Medlem
Val av router?

Hej! Jag sitter på 1GB fiber.
När jag har nätverkskabeln från väggen kopplad direkt till datorn får jag ut 800-900 Mbit/s, men såfort jag kopplar in min skitrouter netgear n150 så får jag bara ut 400-500 Mbit/s genom kabel.
Jag vill gärna ha wifi till mobilen och plattan därför krävs en router.

Är det för att routern är sämst som jag får det resultatet, eller måste jag ändra någon inställning? Blir det så med alla routers att internethastigheten stryps?

Om det nu är så att routern är för dålig, vilken rekommenderar ni? Wifi behöver inte vara så snabbt. Jag vill bara kunna få 800-900 Mbit/s genom kabel!
Gärna ett billigare alternativ

Medlem

Din router klarar helt enkelt inte att switcha upp 1Gbit. Nej alla routrar är inte på det viset, det beror på hårdvaran och mjukvaran i routern.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1021218

Denna klarar det till exempel.


signatur

P.L.U.R

Medlem

Även om kabelanslutning är nog det enklaste för billiga routrar att hantera, men hög hastighet, flertal datasessioner och lägg till QoS på det så blir det en aning påfrestande och det speciellt om du mer än en enhet inkopplad dessutom. Lärde mig detta från min sketna Dlink 636L som totalt kickade ut den enhet från nätverket som använde mycket bandbredd.

Vill du ha en vettig router så kör inte på det billigaste, många vänder sig till budgetroutrar som (äldre) Asus RT-N56U men med har blandade åsikter i communitys. Jag har inte kört på Netgears routrar väldigt länge så jag har en väldigt partisk åsikt gällande Asus, kör MINST på Asus RT-N66U eller RT-AC56U så har du bästa av båda världarna för dina krav och pris (var bara säker på att uppdatera firmwaren efter inköp).

N66U är en väldigt beprövad router som fått väldigt bra betyg.
AC56U är senare utgiven budgetrouter med AC-standard, med den främsta tekniska skillnaden är den trådlösa prestandan och inre uppgraderingar.

http://www.trustedreviews.com/asus-rt-ac56u-802-11ac-router-r...

Det beror på hur du vill prioritera, båda routrarna använder samma gränssnitt och system så en buggfix för det ena systemet fixas mer eller mindre samtidigt för den andra.

Du hittar säkert billigare router för samma specs, men jag hade föredragit en router som är mer välkänd och beprövad.

Jag kommer hoppa på AC-tåget när jag mer enheter med samma standard, men just nu duger min N66U fint.

Edit:

Happ, Kempro hann före


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

Hehe, ditt svar var dock utförligare.

Men ja en Asus router i prisklassen 1000 kr är vad du behöver, finns naturligtvis andra alternativ, men snåla inte om du sitter på en Gbit-länk


signatur

P.L.U.R

Medlem

Väldigt bra svar!! Visste att det skulle vara bra att fråga här. Får helt enkelt krossa spargrisen och köpa en Asus!
Tack för den snabba hjälpen, månadssurfet på mobilen tar slut alldeles för snabbt utan wifi hemma

Medlem
Skrivet av ohem:

... AC56U är senare utgiven budgetrouter med AC-standard, med den främsta tekniska skillnaden är den trådlösa prestandan och inre uppgraderingar...

Jag kommer hoppa på AC-tåget när jag mer enheter med samma standard, men just nu duger min N66U fint.
)

Kom på en till fråga. Vad är AC för något?

Medlem
Skrivet av PapaBear:
Skrivet av ohem:

... AC56U är senare utgiven budgetrouter med AC-standard, med den främsta tekniska skillnaden är den trådlösa prestandan och inre uppgraderingar...

Jag kommer hoppa på AC-tåget när jag mer enheter med samma standard, men just nu duger min N66U fint.
)

Kom på en till fråga. Vad är AC för något?

Det är en akronym av en ny standard med WLAN, säg uppgradering till N-standarden. Den är inte riktigt fäst officiellt som stämpel men tekniska specifikationerna är, så alla routertillverkare följer dem specsen med dagens routrar.

Asus RT-N66U följer N-standarden (~5-6 år gammal), därav akronymen N66U. Medans AC65U följer AC-standarden (strax över ett år gammal), notera att även med nyare standard så har routrarna idag bakåtkompatibilitet med äldre standarder ända vägen till B (typ tidens begynnelse).


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

1
Skriv svar