Cities: Skylines

Medlem
Skrivet av LVX156:

Nja, det finns bra många fler minus.

- Invånarantalet stämmer inte alls med antalet faciliteter som behövs för att invånarna skall vara nöjda. En stad med 50 000 invånare skall inte behöva fem gymnasieskolor, tio för- och mellanstadieskolor, 15 krematorier eller ett 30-tal parker.

- Storleken på saker och ting är dåligt optimerad. Min stad med 50 000 invånare har höghus efter höghus med lägenheter och borde snarare ha ett invånarantal på 150 000, med tanke på hur staden ser ut.

- Brandstationer verkar ha väldigt liten inverkan på om industrier brinner ner eller inte, oavsett trafikflöde.

- Avsaknaden av katastrofer gör spelet mer till en sandboxleklåda än ett riktigt spel.

- Egentligen är allt du behöver göra att stoppa in parker och lekplatser i varje kvarter du bygger, så kommer din stad att växa och pengarna att flöda in.

Förhoppningsvis fixas dessa små irritationsmoment med moddar. Men varför fanns inte katastrofer med som tillval åtminstone? Jag vill ha översvämningar, stormar, bränder, jordbävningar!

översvämningar går i alla fall att fixa. Bara bygga lite dammar här och där

Medlem

Mycket väl spenderade 28 euro.

Grafikfejs
Paradox Interactive
Skrivet av burkmopp:

Nu kan ju jag ta reda på informationen på annat håll utan problem, men tycker recensionen saknar innehåll som beskriver spelet mer än att det är större än konkurrenten, går att zooma, snyggt UI och är beroendeframkallande.

Som tur vad vet jag ju redan att spelet är Simcity 2000 tack vare MaxC.

Det är allt man behöver veta.


signatur

När jag blir stor ska jag också ha dubbelskägg!

Medlem

Spelade lite igår. Blev dock irriterad när jag inte kunde bygga en motorväg eller dylikt över ett tågräls, sådant som fanns på kartan när man började spelet. Någon som har någon bra lösning?

Medlem
Skrivet av Moriquende:

Spelade lite igår. Blev dock irriterad när jag inte kunde bygga en motorväg eller dylikt över ett tågräls, sådant som fanns på kartan när man började spelet. Någon som har någon bra lösning?

Har inte spelet men borde det inte gå att bygga över? Eller under med en tunnel? :).


signatur

Prepare for.. Bloodshed!

Medlem
Skrivet av LVX156:

Nja, det finns bra många fler minus.

- Avsaknaden av katastrofer gör spelet mer till en sandboxleklåda än ett riktigt spel.

Du verkar bara jaga negativa saker? Du kom inte på något mer som var plus?

- Tror du missuppfattat speliden med stadsbyggarspel. De är sandlådespel där man har kul av att skapa och bygga och se hur det utvecklas. Katastrofer är inget spelmoment som tillför något till grundideen med dessa spel.

Medlem
Skrivet av Buio:
Skrivet av LVX156:

Nja, det finns bra många fler minus.

- Avsaknaden av katastrofer gör spelet mer till en sandboxleklåda än ett riktigt spel.

Du verkar bara jaga negativa saker? Du kom inte på något mer som var plus?

- Tror du missuppfattat speliden med stadsbyggarspel. De är sandlådespel där man har kul av att skapa och bygga och se hur det utvecklas. Katastrofer är inget spelmoment som tillför något till grundideen med dessa spel.

Allt som var positivt stod ju redan i recensionen. Och vadå katastrofer tillför inget? De har väl tillfört bra mycket ända sedan första SimCity.

Problemet med Cities Skylines är att det inte är någon utmaning alls. Om du inte är helt tappad bakom en vagn och råkar bygga vägar för alla pengar så är det nästan omöjligt att misslyckas. Skulle folk bli väldigt missnöjda så släng in en park eller lekplats bara. Första gången jag spelade så gick min befolkning snabbt upp till 50 000, trots att jag inte fattade hur hälften av alla saker funkade, och trots att jag inte ens rörde budgeten.

Därför tycker jag det vore bra om man åtminstone hade MÖJLIGHETEN att välja till naturkatastrofer. En brand i Cities Skylines är ju till exempel inget problem, för bränder sprider sig aldrig i denna märkliga värld. Vatten- och elledningar verkar aldrig gå sönder. Inga flygplan eller tåg kraschar. Det känns som någon slags glättig utopivärld till slut.

Medlem

Helt klart ren och hederlig spelglädje med genomgående bara-lite-till-känsla.

Trots några småproblem här och där så bryr jag mig inte så mycket. Litar på att det mesta kommer fixas till.

Har följt av och till hela hype-tåget sedan början av februari och det känns som allt har skett på ett ärligt och, tja, mysigt sätt. Speciellt efter man satt tänderna i spelet och upptäcker att spelet faktiskt fungerar så som utvecklarna har sagt att det skall göra (och inte fungerar).

Nu skall man bara vänja sig att spela med högre tålamod och långsamt tempo igen. Och säga hejdå till kudden.

Inaktiv

Foetfarande traumatiserad efter haveriet med Sim city. Detta kanske kan hela mig?

Medlem
Skrivet av Zymac:

Gnnn, 5 timmar till helg, sen kommer jag knarra vidare på Ankh-Morpork. (R.I.P. Terry Pratchett :'( )

Tack nu vet jag vad min nästa stad ska heta! Se till att ha en flod som är så smutsig att den blir renare om man spyr i den!

Medlem
Skrivet av Moriquende:

Spelade lite igår. Blev dock irriterad när jag inte kunde bygga en motorväg eller dylikt över ett tågräls, sådant som fanns på kartan när man började spelet. Någon som har någon bra lösning?

Bygg fram till rälsen, så att vägen "fastnar" i den, och fortsätt sedan på andra sidan. Har inte testat specifikt med motorväg, men det funkar med alla andra vägar. Eller bygg en bro över, det är mycket mer effektivt ändå :).

Medlem

Spelet hamnar nog på min lista, så jag införskaffar det i framtiden så småningom.
Finns mycket annat man också vill spela.
Brukar bli bra att vänta så det även buggfixas osv medans.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem
Skrivet av LVX156:
Skrivet av eld:
Skrivet av LVX156:

Nja, det finns bra många fler minus.

- Invånarantalet stämmer inte alls med antalet faciliteter som behövs för att invånarna skall vara nöjda. En stad med 50 000 invånare skall inte behöva fem gymnasieskolor, tio för- och mellanstadieskolor, 15 krematorier eller ett 30-tal parker.

- Storleken på saker och ting är dåligt optimerad. Min stad med 50 000 invånare har höghus efter höghus med lägenheter och borde snarare ha ett invånarantal på 150 000, med tanke på hur staden ser ut.

- Brandstationer verkar ha väldigt liten inverkan på om industrier brinner ner eller inte, oavsett trafikflöde.

- Avsaknaden av katastrofer gör spelet mer till en sandboxleklåda än ett riktigt spel.

- Egentligen är allt du behöver göra att stoppa in parker och lekplatser i varje kvarter du bygger, så kommer din stad att växa och pengarna att flöda in.

Förhoppningsvis fixas dessa små irritationsmoment med moddar. Men varför fanns inte katastrofer med som tillval åtminstone? Jag vill ha översvämningar, stormar, bränder, jordbävningar!

Jag tror det hela är en uppoffring för gameplay, så att det inte skulle behövas ett gigantiskt residential-område bara för ett enda stort företag i ett industriområde, notera att många av industrierna huserar en liten mängd människor.

mycket är symboliskt men det är okej så länga allt klickar rätt.

Jo, men det känns ganska löjligt när man gått på gymnasiet på en ort med 30 000 invånare och en (1) gymnasieskola. Det blir bara en massa byggnader som tar upp plats för sakens skull.

En annan sak jag efterlyser är flerspåriga järnvägar, så man kan lägga fyra spår på en gång.

Jag bor i en stad med över 10+ gymnasiesskolor och det är ca 120 000 invånare om jag inte missminner mig. Säkert minst 3 ggr så många låg och mellanstadieskolor. Medans min uppväxt var i en håla med 13 000 invånare, 1 gymnasium, 1 högstadium och 3 st låg och mellanstadium. Nu var det ju som så att den byn hade lätt kunnat haft 1 gymnasie till då det vi hade var för litet så man fick söka sig till andra städer för många program

Inaktiv

Är spelet krävande? Jag har en tre år gammal PC med ett GeForce GTX 580 och i7 processor (3,4 ghz). Kan jag spela det och det flyter vettigt? :/

eld
Medlem
Skrivet av eatem:

Är spelet krävande? Jag har en tre år gammal PC med ett GeForce GTX 580 och i7 processor (3,4 ghz). Kan jag spela det och det flyter vettigt? :/

Flyter på nice!, ingen har nämnt att skylines använder unity än, så det säger en hel del!

Medlem
Skrivet av eatem:

Foetfarande traumatiserad efter haveriet med Sim city. Detta kanske kan hela mig?

Oja, det tror jag då


signatur

In Hoc Signo - PPP

Medlem

En annan kritik som börjat yttra sig från de annars förnöjda massorna är att spelet är lite väl lätt, det är ytterst svårt att gå i konkurs och inte alls svårt att få rader av skyskrapor att nå skyarna.


signatur

Metal is best served heavy.

jnx
Medlem

Mitt förhandsspel samt Lets Play av Cities: Skylines finns här https://www.youtube.com/playlist?list=PLYCD2QwvfDlWUn0IbmJgHs...

Medlem

Underbart spel!

9/10

Det enda jag saknar är uppgraderbara byggnader, tex sjukhus, polisstationer och brandstationer som kan uppgraderas...

Tråkigt också att man måste lägga vattenrör under varenda väg för hand...

Allt annat är perfekt!

Medlem

Skönt spel men alldeles för lätt

Medlem
Skrivet av baggso:

Skönt spel men alldeles för lätt

Går ju att köra "Hard Mode", är ikke så lätt då.

Medlem

Det som är enkelt är att få stora inkomster efter ett tag. Utöver det finns det lagom svåra problem att hantera i stadsbyggandet. Får se om de balanserar budget och inkomst i framtida patchar.

Medlem
Skrivet av LVX156:
Skrivet av Buio:
Skrivet av LVX156:

Nja, det finns bra många fler minus.

- Avsaknaden av katastrofer gör spelet mer till en sandboxleklåda än ett riktigt spel.

Du verkar bara jaga negativa saker? Du kom inte på något mer som var plus?

- Tror du missuppfattat speliden med stadsbyggarspel. De är sandlådespel där man har kul av att skapa och bygga och se hur det utvecklas. Katastrofer är inget spelmoment som tillför något till grundideen med dessa spel.

Allt som var positivt stod ju redan i recensionen. Och vadå katastrofer tillför inget? De har väl tillfört bra mycket ända sedan första SimCity.

Problemet med Cities Skylines är att det inte är någon utmaning alls. Om du inte är helt tappad bakom en vagn och råkar bygga vägar för alla pengar så är det nästan omöjligt att misslyckas. Skulle folk bli väldigt missnöjda så släng in en park eller lekplats bara. Första gången jag spelade så gick min befolkning snabbt upp till 50 000, trots att jag inte fattade hur hälften av alla saker funkade, och trots att jag inte ens rörde budgeten.

Därför tycker jag det vore bra om man åtminstone hade MÖJLIGHETEN att välja till naturkatastrofer. En brand i Cities Skylines är ju till exempel inget problem, för bränder sprider sig aldrig i denna märkliga värld. Vatten- och elledningar verkar aldrig gå sönder. Inga flygplan eller tåg kraschar. Det känns som någon slags glättig utopivärld till slut.

Nej söker du UTMANINGAR så är det här inte spelet för dig. Vill du bygga en stad däremot så passar det bra.

Medlem

Pingle Slayer

12
Skriv svar