Battlefield: Hardline

Robot
Battlefield: Hardline

Det var i conquest vi förälskade oss i Battlefield. Nu, snart 15 år senare, är vi redo att gå vidare och låta nya spellägen föra serien framåt.

#battlefield-hardline-5, #visceral-games, #dice, #electronic-arts, #battlefield-bad-company, #payday, #wolfenstein-enemy-territory, #quake


Medlem
Battlefield: Hardline

Jag blev så utmattad av bf4 att jag inte kommer att köpa det här vid lanseringen. Det är det första bf-spelet som jag inte köpte direkt.

Serien behöver vila en stund enligt mig...

Medlem

Det viktigaste med recensionen; är det spelbart? Och fungerar Origins servrar? Använder man Battlelog och hur fungerar det? Hur känns vapnen? Ljudbilden? Hur fungerar fysiken, mest scriptad eller känns den bättre än bf4? Har Visceral förvaltat motorn på ett bra sätt?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Redstar:

Det viktigaste med recensionen; är det spelbart? Och fungerar Origins servrar? Använder man Battlelog och hur fungerar det? Hur känns vapnen? Ljudbilden? Hur fungerar fysiken, mest scriptad eller känns den bättre än bf4? Har Visceral förvaltat motorn på ett bra sätt?

Som fotnoten lyder har vi kört det på PS4 och där var det i allra högst spelbart, både den utvecklingskod vi körde på multiplayereventet samt den retail-kod vi har spelat sedan dess.

Battlelog har vi rapporterat om tidigare, tyckte inte det behövde nämnas i recensionen.

Gällande ljudet: Frostbite är en väldigt trevlig spelmotor ljudmässigt. Man fick lite Battlefield Vietnam-vibbar i Hotwire när alla drog omkring i bilar med pumpande stereoanläggningar.

Fysiken är på samma nivå som BF4 men jag skulle inte kalla den scriptat, förutom de "levolution"-effekter vissa banor har. Du kan spränga tunna väggar med granatkastare och kontorslandskap blir pulver även av kulsprutor.

Vi kommer att följa lanseringen på pc noga och rapportera om eventuella bekymmer, har förtydligat det i fotnoten.


signatur
Medlem

Håller inte med argumentet varför du/ni tycker att Conquest borde dö.

Battlefield är: stora öppna kartor, mångfald av fordon och stora arméer.

Hardline är... motsatsen. Kartorna är mindre, mer "close questers". En stor del av fordonen har tagits bort (tanks, flyg, större båtar/skepp). Arméerna är väl lika stora, men pga kart-storleken blir match-fokusen på 16 eller 32 players istället för 64.


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av darkthunder:

Håller inte med argumentet varför du/ni tycker att Conquest borde dö.

Battlefield är: stora öppna kartor, mångfald av fordon och stora arméer.

Hardline är... motsatsen. Kartorna är mindre, mer "close questers". En stor del av fordonen har tagits bort (tanks, flyg, större båtar/skepp). Arméerna är väl lika stora, men pga kart-storleken blir match-fokusen på 16 eller 32 players istället för 64.

Jag kan såklart bara utgå från mig själv och säga att jag är trött på conquest - det har vi lirat i 15 år snart. Battlefield behöver nytt tänkt, nytt blod, för att överleva. Jag tror inte på resonemanget att större = bättre.


signatur
Medlem

Hur är det med FOV i singel player på PC? kunde inte ändra i BF4 och jag är sugen på SP delen på hardline inte MP alls faktiskt. Men om jag inte kan ändra FOV så kan de glömma ett köp, senare på någon rea men iaf

Medlem

Meh.... om det blir något köp blir det på REA om några månader för 99 kr möjligtvis.


signatur

MVH Milky
i7 9700k AMD 7900XTX

Medlem

Jag har fortfarande kul med Conquest! Så det så!

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Gällande ljudet: Frostbite är en väldigt trevlig spelmotor ljudmässigt. Man fick lite Battlefield Vietnam-vibbar i Hotwire när alla drog omkring i bilar med pumpande stereoanläggningar

Nog skulle jag hålla med om att ljudet låter effektmässigt bra. Men efter så pass många iteration av Battlefield i frost motorn förväntar jag mig bättre fysikaliskt korrekt ljud. Avgörande information från ljud är allt för svårt att urskilja i den röran av förstärkta ljudeffekter. Det är som en Michael Bay, rörigt och effektfullt.


signatur

Idono. That's me!

Skrivet av Oneone:

Hur är det med FOV i singel player på PC? kunde inte ändra i BF4 och jag är sugen på SP delen på hardline inte MP alls faktiskt. Men om jag inte kan ändra FOV så kan de glömma ett köp, senare på någon rea men iaf

SP var mycket bra och så vitt jag kunde se gick det utmärkt att ändra FOV när jag spelade igår 70 - 110 tippar jag på var valen.

Nu ska jag inte svära på att det faktiskt gjorde någon skillnad att ändra för jag var för trött för att spela någon längre stund men det lilla jag spelade smiskade iaf rumpa med singleplayer från BF3/4.

Och nej, ingen piratkopia - vpn via Korea för aktivering fungerade utmärkt.

Medlem

Konstig betygsättning. Recensenten lät lyrisk över SP-delen och uppskattade det nya spelsättet i MP-delen. Ändå "bara" en trea av fem, vad är bristerna?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Oneone:

Hur är det med FOV i singel player på PC? kunde inte ändra i BF4 och jag är sugen på SP delen på hardline inte MP alls faktiskt. Men om jag inte kan ändra FOV så kan de glömma ett köp, senare på någon rea men iaf

Vi hoppas kunna känna lite på pc-versionen under dagen.

Skrivet av Augustus:

Jag har fortfarande kul med Conquest! Så det så!

Perfekt! Tänker inte argumentera mot att du har roligt


signatur
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Stich:

Konstig betygsättning. Recensenten lät lyrisk över SP-delen och uppskattade det nya spelsättet i MP-delen. Ändå "bara" en trea av fem, vad är bristerna?

Lyrisk var inte riktigt den känslan jag var ute efter - Hardline är ett bra spel, men inte ett "säkert köp" eller "mästerligt" som är vad betygnivåerna över representerar.

Singleplayer har framförallt en identitetskris när det både vill vara Michael Bay och Heat.


signatur
dmn
Medlem

Modsupport är vad Battlefield (återigen) behöver.

Medlem

Conquest är och förblir det absolut bästa multiplayerläget i BF, är väl ganska logiskt att det skär sig mot cops&robbers-tramset dock.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av dmn:

Modsupport är vad Battlefield (återigen) behöver.

Instämmer!

Skrivet av kebbe:

Conquest är och förblir det absolut bästa multiplayerläget i BF, är väl ganska logiskt att det skär sig mot cops&robbers-tramset dock.

Du glömde ett "jag tycker"


signatur
Medlem
Skrivet av dmn:

Modsupport är vad Battlefield (återigen) behöver.

Ojoj det hade varit sjukt bra! Tänk alla möjligheterna.... Men det kommer nog aldrig hända, då hade de ju inte sålt alls lika bra av Hardline då det säkert redan hade kommit liknande moddar som mättat marknaden. De hade heller inte sålt alls lika många DLC till BF4. Tråkigt :/


signatur

MVH Milky
i7 9700k AMD 7900XTX

Medlem
Skrivet av Widowmaker-EATTJ:
Skrivet av Oneone:

Hur är det med FOV i singel player på PC? kunde inte ändra i BF4 och jag är sugen på SP delen på hardline inte MP alls faktiskt. Men om jag inte kan ändra FOV så kan de glömma ett köp, senare på någon rea men iaf

SP var mycket bra och så vitt jag kunde se gick det utmärkt att ändra FOV när jag spelade igår 70 - 110 tippar jag på var valen.

Nu ska jag inte svära på att det faktiskt gjorde någon skillnad att ändra för jag var för trött för att spela någon längre stund men det lilla jag spelade smiskade iaf rumpa med singleplayer från BF3/4.

Och nej, ingen piratkopia - vpn via Korea för aktivering fungerade utmärkt.

Problemet i BF4 var ju att du kunde ändra FOV, men det ändrades bara i MP och inte i SP . Säg till om du testar igen och verkligen ser skillnad. Tycker 55 eller 60 som det var i BF4 var tunnelseende deluxe.

Medlem

Frågade samma sak i en lite äldre nyhet angående BF Hardline, tänkte lägga frågan här också
Vet någon ifall spelet är regionsfritt? Annars kan man köpa standard + premium för cirka 540kr med brasiliansk vpn. Tänker knappast lägga ner 1200 kr på ett spel som hade kunnat vara en mod till BF4...

Medlem
Skrivet av rustax:

Frågade samma sak i en lite äldre nyhet angående BF Hardline, tänkte lägga frågan här också
Vet någon ifall spelet är regionsfritt? Annars kan man köpa standard + premium för cirka 540kr med brasiliansk vpn. Tänker knappast lägga ner 1200 kr på ett spel som hade kunnat vara en mod till BF4...

Vet inte om jag köper att det skulle kunna vara en mod till BF4, men jag har helt klart svårt att rättfärdiga att spendera 1200kr på ett spel nästan oavsett vilket det är.

Medlem

Blood Money verkar fungera precis som spelläget Hold/Capture i GTA Online..

Inaktiv

Fan jag som hade som roligast i Hotwire.

Tror det här är min typ av BF. Har alltid varit bra på snabbare spel i CoD-stil, men tyckt bf är roligare ändå. Så blir nog en bra blandning.

Medlem

Vilket bör man skaffa, BF4 eller Battlefield Hardline?
Äger BF3 och gillade det även fast jag tröttnade ganska snabbt, men förstörbara skyskrapor och sådant verkar kul i fyran.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Turbodog:

Fan jag som hade som roligast i Hotwire.

Tror det här är min typ av BF. Har alltid varit bra på snabbare spel i CoD-stil, men tyckt bf är roligare ändå. Så blir nog en bra blandning.

Man kan absolut ha kul i Hotwire - jag hade dock inte det.

Skrivet av Dryn:

Vilket bör man skaffa, BF4 eller Battlefield Hardline?
Äger BF3 och gillade det även fast jag tröttnade ganska snabbt, men förstörbara skyskrapor och sådant verkar kul i fyran.

Vet inte hur BF4-communityt kommer att påverkas av Hardline, vissa kommer säkert att gå över. Vad tröttnade du på i BF3?


signatur
Medlem

Varför ens kalla spelet Battlefield? Vart är slagfältet? Cops & robbers as seen thru the eyes of Michael Bay on a acid trip hade varit mer korrekt.

Fast ingen hade väl köpt spelet om det inte kallats Battlefield. Snacka om att urvattna ett koncept och varumärke. De alfa/betabanor jag spelat var iof direkt ur bf4, ett par nya skins och lite mer bråte här och där = > kalla det ett nytt spel. Visceral eller inte det är bf4 med ett par nya gimmicks.

EA själva är det största hotet mot Battlefield-serien.

edit: Utan att mena att skrika köprecension så känns det inte vidare seriöst när man ser reklam för spelet i fråga runt hela artikeln.

Medlem
Skrivet av Dryn:

Vilket bör man skaffa, BF4 eller Battlefield Hardline?
Äger BF3 och gillade det även fast jag tröttnade ganska snabbt, men förstörbara skyskrapor och sådant verkar kul i fyran.

Du menar en enda förstörbar skyskrapa, det som är problemet för mig är att bf4 var en stor besvikelse.
Därmed blir det inte ett köp förrän jag är otroligt sugen/övertygad på/om det här spelet, och det har inte hänt än..

Inaktiv

Conquest var bäst i BF1942 enligt mig. Detta för att kartornas uppbyggnad samt att pansarfordon inte var lika ömtåliga (kanske även det långsammare tempot?) gjorde att det bildades en eller flera fronter på kartorna som flyttades fram och tillbaka. I de senare spelen var det för det mesta bara allmänt kaos (spelade aldrig 2142).

Det bästa Battlefieldspelet är fortfarande modden Project Reality vilken fortfarande är aktiv.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Du glömde ett "jag tycker"

Måhända hen gjorde. Men det är nog större andel som föredrar Conquest, än nåt av dom andra spellägena som dom försökt med genom åren. Finns kanske en anledning till att Conquest hållit sig kvar i serien i 15 år?

Det jag vill se i nästa BF (önsketänkande självfallet):

- WW2 perioden (inkl full Frostbite-destruction/levolution)
- Alla kartor inkluderat i bas-spelet, eller fritt tillgängliga
- Färre unlocks (mer "unlocks" upplåsta som bas-funktioner, särskilt i fordonen)
- Carriers, Battleships, Destroyers, Submarines !!!
- Modsupport


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Skrivet av Oneone:

Problemet i BF4 var ju att du kunde ändra FOV, men det ändrades bara i MP och inte i SP . Säg till om du testar igen och verkligen ser skillnad. Tycker 55 eller 60 som det var i BF4 var tunnelseende deluxe.

Du har helt rätt. FOV gör inget för SP. Så miss av mig där.

Men jag måste säga att upplevelsen ändå känns helt ok

12
Skriv svar