Årets skämt? Destiny får Goty award

Medlem
Årets skämt? Destiny får Goty award

Destiny årets spel enligt Bafta?
Seriöst? Det är ett spel som all höll med om att det inte kunde leva upp till hypen. Det var ett ytterst mediokert halvtråkigt lir.
Tappar mer och mer förtoende för gaming industrins fulspel. Alla vet att spelet inte förjänar några priser, särskilt inte Game of the year.

Medlem

Bara för att spelet inte levde upp till hypen, så betyder ju inte det att spelet i fråga inte var/är det bästa spelet 2014
Det ena utesluter inte det andra.

Medlem

Är inte det enda som är galet.
Shadow of Mordor fick bästa game design. Spelet är inte värt bästa design. Roligt spel men skulle säga att designen är lite väl enkel och blir därför det som gör att man tröttnar på spelet. Alltså spelets svagaste sida.

Olliolli fick årets sportspel. Tycker jag är lite väl galet då spelet inte är världens roligaste. Spel som NBA 2K15 har rätt många fler roliga timmar och i helhet ett mycket bättre spel.

Hearthstone fick årets multiplayer vilket också är helt galet. League of Legends OCH Minecraft är båda bättre spel i multiplayer men båda dom spelen fick andra awards och tror inte ett spel kan få fler awards. Personligen skulle jag även lägga Destiny över Hearthstone som bästa multiplayer men nu är vi nere på en nivå som det handlar om personlig smak.

Det här med awards till olika spel eller något annat för den delen heller har aldrig varit riktigt i linje med verkligheten. Allt handlar om att skapa ett intresse för folk vill läsa och tittar på när priser delas ut och då gäller det att pricka så många personers intressen som möjligt.
Ett bra exempel var när Tokio Hotel vann över Rick Astley i MTV Awards tror jag det var.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Hearthstone fick årets multiplayer vilket också är helt galet. League of Legends OCH Minecraft är båda bättre spel i multiplayer men båda dom spelen fick andra awards och tror inte ett spel kan få fler awards. Personligen skulle jag även lägga Destiny över Hearthstone som bästa multiplayer men nu är vi nere på en nivå som det handlar om personlig smak.

Att säga att LoL samt MC är bättre i multiplayer en Hearthstone är väl också väldigt subjektivt?

Medlem
Skrivet av Rwaat:

Bara för att spelet inte levde upp till hypen, så betyder ju inte det att spelet i fråga inte var/är det bästa spelet 2014
Det ena utesluter inte det andra.

Om spelet har ett snitt betyg på 7.5 på meta critic och ännu lägre från användarna så kan man konstatera att det knappast är Goty matrial.

Man kan tycka vad man vill om Hearhstone och Shadow of Mordor fick priser. Men dom hade åtminstone ett gott mottagande från både spelare och recencenter.

Medlem
Skrivet av Rwaat:
Skrivet av marcus8958:

Hearthstone fick årets multiplayer vilket också är helt galet. League of Legends OCH Minecraft är båda bättre spel i multiplayer men båda dom spelen fick andra awards och tror inte ett spel kan få fler awards. Personligen skulle jag även lägga Destiny över Hearthstone som bästa multiplayer men nu är vi nere på en nivå som det handlar om personlig smak.

Att säga att LoL samt MC är bättre i multiplayer en Hearthstone är väl också väldigt subjektivt?

Att säga att något är bättre än Rambo är subjektivt.
Men poängen jag ville komma fram till är att Destiny och Heartstone båda är spel som inte levt upp till sin hype. Båda spelas av miljontals spelare dagligen men har även en stor skala spelare som inte är fullt nöjda med spelen.

LoL och Minecraft som är just nu populärast av spelen online har en större skala spelare, större community och mindre antal missnöjda spelare. Därför klassar jag båda i toppen även om jag inte spelar spelen för att jag inte gillar spelen nå mer.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Någon blir alltid missnöjd när det ska delas ut priser. Oscars, emmys, grammys.. Det är alltid fel bidrag som vinner. Och i större tävlingar när alla får rösta så är det, konstigt nog, ändå fel bidrag som vinner. Hur många löpsedlar har ni sett genom åren med texten "Fel låt vann!" dagen efter melodifestivalen, trots att det är folket som röstat och uppenbarligen röstat fram "sin" rätta vinnare?

Så vad vill jag ha sagt med detta? När en jury, stor eller liten, ska dela ut ett pris så finns det alltid människor som inte delar deras åsikter. Och subjektivitet och hype kommer alltid påverka resultatet och blir därför en del av charmen med att läsa om nomineringar och priser. Annars skulle alla GOTY-listor se exakt likadana ut, oberoende av vilka som röstat fram den.

Medlem

Det beror på att precis som med alla andra av de här "priserna" så är det uppgjort. Hur det går till bakom kulisserna vet jag inte. Kanske är det mutor, kanske är det en roterande lista. Vem vet? Vad vi vet dock är att det knappast handlar om tävlingar.

Ännu mer deprimerande blir det om det verkligen ÄR en tävling. Om ett sådant skräpspel som Destiny vinner, hur jäkla dåliga var då alla de andra? Svaret vet vi naturligtvis. Vi är gamers och vi följer med vad som händer och innerst inne så känner vi alla att det håller på att gå utför i DLC-Seasonpass-Preorderlandet. De få guldkornen som dyker upp dödas effektivt av en marknads(av)föringsavdelning som inte vill ta några risker utan formar allt för att passa en amerikansk publik.

Jag raljerar lite, för det finns faktiskt bra spel fortfarande. Tyvärr kan jag förtillfället inte komma på ett enda bra släpp under 2014.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Någon blir alltid missnöjd när det ska delas ut priser. Oscars, emmys, grammys.. Det är alltid fel bidrag som vinner. Och i större tävlingar när alla får rösta så är det, konstigt nog, ändå fel bidrag som vinner. Hur många löpsedlar har ni sett genom åren med texten "Fel låt vann!" dagen efter melodifestivalen, trots att det är folket som röstat och uppenbarligen röstat fram "sin" rätta vinnare?

Så vad vill jag ha sagt med detta? När en jury, stor eller liten, ska dela ut ett pris så finns det alltid människor som inte delar deras åsikter. Och subjektivitet och hype kommer alltid påverka resultatet och blir därför en del av charmen med att läsa om nomineringar och priser. Annars skulle alla GOTY-listor se exakt likadana ut, oberoende av vilka som röstat fram den.

Jo Benni visst är det så att nån alltid blir missnöjd. Men normaltvis så brukar det vara bra spel mot andra bra spel som tävlar. Spel som gått hem hos recensenter och spelare.
Skillnaden här är ju att Destiny blir vinnare trots att nästan universellt sågs som ett mediokert spel med en massa problem. Det fanns varken något nyskapande eller imponerande gameplay som skulle kunna göra det till Game of the year.

Som Aznkron säger, så är det säkert en massa skumma grejer bakom det hela.

Medlem
Skrivet av Tarmböld:
Skrivet av Bennii:

Någon blir alltid missnöjd när det ska delas ut priser. Oscars, emmys, grammys.. Det är alltid fel bidrag som vinner. Och i större tävlingar när alla får rösta så är det, konstigt nog, ändå fel bidrag som vinner. Hur många löpsedlar har ni sett genom åren med texten "Fel låt vann!" dagen efter melodifestivalen, trots att det är folket som röstat och uppenbarligen röstat fram "sin" rätta vinnare?

Så vad vill jag ha sagt med detta? När en jury, stor eller liten, ska dela ut ett pris så finns det alltid människor som inte delar deras åsikter. Och subjektivitet och hype kommer alltid påverka resultatet och blir därför en del av charmen med att läsa om nomineringar och priser. Annars skulle alla GOTY-listor se exakt likadana ut, oberoende av vilka som röstat fram den.

Jo Benni visst är det så att nån alltid blir missnöjd. Men normaltvis så brukar det vara bra spel mot andra bra spel som tävlar. Spel som gått hem hos recensenter och spelare.
Skillnaden här är ju att Destiny blir vinnare trots att nästan universellt sågs som ett mediokert spel med en massa problem. Det fanns varken något nyskapande eller imponerande gameplay som skulle kunna göra det till Game of the year.

Som Aznkron säger, så är det säkert en massa skumma grejer bakom det hela.

Subjektivitet kommer du som sagt aldrig ifrån helt och hållet. Jag vet ärligt talat inte exakt hur Baftas jury ser ut, vilka den består av och hur många de är. Men kanske gillade de helt enkelt Destiny. Att börja prata om mutor och annat utan att presentera några som helst bevis för det leder naturligtvis ingenstans.

De flesta jurybeslut grundar sig naturligtvis på så mycket objektivitet som en person kan uppbringa. Men (precis som med recensionsbetyg) så spelar personlig smak och tycke in. Vi är människor, trots allt.

Jag brukar i vanliga fall lägga ganska lite vikt vid GOTY-utmärkelser. Men om det finns bevis för mutor så läser jag det gärna.

Medlem

Jag blev förvånad över att Destiny vann, av flera anledningar. Jag har inte spelat det (som pc-spelare), men jag har inte heller fått uppfattningen om att det lyckades infria alla förväntningar som folk hade. Det kan ju vara värt att Baftajuryn inte nödvändigtvis hade dessa förväntningar på spelet och således kanske kunde bedöma det lite rättvisare, men det finns ändå en viss diskrepans där. Huruvida det var rätt eller fel har jag dock ingen åsikt om, eftersom jag som sagt inte själv spelat det.

Det andra som förvånade mig är att ett (huvudsakligen) multiplayerspel vann. Jag hade trott att Baftafolket föredrog aspekter som tex story framför rent gameplay när de gjorde sådana bedömningar, men på sätt och vis är det väl kul att det inte nödvändigtvis är sant.

Medlem
Skrivet av Bennii:
Skrivet av Tarmböld:
Skrivet av Bennii:

Någon blir alltid missnöjd när det ska delas ut priser. Oscars, emmys, grammys.. Det är alltid fel bidrag som vinner. Och i större tävlingar när alla får rösta så är det, konstigt nog, ändå fel bidrag som vinner. Hur många löpsedlar har ni sett genom åren med texten "Fel låt vann!" dagen efter melodifestivalen, trots att det är folket som röstat och uppenbarligen röstat fram "sin" rätta vinnare?

Så vad vill jag ha sagt med detta? När en jury, stor eller liten, ska dela ut ett pris så finns det alltid människor som inte delar deras åsikter. Och subjektivitet och hype kommer alltid påverka resultatet och blir därför en del av charmen med att läsa om nomineringar och priser. Annars skulle alla GOTY-listor se exakt likadana ut, oberoende av vilka som röstat fram den.

Jo Benni visst är det så att nån alltid blir missnöjd. Men normaltvis så brukar det vara bra spel mot andra bra spel som tävlar. Spel som gått hem hos recensenter och spelare.
Skillnaden här är ju att Destiny blir vinnare trots att nästan universellt sågs som ett mediokert spel med en massa problem. Det fanns varken något nyskapande eller imponerande gameplay som skulle kunna göra det till Game of the year.

Som Aznkron säger, så är det säkert en massa skumma grejer bakom det hela.

Subjektivitet kommer du som sagt aldrig ifrån helt och hållet. Jag vet ärligt talat inte exakt hur Baftas jury ser ut, vilka den består av och hur många de är. Men kanske gillade de helt enkelt Destiny. Att börja prata om mutor och annat utan att presentera några som helst bevis för det leder naturligtvis ingenstans.

De flesta jurybeslut grundar sig naturligtvis på så mycket objektivitet som en person kan uppbringa. Men (precis som med recensionsbetyg) så spelar personlig smak och tycke in. Vi är människor, trots allt.

Jag brukar i vanliga fall lägga ganska lite vikt vid GOTY-utmärkelser. Men om det finns bevis för mutor så läser jag det gärna.

Såklart går det inte att bevisa, men det betyder inte att man inte kan ha ett kritiskt tänkande. Inte särskilt klokta att bara anta hela tiden saker går rätt till.
Specielt inte när det går emot all logik att Destiny skulle vara game of the year.

1
Skriv svar