Enkät: Inlevelse i spel!

Medlem
Enkät: Inlevelse i spel!

Hej, vi är två studenter från Stockholms Universitet som gör en undersökning om inlevelse i datorspel för vår kandidatexamen. Vi vill hjälpa spelutvecklare att utveckla bättre spel genom att samla ihop åsikter från spelare/gamers!

Vi skulle verkligen uppskatta om ni vill svara på enkäten nedanför, det tar ungefär 5 minuter.

http://goo.gl/forms/QrDn6i1hNy

Tack för hjälpen!

Medlem

Kan varna direkt för att en enkät på internet inte är tillräcklig grund för någonting i en kandidatexamen.

Medlem

Hej, ja vi samlar också in data från universitet och eftersom vi inte har så mycket tid så siktar vi på runt 50-100 svar.

Vi vet att det inte kanske inte är tillräckligt för att fastställa något med säkerhet, men vi tror att det är tillräckligt för vår kandidatuppsats.

Tack.

Medlem

Jag påbörjade enkäten och valde direkt att inte gå vidare. Anledningen är följande:
Idén med en enkät är att frågorna ska vara kortfattade, raka och enkla att svara på. Därefter ska ni utifrån svaren dra era slutsatser och se om ni kan försvara er slutsats. Era frågor kräver att jag dels sätter mig in i olika typer av inlevelse och faktorer som ni skriver om och dels att jag analyserar mitt eget spelande utifrån som en åskådare. Era enkätfrågor är, helt enkelt, alldeles för komplicerat formulerade och till viss del ledande.

Medlem

Hej! Jag är med och delar ut enkäten
Hmm jaa, det var svårt att få det enkelt..
Så vi måste alltså formulera våra påståenden och kanske undvika att behöva sätta sig in i dom olika inlevelsetyperna?

Medlem
Skrivet av Diashes:

Hej! Jag är med och delar ut enkäten
Hmm jaa, det var svårt att få det enkelt..
Så vi måste alltså formulera våra påståenden och kanske undvika att behöva sätta sig in i dom olika inlevelsetyperna?

Ja, det tycker jag.

Ta fråga 3, som exempel. Ni gör följande påstående:
"Spelaren känner att den kan påverka världen, världen reagerar på vad spelaren gör och kommer ihåg det. Förändringar som spelaren har gjort borde finnas kvar även senare i spelet."
Jag ska sen ranka om jag anser att det är en nödvändig faktor eller förhöjande faktor i de tre inlevelsekategorierna. Men om jag inte anser att det är en faktor överhuvudtaget i någon av kategorierna då? Det finns inget svarsalternativ för det.

Jag hade formulerat mig ungefär så här istället:
"Som spelare är det viktigt att jag kan påverka världen jag spelar i med alternativa lösningar och att karaktärerna i spelet kommer ihåg mitt agerande i ett senare skede."
Därefter som svarsalternativ en ranking för hur viktigt påståendet är. Det svåra för er del blir att hitta en eller ett par följdfrågor som hintar om vilken inlevelsekategori jag tycker att påståendet påverkar mest.

Men så anser jag att ni måste göra för att enkäten ska kännas trovärdig. Som det är nu känns frågorna ställda på ett sätt som gör att de nästan bara är relevanta för en av era inlevelsekategorier. Som tidigare nämnda påstående nr. 3. De flesta tycker troligtvis att det är irrelevant för den sensoriska inlevelsen (men det svarsalternativet saknas), att det kan vara förhöjande för den utmaningsbaserade inlevelsen (eftersom det ger alternativa väga genom historien som kan vara svåra eller lätta, och kanske olika belönande) och att det är nödvändigt för den berättelsebaserade inlevelsen (eller möjligtvis förhöjande, beroende på vilken speltyp vi pratar om). Jag gissar att ett fåtal av era svar avviker från den formeln.

Medlem

Vi har ändrat påståendena och fråga 3 till "Jag känner att jag kan påverka världen så att världen reagerar på vad jag gör och kommer ihåg det. Förändringar som jag har gjort i spelet (t.ex. skjuta skott på väggen) borde finnas kvar även senare i spelet.".

Det är nog bättre att utgå från den som svarar på enkäten som du säger

Vi ska försöka att ta bort den förklarande texterna i början också.. försöka integrera det i frågan på något sätt..

Medlem

Hej, vi har tagit till oss en del av kritiken och har därför gjort en del ändringar i enkäten. Bland annat har vi formulerat om så att de komplicerade beskrivningarna i början inte är nödvändiga. Vi har också lagt till ett tredje alternativ för de tillfällen då deltagaren känner att inlevelsen inte påverkar alls.

Tack för hjälpen, förhoppningsvis känns den mycket bättre nu

1
Skriv svar