Låg load på 970 kort, Wolfenstein New order

Låg load på 970 kort, Wolfenstein New order

Tja! Köpte Wolfenstein the new order och blir lite sur när jag ser att mitt Gigabyte 970 Kort bara ligger på 31-55 % av sin kapacitet när jag springer runt med 55-60 fps men med många dippar ner till 45 och ibland 30
Inställnigar: High, 1920*1200

Har stängt av Vsync både i spelet och i Nvidia kontrollpanel. Kommer aldrig över 60 även på low/medium

Har en amd 8350 som ligger på 70-80% så den ska väl inte flaska.
8 gig Ram w7

Såg att en del tycker WolfStein är bra optimerat så nått måste ju va fel

Har för övrigt bara kört Ass Creed unity, far cry 4 och dying light med mitt grafikkort (alla med sina egna problem, typ struttering och dålig gpu load) Så jag börjar nästan tro att det är kortet som är galet

Men körde 3dmark och fick liknande poäng som en del andra med samma setup


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Först och främst så är grafikmotorn i The New Order låst till 60 FPS.
Utöver detta så har Wolfenstein massiva problem med ATI / AMD så din processor kan säkert vara problemet här.

Medlem
Skrivet av Zalcore:

Först och främst så är grafikmotorn i The New Order låst till 60 FPS.
Utöver detta så har Wolfenstein massiva problem med ATI / AMD så din processor kan säkert vara problemet här.

GTX 970 orkar inte med spelet och får dips även i trånga utrymmen och när VRAM går över 3.5gb blir det dippar ner till 40fps pågrund av den trasiga minneskonfigurationen i hårdvaran.
Bästa för att lösa problemet är att sänka tills du kommer ner i ca 3.2gb eller mindre vram och en 8 trådig cpu av Intel i 4+ghz hade varit bättre.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Zalcore:

Först och främst så är grafikmotorn i The New Order låst till 60 FPS.
Utöver detta så har Wolfenstein massiva problem med ATI / AMD så din processor kan säkert vara problemet här.

GTX 970 orkar inte med spelet och får dips även i trånga utrymmen och när VRAM går över 3.5gb blir det dippar ner till 40fps pågrund av den trasiga minneskonfigurationen i hårdvaran.
Bästa för att lösa problemet är att sänka tills du kommer ner i ca 3.2gb eller mindre vram och en 8 trådig cpu av Intel i 4+ghz hade varit bättre.

Kan inte hålla med om detta då jag inte har några som helst problem med spelet på mitt MSI 970 på ultra. Detta är dock på 1920x1080.

Ajdå, sickna muppiga spel man kommer över nu för tiden, ibland känns det som mitt gamla 670 gjort jobbet minst lika bra :/


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

funkar skit med SLI också

Prova sätt Max PPF på 16.

Om inte det funkar prova ändra lite i config filen och se om det blir bättre.

Släng in det här i botten av config filen, ska tydligen ge bättre performance:
vt_useCudaTranscode “1” eller "2"
1 ska vara "smart" och 2 ska vara "on", inte helt säker på vad det gör dock x)

Config filen hittar du här :
C: \Users\(användarnamn)\Saved Games\MachineGames\Wolfenstein The New Order\base

Sen wolfConfig.cfg öppna med notepad eller liknande

Medlem

Lustigt nog fungerar detta jättebra på ett gtx 960. Har aldrig dippat under 57 fps, även med max inställningar (bortsett från shadow resolution är det lägsta). Men ärligt talat märker jag ingen skillnad i bildkvalitet.

Däremot hade jag en hel del texture popin. Även på datorn med r9 290 var det texture popin.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av magma:

Lustigt nog fungerar detta jättebra på ett gtx 960. Har aldrig dippat under 57 fps, även med max inställningar (bortsett från shadow resolution är det lägsta). Men ärligt talat märker jag ingen skillnad i bildkvalitet.

Däremot hade jag en hel del texture popin. Även på datorn med r9 290 var det texture popin.

Texture pop in beror på att du har för lite vram och måste streama texturerna in i minnet. Du kan stänga av texture streaming om du har nog med vram. VT compress tror jag det heter och då får du ganska smidig gameplay.

Att du inte får drops eller stuttering beror på att du inte har trasig minneskonfiguration som GTX 970 har. Går du över 3.5gb är det kört.
Med ditt R9 290 kan du sänka installningar och köra med VT compress disabled och se till att du har runt 3.9gb vram använt så flyter spelet på rätt smidigt.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Spelar spelet med ett ASUS 970 utan problem. Kortet orkar med, och problemet beror på något annat.

Jag pselar också t.ex Skyrim med mycket tunga moddar, och har inga problem alls. Häxjakten på 970 känns lite överdriven faktiskt.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Men vart är vi på väg när ett nytt monsterkort inte klarar spelen längre. Vartannat spel är ju halvtrasigt om man jämför med för några år sen.

Köpte man ett bra kort så kunde man köra allt på ultra, eller har jag bara selektivt minne nu haha


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av Stag:

Jag pselar också t.ex Skyrim med mycket tunga moddar, och har inga problem alls. Häxjakten på 970 känns lite överdriven faktiskt.

Den är inte överdriven. Det är så många som har problem i stort sett alla spel med nog höga inställningar och tester visar att kortet har mer stuttering än SLI / CF konfigurationer.
Att det finns personer som inte märker av det är inte så konstigt, Alla reagerar olika på fördröjningar och bilduppdateringar.
Andra orsaken är att personerna spelar spel som inte kräver mycket vram eller har nog höga inställningar för att märka av begränsningen. Men av alla personerna som går över gränsen i just spel som Wolfenstein blir det ett stort problem.

Med frame times över 100ms pratar vi om 3 gånger värdet för gränsen där vi anser att en normal människa märker av fördröjningar.
Alltså varje gång värdet går över 30ms börjar vi märka av "stuttering".


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Tja, jag har inga prestanda-problem iallafall. Trist att så många andra har det. :/


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av magma:

Lustigt nog fungerar detta jättebra på ett gtx 960. Har aldrig dippat under 57 fps, även med max inställningar (bortsett från shadow resolution är det lägsta). Men ärligt talat märker jag ingen skillnad i bildkvalitet.

Däremot hade jag en hel del texture popin. Även på datorn med r9 290 var det texture popin.

Texture pop in beror på att du har för lite vram och måste streama texturerna in i minnet. Du kan stänga av texture streaming om du har nog med vram. VT compress tror jag det heter och då får du ganska smidig gameplay.

Att du inte får drops eller stuttering beror på att du inte har trasig minneskonfiguration som GTX 970 har. Går du över 3.5gb är det kört.
Med ditt R9 290 kan du sänka installningar och köra med VT compress disabled och se till att du har runt 3.9gb vram använt så flyter spelet på rätt smidigt.

Tack för ditt svar. Ska prova det!


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Mysko. Kan det vara drivrutinerna också som behöver piffas upp?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Tack för alla svar ska testa lite


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Mysko. Kan det vara drivrutinerna också som behöver piffas upp?

Förr-förra drivrutinen orsakade en del problem för mig. Fick ett par CTD's osv. Rullade bak en version, och uppdaterade när det kom en senare. Inga problem sen dess.

Kanske är där felet ligger då?


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

fungerar klockrent även på min antika dator med i5 3570k ,och 4gb gtx 680, med allt på max i 1080p

1
Skriv svar