MSI Geforce GTX 960 Gaming

Robot
MSI Geforce GTX 960 Gaming

Nvidias nya mellanklasskort bygger på Maxwell-arkitekturen, vilket bäddar för energieffektiv prestanda till ett vettigt pris.

#thief-4, #tomb-raider, #battlefield-4, #metro-last-light, #crysis-3, #dragon-age-inquisition


Medlem
MSI Geforce GTX 960 Gaming

Hade det varit 500kr billigare så hade det varit ett riktigt bra val, nu känns det lite sisådär. Måste du ha ett geforce kort idag i den prestandaklassen, skulle jag nog istället rekommendera ett begagnat 680 eller 770 i så fall. Alternativt gå upp en tusenlapp och köpa ett 970.

Annars är både Radeon 280x, 290 eller ett begagnat 7970ghz kort fortfarande ett schyst val.

Bäst är nog annars att vänta på AMDs kommande 300-serie som troligtvis/förhoppningsvis även kommer sätta rejäl press på nvidias prissättning.

sämre än mitt antika 4gb gtx 680 i alla avseenden , förutom strömförbrukningen.

Medlem

Enligt mig ett ganska icke prisvärt kort. Fast det beror ju såklart på vilka krav man har och vad man spelar för spel. Men för en genomsnittlig gamer som spelar en del nyare spel så tycker jag inte att kortet räcker till, speciellt inte om man tänkt använda det ett tag
Det är så mycket mer värt att spara ihop en tusenlapp till, precis som Sapiens skriver, och köpa ett Gtx 970 istället. Gtx 960 är helt enkelt för högt prissatt, där prestandan mellan det och 970 är ganska stor men till en relativt liten prisskillnad.

Medlem

Allt över 2k är för mycket för detta kort:p när amds 3+ år gamla tahiti XT krets i mindre uppdaterade varianter, är ett bättre val än ett helt nytt för samma pris är det illa:p
Problemet, är att inget kort för 2 - 3 k klassen har släppts än inget nytt iaf, och än så länge försöker folk passera av 960 som en ersättare till 770:p DSR med ett 960 lär döda det:p, nu vart det 980 för mig ändå för jag orkade inte vänta,

Faktumet att man kan få R9 290 för runt 2.5 k säger allt igentligen, 960 är ett OK kort som jag i bästa fall skulle rekommendera till htpc,

Medlem

Som förväntat med andra ord. Ärligt talat så bör du köpa ett 970 istället ifall du planerar på att ha kvar kortet länge och samtidigt ha bra prestanda till relativt lågt pris fortfarande. Så klart så är det mycket pengar, men till en gaming dator är det en löjligt vettigare investering ifall man har råd till det (eller kan spara ihop). Skillnaden mellan 36fps och 60+ 100% av tiden är väldigt stor i ett spel som tex Dragon Age Inquisition.

Medlem

Hade ett 560ti innan och bytte till ett ASUS GTX 960 Strix. Skillnaden är ju enorm, och det kostade mig bara typ 2000 kr på netonnet(ville ha kortet omgående). Men jag förstår att man tvekar om man redan sitter på ett kort i 700-klassen eller rent utav 600-klassen. Finns ju många vettiga kort där ut begagnat


signatur

Is life not a thousand times too short for us to bore ourselves? ~ Friedrich Nietzsche

Medlem

GeForce 970 3,5+0,5gb. Never forget

Medlem

Med tanke på att AMD-kortet inte kan köra DX12 tycker jag 960 är ett bättre köp (dvs mer framtidssäkert). Vill man köra SteamOS(Linux), så är AMD också sämre prestandamässigt.
_Och_ om man vill hålla sig runt 2000:-.

Medlem
Skrivet av Hammond:

Med tanke på att AMD-kortet inte kan köra DX12 tycker jag 960 är ett bättre köp (dvs mer framtidssäkert). Vill man köra SteamOS(Linux), så är AMD också sämre prestandamässigt.
_Och_ om man vill hålla sig runt 2000:-.

Vem har sagt att R9 serien inte kommer att stödja DX12? R9 290/X kommer att stödja DX12 lika mycket som Geforce 900 serien. Resterande kort i R9 200 serien vet jag ingenting om. Prestandamässigt så är R9 280X bättre än geforce 960 och det kostar lika mycket.

dmn
Medlem

lol...minus för att det har svag prestanda i 4k?!

Det finns ju för helvete inte ett enda grafikkort på marknaden som inte presterar svagt i 4k!
Tro fan att ett budgetkort inte heller gör det då...

Medlem

280x alla dagar i veckan eller ännu bättre gå upp några kronor och du får ett 290 som äter 960 till frukost.


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem
Skrivet av saru:

Hade ett 560ti innan och bytte till ett ASUS GTX 960 Strix. Skillnaden är ju enorm, och det kostade mig bara typ 2000 kr på netonnet(ville ha kortet omgående). Men jag förstår att man tvekar om man redan sitter på ett kort i 700-klassen eller rent utav 600-klassen. Finns ju många vettiga kort där ut begagnat

Jag köpte mitt 280x för 5 månader sen för 1600kr på inet och mitt kort är fortfaramde bättre, är ett asus top kort så det är en riktigt bra kylare pch redan överclockat utan några värme/ljudproblem : )

Medlem

[quote=rustax]

Skrivet av Hammond:

Med tanke på att AMD-kortet inte kan köra DX12 tycker jag 960 är ett bättre köp (dvs mer framtidssäkert). Vill man köra SteamOS(Linux), så är AMD också sämre prestandamässigt.
_Och_ om man vill hålla sig runt 2000:-.

Källa på att AMD presterar sämre i linux?? Hört det förut och förstår det inte då jag sj har kört amd + linux? Hade inga problem. Bättre fps än i win på vissa spel tom.

Medlem

Det trista är ju att det inte finns något SLI stöd, två kort för ca 2000 kr. styck hade antagligen presterat riktigt bra i 1080p jämfört med 980.

Medlem
Skrivet av rustax:

Vem har sagt att R9 serien inte kommer att stödja DX12? R9 290/X kommer att stödja DX12 lika mycket som Geforce 900 serien. Resterande kort i R9 200 serien vet jag ingenting om. Prestandamässigt så är R9 280X bättre än geforce 960 och det kostar lika mycket

Kollade på nätet. DX12-stöd för 280X-kort beror på tillverkare. Vissa har stöd andra inte. Sapphire's verkar väldigt bra till exempel!

Skrivet av Nunk:

Källa på att AMD presterar sämre i linux?? Hört det förut och förstår det inte då jag sj har kört amd + linux? Hade inga problem. Bättre fps än i win på vissa spel tom.

Det är ingen inom Linux-världen som ifrågasätter att nVIDIA's drivrutiner är de bästa. Men de är inte "open source". AMD's Catalyst-drivare är så klart fungerande, men funkar inte bra i alla spel.
Vissa misstänker att många spel i Linux använder nVIDIA's OpenGL-bibliotek (4.X-funktioner), som inte har stöd i AMD's Catalyst.
Vill du ha fakta om AMD kontra nVIDIA i Linux, så följ debatten på Phoronix.com

1
Skriv svar