Varför ska man rättfärdiga?

Medlem
Varför ska man rättfärdiga?

Det var väldigt längesedan jag skrev ett blogginlägg här, men nu har jag en liten sak jag vill diskutera.

Under de senaste 2-3 åren har diskussioner om genus och hur kvinnor framställs i spel utan tvivlan ökat. Jag tycker det är positivt, men samtidigt har inte jag direkt tagit del av dessa diskussioner. Oftast slutar det tyvärr i att man får skit kastat på sig från båda sidor. Jag har därför undvikit att diskutera det mesta som har med gamergate, Anita Sarkeesian och objektifiering att göra på öppna forum. Däremot har jag talat mycket med mina vänner angående ovanstående ämnen, då jag anser att det verkar vara det enda sättet man kan hålla en vuxen diskussion på.

För några veckor sedan gjorde jag dock det lilla "misstaget" att uttrycka mig om två designer på två karaktärer från den uppkommande rebooten av Langrisser till 3DS, vilket möttes av otroligt aggressiva kommentarer.

Designerna i fråga har vi här:

Vad var det jag sa som gjorde människor förbannade? Jag uttryckte min personliga åsikt om hur unga karaktärerna såg ut samtidigt som de bar de där "kläderna". Jag tyckte att det var opassande och osmakligt. Men jag försökte inte få min åsikt att framstå som objektiv.

Jag har ingen erfarenhet med Langrisser-serien. Men jag vet att tidigare spel kom ut under 90-talet och att en hentai-konstnär har gjort designer till tidigare spel. För att jämnföra, så kan jag visa denna bild:

Det där är tydligen den gamla versionen av första karaktären vi finner ovan. Säga vad man vill om designen, men i mitt tycke är den gamla en klar vinnare över den nya.

Så varför skriver jag detta?
Jo, för att om det är något jag lärt mig under de seanste 2-3 åren, så är det att det är okej att tycka om någonting där andra människor pekar ut problem. I detta fallet fick jag flera kommentarer riktade mot mig där jag kallades för "White Knight" och att min åsikt inte var bättre än någon annans. De menade på att jag trycker ner på dessa designer för att det är "populärt" nu.

Och det är precis det där jag menar. Många av kommentarerna jag läste missförstod mig, de trodde att jag tryckte ner spelets fans, när jag i själva verket kritiserade spelets designer hittils. Jag skulle knappast kalla mig för "White Knight". En rad spelserier jag kommit att tycka om har uppenbara problem som jag inte kan försvara eller rättfärdiga alls, såsom Senran Kagura, Dead or Alive och Oneechanbara-spelen:

Vad finns det att rättfärdiga? Alla tre spel markandsförs med lättklädda kvinnor som slåss. Med andra ord handlar alla tre om att se våld och bröst. Det är okej, för det mesta pekar inte friska människor ut de som gillar spelen, utan ifrågasätter istället spelet i sig. Det är ingen personlig attack mot dig som ett fan, det är kritik mot spelet.

Jag tror detta är lite av nyckeln i diskussioner om spel som dessa. Att inse att man kan tycka om dem trots att andra människor pekar ut problem med exempelvis karaktärsdesigner. Du behöver inte rättfärdiga varför du ändå anser att spelen är bra. Du är inte på rättegång.

Min personliga åsikt är den att kan du ta emot, diskutera och till och med förstå kritiken som ges så är du en vuxnare person av det. Ingenting är egentligen perfekt.

Ta inte så illa upp, fortsätt spela de serier du håller av och inse att dina favoriter kanske har några element som andra individer vill kritisera eller diskutera.

#blogg

Medlem
Varför ska man rättfärdiga?

Japaner, det är en gemensam nämnare för samtliga spel ovan. Jag har personlig svårt att spela några japanska spel nu för tiden som inte är något sådär anpassat till den västerländska marknaden. Kan inte personligen försvara att spela lättklädda 15-åringar med pinsamma röster när man själv är 30+.

Sjukaste är ju att spelen är gjorde för äldre "män" i japan.

Enda Anime man kan kolla på i ens egna ålder utan att man känner sig obekväm är filmer från studio Ghibli. Det har hänt något med både spel- och animebranchen i japan under de senaste 10-12 åren. Det är inte vackert.

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

Jag kan hålla med att många anime och spel är over the top. Jag föredrar själv att karaktärernas design ska följa storyn och designen för det. Sedan tycker jag att man kan få gilla ett spel och fortfarande få kritesera dess designbeslut.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem
Skrivet av kaealy:

Japaner, det är en gemensam nämnare för samtliga spel ovan. Jag har personlig svårt att spela några japanska spel nu för tiden som inte är något sådär anpassat till den västerländska marknaden. Kan inte personligen försvara att spela lättklädda 15-åringar med pinsamma röster när man själv är 30+.

Sjukaste är ju att spelen är gjorde för äldre "män" i japan.

Enda Anime man kan kolla på i ens egna ålder utan att man känner sig obekväm är filmer från studio Ghibli. Det har hänt något med både spel- och animebranchen i japan under de senaste 10-12 åren. Det är inte vackert.

Ju äldre jag blir ju mindre jag bryr mig om när kvinnliga karaktärer springer runt i trosor.
Det är ett designval för att locka köpare och få så mycket pengar som möjligt.

Däremot måste jag klaga på att det finns för lite spel som innehåller naket och visar mer. Många spel ska idag anpassas åt stora massan och göras så barnvänliga som möjligt.

Age of Conan som är från 15 år (18 PEGI) innehåller en vuxnare design och det tillför en hel del till storyn och inlevelse för spelaren.
World of Warcraft och många andra MMOn väljer den barnvänliga designen (även om det finns plåtstrutar till bh) vilket ger en mer barnfilmsinlevelse. Skurkarna som tex. Arthas känns aldrig riktigt ond och ondskefull.

Så jag måste säga att vi har ett större problem med utvecklare som väljer att göra spelen barnvänliga för att få upp försäljningen än vi har med utvecklare som vågar lägga in bikini fighting-spel.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av kaealy:

Japaner, det är en gemensam nämnare för samtliga spel ovan. Jag har personlig svårt att spela några japanska spel nu för tiden som inte är något sådär anpassat till den västerländska marknaden. Kan inte personligen försvara att spela lättklädda 15-åringar med pinsamma röster när man själv är 30+.

Sjukaste är ju att spelen är gjorde för äldre "män" i japan.

Enda Anime man kan kolla på i ens egna ålder utan att man känner sig obekväm är filmer från studio Ghibli. Det har hänt något med både spel- och animebranchen i japan under de senaste 10-12 åren. Det är inte vackert.

http://www.armchairarcade.com/neo/files/images/panties.previe...

Ju äldre jag blir ju mindre jag bryr mig om när kvinnliga karaktärer springer runt i trosor.
Det är ett designval för att locka köpare och få så mycket pengar som möjligt.

Har inget problem med nakenhet, har däremot problem med nakenhet och sexualisering av 14-15 åringar som japanerna håller på med.

Antar att det där är Zoe från Dreamfall? Hon är 20+ redan i första spelet. Så det har ju inte mycket att göra med vad jag skrev i min första post.

Medlem

Har inte heller något problem med naket rent generellt. Tycker faktiskt det kan bidra till känslan i spel och film (intimitet mellan karaktärer osv) men då föredrar jag att nakenheten framställs på ett moget sätt med ett syfte än att det enbart är där för att göra åskådarna upphetsade.


signatur

Everybody needs help.

Medlem
Skrivet av kaealy:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av kaealy:

Japaner, det är en gemensam nämnare för samtliga spel ovan. Jag har personlig svårt att spela några japanska spel nu för tiden som inte är något sådär anpassat till den västerländska marknaden. Kan inte personligen försvara att spela lättklädda 15-åringar med pinsamma röster när man själv är 30+.

Sjukaste är ju att spelen är gjorde för äldre "män" i japan.

Enda Anime man kan kolla på i ens egna ålder utan att man känner sig obekväm är filmer från studio Ghibli. Det har hänt något med både spel- och animebranchen i japan under de senaste 10-12 åren. Det är inte vackert.

http://www.armchairarcade.com/neo/files/images/panties.previe...

Ju äldre jag blir ju mindre jag bryr mig om när kvinnliga karaktärer springer runt i trosor.
Det är ett designval för att locka köpare och få så mycket pengar som möjligt.

Har inget problem med nakenhet, har däremot problem med nakenhet och sexualisering av 14-15 åringar som japanerna håller på med.

Antar att det där är Zoe från Dreamfall? Hon är 20+ redan i första spelet. Så det har ju inte mycket att göra med vad jag skrev i min första post.

Tjejerna i Dead or Alive som fanns på bilderna tidigare är i olika åldrar. Tror inte någon är under 18år.

Marie Rose som ser ut att vara yngst av karaktärerna i DOA5 ska vara 18år om jag minns rätt.

MEN, oavsett vilken ålder karaktärerna har är det enbart en siffra som inte har någon större betydelse. Det som har betydelse är om det är fel att ha nakna kvinnliga eller manliga karaktärer eller om det på något sätt negativt påverkar spelet.
Jag personligen ser inget problem med att kvinnorna springer runt i konstiga sexiga kostymer i DOA5, men samtidigt tycker jag det är lite tråkigt att det nästan enbart kommer bikinis och underkläder när det hade varit roligare med lite mer fantasifulla kläder.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av kaealy:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av kaealy:

Japaner, det är en gemensam nämnare för samtliga spel ovan. Jag har personlig svårt att spela några japanska spel nu för tiden som inte är något sådär anpassat till den västerländska marknaden. Kan inte personligen försvara att spela lättklädda 15-åringar med pinsamma röster när man själv är 30+.

Sjukaste är ju att spelen är gjorde för äldre "män" i japan.

Enda Anime man kan kolla på i ens egna ålder utan att man känner sig obekväm är filmer från studio Ghibli. Det har hänt något med både spel- och animebranchen i japan under de senaste 10-12 åren. Det är inte vackert.

http://www.armchairarcade.com/neo/files/images/panties.previe...

Ju äldre jag blir ju mindre jag bryr mig om när kvinnliga karaktärer springer runt i trosor.
Det är ett designval för att locka köpare och få så mycket pengar som möjligt.

Har inget problem med nakenhet, har däremot problem med nakenhet och sexualisering av 14-15 åringar som japanerna håller på med.

Antar att det där är Zoe från Dreamfall? Hon är 20+ redan i första spelet. Så det har ju inte mycket att göra med vad jag skrev i min första post.

Tjejerna i Dead or Alive som fanns på bilderna tidigare är i olika åldrar. Tror inte någon är under 18år.

http://i.ytimg.com/vi/ebuiM8PG8MM/maxresdefault.jpg

Marie Rose som ser ut att vara yngst av karaktärerna i DOA5 ska vara 18år om jag minns rätt.

http://www.neoseeker.com/news/16498-dead-or-alive-dimensions-...

Medlem

Dom har en historia av sexualisering av barn, fattar personligen inte hur folk kan försvara sånt. Men men.

Medlem

Har du själv läst den?


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Langrisser till 3DS? Yes! Gamla Der Langrisser till Super NES är ett av mina absoluta favoritspel!

Angående Langrisser-designen:

Den gamla är klart bättre och känns "värdigare", i brist på bättre uttryck. Även fast den är ganska "edgy" också på sina håll så är den klart bättre än bilderna du lade upp ovan – tjejerna ser åtminstone inte ut som de är 11 år...

Smaklöst.

Hoppas inte det är för mycket "in-your-face" med den där designen, i sådana fall är det något som skulle kunna få mig att kanske t om skippa köp, även om spelet är bra i övrigt. Och nej, jag är verkligen ingen moralpredikare, men den japanska "otaku"-stilen har verkligen ballat ur fullständigt de senaste åren. De skjuter sig själva i foten när de bara blir mer och mer extrema.

Medlem

Har man åsikter om hur kvinnor porträtteras i spel som på minsta sätt kritiserar lättklädda kvinnor oavsett skäl så räknas man som White Knight och radikalfeminist direkt av många. Skitsamma om du har bra skäl till varför det inte passar in i just det spelet.

Jag räknar mig själv feminist och antirasist, hatar fördomsfulla människor och tycker att kärlek är gränslöst; dvs att äktenskapslagen borde vara köns- och antalsoberoende. Kommer troligtvis rösta på F! i nästa val för att jag anser att det är viktigt att lyfta fram hur ojämlik samhället är. Har haft förtroendeuppdrag förr som inkluderat räkna på löneskillnader på företag med s.k "jämställd lönesystem"; kvinnorna ligger lägre i snittlön på de flesta företag.

MEN det betyder inte att jag är emot porr och lättklädda damer. I min drömvärld ska kvinnor, män, dvärgar, rumäner och bisexuella transmän vara lika mycket värda, ha rätt till samma lön och förmåner, kunna leva som de vill utan trakasserier, och själva ha rätt att välja vad de vill göra med sitt liv!

Vilket innebär såklart att de, oavsett kön, som vill jobba inom porr, striptease eller t.o.m prostitution ska ha rätt att göra det. Det är upp till individen att välja hur de vill leva sitt liv, så länge de inte skadar andra. Det enda jag KRÄVER är att Lisa, 18 år, med silikonbröst ska kunna välja ett industrijobb om hon vill och tjäna lika mycket som Börje, 30 år; om de har samma kunskap inom yrket.

Så att jag är feminist betyder inte att jag direkt tycker att allt som innefattar en lättklädd kvinnokropp är fel. Precis som att jag som antirasist inte stoppar mig från att dejta en tjej som röstar på SD. Är mer lagd åt det kommunistiska hållet, men anser inte att det är fel för folk att tjäna pengar för det.

Poängen jag skulle komma till....
Naket i spel - bra, när det passar in. Dåligt, när det inte passar in.

HATAR när spel ska lägga in att kameran zoomar in på tuttar, rumpa etc i flera sekunder varje gång man ska börja spela som det gör i vissa spel. Jag spelar för att spela, inte för att spana in kvinnokroppar. Precis lika mycket lärde jag mig hata kameran i Shadow of Mordor som ska snurra runt och visa huvudkaraktären i flera sekunder varje gång man vaknade till liv; efter att ha dött 3-4ggr i rad så vill man inte slösa tid på att se skiten om och om igen.
Så naket i spel som är i vägen för flyt i gameplayet ska bort. Samma med naket som är minderåriga.

Men spel som lägger in halvnakna kvinnor om man t.ex. besöker en strippklubb, har en sexscen som del av handlingen, är ett rent sexspel som bara ska visa naket - ok för min del.

Sen skulle jag även föredra om kvinnliga rustningar i spel skulle vara mer realistiska och inte visa mage och bara skyla tuttarna medans män har helrustningar. Inte pga att det är fel att visa lite hud, men det ser löjligt ut i strid.

Se Game of Thrones som ett exempel på bra naket imho; kvinnliga krigare har helrustning, glädjeflickor på bordeller är avklädda. Sexscener är avklädda. Men folk har kläder när de ska ha det.

Medlem

Intressanta diskussioner ni alla har här faktiskt. Jag har knappast något emot nakenhet i de flesta spel. Klart det finns gånger då jag skämts lite över uppenbara fanservice-scener. Men rent generellt brukar jag kunna stå ut med det sålänge det inte innehåller minderåriga karaktärer.

Jag håller tillexempel av Witcher serien väldigt mycket, därmed även naken och sexscener. Det verkar vara det enda västerländska jag kan komma på just nu som innehåller just väldigt mycket naket och sex.

Sedan är det viktigt att inte dra alla japaner över en kam. Att vara otaku ses ner rätt mycket på allmänt i japan. Vad vi ser i mitt blogginlägg är en av de skrikigare designerna.

Medlem
Skrivet av Arizato:

Jag håller tillexempel av Witcher serien väldigt mycket, därmed även naken och sexscener. Det verkar vara det enda västerländska jag kan komma på just nu som innehåller just väldigt mycket naket och sex.

Problemet med sexscenerna i Witcher och nakenkorten var enbart där för samlingsvärde och fan service.
Kändes för avsides och för enkelt att få kvinnorna i säng och gick verkligen mot storyn i spelet.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Arizato:

Jag håller tillexempel av Witcher serien väldigt mycket, därmed även naken och sexscener. Det verkar vara det enda västerländska jag kan komma på just nu som innehåller just väldigt mycket naket och sex.

Problemet med sexscenerna i Witcher och nakenkorten var enbart där för samlingsvärde och fan service.
Kändes för avsides och för enkelt att få kvinnorna i säng och gick verkligen mot storyn i spelet.

Det har du rätt i. Tvåan skötte det lite bättre.

Inaktiv

DrDoom .. Måste man verkligen klassificera sig själv som "antirasist" `?

Det låter extremt jävla dumt. Som att jag måste säga att jag är " antivåldäkt"

Men antirasister gillar att sätta etiketter på allt och alla, vad som är rätt och vad som är fel. Det goda hatet.

Visst fan har du rätt i att japanerna är löjliga med sina sexualiserande spel av småtjejer, men det är fritt att köpa spelen/ se animerna.

Bara ingen påverkas negativt av det så får dem göra vad de vill. (vilket jag antar, då jag aldrig sett en rapport som påvisar annars)

Medlem
Skrivet av bleak:

DrDoom .. Måste man verkligen klassificera sig själv som "antirasist" `?

Det låter extremt jävla dumt. Som att jag måste säga att jag är " antivåldäkt"

Men antirasister gillar att sätta etiketter på allt och alla, vad som är rätt och vad som är fel. Det goda hatet.

Visst fan har du rätt i att japanerna är löjliga med sina sexualiserande spel av småtjejer, men det är fritt att köpa spelen/ se animerna.

Bara ingen påverkas negativt av det så får dem göra vad de vill. (vilket jag antar, då jag aldrig sett en rapport som påvisar annars)

Googlade lite statistik och tydligen är japanerna rätt mycket snällare folkslag än oss otroligt våldsamma svenskar.

http://www.nationmaster.com/country-info/compare/Japan/Sweden...

Lite långsökt att kanske koppla kvinnosynen i landet till våldstatistik mot kvinnor men om nu japans "negativa" syn på kvinnor hade haft en påverkan på det sociala borde det finnas indikationer eller något som visas i statistiken.
Tittar man på religiösa länder och länder där kvinnor allmänt behandlas dåligt syns det tydligt i statistiken.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Rättfärdiga och rättfärdiga? Eller bara spela spel?

Postalserien är inte precis vacker och GTA är rätt rubbat också men det är spel.... Vi är idag där det är okej med detaljerad obduktion i CSI-TV till middagen men moralpanik över lättklädda kvinnor i spel...

Varför måste man överhuvudtaget prata om att rättfärdiga något?


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem
Skrivet av bleak:

DrDoom .. Måste man verkligen klassificera sig själv som "antirasist" `?

Det låter extremt jävla dumt. Som att jag måste säga att jag är " antivåldäkt"

Men antirasister gillar att sätta etiketter på allt och alla, vad som är rätt och vad som är fel. Det goda hatet.

Visst fan har du rätt i att japanerna är löjliga med sina sexualiserande spel av småtjejer, men det är fritt att köpa spelen/ se animerna.

Bara ingen påverkas negativt av det så får dem göra vad de vill. (vilket jag antar, då jag aldrig sett en rapport som påvisar annars)

Nej, det är inte extremt jävla dumt att kalla sig antirasist. Allt beror på vad här i livet man tycker är viktigt.
Det finns folk som spelar lite spel ibland, och de som spelar spel varje dag. Oftast är det de som spelar varje dag som väljer kalla sig gamers.
På samma sätt är 90% av människorna emot rasism, MEN de flesta gör inget aktivt för att motverka det. De har en tyst åsikt att det är fel som de aldrig yttrar. Så jag som kallar mig själv antirasist gör det av det skälet att jag yttrar mig och försöker göra skillnad när jag kan. På samma sätt agerar jag ibland när folk beter sig sexistiskt och kvinnoförnedrande, jag påpekar hur idiotiskt det de säger låter. Därav att jag kallar mig feminist.

Säger någon att person X borde inte få jobba här pga de är invandrare, så har jag inga problem med att idiotförklara personen. Gå efter meriter, inte var personen är född.
Om en kvinnlig chef beter sig dumt så är standardkommentaren att hon fått för lite penis i sig, medans en manlig chef är bara idiot. I såna lägen har jag inga problem att påpeka heller att antalet samlag har inget att göra med hur hon sköter jobbet.

Hoppas du förstår hur jag menar nu Man sätter de etiketter på sig själv som anser är viktiga saker i ens liv och som är en del av ens liv.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Japaner, det är en gemensam nämnare för samtliga spel ovan. Jag har personlig svårt att spela några japanska spel nu för tiden som inte är något sådär anpassat till den västerländska marknaden. Kan inte personligen försvara att spela lättklädda 15-åringar med pinsamma röster när man själv är 30+.

Sjukaste är ju att spelen är gjorde för äldre "män" i japan.

Enda Anime man kan kolla på i ens egna ålder utan att man känner sig obekväm är filmer från studio Ghibli. Det har hänt något med både spel- och animebranchen i japan under de senaste 10-12 åren. Det är inte vackert.

Anledningen till varför du tycker så är att du kommer från en västerländsk kulturkontext. Du ser allt ur ett västerländskt perspektiv med kristendomens etik och moral i grunden.

Om du hade varit uppväxt i Japan så hade du mest troligt haft andra åsikter i ämnet. Eller om du hade varit uppväxt i mellanöstern eller Afrika osv osv.

Medlem
Skrivet av Kane:

Rättfärdiga och rättfärdiga? Eller bara spela spel?

Postalserien är inte precis vacker och GTA är rätt rubbat också men det är spel.... Vi är idag där det är okej med detaljerad obduktion i CSI-TV till middagen men moralpanik över lättklädda kvinnor i spel...

Varför måste man överhuvudtaget prata om att rättfärdiga något?

Om du referar till mitt blogginlägg nu tror jag du har missförstått mig lite. Jag har inga som helst problem med naket och våld.

Vad jag däremot försöker lyfta fram i bloggposten är att det fanns folk på sidan jag kommenterade som försökte rättfärdiga att karaktärer som såg ut som småflickor designas på det där viset. I min mening ser jag inte vad som rättfärdigar det, men jag drar samtidigt paralleller till spelserier jag tycker om där jag kan förstå att andra människor tänker precis samma sak. Skillnaden är dock inte att jag försöker rättfärdiga att man får se lättklädda kvinnor i dessa spel.

Precis som jag inte ser poängen i ett rättfärdiga varför jag gillar att slå in skallen skallen på tusentals ryssar med järnrör i Hotline Miami.

Du kan bemöta kritik och försvara spelet, men då berättar du varför du tycker si eller så, istället för att säga detta (Som faktiskt är det folk försökte rättfärdiga med): "Men flickorna här ser bara ut att vara 10 när de i själva verket är 3000 år gamla"

Jag struntar i om man skriver in i storyn att de är 3000 år gamla. Det är fortfarande obehagligt att de ser ut att vara 9-10 år i sådana kläder. Detta kommer från en person som spelar fler japanska spel än västerländska.

EDIT: Har man bestämt att man gillar någonting så är det ju upp till en själv. Man behöver ingen annan människas välsignelse att tycka om det man tycker om.

1
Skriv svar