Inget Xbox live gold-krav i Windows 10

Medlem
Skrivet av Mikael2441:
Skrivet av Shuriko:

hade nog inte gått med på en interneträkning på 219kr / mån för 100 mb/s och onlinespels funktions räkning 450kr / år

du menar 100Mbit/s va? 100Mb/s är ju samma som 800Mbit/s...

Mb är förkortning på Megabit
Så det är riktig förkortning
Du tänker MegaByte det förkortas MB

Det är skillnad på stora och små bokstäver.
I


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Cybersoul:
Skrivet av Mirage:
Skrivet av Cybersoul:

gratis och gratis jag betalar 450kr för internet

Om du nu ämnar ta med internet i din kalkyl utgår jag från att du ENDAST spelar på din uppkoppling. Ingen surfning, ingen mail, inte FZ...

Att SPELA online är gratis. Sen att du betalar för din uppkoppling är ovidkommande.

När man betalar alla räkningar själv så räknar man in allt i sin kalkyl.

TJa, då får du räkna in bla hyra, mat, datorpryttlar, värdeminskning på datorn och elförbrukning i din "spela online" kalkyl också, så du spelar jävligt dyrt online då

Skrivet av Exxo:
Skrivet av Mirage:
Skrivet av Cybersoul:

gratis och gratis jag betalar 450kr för internet

Om du nu ämnar ta med internet i din kalkyl utgår jag från att du ENDAST spelar på din uppkoppling. Ingen surfning, ingen mail, inte FZ...

Att SPELA online är gratis. Sen att du betalar för din uppkoppling är ovidkommande.

Nej, det är inte gratis eftersom du får betala för internetanslutningen. Däremot så tillkommer ingen extra kostnad.

Nu tänker du fel. Spela online är fortfarande gratis. Om du bara spelar hemma hos kompisar/föräldrar, då betalar du inte för internetuppkoppling tex. Spela är gratis online, såvida spelet inte kostar i sig, tex månadskostnader på MMO's. Inget spel får en del av kakan från din internetleverantör, alltså är spelet i sig gratis online, eller om du vill vara riktigt petig så kan det i vissa fall vara inbakat i priset, så du betalar en engångssumma när du köper spelet, som du inte ser.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Molotov:
Skrivet av Mikael2441:
Skrivet av Shuriko:

hade nog inte gått med på en interneträkning på 219kr / mån för 100 mb/s och onlinespels funktions räkning 450kr / år

du menar 100Mbit/s va? 100Mb/s är ju samma som 800Mbit/s...

Mb är förkortning på Megabit
Så det är riktig förkortning
Du tänker MegaByte det förkortas MB

Det är skillnad på stora och små bokstäver.
I

oo det har du rätt i...

Inaktiv
Skrivet av PeterMagnusson84:

Ska det komma Xbox One spel till Windows 10 också, var det inte bara streaming av spel ifrån Xbox One det handlade om?
Har dom sagt något om vilka spel som kommer att vara tillgängliga?

Alla spel som kommer att produceras i framtiden har nu möjlighet att med lätthet portas till vilket annat system som baseras på Windows 10 (PC, Konsol, telefon eller läsplatta). Detta medför att man kan släppa ett spel på en mängd fler plattformar utan att behöva lägga så mycket mer arbete på det utöver att justera sättet att styra i princip.

De kommer till och med låta utvecklarna styra över om man köper ett spel på tex Xbox One så har man köpt spelet på datorn och kan ladda ned och spela det där utan att behöva köpa spelet igen. Detta valet är dock upp till utvecklarna och bestäms inte av MS.

Skrivet av D01tY:

Och där hade Xbone inga exklusiva titlar längre.....

Eller så kan man se det på så sätt att man kan spela ett spel oavsett plattform eller var man är, sedan är det upp till utvecklarna själva att välja vart de vill lansera spelet och kan välja att göra det exklusivt för konsol. Men de kan även välja att släppa det på fler plattformar och då även tillåta att ett köp ska gälla för alla dessa så du endast behöver betala en gång.

Detta styrs som sagt av utvecklarna själva och MS kommer ej att styra eller bestämma över något av detta utan öppnar endast upp möjligheten för utvecklarna att kunna göra detta om de vill.

Medlem

Jag förstår inte riktigt, övervägde Microsoft ens på riktigt att ta ut en avgift för att folk som som spelar online-spel ska få fortsätta göra det, med Win 10?
Jag kanske kan förstå att det skulle kunna gälla MS-spel som körs via PC, typ x-box portar, men inte övriga PC spel...väl?

Dagen det händer är dagen jag på riktigt ber MS föra upp sitt OS i krysset.

Medlem
Skrivet av Mikael2441:
Skrivet av Shuriko:

hade nog inte gått med på en interneträkning på 219kr / mån för 100 mb/s och onlinespels funktions räkning 450kr / år

du menar 100Mbit/s va? 100Mb/s är ju samma som 800Mbit/s...

Borde du inte ha inlett den frågan med stor bokstav? Hur ska man annars förstå vad du menar?

Medlem
Skrivet av Mirage:
Skrivet av Cybersoul:
Skrivet av Mirage:
Skrivet av Cybersoul:

gratis och gratis jag betalar 450kr för internet

Om du nu ämnar ta med internet i din kalkyl utgår jag från att du ENDAST spelar på din uppkoppling. Ingen surfning, ingen mail, inte FZ...

Att SPELA online är gratis. Sen att du betalar för din uppkoppling är ovidkommande.

När man betalar alla räkningar själv så räknar man in allt i sin kalkyl.

TJa, då får du räkna in bla hyra, mat, datorpryttlar, värdeminskning på datorn och elförbrukning i din "spela online" kalkyl också, så du spelar jävligt dyrt online då

Skrivet av Exxo:
Skrivet av Mirage:
Skrivet av Cybersoul:

gratis och gratis jag betalar 450kr för internet

Om du nu ämnar ta med internet i din kalkyl utgår jag från att du ENDAST spelar på din uppkoppling. Ingen surfning, ingen mail, inte FZ...

Att SPELA online är gratis. Sen att du betalar för din uppkoppling är ovidkommande.

Nej, det är inte gratis eftersom du får betala för internetanslutningen. Däremot så tillkommer ingen extra kostnad.

Nu tänker du fel. Spela online är fortfarande gratis. Om du bara spelar hemma hos kompisar/föräldrar, då betalar du inte för internetuppkoppling tex. Spela är gratis online, såvida spelet inte kostar i sig, tex månadskostnader på MMO's. Inget spel får en del av kakan från din internetleverantör, alltså är spelet i sig gratis online, eller om du vill vara riktigt petig så kan det i vissa fall vara inbakat i priset, så du betalar en engångssumma när du köper spelet, som du inte ser.

"There Ain't No Such Thing As A Free Lunch"

Slutdiskuterat.

Medlem
Skrivet av Mirage:
Skrivet av Cybersoul:
Skrivet av Mirage:
Skrivet av Cybersoul:

gratis och gratis jag betalar 450kr för internet

Om du nu ämnar ta med internet i din kalkyl utgår jag från att du ENDAST spelar på din uppkoppling. Ingen surfning, ingen mail, inte FZ...

Att SPELA online är gratis. Sen att du betalar för din uppkoppling är ovidkommande.

När man betalar alla räkningar själv så räknar man in allt i sin kalkyl.

TJa, då får du räkna in bla hyra, mat, datorpryttlar, värdeminskning på datorn och elförbrukning i din "spela online" kalkyl också, så du spelar jävligt dyrt online då

Skrivet av Exxo:
Skrivet av Mirage:
Skrivet av Cybersoul:

gratis och gratis jag betalar 450kr för internet

Om du nu ämnar ta med internet i din kalkyl utgår jag från att du ENDAST spelar på din uppkoppling. Ingen surfning, ingen mail, inte FZ...

Att SPELA online är gratis. Sen att du betalar för din uppkoppling är ovidkommande.

Nej, det är inte gratis eftersom du får betala för internetanslutningen. Däremot så tillkommer ingen extra kostnad.

Nu tänker du fel. Spela online är fortfarande gratis. Om du bara spelar hemma hos kompisar/föräldrar, då betalar du inte för internetuppkoppling tex. Spela är gratis online, såvida spelet inte kostar i sig, tex månadskostnader på MMO's. Inget spel får en del av kakan från din internetleverantör, alltså är spelet i sig gratis online, eller om du vill vara riktigt petig så kan det i vissa fall vara inbakat i priset, så du betalar en engångssumma när du köper spelet, som du inte ser.

Om man skulle kunna spela online spel utan att betala för sitt ISP så hade det varit gratis. men så länge jag måste betala för att komma online så kan jag ju inte spela online gratis.

Medlem
Skrivet av Cybersoul:

Om man skulle kunna spela online spel utan att betala för sitt ISP så hade det varit gratis. men så länge jag måste betala för att komma online så kan jag ju inte spela online gratis.

Det är två olika saker. Tidigare använde du telenätet för din internetåtkomst, men betalade fortfarande telefonräkningen. Med dagens teknik så är uppkopplingshastigheten långt snabbare, och man betalar nu dessa leverantörer av bandbredd (ISP) istället för (enbart) Telia (tidigare Televerket).

Vad man sedan väljer att göra med sin internet uppkoppling är hittills upp till var och en, men jag antar att det finns gott om marknadsaktörer som vill låsa eller äga delar av nätet för att på sådant sätt kunna ta betalt för det, något som i mina ögon är en styggelse.

Så att säga att man alltid betalat för att spela online är fel, vilka som nu hävdar det. Man har alltid, på ett eller annat sätt betalat för sin uppkoppling, men inte specifikt just för spel. Jag är fortfarande inte säker på att MS antydde att göra just detta, men skulle de (eller någon annan aktör) någon gång antyda att göra det så är det definitivt dags att sätta ner en ljudlig känga.

Ase
Medlem

Undrar hur det går med ryktena att dom ska börja med nån slags prenumeration på win precis som dom har på office med 365 såg nåt om att dom skulle göra nåt i stil med win.office & deras musiktjänst osv mao ett allt i ett vore skönt tycker jag för gissar på att man kommer ha åtminstånde 1 win maskin även i framtiden även om man går över till steam os på speldator.
Är bara att hoppas att dom inte blandar in för mycket x-box tänk i win versionen bara

Medlem
Skrivet av ThreeZool:
Skrivet av Allexz:
Skrivet av ThreeZool:
Skrivet av Allexz:

Nä men tack MS! Vi behöver inte betala för det? GUUUUUUUUUUUUUUUUUUD så vänligt av er........ Örrrk

Varför sarkasmen? Det var någon som frågade dem om detta och de svarade ju bara...

Och hur många gånger tror du det har diskuterats att på nått sätt kunna ta ut en avgift?

Gillar du konspirationsteorier också eller? Du gör bara antaganden och har inte en aning om vad de pratar om bakom stänga dörrar, det syns rätt klart att oavsett vad MS säger eller gör så kommer du vara sur och grinig på dem.

Nu var det en som undrade då Xbox Live även skulle komma till datorn och de svarade att det endast kostar på Xboxen. Detta beror på att MS tillhandahåller multiplayer-servrar för de spel som finns på deras plattform för att underlätta för utvecklarna som då själva inte behöver stå för dem.

Detta är dock inget som sker på datorer då det är mer vanlig att företagen skälva tillhandahåller dessa eller att man spelar P2P och därav finns ej behovet och därav kostar det inget.

Du kanske inte ens tror på att vi har varit på månen...

Haha, ja, det är konspirationsteorier att företag vill tjäna pengar XD men tack för insikten att jag alltid kommer vara sur å grinig på MS samt att jag inte tror på månlandningen...

Inte helt säker på hur du kom fram till det men, good job!

NuZ
Testpilot
Skrivet av ThreeZool:
Skrivet av PeterMagnusson84:

Ska det komma Xbox One spel till Windows 10 också, var det inte bara streaming av spel ifrån Xbox One det handlade om?
Har dom sagt något om vilka spel som kommer att vara tillgängliga?

Alla spel som kommer att produceras i framtiden har nu möjlighet att med lätthet portas till vilket annat system som baseras på Windows 10 (PC, Konsol, telefon eller läsplatta). Detta medför att man kan släppa ett spel på en mängd fler plattformar utan att behöva lägga så mycket mer arbete på det utöver att justera sättet att styra i princip.

De kommer till och med låta utvecklarna styra över om man köper ett spel på tex Xbox One så har man köpt spelet på datorn och kan ladda ned och spela det där utan att behöva köpa spelet igen. Detta valet är dock upp till utvecklarna och bestäms inte av MS.

Skrivet av D01tY:

Och där hade Xbone inga exklusiva titlar längre.....

Eller så kan man se det på så sätt att man kan spela ett spel oavsett plattform eller var man är, sedan är det upp till utvecklarna själva att välja vart de vill lansera spelet och kan välja att göra det exklusivt för konsol. Men de kan även välja att släppa det på fler plattformar och då även tillåta att ett köp ska gälla för alla dessa så du endast behöver betala en gång.

Detta styrs som sagt av utvecklarna själva och MS kommer ej att styra eller bestämma över något av detta utan öppnar endast upp möjligheten för utvecklarna att kunna göra detta om de vill.

Det jag menar. Äger själv ingen xbone men är glad över spelen vi kanske får till PC som Halo mm. Dock hävdar ju många att dom köper konsoll bara för dom exklusiva titlarna som kommer till dessa. Nu är det ju bara Nintendo och Sony som kör egna titlar.

Detta är positivt för oss PC ägare men negativt till konsol ägarna som köpte sitt xbone just för titlarna när dom kanske redan har en ganska sjysst PC


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

12
Skriv svar