Dokumentär vill granska privatkopieringsavgiften och Copyswede

Robot
Dokumentär vill granska privatkopieringsavgiften och Copyswede

Kritisk till privatkopieringsavgiften. Nu söker filmaren finansiering på Kickstarter.


MEG
Medlem
Dokumentär vill granska privatkopieringsavgiften och Copyswede

Funderar starkt på att stödja detta...


signatur

Death is only the beginning

Medlem

PRIVATkopieringsavgift, inte PIRATkopieringsavgift.

Medlem

jag skulle vilja se vart alla pengar går till från denna upphovsrättsavgift, knappast att man fördelar pengarna till alla band, spelskapare och fotografer

Medlem

Redan skänkt en slant. Personligen har jag också svårt för skillnaden mellan pirat och privat

Medlem

Det är en *privat*kopieringsavgift. Rättelse tack.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av Mabec:

Redan skänk en slant. Personligen har jag också svårt för skillnaden mellan pirat och privat

Det är väldigt enkelt egentligen.

Privat: Kopiera för eget bruk. Typ banda program på TV, kopiera din CD för att lyssna i bilen etc.

Pirat: Olovligen kopiera upphovsrättsskyddat materiell. Typ tanka senaste spelet eller filmen från nätet.

Medlem

Privatkopieringsavgift heter det som sagt. Om det är någon i sammanhanget som är Pirat så är det Copyswede. Copyswede tillåts utan någon som helst kontroll ta "tullar" av folk.

En slant till projektet blir det helt klart, bra initiativ!

Medlem

Finns det verkligen något som heter "lagen om privatkopieringsersättning"? Är det inte 2 kap. 26 k - m §§ i lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk som gäller här? Dit hänvisar iaf Copyswede på sin hemsida.

Medlem

Om avgifterna som läggs på usb, hdd, cd/dvd och andra media kompenserat så människor kan leva på sitt yrke - tycker jag är bra.

Men royalty-ersättningen får väl göras som STIM gör för sina medlemmar, genom att ha koll på vad som framförs.

Så granskning att det går rätt till på Copyswede är väl bara bra. För mycket som infiltreras av kriminella idag - inför en aningslös allmänhet.

Medlem

Såklart att detta ska stödjas. Lobbypåverkade och okunniga politiker och lagtolkare lär väl knappast påverkas av en dokumentärfilm, men kanske någon ändå kan se att orsaken till att Copyswede finns egentligen är ganska enkel - GIRIGHET!

Medlem

Varför står det "privatekopieringsavgiften drabbar även laglydiga kunder"? Privatkopieringsavgiften är inte kompensation för att folk laddar ner upphovsrättsskyddat material olagligt utan för att kompensera att folk kopierar sin musik på en kassett och ger till en kompis (vilket ingen gör längre).

Medlem

Jag ska först förtydliga att jag ogillar allt som har med Copyswede att göra, bara för att få det sagt - men jag blir lite fundersam på hur "dokumentär" en film kan vara när man har en agenda (att få till en lagändring) redan innan materialet är filmat. Det låter mer som en slags granskning eller för den delen en lobbyverksamhet. Men som sagt, han får mer än gärna lyckas med det uppdrag han vill få till


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Inaktiv

Körde på 250kr-nivån då det är ett viktigt ämne att ta upp samt så är det alltid roligt att hamna i credits i slutet.

Medlem

Det är ju ändå så att det i praktiken är en avgift för PIRATkopiering. För Copyswede lurar ingen när de sitter och säger att folk fortfarande privatkopierar i sina hem.


signatur

Burn in the light.

Medlem

Om killen skaffar en mindre uringad t-shirts så kanske jag kan tänka mig... Men seriöst viktigt att belysa. Hoppas han får till det.

Medlem

Hoppas det blir en lyckad kickstarter och en vass dokumentär så vi kan skrota denna skit en gång för alla.

Testpilot

Egentligen så skulle alla företag som kör DRM på sina produkter för att förhindra Privatkopiering betala oss den summan för omaket med DRM!

Som det är nu betalar vi dubbelt.
1 för att kunna privatkopiera
2 avgift för DRM som förhindrar oss att privatkopiera.

Medlem
Medlem
Skrivet av musse1:

Det är väldigt enkelt egentligen.

Privat: Kopiera för eget bruk. Typ banda program på TV, kopiera din CD för att lyssna i bilen etc.

Pirat: Olovligen kopiera upphovsrättsskyddat materiell. Typ tanka senaste spelet eller filmen från nätet.

Och vilken kategori tillhör det, om man tankar ner ett spel eller film från nätet, som man faktiskt redan äger? Exempelvis för att man vill slippa behöva krångla med skivor, eller om man inte ens har cd/dvd-läsare i datorn (fler och fler skippar optisk enhet).


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem
Skrivet av redruM:

Det är ju ändå så att det i praktiken är en avgift för PIRATkopiering. För Copyswede lurar ingen när de sitter och säger att folk fortfarande privatkopierar i sina hem.

DU kanske gör det, men långt ifrån alla gör detta.

Fundera på varför det är så dåligt med info angående detta.

Sitter alla forskare och analytiker och toktankar ner på mobilen/datorer/alla format som tar digital info tror du?

Varför är det så svårt att få reda på exakta siffror angående inkomst/utgift och vart pengarna går?

Fundera på det ni som stödjer detta.

En lobbygrupp gör en kupp, kommer jag ihåg rätt, så gick denna rånarlag igenom med 1 (en) st röst.

Detta har existerat sen 1982?

Inte undra på att det finns en bild på advokaten som hånskrattar ända in på banken, han torde vara mångmiljonär pga detta.

Edit : Dessa personer /denna lag ligger i gråzonen.
Det tas ut skatt såsom en myndighet, men eftersom detta är en lobbygrupp och inte en myndighet, så är det svårare.
Det är typ skatteverket och granskningar som detta som kommer att fälla dom tillslut.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem
Skrivet av Konfucius:
Skrivet av redruM:

Det är ju ändå så att det i praktiken är en avgift för PIRATkopiering. För Copyswede lurar ingen när de sitter och säger att folk fortfarande privatkopierar i sina hem.

DU kanske gör det, men långt ifrån alla gör detta.

Fundera på varför det är så dåligt med info angående detta.

Sitter alla forskare och analytiker och toktankar ner på mobilen/datorer/alla format som tar digital info tror du?

Varför är det så svårt att få reda på exakta siffror angående inkomst/utgift och vart pengarna går?

Fundera på det ni som stödjer detta.

En lobbygrupp gör en kupp, kommer jag ihåg rätt, så gick denna rånarlag igenom med 1 (en) st röst.

Detta har existerat sen 1982?

Inte undra på att det finns en bild på advokaten som hånskrattar ända in på banken, han torde vara mångmiljonär pga detta.

Vad fan pratar du om? Har du ens läst vad jag skrev?


signatur

Burn in the light.

Medlem
Skrivet av redruM:

Vad fan pratar du om? Har du ens läst vad jag skrev?

Du menar att jag missförstod vad du skrev?

Ok, sorry isåfall. Okay?

Ser nu att jag förmodligen gjorde detta. Sorry.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem
Skrivet av darkthunder:
Skrivet av musse1:

Det är väldigt enkelt egentligen.

Privat: Kopiera för eget bruk. Typ banda program på TV, kopiera din CD för att lyssna i bilen etc.

Pirat: Olovligen kopiera upphovsrättsskyddat materiell. Typ tanka senaste spelet eller filmen från nätet.

Och vilken kategori tillhör det, om man tankar ner ett spel eller film från nätet, som man faktiskt redan äger? Exempelvis för att man vill slippa behöva krångla med skivor, eller om man inte ens har cd/dvd-läsare i datorn (fler och fler skippar optisk enhet).

Lite snårigt det där och jag är verkligen ingen jurist. Men jag tror inte det är tillåtet och definitivt inte om du laddar ner en annan version än den du äger. Låt säga att du äger The Hobbit på DVD. Då får du ju inte hämta hem Bluray-versionen.

Jag tror också problemet är att du bidrar till något som är olagligt. Någon har ju laddat upp filmen så du kan tanka hem den. Och är spelet crackat så ligger du också brunt till. Och laddar du hem med torrent-teknik så delar du också med dig av det du laddar hem. Otillåtet alltså.

Det är snårigt det här men jag tror inte att du skulle komma undan med; "men jag äger ju redan filmen/spelet/musiken".

Medlem

Tre STORA problem med nuvarande "privatkopieringsersättning"/Copyswede;
1) Det förutsätter att alla ägare av lagringsmedia piratkopierar olagligt (då alla straffas kollektivt)
2) Det förutsätter att vi bara piratkopierar toplistmusiker (då ersättningen fördelas enligt popularitet inte faktiskt kopierande).
3) Det förutsätter egentligen att vi blir friskrivna från brott mot upphovsrätten, eftersom vi redan betalat för kommande synder och enligt svensk lag inte får dubbelbestraffas....
DOH!


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem

Om man tänker efter så är dessa större tjuvar än dom som privatkopierar jag lovar dom har stulit mer pengar ifrån ärligt folk än svenskar som privatkopierar.

Jag lovar!

Helt vansinnigt att detta får fortgå.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Anwest:

Jag ska först förtydliga att jag ogillar allt som har med Copyswede att göra, bara för att få det sagt - men jag blir lite fundersam på hur "dokumentär" en film kan vara när man har en agenda (att få till en lagändring) redan innan materialet är filmat. Det låter mer som en slags granskning eller för den delen en lobbyverksamhet. Men som sagt, han får mer än gärna lyckas med det uppdrag han vill få till

Öh, det är i allra högsta grad en dokumentär vare sig skaparen haft en "agenda" eller inte när filmen skapats.

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64
Skrivet av HYBRiS:

Tre STORA problem med nuvarande "privatkopieringsersättning"/Copyswede;
1) Det förutsätter att alla ägare av lagringsmedia piratkopierar olagligt (då alla straffas kollektivt)
2) Det förutsätter att vi bara piratkopierar toplistmusiker (då ersättningen fördelas enligt popularitet inte faktiskt kopierande).
3) Det förutsätter egentligen att vi blir friskrivna från brott mot upphovsrätten, eftersom vi redan betalat för kommande synder och enligt svensk lag inte får dubbelbestraffas....
DOH!

Du har fel. PRIVATkopiering är INTE olagligt. Det är faktiskt lagligt att kopiera din skiva för att som backup eller dela med familjen.

De tre saker du skriver är om PIRATkopiering PIRAT != PRIVAT. Copyswede tar inte ut avgift för piratkopieringen som du hävdar.

--------------------------------------------

Det problemet jag har med copy swede är att det inte redovisar var pengarna går. Samt att det inte redovisar fakta hur mycket kopiering som sker för att ta ut de summor som de vill.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem
Skrivet av joffjoff:

Det problemet jag har med copy swede är att det inte redovisar var pengarna går. Samt att det inte redovisar fakta hur mycket kopiering som sker för att ta ut de summor som de vill.

Det är ju rätt genomskinligt varför de inte redovisar detta, därför det skulle avslöja att det FAKTISKT försöker få ersättning för PIRATkopieringen och inte för PRIVATkopieringen so de så "fint" påstår.


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Medlem

En amatörfilmad dokumentär påverkar inget mer än regissörens plånbok. Ger inga pengar till sådant trams.

12
Skriv svar