bredbandsbolaget har nu stängt all åtkomst till admingränssnittet för att "skydda kunder från vissa säkerhetsproblem". Med andra ord kan jag inte längre komma åt min router alls.

Jag har deras ADSL 24/3, och skulle vilja uppgradera, men är osäker på om jag bara kan byta till vilken router som helst? Finns det begränsningar på vilka jag kan använda och så vidare?

Om det nu gör någon skillnad ska en dator köras via kabel, sen behöver jag hyffsad sändning på WiFi då väggarna i huset är ... Tjocka. Betongtjocka.

Vad gäller, och vad rekommenderar ni? Desto billigare desto bättre, såklart, men heller inget haffs. Har kikat på denna mest.

Edit: Ytterligare fråga: På produktsidan för den routern visas att jag ska ha ett Cable/DSL-modem mellan routern och väggen. Är detta ett måste? Det har jag inte idag med det som hängde med från BBB.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Testpilot

Har ingen koll på hur det funkar på BBB ADSL men modem måste man ha.

Enklast är att skaffa en router och sedan be BBB att brygga din befintliga router (som även har modemet inbyggt) så detta endast funkar som modem.
Så gör man iallafall på Com hems cabeltv-modem&router , fast där kunde man själv komma in i admin interfacet och brygga på eget bevåg.

Medlem

Undviker helst det jag fick från Bredbandsbolaget helt då jag inte upplevt att det varit speciellt bra prylar.

Försöker hitta modem på prisjakt, men verkar inte hitta alls... Usch vad krångligt det ska vara.

Edit: Efter att ha kollat runt lite i diverse butiker så kallas även den lilla pucken som sitter i väggen för modem. Själva kontakten alltså. Är det samma namn men olika, eller räcker den?

Edit 2: Alternativt tittar jag nu på denna. Då slipper jag ha ett separat modem om jag förstår det rätt?


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Citat:

Hej alla!

Bredbandsbolaget har nu stängt all åtkomst till admingränssnittet för att "skydda kunder från vissa säkerhetsproblem". Med andra ord kan jag inte längre komma åt min router alls.

Jag har deras ADSL 24/3, och skulle vilja uppgradera, men är osäker på om jag bara kan byta till vilken router som helst? Finns det begränsningar på vilka jag kan använda och så vidare?

Du borde kunna byta till de flesta olika routrar som finns på marknaden idag. frågan blir väl egentligen bara varför du behöver komma åt routern. om det är för att forwarda lite portar (för att exempelvis göra en filserver tillgänglig på nätet eller för att fixa decentraliserad tracking i vissa torrentklienter) funkar det med ganska enkla d-linkroutrar eller liknande. om du utöver det upplever att det är viktigt med hög throughput mellan dit lan och wan får du titta på dyrare prylar (har man ett 100-Mb/s-abonnemang är det tråkigt att ha en router som inte orkar skyffla data mellan ditt hemnät och internet i den hastigheten). ett tips är att kolla runt på smallnetbuilder (http://www.smallnetbuilder.com/tools/rankers/router/view).

Citat:

Om det nu gör någon skillnad ska en dator köras via kabel, sen behöver jag hyffsad sändning på WiFi då väggarna i huset är ... Tjocka. Betongtjocka.

Vad gäller, och vad rekommenderar ni? Desto billigare desto bättre, såklart, men heller inget haffs. Har kikat på denna mest.

Det enda tipset jag kan ge egentligen är att om möligt köra en separat router och accesspunkt. framförallt ur stabilitetssynpunkt. nu kanske de senaste prylarna har blivit bättre de senaste åren (det är ungefär etre år sedan jag hade en allt-i-ett-router) men alla kombinerade wifi/trådade routrar jag kört innan har jag blivit så frustrerad över att jag seriöst övervägt att låta dem bada badkar med strömmen på, med omstarter på upp till 2 ggr per vecka. om du har jättetjocka väggar kanske den enda möjliga lösningen är att köra flera accesspunkter, eller att ha accesspunkten på ett annat ställe än routern. (det skulle naturligtvis leda till kablar som ska gömmas undan)

Om du upplever att det är roligt att pula lite skulle det kunna vara intressant att prova en router i industrisegmentet, från exempelvis ubiquiti, mikrotik eller kanske en asa 5505 från cisco. Du bör dock vara medveten om att du i så fall ger dig in på produkter som kräver ganska mycket mer kompetens i anspråk än vad en traditionell hemmarouter gör.

Citat:

Edit: Ytterligare fråga: På produktsidan för den routern visas att jag ska ha ett Cable/DSL-modem mellan routern och väggen. Är detta ett måste? Det har jag inte idag med det som hängde med från BBB.

om din internetanslutning kommer i ett vanligt nätverksuttag (vanligt i lägenheter som har stadsnät) behövs inget kabel- eller DSL-modem.

Medlem

Min lägenhet har ingen åtkomst till stadsnät. Endast ADSL tillgängligt, annars hade jag haft Bahnhof.

Jag vill helst ha en enhet då jag inte har så mycket plats på skrivbordet helt ärligt. Det vore bra och praktiskt att ha allt i ett. Att jag har tjocka väggar var inte så illa som det låter. En som inte ligger under snittet funkar nog okej.

Jag har ju endast ca 20 ner och 3 upp, så behöver nog ingen värsting för det syftet. Däremot vill jag ju inte förlora någon av den hastighet jag faktiskt har när jag inte kan få snabbare.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Testa att fabriksåterställa routern genom att hålla in knappen på baksidan och se om du får tillgång till routern.

Medlem

Har inte provat själv, men andra hade tydligen provat och det fungerade inte. Den tvångsuppdateras direkt av BBB, och man förlorar åtkomst igen som jag förstod det.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Stag:

Min lägenhet har ingen åtkomst till stadsnät. Endast ADSL tillgängligt, annars hade jag haft Bahnhof.

Jag vill helst ha en enhet då jag inte har så mycket plats på skrivbordet helt ärligt. Det vore bra och praktiskt att ha allt i ett. Att jag har tjocka väggar var inte så illa som det låter. En som inte ligger under snittet funkar nog okej.

Jag har ju endast ca 20 ner och 3 upp, så behöver nog ingen värsting för det syftet. Däremot vill jag ju inte förlora någon av den hastighet jag faktiskt har när jag inte kan få snabbare.

om du vill ha en allt i ett-pryl måste du köpa en router som också har inbyggt ADSL-modem (det har antagligen BBB:s router.

här finns en lista på trådlösa adsl-modem som också har gigabitportar för trådat nät:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s212210687&o=produkt_pr...

edit:
det bör påpekas att det här är prylar som jag aldrig använt, så att bedöma vad som är bra och dåligt lämnar jag till någon annan.

edit igen:
om jag var i din situation och inte visste att jag hade behov av att flytta filer mellan olika datorer på nätverket skulle jag faktiskt dissa gigabitportar
då ser listan ut så här:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s212210687&o=produkt_pr...

Medlem

Tack för bra svar!

Det kan mycket väl hända att det sker både LAN och ex. programmerings-partyn osv. Således kan det hända att det förekommer en del lite större kommunikation mellan datorer osv, inom lokalnätverket.

Är min tanke med denna ute och cyklar rent funktionsmässigt?


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

den ser ut att kryssa i alla rutor vad jag kan se

Medlem

Okej. Då blir det eventuellt en sån. Det är förmodligen overkill, men jag är en sån person som hellre framtidssäkrar/investerar lite.

Slipper jag då dessutom ha ett separat modem, vilket jag väl bör med denna, så är det ett stort plus.

Om någon har mer att tillägga eller andra tips blir jag jätteglad, annars, tack så mycket för grym hjälp! FZ besviker inte.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Tja! Jag jobbar på BBB och har själv ADSL med zyxel-modemet. Det bästa är som Harakiri skrev. Köp en egen router (och snåla inte, man får nästan alltid vad man betalar för), sedan så ringer du in till supporten och ber dem brygga Zyxel-modemet. Då om/när du flyttar/drar in fiber så har du en router som bara är att ta med sig/koppla in. Skulle du få någon typ av problem i framtiden så har BBB ingen support på egenköpta ADSL-modem, utan kommer först och främst be dig koppla in zyxel-modemet innan de utför något typ av felsökning med dig.

Edit: Om du har Ip-telefoni kommer egenköpt ADSL-modem inte fungera över huvud taget, och har du Tv-tjänst hos BBB så kommer den troligtvis inte heller fungera med egenköpt ADSL-modem om det inte är bryggat. (Bryggat=stängt av router-funktionen)

Medlem

Har varken IP-telefoni eller TV via BBB, då jag inte använder endera i någon form.

Troligen kommer jag köpa ASUS-routern med inbyggd modem, då jag slipper ha två enheter då, och annars ändå måste köpa ett modem oavsett. Utgift blir det vilket som med andra ord. Vad jag har sett och läst så ska ASUS grejer också vara bra, så känner mig inte orolig så just nu för att det ska vara dålig kvalitet, trots ett rätt överkomligt pris. Eller är det "oroväckande billigt"?


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Inaktiv

Telia gjorde likadant eller nästan i alla fall efter attackerna i december där BBBs och Telias dsl modem användes för någon typ av DDOS attack eller nåt.

Någon har redan gett dig bästa lösningen i tråden . Skaffa en ren router med brandvägg och sätt efter ditt BBB adsl modem/router och be dem brygga den (tar fem minuter). På det viset slipper du en onödig investering i nytt modem och du har deras "fjärrsupport" mm.
En router hittar du på prisjakt, typ netgears, för några hundralappar.

Både BBBs och Telias utskickade modem/routrar är frutansvärt instabila för många människor (tappade själv väldigt ofta Connection innan jag skaffade egen router).
Det verkar inte vara dsl funktionen utan snarare allt lull-lull runt om som gör det instabilt.

För teliakunder - Om man skall investera i ett DSL modem själv och vill använda högre än 24 Mbit så är det vdsl2 kompatibla modem som ska inhandlas och de är få och DYRA. så även där är detta enklaste lösningen.

Testpilot
Skrivet av Stag:

Undviker helst det jag fick från Bredbandsbolaget helt då jag inte upplevt att det varit speciellt bra prylar.

Gör inte så mycket om det är dåliga prylar , modembiten kräver inte speciellt mycket.

För mig var det så att den Comhem Routern jag använde , den kraschade & hängde sig , tom rebootade på eget bevåg , den orkade helt enkelt inte med , särskilt då den fick lite torrent-trafik igenom sig.
Men efter vi bryggade den och bara körde som modem med en egen router bakom så funkade grejerna stabilt i flera år med ytterst få omstarter.

1
Skriv svar