Ny trend: Gymnasieskolor lockar elever med e-sport på schemat

Robot
Ny trend: Gymnasieskolor lockar elever med e-sport på schemat

Öva på CS-färdigheterna under skoltid i höst.


Medlem
Ny trend: Gymnasieskolor lockar elever med e-sport på schemat

Roligt att se!

Medlem

Nja, jag vet inte.. jag tycker att skolan ska vara en plats där man lär sig ämnen som på något sätt kan appliceras i sitt framtida arbetsliv.

Iofs kan man dra paralleller till program som är inriktade mot annan sport, t.ex. Armbrytningsgymnasiet eller landets alla Skidgymnasium. Där ligger fokus mer på motion och träning, något som främjar både kropp som själ. Jag tycker att så länge CS-spelandet inte ersätter den konventionella gymnastik timmen och andra högskole-/arbetslivsförberedande kurser så kan det vara ok

Personligen tycker jag TV-spel är ett fritidsintresse och att barn/ungdomar kan hålla sig ifrån spelandet under de timmar som de sitter i skolan så de får sig lite social kompetens.

Medlem

Kul att se, men samtidigt är jag skeptisk till det hela. Till skillnad från tex fotbollsskolor, där fotboll aldrig ändras så har du inom e-sporten spel som försvinner då och då.

Vad ska de göra med sin "utbildning" när spelet de lärt sig försvinner?

Medlem

Det är inte speciellt mycket mer långsökt att eleverna blir framgångsrika inom e-sport än konventionell sport, så det här är helt okej. Det är ett legitimt yrke, och skolgången kan lära ut om saker som streaming också, vilket mycket väl kan leda till fler pro-gamers i Sverige. Med tanke på hur begränsat antal platser det dessutom är så kommer kraven som ställs antagligen vara väldigt höga dessutom. Folk kommer säkert försöka söka in naivt för att "spela på skoltid", men det lär inte gå så bra för dessa i praktiken i och med det är så enorm competition för platserna. Har personen inte potentialen att bli ett proffs kommer den inte komma in heller.

Har absolut ingenting emot detta, speciellt inte då det just är extremt begränsat med platser. Kraven på eleverna måste självklart vara väldigt höga inom vanliga skolgången -och- e-sport profilen.

Medlem

Som gamer så måste jag säga att detta är en katastrofal idé. Så man börjar spotta ut folk som har gått en e-sport utbildning. Och sedan då? Är det väntat att 100% skall kunna försörja sig på e-sport i olika former eller vad?

Eller låt mig fråga det här istället: behöver samhället e-sportare?

Medlem

Några av era frågor besvaras i radions interju med rektor Johnas Stranne:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artike...

Medlem
Skrivet av Skyrage:

Som gamer så måste jag säga att detta är en katastrofal idé. Så man börjar spotta ut folk som har gått en e-sport utbildning. Och sedan då? Är det väntat att 100% skall kunna försörja sig på e-sport i olika former eller vad?

Eller låt mig fråga det här istället: behöver samhället e-sportare?

Vad är skillnaden här mellan en e-sportsinriktning kontra idrottsinriktning eller estet? Är det väntat att 100% av esteterna ska försörja sig på sin konst i olika former? Nej, det är det inte. Det hade varit absurt.

Vad det handlar om är att bygga verktygen för framgång hos eleverna så att denne har en väg till framgång ifall den klarar av det. För alla andra så är det precis samma regler som övriga program - du får grundläggande behörighet. Vilket räcker för att plugga på högskola senare. Vilket i sin tur är vad de flesta kommer göra.

Medlem

Tycker det är bra, jag har iaf inte använt ett smack av det jag lärde mig i skolan i arbetslivet, förutom IT kurserna men det kunde man ju fan redan om man ser vilken nivå skolorna ligger på ofta.

Medlem

Själv förstår jag inte varför de skulle ha detta i skolan, söker så lite folk till just den gymnasieskolan så de försöker få lite mer elever där? Jag menar, e-sport? Really?

Medlem
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av Skyrage:

Som gamer så måste jag säga att detta är en katastrofal idé. Så man börjar spotta ut folk som har gått en e-sport utbildning. Och sedan då? Är det väntat att 100% skall kunna försörja sig på e-sport i olika former eller vad?

Eller låt mig fråga det här istället: behöver samhället e-sportare?

Vad är skillnaden här mellan en e-sportsinriktning kontra idrottsinriktning eller estet? Är det väntat att 100% av esteterna ska försörja sig på sin konst i olika former? Nej, det är det inte. Det hade varit absurt.

Vad det handlar om är att bygga verktygen för framgång hos eleverna så att denne har en väg till framgång ifall den klarar av det. För alla andra så är det precis samma regler som övriga program - du får grundläggande behörighet. Vilket räcker för att plugga på högskola senare. Vilket i sin tur är vad de flesta kommer göra.

Estet och media har ju alltid setts som ett skämt bland utbildningarna, det vore ju snarare bättre att avveckla dessa linjer än att starta något värre..

Inaktiv

Befängt. Sådant har ingenting med skolan att göra, möjligtvis EFTER skoltid. Vad är det myndigheterna har rökt egentligen för att godkänna detta?

Medlem

Lik väll som att det finns fottboll och hockey gymnasium så kan det lika väl finnas E-Sports gymnasium! E-Sport är lika mycket en sport det!

Tummen upp för det!

frågan som alla Undrar är hur kommer deras tenstor/prov se ut ^^

Medlem
Skrivet av Hanga:

Nja, jag vet inte.. jag tycker att skolan ska vara en plats där man lär sig ämnen som på något sätt kan appliceras i sitt framtida arbetsliv.

Iofs kan man dra paralleller till program som är inriktade mot annan sport, t.ex. Armbrytningsgymnasiet eller landets alla Skidgymnasium. Där ligger fokus mer på motion och träning, något som främjar både kropp som själ. Jag tycker att så länge CS-spelandet inte ersätter den konventionella gymnastik timmen och andra högskole-/arbetslivsförberedande kurser så kan det vara ok

Personligen tycker jag TV-spel är ett fritidsintresse och att barn/ungdomar kan hålla sig ifrån spelandet under de timmar som de sitter i skolan så de får sig lite social kompetens.

Väl skrivet, jag håller helt och hållet med.

Medlem
Skrivet av denlangefaan:

Lik väll som att det finns fottboll och hockey gymnasium så kan det lika väl finnas E-Sports gymnasium! E-Sport är lika mycket en sport det!

Tummen upp för det!

frågan som alla Undrar är hur kommer deras tenstor/prov se ut ^^

Nej, e-sport är inte en sport. I alla fall inte mer än att kolla på film är en sport.


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem
Skrivet av Propy:
Skrivet av denlangefaan:

Lik väll som att det finns fottboll och hockey gymnasium så kan det lika väl finnas E-Sports gymnasium! E-Sport är lika mycket en sport det!

Tummen upp för det!

frågan som alla Undrar är hur kommer deras tenstor/prov se ut ^^

Nej, e-sport är inte en sport. I alla fall inte mer än att kolla på film är en sport.

för att....

Medlem
Skrivet av Propy:
Skrivet av denlangefaan:

Lik väll som att det finns fottboll och hockey gymnasium så kan det lika väl finnas E-Sports gymnasium! E-Sport är lika mycket en sport det!

Tummen upp för det!

frågan som alla Undrar är hur kommer deras tenstor/prov se ut ^^

Nej, e-sport är inte en sport. I alla fall inte mer än att kolla på film är en sport.

Det är utan tvivel en sport, men det är inte idrott.

Medlem

Jag tycker det är en kul idé. Men se fan till att de görs ordentligt.
Gå igenom strategi i olika spelen och analysera matcher.

Allt ska göras med grov disciplin och kombineras med fysisk idrott.

Medlem

Är bra men det jag undrar mest är vad är kraven på läraren? För är väldigt stor skillnad på spela casual och på lite högre nivå.

Medlem

Haha... Jag vet inte vad jag ska säga riktigt. Visst låter det skoj men att lära ut saker som att göra HS i skolan?! Nej satsa mina skattepengar på nåt bättre tack. Slopa tvlicensen eller nåt

Medlem
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av Propy:
Skrivet av denlangefaan:

Lik väll som att det finns fottboll och hockey gymnasium så kan det lika väl finnas E-Sports gymnasium! E-Sport är lika mycket en sport det!

Tummen upp för det!

frågan som alla Undrar är hur kommer deras tenstor/prov se ut ^^

Nej, e-sport är inte en sport. I alla fall inte mer än att kolla på film är en sport.

Det är utan tvivel en sport, men det är inte idrott.

Nej, det är underhållning. Konst är inte sport. Matlagning är inte sport. Bara för att man kan bli bra på något och "tävla" i det så blir det inte automatiskt en sport.

Det har inte i skolor att göra. Inte som undervisning iaf. Kanske på raster.


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem
Skrivet av denlangefaan:

Lik väll som att det finns fottboll och hockey gymnasium så kan det lika väl finnas E-Sports gymnasium! E-Sport är lika mycket en sport det!

Tummen upp för det!

frågan som alla Undrar är hur kommer deras tenstor/prov se ut ^^

Fast nej, e-sport är något annat i jämförelse med fotboll och hockey och ska knappast ligga som ämne i en gymnasieutbildning.

Medlem

En fråga, hur kommer det sig att fler spelar spel som tex cod, jag menar cs är ju tävlingsinriktat borde det inte vara många fler som spelar detta än tex cod bf osv. cs handlar om riktiga skills, taktik och mycket mer samarbete än tex bf och mer skills än cod. Det borde u ha högre antal spelare då det är som en sport där det finns proffs som förebilder med olika lag.

Medlem
Skrivet av Propy:
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av Propy:
Skrivet av denlangefaan:

Lik väll som att det finns fottboll och hockey gymnasium så kan det lika väl finnas E-Sports gymnasium! E-Sport är lika mycket en sport det!

Tummen upp för det!

frågan som alla Undrar är hur kommer deras tenstor/prov se ut ^^

Nej, e-sport är inte en sport. I alla fall inte mer än att kolla på film är en sport.

Det är utan tvivel en sport, men det är inte idrott.

Nej, det är underhållning. Konst är inte sport. Matlagning är inte sport. Bara för att man kan bli bra på något och "tävla" i det så blir det inte automatiskt en sport.

Det har inte i skolor att göra. Inte som undervisning iaf. Kanske på raster.

Fotboll är också bara underhållning när det sker på låg nivå. E-sport är en sport på samma sätt som Schack är en sport. Gränsen ligger inte vid möjligheten att tävla i det, utan snarare i det faktum att det finns ganska många människor som tävlar i just e-sport som sitt yrke. Ett SC2-proffs är en underhållare på samma sätt som ett fotbollsproffs. Det här är bara semantik. Kan vi inte kalla saker som Schack och e-sport för just sport så behöver vi ett nytt ord för det, för enbart underhållning är det inte.

Medlem

På mitt gymnasium hade de ett LAN 1 gång varje termin över en helg. Eleverna fick frivilligt välja om de skulle vara med och det fanns tävlingar inom CS, LOL och några andra spel.

Medlem
Skrivet av Virreee:

På mitt gymnasium hade de ett LAN 1 gång varje termin över en helg. Eleverna fick frivilligt välja om de skulle vara med och det fanns tävlingar inom CS, LOL och några andra spel.

På mitt gymnasium satt vi och spelade cs 1.6 1orna vs 2orna på håltimmarna över skolans workstation-nätverk

3orna spelade bara wc3

Medlem
Skrivet av kebbe:
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av Skyrage:

Som gamer så måste jag säga att detta är en katastrofal idé. Så man börjar spotta ut folk som har gått en e-sport utbildning. Och sedan då? Är det väntat att 100% skall kunna försörja sig på e-sport i olika former eller vad?

Eller låt mig fråga det här istället: behöver samhället e-sportare?

Vad är skillnaden här mellan en e-sportsinriktning kontra idrottsinriktning eller estet? Är det väntat att 100% av esteterna ska försörja sig på sin konst i olika former? Nej, det är det inte. Det hade varit absurt.

Vad det handlar om är att bygga verktygen för framgång hos eleverna så att denne har en väg till framgång ifall den klarar av det. För alla andra så är det precis samma regler som övriga program - du får grundläggande behörighet. Vilket räcker för att plugga på högskola senare. Vilket i sin tur är vad de flesta kommer göra.

Estet och media har ju alltid setts som ett skämt bland utbildningarna, det vore ju snarare bättre att avveckla dessa linjer än att starta något värre..

Enligt vilka? Jag tycker det är allvar. Människor som vågar drömma och satsa ska stödjas.

Jag rekommenderar denna TED-talk.

https://www.youtube.com/watch?v=iG9CE55wbtY


signatur

Everybody needs help.

Inaktiv

Gymnasiet har väl en viss procent de får lära ut i princip vad som helst, tror det är 5-10%. Så när jag gick gymnasiet fick jag läsa "Jesu Liv". Hade ju hellre spelat CS.

Medlem

Marknaden tar sig in på allt fler områden där den inte hör hemma och gör samhället allt mer till ett skämt.

Medlem
Skrivet av Hanga:

Nja, jag vet inte.. jag tycker att skolan ska vara en plats där man lär sig ämnen som på något sätt kan appliceras i sitt framtida arbetsliv.

Iofs kan man dra paralleller till program som är inriktade mot annan sport, t.ex. Armbrytningsgymnasiet eller landets alla Skidgymnasium. Där ligger fokus mer på motion och träning, något som främjar både kropp som själ. Jag tycker att så länge CS-spelandet inte ersätter den konventionella gymnastik timmen och andra högskole-/arbetslivsförberedande kurser så kan det vara ok

Personligen tycker jag TV-spel är ett fritidsintresse och att barn/ungdomar kan hålla sig ifrån spelandet under de timmar som de sitter i skolan så de får sig lite social kompetens.


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

12
Skriv svar