Medlem
600

Inte för att skryta, men idag har jag varit rökfri sedan 16 juli 2013, alltså i sexhundra dagar. Inga cigaretter, inget snus, inget gift alls.

I sex års tid var jag rökare. Det gick åt ett halvt paket om dagen i snitt, ända tills jag bestämde mig för att sluta och läste Allen Carr's Easy Way to Stop Smoking: Be a Happy Non-smoker for the Rest of Your Life. Efter att ha läst boken var det bara att gå ut, röka ett sista bloss och sedan fimpa för gott. Riktigt effektiv hjärntvätt i den boken, alltså.

Redan efter ett par veckor kom smak- och luktsinnet tillbaka, och jag tror aldrig att mat har smakat så gott som den gjorde då. På lång sikt förbättrades också konditionen och lungkapaciteten. Jag kippade inte efter andan efter ett par kilometer på cykel. Nu kan jag i princip cykla hur långt som helst i egen takt utan att så mycket som svettas. Dessutom luktar jag inte som ett askfat.

Det är skönt att vara ickerökare. Livet är härligt.

#blogg


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
600

Om vi ponerar att du rökte exakt ett halvt paket om dagen, och att ett paket kostar 52:- (det var ett tag sedan som jag själv köpte ett paket) har du sparat in 15 600:-!

Många bäckar små. Starkt jobbat.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Starkt jobbat!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Trodde detta handlade om en riktig uppföljare till 300...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Redaktör
Ponny

Finns den boken på svenska? Tänkte för mors skull.

Also: grymt starkt jobbat!


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Tack för era fina kommentarer!

Skrivet av Fredrik Eriksson:

Finns den boken på svenska? Tänkte för mors skull.

Also: grymt starkt jobbat!

Den finns på svenska! Äntligen Ickerökare tror jag den heter.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Redaktör
Ponny
Skrivet av Pjotor:

Tack för era fina kommentarer!

Skrivet av Fredrik Eriksson:

Finns den boken på svenska? Tänkte för mors skull.

Also: grymt starkt jobbat!

Den finns på svenska! Äntligen Ickerökare tror jag den heter.

Fint! Det ska kollas upp.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Fasiken vad härligt själv slutade jag jag 11 dec 2013 (ca 420 dagar?) och har än idag inte haft ett enda sug att börja igen, tvärtom så äcklas jag mer varje gång man känner lukten.

emj
Medlem

Äntligen icke-rökare! : det lätta sättet att sluta röka / Allen Carr Finns på ett par bibliotek. Bra med seriösa böcker vanans makt har dragit tillbaks många till rökning, svårt att bryta med det gamla.

Så bra jobbat!

Glad att höra att du är giftfri. Keep it up!


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Skrivet av Puscifer:

Om vi ponerar att du rökte exakt ett halvt paket om dagen, och att ett paket kostar 52:- (det var ett tag sedan som jag själv köpte ett paket) har du sparat in 15 600:-!

Många bäckar små. Starkt jobbat.

vad kostar ett år extra av god livs kvalitet? tror inte man kan räkna ett gott liv i pengar:D


signatur

New life, New hope

Medlem

Kaffe och cigg är för gott för att ge upp. Sorry, men så är det.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av azynkron:

Kaffe och cigg är för gott för att ge upp. Sorry, men så är det.

Kaffe är ett balsam för själen, även om jag erkänner att jag är fysiskt beroende av koffein.

Men tycker du verkligen att cigaretter smakar gott, eller är det bara tillfredsställelsen av att få i dig nikotin som känns bra? Jag har aldrig träffat någon som tyckte att den första cigaretten smakade bra, mig själv inkluderad.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Skrivet av Pjotor:

Men tycker du verkligen att cigaretter smakar gott, eller är det bara tillfredsställelsen av att få i dig nikotin som känns bra? Jag har aldrig träffat någon som tyckte att den första cigaretten smakade bra, mig själv inkluderad.

Nja, det är lite som pilsner. Och kaffe för den delen. Man får helt enkelt lära sig att det är gott.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

Starkt jobbat där! Har själv gått igenom helvetet med att sluta röka och har till sommaren varit rökfri i 7 år.

Ju längre tid man håller sig borta ju mindre saknar man det. Idag blir jag bara äcklad av röklukt. Min första tanke när jag känner röklukt smyga sig på en är att det har varit i alkoholiserade cancerlungor som tack vare en KOL-hostattack lyckades ta sig så pass långt. En aning överdrivet, men det hjälper en att hålla sig borta från skiten

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Starkt jobbat där! Har själv gått igenom helvetet med att sluta röka och har till sommaren varit rökfri i 7 år.

Ju längre tid man håller sig borta ju mindre saknar man det. Idag blir jag bara äcklad av röklukt. Min första tanke när jag känner röklukt smyga sig på en är att det har varit i alkoholiserade cancerlungor som tack vare en KOL-hostattack lyckades ta sig så pass långt. En aning överdrivet, men det hjälper en att hålla sig borta från skiten

High five!

Jo, Allen Carrs bok gick ut på samma metod: att hjärntvätta rökaren till att bli äcklad av röken. Det var otroligt effektivt på mig, och de gånger jag har haft röksug under mina 600 rökfria dagar går att räkna på en hand. Allt handlar om mindset!


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

1
Skriv svar