Arnroths krönika - Alla borde vara gamers

Robot
Arnroths krönika - Alla borde vara gamers

Det är kärleken till spelupplevelser, inte vilken plattform de körs på, som gör oss till gamers.

#hay-day, #supercell, #destiny, #cities-skylines, #shovel-knight, #miami-hotline-2


eld
Medlem
Arnroths krönika - Alla borde vara gamers

Om vi vill göra definitionen av gamer väldigt lös så kommer även det hela vara väldigt löst givande.

Det är ju rätt sorgligt att i en värld där vi har miljoner av miljoner gamers (på mobil) men många av dom inte ens kan tänka sig ge den gamla spelvärlden lite mer tid och pengar så att vi kan få mer rika upplevelser.

Jag vill dock annars också nominera hela las vegas som ett enda stort gamers nest för gambling och free to play är två sidor av samma mynt.

Gamers bör vara mångsidiga, därför är både gamla och nya definitioner oftast missvisande, spela ALLA spel, inte bara konsollspel, inte bara pc-spel, inte bara mobilspel.

Medlem

Det rör mig inte i ryggen om Orvar 82 kallar sig för gamer för att han spelar Candy Crush Saga. Det gör inte att jag känner mig mindre som en gamer. Snarare blir jag glad, att fler upptäcker spelens underbara värld, även om det är genom enkla f2p spel.

Själv kör jag mycket på mobiltelefonen, tex medans jag kör rifts i Diablo 3 så slänger jag ibland ett öga på telefonen där High Sea Saga (relativt nytt från Kairosoft) är igång. Och oj vad klockan blir mycket när man ligger och spelar på mobilen innan man ska sova. Sen att jag föredrar upplevelsen på PC och inte känner nåt behov av att inhandla en konsoll, det är en annan femma. Även om man ibland tittar lite avundsjukt på de där konsollexklusiva spelen.

Tack för en bra krönika som vanligt!

Inaktiv

När jag gick i högstadiet var gamer ett skällsord. "Din jävla gamer" fick jag höra. En gamer var en idiot som inte kunde något om datorer utan bara starta spel på Amigan (Det var datorn som gällde då).

Så det där sitter i lite, även om jag vet att innebörden har förändrats. Tycker det är lika kul varje gång någon kallar sig gamer, det låter ungefär som "hej jag är retardo" i mina öron (eftersom det sitter i från högstadiet). Jag spelar spel som besatt (både digitala och brädspel) men skulle aldrig kalla mig gamer.

Tänk vad tiderna kan ändras

Medlem

Den här artikeln satte ord på just de tankar jag har haft den senaste tiden.

Jag ser bara positivt på att fler spelar, och det börjar kännas mindre konstigt när släktingar kommer och frågar om spelråd, samma släktingar som gnällde på en för tio år sen att man spelade för mycket haha!

Killmonday Games

När man blev kallad på ett negativt sätt "nörd" förut, så har man tagit den vanan att se ner på mobilspel osv eftersom man tycker det inte är riktig "gaming". Snart lär vi också få den uppvaknandet av att vi är den äldre generationen nu, och gör exakt det vi blev utsatta för tidigare! Fast om en 60 åring kan falla för spel, oavsett platform, nu så är det verkligen revolution på väg och det är bara bra för alla!
Sen lär gamers inte orka/vilja göra lumpen, så ju fler vi har desto mindre krig lär det bli i framtiden också


signatur

Ei auta itkut markkinoilla, töihin vain.

Medlem

Min gissning är att Stuart Brown menar det engelska ordet Play som att leka. Då blir det mer allmängiltigt, kan jag tycka.

Slutar man leka - är man sannolikt deprimerad.

Medlem

Bra skrivet och jag håller med. Har dock själv aldrig, trots upprepade försök, lyckats fastna för just mobilspel. Varken gamla Snake eller dagens appar. Och visst svär jag, speciellt som förälder, ibland över free2play-modellen. Men samtidigt förstår jag varför den finns och fungerar och kan inte göra annat än att försöka förhålla mig till den. Och ja, jag spelar en del free2play jag också, och har hostat upp en del pengar dessutom. Världen är inte svart eller vit, och inte jag heller.

Medlem

Var väl ungefär detta dom ville ha sagt med alla Gamers are Dead artiklar som i slutändan triggade Gamergate, inget fel på meddelandet i sig, felet var hur vissa av dom valde att uttrycka sig, något i stil med att alla "gamers" är äckliga fetton som bor i mammas källare och efter som alla spelar nu så borde termen dö.

Och jag håller med om budskapet så länge vi inte försöker tillfredställa alla med en massa slätstrukna urvattnade spel och får behålla våra nichade genrer, för jag personligen har inget gemensamt med Ulla 60 som spelar Sudoku på sin lur på rasterna, men en ökad förståelse för mediet tackar jag inte nej till.

Medlem

För mig är gamer ett ord som beskriver en person som finner spel och spelande som en av sina största hobbies/intressen. En person som följer utvecklingen i spel världen, en som är uppdaterad på vilka spel som kommer ut. Någon som helt enkelt brinner för spelandet. Så bara för man spelar lite spel ibland så är man inte "gamer", man är bara en vanlig person. Inte går man runt och kallar alla för filmfantaster för att dem kollar på film en gång i månaden med sin familj. Likaså är inte en person som lyssnar på sabaton och endast sabaton ett metalhead. Ens liv måste kretsa kring aktiviteten för att man ska kunna beskrivas med dessa termer. Annars vad är poängen med orden? Om alla är gamer varför ska man då identifiera sig som gamer? Att man identifierar sig som gamer är ju för att man lätt ska kunna berätta något om sig själv och att man snabbt ska kunna träffa andra med liknande intressen. Om alla är gamers så säger ordet gamer ingenting om personen och man skulle därför kunna skrota ordet.

Medlem

Jag skulle aldrig kalla mig eller någon jag känner för gamer om det ända dom spelar är Free2play spel på FB eller mobilen. Det är som att kalla någon som lyssnar på Musik för Musiker

Medlem

nonononono vad ska man då kalla en spelare som tar sig tid att sitta och spela extremt mycket av sin fritid, mot för den där som sitter på sin mobil en halvtimme om dagen för spela candy crush? ... det måste finnas ett ord att dela på dom ^^

Medlem

Jag sätter mig emot lite, inte emot att det är kul och bra för samhället att vi blir alltmer mångkulturellt, men att kalla alla som spelar gamers?

För mig är det som att kalla sig för punkare för att man lyssnar på punkmusik ibland, eller skater för att man börjat åka skateboard.

För mig är alla dessa ord så mycket mer än ett begrepp på en syssla, för mig är det en livsstils beskrivning. Och då vill jag inte på något sätt alls glorifiera just mitt val av livsstil (om det nu någonsin var ett val).

Så för mig är en gamer någon som uppskattar så mycket mer än bara själva spelen och spelandet, och som passionerat brinner för allt som tillhör spelkulturen. Precis som för mig är en punkare en som inte bara lyssnar på på lite greenday (hah!), utan någon som lever och andas allt som är punk för dom t.ex anarki, revolution, klädstil och attityd.

Men det betyder inte att jag inte kan gilla och uppskatta lite folkpunk då och då, eller för den delen se det fina i det. Men jag är inte en punkare, och Majalisa sextio år som spelar farmville på facebook är inte en gamer.

Mina två ören.

Medlem

Jag tror verkligen att alla kan finna ett spel man tycker om, om man bara ger det ett försök. Det är en extremt bred underhållningsgenre...

Tycker det är intressant att se React-kanalen på youtube om man jämför äldre och tonåringar, inom gaming-taggen. Speciellt hos de äldre ser man ibland hur de har kul nästan mot sin vilja då de hittar det rätta spelet för dem.

Slutgiltigen så tycker jag sådana här termer är litet onödiga ibland och något vi svingar runt oss -alldeles- för mycket. allting ska heta något sammanfattande... man ser så ofta folk som argumenterar över en term och vad den står för som resultat, istället för aktiviteten eller fenomenet som den uppstod från.

Medlem
Skrivet av Morknox:

För mig är gamet ett ord som beskriver en person som finner spel och spelande som en av sinna största hobbies/intressen. En person som följer utvecklingen i spel världen, en som är uppdaterad på vilka spel som kommer ut. Någon som helt enkelt brinner för spelandet. Så bara för man spelar lite spel ibland så är man inte "gamer", man är bara en vanlig person. Inte går man runt och kallar alla för filmfantaster för att dem kollar på film en gång i månaden med sin familj. Likaså är inte en person som lyssnar på sabaton och endast sabaton ett metalhead. Ens liv måste kretsa kring aktiviteten för att man ska kunna beskrivas med dessa termer. Annars vad är poängen med orden? Om alla är gamer varför ska man då identifiera sig som gamer? Att man identifierar sig som gamer är ju för att man lätt ska kunna berätta något om sig själv och att man snabbt ska kunna skaffa andra med liknande intressen. Om alla är gamers så säger ordet gamer igenting om personen och man skulle därför kunna skrota order.

kunde fan inte sagt det bättre själv..

Jag brukar åka skridskor och spela lite hockey på rinkarna med polarna under vintern, ibland flera gånger i veckan. Frågar nån mig "Åhå, är du hockeyspelare?" skulle jag svara; "Nä, men det är kul spela lite med polarna på rinken". Ja, förutom om det var en snygg brud, då skulle svaret handla om nått med NHL kontrakt.

För mig är att vara en gamer lite av samma sak, man är lite seriösare än att bara casually "spela på rinken med polarna".

Medlem

Tycker att man måste ha minst 100 000 speltimmar för att få kallas gaimer!!!

Medlem

Haha vad roligt, jag har spelat Hayday nu i bra många år ^_^

Medlem

Alla har olika smak när det handlar om tex spel villket gör saken lite mer komplicerad. Jag blir endå iri på dom som lånar spel av mej å sen aldrig kör spelet mer en någon timme för att dom inte har "tid". Men har ingen egen familj eller partner utan sitter och dummar bort tiden på flensbook eller tittar film eller sover ligger apatiska i sina soffor. Folk som hela tiden är för trötta för att spela vad gör dom för att bli så trötta? själv går jag upp 04:00 för att kunna spela minst en tim eller två varje dag utom helger.

Medlem

Alla är inte cineaster bara för att de kollar på film...det samma gäller spel i mina ögon. Jag skulle inte identifiera mig som cyklist, skidåkare eller kock heller bara för att jag cyklar, åker skidor och lagar mat ibland.

Ibland drar jag mig nästan för att kalla mig själv en gamer längre fastän jag plöjt ner stora, stora delar av mitt liv i spel. Alla som spelar är inte gamers, det måste kopplas starkare till identiteten och vara en större del av ens liv för det. Precis som med allt annat.

Medlem
Skrivet av Morknox:

För mig är gamet ett ord som beskriver en person som finner spel och spelande som en av sinna största hobbies/intressen. En person som följer utvecklingen i spel världen, en som är uppdaterad på vilka spel som kommer ut. Någon som helt enkelt brinner för spelandet. Så bara för man spelar lite spel ibland så är man inte "gamer", man är bara en vanlig person. Inte går man runt och kallar alla för filmfantaster för att dem kollar på film en gång i månaden med sin familj. Likaså är inte en person som lyssnar på sabaton och endast sabaton ett metalhead. Ens liv måste kretsa kring aktiviteten för att man ska kunna beskrivas med dessa termer. Annars vad är poängen med orden? Om alla är gamer varför ska man då identifiera sig som gamer? Att man identifierar sig som gamer är ju för att man lätt ska kunna berätta något om sig själv och att man snabbt ska kunna skaffa andra med liknande intressen. Om alla är gamers så säger ordet gamer igenting om personen och man skulle därför kunna skrota order.

Detta. Gamer är en stereotyp, som visserligen är lite svår att enas om dess exakta definition, men det är alla stereotyper. Men stereotyper är inte något negativt. Det är ett mänskligt verktyg man använder för att snabbt kunna skapa sig en någorlunda bild av människan man interagerar med. En stereotyp som beskriver alla människor blir meningslös och är inte längre en stereotyp. På samma sätt kan sägas att en vetenskaplig teori som kan förklara alla händelser (även osanna händelser) är en meningslös teori, eftersom du efter att du applicerat den inte kan dra några nya slutsatser, och inte har fått mer kunskap.

Håller helt med om din definition Morknox. Det gäller att brinna för gaming, för att vara en gamer. Det är ett av ens huvudsakliga intressen som tar upp en stor del av ens fritid.

Medlem

Antal personer som faktiskt bryr sig om vem som kallar sig "gamer": 0.

Ännu en icke-fråga.

Medlem
Skrivet av fullerdanne:

Jag skulle aldrig kalla mig eller någon jag känner för gamer om det ända dom spelar är Free2play spel på FB eller mobilen. Det är som att kalla någon som lyssnar på Musik för Musiker

Öh - en musiker är väl ändå en person som arbetar med musik, inte konsumerar så jämförelsen haltar lite tycker jag.

Annars håller jag i princip med och Mortnox beskriver det väldigt bra, gamer är man om man har spelande som intresse/hobby inte bara normalkonsument.
Men mobilspelande är ju kanske en inkörsport till tyngre grejer!

Medlem
Skrivet av disinfect:

Antal personer som faktiskt bryr sig om vem som kallar sig "gamer": 1.

Ännu en icke-fråga.

Jag kan ju inte ändra i din text men jag kan ju fulhacka i citatet

Jag bara ÄLSKAR människor som tar på sig rollen att tala för ALLA på det här sättet. Lite underbar känsla av gammelkommunism så här på 2000-talet!

Medlem

Man kanske skulle nyansera.
Core gamer. Du köper en konsoll och läser lite spelnyheter.
Hardcore gamer. Spel är en stor del av ditt liv. Du spelar inte bara för stunden, utan du är på forum, du lägger långa lååånga stunder åt att grinda i WoW eller kolla på streams.

Medlem

Intressant artikel. Vad jag undrar är hur många som går från mobilspelande till konsol eller datorspelande? D v s om det faktiskt blev gamers av mobilspelarna? Problemet är att få mobilspelarna att vilja betala för spel skriver Arnroth. Ni hör själva. De spelar på en plattform som är sämsta tänkbara för spelupplevelser och de tycker inte det är värt någonting (=är inte villiga att betala). Varken för mjukvara eller dedikerad hårdvara. De är fan inga gamers. Det finne en anledning till att vi fnyser åt dom. Alltså d v s alla som inte anstränger sig för att vara allas bästa vän hela tiden och tycker det är synd att deras boende inte rymmer att hela världen kommer hem på fest till dom.

Självklart är fördelen av ökad acceptans välkommen, men jag förbehåller mig rätten att fnysa åt vissa ändå.

Skrivet av eatem:

men skulle aldrig kalla mig gamer.

Inte jag heller. Samma här att "Gamer" kommer med negativa associationer. Jag skulla aldrig, aldrig högt kalla mig själv för gamer i några sammanhang utanför forum på nätet som FZ. Titeln har jag inga aspirationer på alls, ge den till vemsomhelst. Vad det handlar om är att man säger att spelupplevelser är allomfattande (hej mobilspel) och därför gör alla samma sak och däför borde vi samförståndkramas med varandra. Vad kommer härnäst? Ska vi börja lyssna på mobilspelarnas åsikter?

Glöm det.

Skrivet av burkmopp:

Precis som för mig är en punkare en som inte bara lyssnar på på lite greenday (hah!)

Eller Millencollin... *fnys*


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

Lite som att säga att man är narkoman för att man har tagit en joint. Eller bilintresserad för att man har köpt en Toyota Avensis. Arnroth, hör du inte hur idiotiskt det låter?

1
Skriv svar