Medlem
The Witcher

Jag har beställt The witcher enhanced edition efter att jag har läst recensionen här. Hoppas det är bra. Vad tycker ni som har spelat det?8)

Jag har äntligen lagt ett tiotal eller så timmar i det och är nöjd med en hel del saker hittills:

- En del faktiskt intressanta sidequests.
- Bra spelvärld, känns verkligen som en seriös medeltid med monster instoppat istället för vanliga fantasy-världar. Detta både ur hur världen är och grafiken (bla. mycket djur som rör sig överallt, tex. ankor, svanar etc.)
- Bra röstskådisar (kör på polska här så det är de jag pratar om), hyfsade dialoger.
- Kul karaktärsutvecklingssystem med att placera ut i talents bara.
- Inventariet är inte fokuserat på phat lewt som det är i alla andra jäkla rollspel sedan tidernas begynnelse. Att bara kunna bära ett vapen av vardera typ som man har på sig är något som är omöjligt att inte älska med det i åtanke.
- Alkemi-systemet känns välbyggt och solitt. På svårare svårighetsgrader är det också något som faktiskt måste användas för att överleva, vilket är bra - tillför lite utmaning och strategi till striderna. De behöver det.
- Många trevliga saker, som att behöva köpa böcker om information om monster, plantor etc. för att kunna spela fullt ut. Känns trevligt att inte vara allsvetande på en gång.
- Det verkar som att val för med sig trevliga konsekvenser, men det är svårt att säga så här tidigt hur det blir med det.

Sedan finns det också saker jag tycker det inte klarar av lika bra:

- Grafikmotorn är lite stel, med de resultat jag får utseendemässigt vill jag faktiskt ha bra flyt i strider. Det får jag inte alltid och orkar inte dra ned reglagen mer.
- Kameran sitter för nära marken även i "isometriskt" läge, svårt att få riktig överblick. Troligen för att hålla uppe flytet kombinerat med bra grafik så gott det går, men det håller inte helt spelmässigt.
- Stridssystemet är jag inte så imponerad av, men det kanske blir lite mer avancerat när ens karaktär utvecklats lite. Just nu är det mest "välj stridsstil och slåss" samt alkemin. Alkemin behövs faktiskt vilket är en pluspoäng förstås. Den är kul.
- Den engelska översättningen (och, antar jag, dubben) är fortfarande betydligt mindre än den polska. Händer väldigt ofta att karaktärer pratar länge, i flera meningar, medan subben bara har en eller två korta meningar. Den är väl bättre än ursprungliga översättningen antar jag och säkert bra nog, men "dubtitles" känns alltid lite konstigt, som om man missar en hel del.
- Lite för mycket strider, särskilt då de inte är så roliga just nu. Ett problem som imo kanske alla rollspel, undantaget dungeon crawlers, lider av, men fortfarande ett minus.
- Försenat i flera år och ändå delar åtminstone en (dvs. hittills) "plot critical" NPC:s modell med en annan vanlig vilket känns lite B.
- Jäklar, jag är på en boss som helt enkelt bara känns obalanserad just nu. Som att det jag måste göra för att klara honom är att levla fyra gånger till minst istället för att spela bättre - hatar sånt.
- Aningens manschauvinistiskt. Men, äh, vem bryr sig?

Bra hittills och det gör så mycket rätt att jag vill älska det mer än jag gör just nu, särskilt i jämförelse med vad Bioware och Bethesda (som de två största rollspelsutvecklarna idag) slänger ur sig.

Medlem

peak fick med ganska många punkter. En sak som jag skulle vilja tillägga på plus sidan är att trots den relativt simpla strid funktionen så är Geralts animationer i strid helt fantastiska, långt över andra spel. Och då menar jag främst när man placerat medaljer(?) i talangerna som förbättrar varje stridsform (stark, snabb och grupp järn/silver). Då utvecklas Geralts animationer och han gör helt otroliga akrobatiska trick som verkligen glänser.

Skrivet av peak_performance:

- Jäklar, jag är på en boss som helt enkelt bara känns obalanserad just nu. Som att det jag måste göra för att klara honom är att levla fyra gånger till minst istället för att spela bättre - hatar sånt.

Om det är The Beast så finns det ett väldigt enkelt trick för att döda den, dock är det smått fusk. Men han är verkligen en spik i baken (dog ca 30 ggr) så jag brydde mig inte speciellt och gjorde det :P.

Medlem

Kanske man köper det då, de flesta som spelat eller recenserat det har gett riktigt bra betyg.


signatur

Vila i frid, Mikael "The_Maxx" Löfgren
Tack för den tid du var med oss, även om den var alltför kort

Skrivet av Wookiee:

Om det är The Beast så finns det ett väldigt enkelt trick för att döda den, dock är det smått fusk. Men han är verkligen en spik i baken (dog ca 30 ggr) så jag brydde mig inte speciellt och gjorde det :P.

Precis den jäkeln ja :evil: Tar gärna emot ditt "fusk" så jag faktiskt kan spela vidare

00a
Medlem

Är faktiskt lite sugen på Witcher, kankse blir att man införskaffar.

Medlem

The beast var rätt enkel, piska runt honom lite och sen en finisher så fort det gick, har man tur är det hela över på 5 slag.


signatur

Vila i frid, Mikael "The_Maxx" Löfgren
Tack för den tid du var med oss, även om den var alltför kort

Medlem

Hard, som jag spelar alla spel på.


signatur

Vila i frid, Mikael "The_Maxx" Löfgren
Tack för den tid du var med oss, även om den var alltför kort

5 slag är typ det jag dör på med min filur. Med en massa tur och kraftigt nyttjande av all alkemi jag har får jag ned honom till 25% kanske innan jag blir stunnad av pain och omringad av hans gangers.

:\

Medlem

Det går att döda the Beast på ett slag. Han kommer fram, ni möts, du använder Aard och lyckas knuffa omkull honom, du gör finishing move. Done.
Men ska du ha en realistisk chans att lyckas knuffa omkull honom så han stannar nere med Aard så måste den magin vara fullt utvecklad, och även då kan det behövas ett antal reloads.

Har du, som jag, inte utvecklad Aard så går det att springa runt och sakta slå ner honom. Men du måste då använda Blizzard, Specter Oil, Shallow och Tawny Owl (för Igni). Detta tar dock lång tid och ännu fler försök för att lyckas.

Det fusket jag kan tipsa om är ett jag hittade på det officiella The Witcher forumet, så jag tar inte credit för det. Det finns ett litet skjul som står vid det huset som sticker in lite innanför den eldring The Beast skapat runt er. Du kan, utan att skadas av elden, springa in mellan skjulet och huset. Detta kan inte The Beast eller hans vänner och därför är du där helt säker och kan samla upp liv igen för att sedan springa ut, slå lite och springa tillbaka in.

Lycka till

Medlem

Aard hette det ja, länge sen jag lirade Witcher, tog en hög med försök med sen gick Beast ner snabbt. Blir lättare med övning, efter ett tag får man in det utan större problem.


signatur

Vila i frid, Mikael "The_Maxx" Löfgren
Tack för den tid du var med oss, även om den var alltför kort

Medlem

Jag har somsagt beställt witcher enhanced edition, jag har inte fått det än så jag har än så länge bara spelat igenom demot. Jag måste säga att jag blev glatt överraskad. Jag tycker att spelet har mycket vacker grafik. Oblivion har skarpare grafik men jag tycker att detta spelet verkar ha bättre känsla i spelvärlden och grafiken är finare gjord tyckte jag. barn som sprang omkring, husen, naturen etc. Spelet verkar också vara roligare än oblivion det lilla jag har spelat. Jag tyckte oblivion var ett fantastiskt spel och jag spelade det i ungefär ett halvår.
Jag får väl se vad jag tycker om witcher när jag har spelat klart det...

Skrivet av Wookiee:

[tips mot beast]

Klarade tyvärr inte av att hitta stället du tipsade om, men det uppskattas iaf Klarade honom till sist, efter en massa reloadande och närmast felfritt spelande samt tur. Tycker fortfarande han är väldigt obalanserad, men skönt att det är över.

Allvarligt, vilken svårighetsgradsspik. Kanske hade dött en eller två gånger totalt innan honom i spelet, på honom tog det kanske ... 20-30 försök och ett ständigt klickande igenom den där dialogbiten innan. Dååååligt tänkt att lägga en svår boss efter en massa dialog som måste laddas in och spelas upp igen för varje omladdning. Som sagt, det är en sak att bjuda på utmaning, en hel annan att i stort sett kräva en viss build för att en boss ska gå att klara enkelt (och isåfall vara väldigt enkelt, hört om många som bara Aard:at aset och stuckit honom på första försöket - jag hade inte ett poäng i Aard eller Ignu).

Medlem

Mjo har man lagt så mycket man kan i Aard så är han ett one-hit-wonder, och utan så är det nästan omöjligt.


signatur

Vila i frid, Mikael "The_Maxx" Löfgren
Tack för den tid du var med oss, även om den var alltför kort

Medlem

Håller ni med något om att grafiken är finare än oblivion? Inte skarpare men finare och mer känsla?

Medlem

Världen är mer väldesignad, men grafiken är inte bättre, då det direkt hänvisar till att spelet skulle se mer verklighetstroget och detaljerat ut.

Det blir lätt så däremot då Oblivion är enormt till ytan medans The Witcher även om det inte är helt linjärt begränsar dig till vissa områden enbart beroende på vart i spelet du är.

Spel som hanterar en spelyta som kanske är 5% av Oblivions, om ens det, blir utan större problem mer detaljerade då det är mindre jobb.


signatur

Vila i frid, Mikael "The_Maxx" Löfgren
Tack för den tid du var med oss, även om den var alltför kort

Jag tycker det är ungefär lika snyggt överlag, hittills - The Witcher är inget grafiskt mirakel, men Oblivion har alldeles för många saker som drar ned grafiken till lägre nivåer tycker jag. Stora miljöer i all ära, men så stela animationer och dålig design som Oblivion har tycker jag inte ursäktas.

Medlem

Nu har jag fått hem The Witcher Enhanced Edition. Boxen var inte dålig om man säger så. Mycket att läsa, cd-skivor med spelmusik, dvd om hur dem har gjort spelet etc. Jag har börjat spela det och det verkar hur kul som helst. Nu har man många mysiga stunder framför datorn.
En sak som jag undrar är hur sjutton ska jag hinna spela alla spel jag ska ha i höst och vår. Dessa ligger på min lista nu av spel jag ska köpa --->

Crysis Warhead
Alan Wake
Prince of persia 4
Dead Space
Fallout 3
Far Cry 2
Left 4 Dead
Mass Effect

Medlem

Det kallas att prioritera, du har listan över alla spel, ordna dem sen efter releasedatum och och sen handlar det om att lägga upp ett schema för att klara sitt vanliga liv men samtidigt få en massa timmar framför tv/datorn.


signatur

Vila i frid, Mikael "The_Maxx" Löfgren
Tack för den tid du var med oss, även om den var alltför kort

Medlem

I vilken ordning skulle ni köpa in dessa spelen?

Crysis Warhead
Alan Wake
Prince of persia 4
Dead Space
Fallout 3
Far Cry 2
Left 4 Dead
Mass Effect

Medlem

Så långt jag spelat (4:e akten) anser jag att The Witcher (EE) är det bästa som hänt rollspelsgenren på mycket länge... jag skulle gärna se att mer utrymme getts åt karaktärsutformning - men då krutet istället lagts på atmosfär och story, kan jag vara överseende

Skrivet av landahl:

I vilken ordning skulle ni köpa in dessa spelen?

Jag skulle prioritera Alan Wake, Fallout 3 och Far Cry 2 - man kan ju inte spela "allt" 8)


signatur

"That's the second biggest <object here> I've ever seen!"

Medlem

Dead space ska också va jäkligt bra.

Är det någon som har lyssnat på musiken man får med i enhanced edition? Cd 2 är skitbra tycker jag. Bra hårdrock/death...

Medlem

w4rhog och jag har samma prioriteringar, om än kanske inte i samma ordning.

1. Far Cry 2
2. Fallout 3
3. Alan Wake


signatur

Vila i frid, Mikael "The_Maxx" Löfgren
Tack för den tid du var med oss, även om den var alltför kort

Medlem

w4rhog, hur är det efter akt 2/3. När jag skaffade det normala så tröttnade jag under akt 2 och kom bara genom halva akt 3. Tappade helt känslan för huvudstoryn mellan alla små skitgrejer som förvisso var kul, nästan roligare än huvudstoryn IMO.

1 Alan Wake
2 Far Cry 2
3 Dead Space
4 Fallout 3

Hehe Hukkie, registerade en månad från varandra och jag har bara 42 fler posts. Har haft nästan samma takt


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem

Mjo, vi ligger ganska nära, fast mycket av mina posts är från de första 3-4 åren på FZ, jag var väldigt aktiv i många av forumen här länge sen dog det av under nått år.


signatur

Vila i frid, Mikael "The_Maxx" Löfgren
Tack för den tid du var med oss, även om den var alltför kort

Medlem

Alltså jag tycker att the witcher har en fanstastiskt bra grafik. Är det för att jag spelar i upplösningen 2560/1600 på en 30 tum skärm?

Medlem

Witcher är väldigt snyggt, men jag tror sannerligen att det hjälper med den skärmen/upplösningen


signatur

Vila i frid, Mikael "The_Maxx" Löfgren
Tack för den tid du var med oss, även om den var alltför kort

Medlem

önskar jag får tid att köra the Witcher nån gång, har bara hunnit med kanske 3-4timmar, som man redan glömrt bort vad man gjort å måste köra om..

det är ett bra spel, helt klart, tyvärr så är det andra spel som är snäppet bättre och snor spel-tiden..

nån här som har klarat ut spelet?


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

2 ggr, skulle kunna göra det igen, helt klart.

12
Skriv svar