Final Fantasy Type-0 HD

Robot
Final Fantasy Type-0 HD

År av besvikelser ligger bakom oss. Finns det fortfarande hopp för Final Fantasy?


Medlem
Final Fantasy Type-0 HD

Blir utan tvekan ett köp. Konstigt nog gillade jag FF13-trilogin väldigt mycket, och framför allt gillar jag deras nya etablerade universum med Fabula Nova Crystallis. Ser fram emot fler spel i det universumet.

Medlem
Skrivet av Xepheros:

Blir utan tvekan ett köp. Konstigt nog gillade jag FF13-trilogin väldigt mycket, och framför allt gillar jag deras nya etablerade universum med Fabula Nova Crystallis. Ser fram emot fler spel i det universumet.

Jag har inte riktigt fattat grejen med Fabula Nova Crystallis. Utspelar sig alla FNC spel i samma värld men under olika eror eller? Är spelen länkade till varandra på något sätt?


signatur

Game long and prosper

Medlem
Skrivet av Javas:
Skrivet av Xepheros:

Blir utan tvekan ett köp. Konstigt nog gillade jag FF13-trilogin väldigt mycket, och framför allt gillar jag deras nya etablerade universum med Fabula Nova Crystallis. Ser fram emot fler spel i det universumet.

Jag har inte riktigt fattat grejen med Fabula Nova Crystallis. Utspelar sig alla FNC spel i samma värld men under olika eror eller? Är spelen länkade till varandra på något sätt?

Det är lite luddigt. Det skiljer från spel till spel och lämnas upp till utvecklarna ifall de vill att ett spel ska tillhöra något specifikt universum, men det är inte ett krav. Vad det innebär isåfall är att det har en identisk premiss när det kommer till hur världen KAN se ut och all mytologi runtomkring, och världen kommer alltid att kallas för Gran Pulse.

Poängen är basically att det sätter en standard för att få mycket mer sammanhängande spel i framtiden och ett betydligt mer konsekventa sådana om jag förstått rätt. När all lore bakom flera spel är densamma så kan utvecklarna anta att spelarna redan har basic kunskap om det och gå mer på djupet utan att behöva bygga upp allting från grunden.

Medlem

Gå tillbaka till stridssystemet med "Attack, Defend, Magic, Item", då skulle jag lätt köpa ett nytt FF-spel!


signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

Medlem

Besvikelser av år? Håller definitivt inte med. Gillar XIII.

Synd att det inte släpps till PSP i engelsk utgåva.

Medlem

Får hoppas att ryktena om en PC version av type 0 och XV är sanna, lär säkerligen dröja om det blir av men jag har en ordentlig backlog så det gör inget.

Medlem
Skrivet av Rurounin:

Får hoppas att ryktena om en PC version av type 0 och XV är sanna, lär säkerligen dröja om det blir av men jag har en ordentlig backlog så det gör inget.

Jag tror inte det är omöjligt. Det lär dröja ett tag dock tror jag. Just nu väntar vi på Lightning Returns som kommer släppas nu till våren. En PC version av Type-0 känns ganska naturlig iaf. Det ryktas även om att HD versionerna av FFX(-2) också kommer komma till PC snart.

k3m
Medlem

Vad tråkigt att de som håller i serien inte kan förstå vad som gör FF till just FF :/

Medlem

Final Fantasy var bäst till FF9, Nu känns det inte som ett FF spel längre.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Man måste helt enkelt lära sig att striderna suger för att få spela FF spel efter X. Är nog mer intresserad av 0 en 15.

Medlem
Skrivet av Seraium:

Final Fantasy var bäst till FF9, Nu känns det inte som ett FF spel längre.

Kanske för att vi är över 15 spel inne i serien nu, det är inte alls konstigt att de försöker vidareutveckla combat-systemet. Jag vill absolut inte att det återgår till hur striderna var förr, men jag ser väldigt gärna att de gör något turbaserat som är i stil med press turn systemet från SMT Nocturne och SMT 4, vilket är väldigt likt men mycket djupare.

Medlem
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av Seraium:

Final Fantasy var bäst till FF9, Nu känns det inte som ett FF spel längre.

Kanske för att vi är över 15 spel inne i serien nu, det är inte alls konstigt att de försöker vidareutveckla combat-systemet. Jag vill absolut inte att det återgår till hur striderna var förr, men jag ser väldigt gärna att de gör något turbaserat som är i stil med press turn systemet från SMT Nocturne och SMT 4, vilket är väldigt likt men mycket djupare.

Det är inte bara striderna som är fel, hela serien har gått i en annan riktning.
Det som gjorde FF bra finns inte kvar längre.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Kimpur:

Gå tillbaka till stridssystemet med "Attack, Defend, Magic, Item", då skulle jag lätt köpa ett nytt FF-spel!

Håller till 100 % med dig. Förstå vilket FF man skulle få om Square Enix gick all in med det gamla stridssystemet!

Medlem
Skrivet av Seraium:
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av Seraium:

Final Fantasy var bäst till FF9, Nu känns det inte som ett FF spel längre.

Kanske för att vi är över 15 spel inne i serien nu, det är inte alls konstigt att de försöker vidareutveckla combat-systemet. Jag vill absolut inte att det återgår till hur striderna var förr, men jag ser väldigt gärna att de gör något turbaserat som är i stil med press turn systemet från SMT Nocturne och SMT 4, vilket är väldigt likt men mycket djupare.

Det är inte bara striderna som är fel, hela serien har gått i en annan riktning.
Det som gjorde FF bra finns inte kvar längre.

Visst har det gått i en annan riktning, men det är inte något dåligt. Serien är snart 30 år gammal, det är bara naturligt att det fortsätter utvecklas oavsett vad man tycker om det nya. Annars hade vi haft rollspelsmotsvarigheten till Call of Duty, vilket ingen faktiskt vill. Vad är det du tänker på specifikt som spelen haft förr men saknar i nuläget förutom striderna? Striderna är det enda jag inte gillar med FF13 personligen.

Medlem

Gött! Låter som när det dyker ned under 200 kr så blir det inköp!


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

k3m
Medlem
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av Seraium:
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av Seraium:

Final Fantasy var bäst till FF9, Nu känns det inte som ett FF spel längre.

Kanske för att vi är över 15 spel inne i serien nu, det är inte alls konstigt att de försöker vidareutveckla combat-systemet. Jag vill absolut inte att det återgår till hur striderna var förr, men jag ser väldigt gärna att de gör något turbaserat som är i stil med press turn systemet från SMT Nocturne och SMT 4, vilket är väldigt likt men mycket djupare.

Det är inte bara striderna som är fel, hela serien har gått i en annan riktning.
Det som gjorde FF bra finns inte kvar längre.

Visst har det gått i en annan riktning, men det är inte något dåligt. Serien är snart 30 år gammal, det är bara naturligt att det fortsätter utvecklas oavsett vad man tycker om det nya. Annars hade vi haft rollspelsmotsvarigheten till Call of Duty, vilket ingen faktiskt vill. Vad är det du tänker på specifikt som spelen haft förr men saknar i nuläget förutom striderna? Striderna är det enda jag inte gillar med FF13 personligen.

jag tror inte han menar det Så som du beskriver. För jag känner att jag förstår han. Då jag får upp en helt annan bild av vad han menar. Självklart ska spel utvecklas. Men FF har inte utvecklats, det har förändrats. Till det sämre påstår jag.

Medlem
Skrivet av k3m:
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av Seraium:
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av Seraium:

Final Fantasy var bäst till FF9, Nu känns det inte som ett FF spel längre.

Kanske för att vi är över 15 spel inne i serien nu, det är inte alls konstigt att de försöker vidareutveckla combat-systemet. Jag vill absolut inte att det återgår till hur striderna var förr, men jag ser väldigt gärna att de gör något turbaserat som är i stil med press turn systemet från SMT Nocturne och SMT 4, vilket är väldigt likt men mycket djupare.

Det är inte bara striderna som är fel, hela serien har gått i en annan riktning.
Det som gjorde FF bra finns inte kvar längre.

Visst har det gått i en annan riktning, men det är inte något dåligt. Serien är snart 30 år gammal, det är bara naturligt att det fortsätter utvecklas oavsett vad man tycker om det nya. Annars hade vi haft rollspelsmotsvarigheten till Call of Duty, vilket ingen faktiskt vill. Vad är det du tänker på specifikt som spelen haft förr men saknar i nuläget förutom striderna? Striderna är det enda jag inte gillar med FF13 personligen.

jag tror inte han menar det Så som du beskriver. För jag känner att jag förstår han. Då jag får upp en helt annan bild av vad han menar. Självklart ska spel utvecklas. Men FF har inte utvecklats, det har förändrats. Till det sämre påstår jag.

Håller med. Det har utvecklats till det sämre indeed. Men så blir det när snart varenda kotte som hade något gott att tillföra RPG spelen inom squareenix har lämnat skutan.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

När huvudserien lade ner prelude och battle fanfare dog serien för mig.. Som ett star wars utan john williams tema.. Sen gillade jag de turbaserade atb systemet..


signatur

Sur, gammal och cynisk..

1
Skriv svar