Ny trend: Gymnasieskolor lockar elever med e-sport på schemat

Medlem

Finns det estetlinje så bör det finnas möjlighet till att utbilda sig i andra underhållningsformer tycker jag.

Sedan är det ju exakt likadant som alla sportgymnasium i inriktning. Huvudsaken tycker jag är att man läser grundämnen, resten bör vara ett fritt val för alla så länge det uppmuntrar fortsatta studier eller väntande möjligheter.

Medlem

Roliga prov. 1on1 mot läraren eller?

Medlem

Varför skulle inte spel få vara med i skolor om det inte tar en allt för stor del utav studierna? Det skulle öppna upp för en helt ny värld där skolor kanske anordnar turneringar och mycket pengar omsätts vilket gör att e-sport växer sig allt större och starkade.

Många nya umgängesband skulle även skapas när man får spela med nya kamrater och ha kul i de utvalda spelen,

Sedan så lär man sig mycket i spel. Nästan all engelska jag har lärt mig kommer till exempel ifrån att spela tävlingsinriktade spel samt se på film och serier. Spel erbjuder även väldigt mycket hjärngympa när man måste tänka lite för att utvecklas.

Medlem

Mina skattepengar

Medlem
Skrivet av Skyrage:

Som gamer så måste jag säga att detta är en katastrofal idé. Så man börjar spotta ut folk som har gått en e-sport utbildning. Och sedan då? Är det väntat att 100% skall kunna försörja sig på e-sport i olika former eller vad?

Eller låt mig fråga det här istället: behöver samhället e-sportare?

Det står att linjen fortfarande ger behörighet, alltså byter de förmodligen ut de valbara ämnena eller programspecifika (vi hade CAD 1+2 och mikrodatorteknik som programspecifika, valde bild och musik som egna val). Det är ju inte som att de plockar bort de kurser som ger högskolebehörighet eller idrotten. Varför är e-sport så mycket värre än exempelvis bild?

Medlem

Nej slöseri på skattemedel.
De kommer knalla till soc när de inser att de inte är bra nog för en karriär inom esport hur bra är det att slösa bort 3 år och inte vara behörig för universitet osv?

Medlem
Skrivet av Blazing_Angel:

Nej slöseri på skattemedel.
De kommer knalla till soc när de inser att de inte är bra nog för en karriär inom esport hur bra är det att slösa bort 3 år och inte vara behörig för universitet osv?

Om du på allvar tror att de inte kommer få universitetsbehörighet så är snarare du ett slöseri på skattemedel.

Medlem

Kvarsittning om man TKar nån?

Medlem
Skrivet av Tokimba:
Skrivet av Blazing_Angel:

Nej slöseri på skattemedel.
De kommer knalla till soc när de inser att de inte är bra nog för en karriär inom esport hur bra är det att slösa bort 3 år och inte vara behörig för universitet osv?

Om du på allvar tror att de inte kommer få universitetsbehörighet så är snarare du ett slöseri på skattemedel.

Det räcker väl att ungdomarna sitter och spelar på sin fritid? Det är en hobby och inget annat, de bästa spelarna idag på esportscenen verkar ha klarat sig bra utan att gå ett gamer-program på gymnasiet...

Medlem
Skrivet av Blazing_Angel:
Skrivet av Tokimba:
Skrivet av Blazing_Angel:

Nej slöseri på skattemedel.
De kommer knalla till soc när de inser att de inte är bra nog för en karriär inom esport hur bra är det att slösa bort 3 år och inte vara behörig för universitet osv?

Om du på allvar tror att de inte kommer få universitetsbehörighet så är snarare du ett slöseri på skattemedel.

Det räcker väl att ungdomarna sitter och spelar på sin fritid? Det är en hobby och inget annat, de bästa spelarna idag på esportscenen verkar ha klarat sig bra utan att gå ett gamer-program på gymnasiet...

Jag har personligen ingen åsikt i ämnet, det enda jag reagerade på var att du inte tror att de kommer kunna söka in till ett universitet efteråt, vilket de absolut kommer kunna göra. Det kan alla som gått ut gymnasiet med slutbetyg.

Men det här med att utbildningar ska hänga med en resten av livet, som några ovan menar, är också en rätt daterad åsikt. Tror du jag har nytta av det jag lärde mig i DOS och Unix under min gymnasietid? Det enda jag lärde mig som jag fortfarande har nytta av var extremt basal java-programmering som man i stort sett kan lära sig på en vecka om man är ambitiös.

12
Skriv svar