Eve Online-skurk stjäl spelvaluta värd 110 000 kr

Robot
Eve Online-skurk stjäl spelvaluta värd 110 000 kr

Ännu en spektakulär storkupp i det vidunderliga MMO-spelet.


Medlem
Eve Online-skurk stjäl spelvaluta värd 110 000 kr

Detta är varför EVE är så fantastiskt. Älskar det spelet!

Medlem

Hoppas inte utvecklarna vidtar några åtgärder. Helt och hållet ledningens fel att inte kolla upp personens meriter.

Medlem
Skrivet av BeeJac:

Hoppas inte utvecklarna vidtar några åtgärder. Helt och hållet ledningens fel att inte kolla upp personens meriter.

Precis, uppmuntrar inte spelutvecklarna till sådana här saker? Ser ingen skillnad på när någon roffar åt sig 1 isk som 600 miljarder isk.


signatur

IDKFA

Medlem

Hahaha, wtf? Får folk inte nog av stölder IRL?

Medlem

Hm...Så vad gör man med 600 miljarder isk?

Medlem

"I en kommantar till Evenews säger företagsledarna ladygrey och Tessa Yor att de känner sig besvikna och förådda, och efterlyste att utvecklarna vidtar åtgärder mot spelare som Non Erata."

De gav honom verktygen själva. Var försiktig vem du litar på.


signatur

I drank what?

Medlem

Tycker faktiskt det var otroligt coolt gjort. Inte för att jag förespråkar stöld på något som helst vis - men det ger mer liv i spelet med korruption och dylikt.

Vi snackar trotts allt om ett spel där det frodas pirater samtidigt som vissa försöker tjäna sitt levebröd på "rättvist" sätt.
Ger enormt mycket liv till spelet!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

En avdelning hos Goons blev bestulna på 250b nyligen. Drabbade ingen fattig iof.

http://www.themittani.com/news/250b-isk-stolen-goonswarm’s-mi...

Medlem

Problemet ligger i faktumet att det är stört omöjligt att försvara sig mot detta. Om någon bestämmer sig för att gå in för att stjäla och undviker att använda en karaktär som har fläckar i sin historia så är det kört.

Det andra problemet är faktumet att om detta händer mindre grupper med begränsade resurser så kan det sluta med att spelare helt enkelt slutar spela i ren frustration. Att jobba gemensamt för ett mål i flera månader bara för att ha någon förstöra totalt är en stor smäll trots allt. Dom största allianserna kan ju skita i det då deras resurser är fördelade och dom har extrema mängder men för en liten grupp så är detta alltid totalt förödande.

Jag vill verkligen inte ta bort möjligheten till att utföra heists men å andra sidan så är tyvärr EVE i stor behov av vissa spärrar.

Inaktiv
Skrivet av Raid25:

Hm...Så vad gör man med 600 miljarder isk?

I spelet? Väldigt mycket. Om PLEX fortfarande kostar runt 750 miljoner ISK och inte gått upp eller ner i pris tack vare spelets enorma ekonomisystem, så kan han spela EVE Online i kanske ett halvår, om inte ett helt år, för inga riktiga pengar alls. Fast jag kan ju räkna fel... som vanligt -.- Han kan även välja att uppgradera sitt skepp för att kunna stå emot attacker, eller så kan han dela upp summan med sina vänner. Eller... ja. Möjligheterna är som sagt många.

Medlem

Eve Online är ett spel som redan från början uppmuntrar kreativitet hos spelarna. Utvecklarna bör absolut inte göra någonting här. Snubben i fråga spenderade ett halvår på infiltration för att kunna genomföra stölden, och han gjorde det utan att de andra märkte någonting överhuvudtaget. Han vann.

Medlem
Skrivet av BeeJac:

Hoppas inte utvecklarna vidtar några åtgärder. Helt och hållet ledningens fel att inte kolla upp personens meriter.

Problemet här är väl att allt som oftast har vi i verkligheten system för att straffa sådant här beteende retroaktivt. Något som helt saknas i spelens värld. Kan hålla med att ledningen inte har lyckats i sitt arbete. Men en åtgärd för sådant här borde helt klart att göra personen ifråga eftersökt av ingame-polis och om han blir tagen utmätas ett straff i enlighet med brottets natur och en skyldighet att betala tillbaka stulna pengar. Kanske till och med låta spelare agera jury. En värld med no risk och full reward för "kriminella" är fånig, orealistisk och i längden ohållbar.

Tycker det är riktigt häftigt att folk kan hålla på såhär i spelet! Riktigt bra med kreativitet och blandade spelare, blir mer "action" då.

Medlem

Finns det någon form a polis i spelet? Jag menar om folk kan begå brott så borde ju andra kunna sätta dit dem. Eller?


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem
Skrivet av Manqs:
Skrivet av BeeJac:

Hoppas inte utvecklarna vidtar några åtgärder. Helt och hållet ledningens fel att inte kolla upp personens meriter.

Problemet här är väl att allt som oftast har vi i verkligheten system för att straffa sådant här beteende retroaktivt. Något som helt saknas i spelens värld. Kan hålla med att ledningen inte har lyckats i sitt arbete. Men en åtgärd för sådant här borde helt klart att göra personen ifråga eftersökt av ingame-polis och om han blir tagen utmätas ett straff i enlighet med brottets natur och en skyldighet att betala tillbaka stulna pengar. Kanske till och med låta spelare agera jury. En värld med no risk och full reward för "kriminella" är fånig, orealistisk och i längden ohållbar.

Det har hållit i nästan 12 år hittils iaf.


signatur

Welcome to the Manglerdome

MEG
Medlem

Har inte själv spelat detta spel men kan t ex de han nu ha stulit ifrån bestraffa honom på något sätt? Om det inte går så förstår jag inte tjusningen med spelet, ifs kanske därför jag inte spelar det


signatur

Death is only the beginning

Medlem

Har de inte implementerat funktioner som kräver att överföringar likt dessa måste attesteras? Samt finns det inte ett outlaw system samt möjlighet att ta tillbaka pengarna?

Medlem

Fast, risken är ju att det startas krig...

Problemet är att goon-squad är så pass stora att ingen vågar retaliera på riktigt vad jag förstår det som.


signatur

P.L.U.R

Medlem
Skrivet av MEG:

Har inte själv spelat detta spel men kan t ex de han nu ha stulit ifrån bestraffa honom på något sätt? Om det inte går så förstår jag inte tjusningen med spelet, ifs kanske därför jag inte spelar det

Man kan väl hoppas att det antingen finns någon slags "polis" i spelet som kan arrestera honom eller att man kan sätta ett pris på hans huvud så att säga, så den som får tag i honom får en del av pengarna, typ

Medlem

Heh, det var ju nån snubbe som gjorde en megastöld och det sista han gjorde med pengarna var att köpa ett gigantiskt, maxat flaggskepp och satte resterande pengar som bounty på sitt eget huvud Mycket hyss i EVE.

Medlem

Jepp deras eget fel och han har inte gjort något fel eftersom han har inte hackat eller använt fusk för detta. Ska inte straffas för det som spelet ser ut nu

Men å andra sidan som många andra säger här så har EVE inget system för att bestraffa sånt här. Spelarna kan inte göra ett skit mot sånt. Han kan inte på något sätt få något straff så där behöver devs implementera något

Medlem
Skrivet av Cav_swe:

Har de inte implementerat funktioner som kräver att överföringar likt dessa måste attesteras? Samt finns det inte ett outlaw system samt möjlighet att ta tillbaka pengarna?

kan inte detta.. men det står att han använde sig av fem alias för att länsa kontot.. kanske kunde han ge dessa fem rättighet att attestera överföringen..?


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Medlem

Varför skulle inte utvecklarna stoppa Non Erata? Man kan ju argumentera för att det inte är en "stöld" bara för att det rör en "låtsasvaluta", men fall den i sin tur kan användas för att omvandlas till riktiga pengar så är det ju iaf i mina ögon lika mycket stöld som ett fysiskt brott. Kan ju inte lägga det på offret lika mycket som man kan i verkliga livet med argumentet "deras eget fel som litade på honom".

Finns det en laglig rättsgrund så borde spelaren åtalas, och ifall det inte finns det så borde utvecklarna helt enkelt flytta tillbaka pengarna och banna fanskapet.

Medlem
Skrivet av Ender:

Kan ju inte lägga det på offret lika mycket som man kan i verkliga livet med argumentet "deras eget fel som litade på honom".

Klart som korvspad att man kan just eftersom att det inte finns något rättsligt skyddsnät så borde personer vara ännu mer försiktiga med vilka de litar på. 6 månader låter alldeles för billigt i mina ögon för att befodra någon så högt upp. Minst ett år på mindre förtoende uppdrag sen kan man nog börja tänka sig att personen kan få access till förmögenheten.

Medlem

En av anledningarna varför man la av med Eve. Det finns väldigt lite konsekvenser för brott vilket i sig rimmar illa mot den värld som faktiskt finns i spelet. Fraktionerna borde ha ett rättsystem + att större organisationer kan få brott utredda och bestraffade.Som det är idag så är det bara total anarki. Kanske det är vad som tilltalar spelare. Men iom att man kan dra ett = mellan isk och rlcash så snuddar det verkligen på riktig stöld.


signatur

ugga bugga über hauling lugga

Medlem
Skrivet av BeeJac:
Skrivet av Ender:

Kan ju inte lägga det på offret lika mycket som man kan i verkliga livet med argumentet "deras eget fel som litade på honom".

Klart som korvspad att man kan just eftersom att det inte finns något rättsligt skyddsnät så borde personer vara ännu mer försiktiga med vilka de litar på. 6 månader låter alldeles för billigt i mina ögon för att befodra någon så högt upp. Minst ett år på mindre förtoende uppdrag sen kan man nog börja tänka sig att personen kan få access till förmögenheten.

Vill man ens ha en sådan miljö i ett spel? Ska guild-medlemmar behöva skriva på juridiskt bindande avtal när de går med för att förhindra att sådant ev kan hända? Jag har inga personliga erfarenheter av EVE Online, men poängen med en spelmiljö är väl att man ska kunna slippa sådant skit och ägna sig åt att ha kul istället?

Inaktiv
Skrivet av Propy:

Finns det någon form a polis i spelet? Jag menar om folk kan begå brott så borde ju andra kunna sätta dit dem. Eller?

Ja, det finns det, men bara i high-sec (0.5 > 1.0). I 0.5-system är polisen inte så värst brydda om vad som händer. De tar då hand om endast nödfall. I 1.0-system attackerar de allt som strider mot systemens regler (inget PVP som ett exempel, om inte den enda regeln (jag minns ej)).

Low-sec och null-sec (0.0 > 0.4) är polisen inte närvaro över huvud taget. Där är man på egen risk. Sen finns det även maskhål som jag vill minnas är ännu farligare än null-sec (rätta mig om jag har fel).

Medlem
Skrivet av Manqs:
Skrivet av BeeJac:

Hoppas inte utvecklarna vidtar några åtgärder. Helt och hållet ledningens fel att inte kolla upp personens meriter.

Problemet här är väl att allt som oftast har vi i verkligheten system för att straffa sådant här beteende retroaktivt. Något som helt saknas i spelens värld. Kan hålla med att ledningen inte har lyckats i sitt arbete. Men en åtgärd för sådant här borde helt klart att göra personen ifråga eftersökt av ingame-polis och om han blir tagen utmätas ett straff i enlighet med brottets natur och en skyldighet att betala tillbaka stulna pengar. Kanske till och med låta spelare agera jury. En värld med no risk och full reward för "kriminella" är fånig, orealistisk och i längden ohållbar.

Företagen i EVE har möjlighet att antingen jaga "brottslingen" eller betala andra för att göra detsamma. Att sätta Concord efter dem skulle inte räcka då dessa företag sannolikt arbetar i Nullsec, där CCP inte har större intresse av att införa Concord mot finansiella brott än mot dödande av andra spelare. De stora möjligheterna till att sätta upp alts gör även fortsatta utvecklingar av bounty-systemet till mindre än en verklighetstrogen lösning.

Medlem

Får man ha flera konton ? Många spel brukar förbjuda det.

12
Skriv svar