Snabbt webhotell= litet webhotell?

Medlem
Snabbt webhotell= litet webhotell?

Tjenare!

Håller på och hade tänkt slänga upp en egen sajt. Har kollat på CityNetworks webhotell som är (skit)billigt - typ 10kr månaden. Sen har jag tittat på andra mycket mindre spelare som ligger runt 50lappen per månad.
Är de inte lite så att man får vad man betalar för? För jag tänker så, att om man håller priset 10kr/månad så satsar ju de kvantitet över kvalitet. Det trycker in fler o fler på samma servrar och det blir långsammare.
Mindre aktörer med högre priser har inte lika fulla servrar och kan ge snabbare service. Både av att de är mindre och syns sämre samt att det finns färre "Matildas Matbloggar" på dem.

Kan jag få feedback på detta?


signatur

Tvåfaldig vinnare av LoL-turneringen på www.pajalainternetcafe.se - Ni hittar mig som hermarace**-_

Medlem

Det beror ju på hur stor din hemsida är och hur många besökare du kommer få. Kan bara tala för Loopia men de lägger medvetet mindre sidor på slöare servrar då de inte drar lika mycket besökare som de större och inte har samma behov av snabb hastighet. Notera att detta kan ha ändrats sedan jag använde loopia för 3-4 år sen.

Du har delvis rätt i att du får det du betalar för. Har du en mindre sida så lär ett billigt webbhotell räcka för dig men har du en större sida med mer besökare så får du vara beredd att spendera lite mera pengar.

Medlem

Tror du tänker lite för smalt. Absolut får man vad man betalar för, men ett litet webbhotell kan ju behöva ta lite mer per kund helt enkelt för att täcka upp personalkostnader och inköp av ny hårdvara osv.

En större aktör kan ha ett helt bergrum med servrar som sköter om flera tusen webbplatser och en uppsjö tekniker som sköter om det medans en mindre kan ha två rackservrar i ett garage och kan starta om servern när ägaren inte är och handlar.

En större serverfarm bör även kunna hantera spikar i trafik på ett vettigare sätt än men är ju så klart också en större måltavla om någon vill jäklas (se t.ex. Bineros DDOS-problem efter årsskiftet).

I slutändan så beror det hela ganska mycket på vad du har för kvar på siten du ska hosta. Har du behov av särskilda serverspråk som Rails/PHP/ASP.Net? Är det någon särskild databas du behöver (sqlserver/postgresql/mysql/mongodb)? Behöver du så nära 100%-ig upptid som möjligt (smakar det så kostar det!)? Behver du telefonsupport eller räcker det med "svar inom 24 timmar"?

Så det finns massor att fundera på, jag nämer inga specifika webbhotell då jag inte vill bli indragen i något flamewar om varför det ena är bättre eller sämre än det andra och folk har väldigt olika erfarenhet av olika leverantörer.

/ LordDaimos

Medlem

Ja ni båda tar upp relevanta punkter. Jag har nämligen också känslan av att man som liten aktör blir inkatagoriserad på slöare servrar. Jag vill nämligen ha en så pass snabb sida som möjligt. Men det kanske är försumbart tills trafiken börjar öka?


signatur

Tvåfaldig vinnare av LoL-turneringen på www.pajalainternetcafe.se - Ni hittar mig som hermarace**-_

Medlem

"Så snabb sida som möjligt" har väldigt många beroenden. Hårdvara och bandbredd är ju givetvis en del av det, men man kommer väldigt långt med att optimera sin kod och databasfrågor.

/ LordDaimos

Jag skulle vilja tipsa om Loopia, använd inte One.com, för deras servrar är väldigt sega tyvärr.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Använder själv CityNetworks privat, dock ej som webbhotell. Tycker att det funkar bra, och har aldrig stött på några problem än så länge, valde efter pris och lite skumläsning på de största webhotellens utbud. I Sverige finns många bra aktörer, så testa på, det går ju alltid att byta. Håller med LordDaimos om att se efter dina behov och läsa på lite, om det är ett viktigare projekt.

Medlem

Ecowebhosting är bra, snabbt och stabilt. Inte så farligt dyrt heller, om jag förstod din fråga korrekt.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

Jag använde one.com men försvann ganka snabbt därifrån då att göra en seriös hemsida där som är säker är bara no go.

Själv så använder jag kotel det är en gammal klasskamrat som driver den. Han gör det som hobby och tar inget betalt (då vi bara är några stycken som använder den. Han kanske börjar om fler kommer). Han implementerar funktioner på förfrågan och är väldigt trevlig.

Kan också säga att loopia är trevliga men jag tycker att de är lite väl dyra.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem

Skall du bara slänga ihop någon enkel webbsida utan databas, så är nog google sites det allra enklaste, i alla fall om du redan har ett google/gmail konto. Det går att editera HTML etc om man inte gillar WYSIWYG editorn, det går även att lägga till lite enklare funktioner som kommentarsfält etc. Tror att man har tillgång till 100 MB utrymme gratis.

Bara att gå hit och klicka på create till vänster: https://sites.google.com/

Exempel på en sida: https://sites.google.com/site/fansitediablo3/

Medlem

Jag har haft flera av de största webbhotellen genom åren. För omkring 6 månader sen valde jag att testa Misshosting (missdomain). Grymma svarstider och riktigt snabb support. Det är inte speciellt vanligt att man får både och. Rekommenderas varmt.

1
Skriv svar