Ett barn handlade för 40 000 kronor via Xbox Live

Robot
Ett barn handlade för 40 000 kronor via Xbox Live
Inaktiv
Ett barn handlade för 40 000 kronor via Xbox Live

Jag är mer överraskad att det ens går att köpa så mycket tillägg i spelet att det till och med går upp i 40,000kr...

Medlem

Varningsklockorna för alla konsumenter bör ringa jävligt hårt när det överhuvudtaget ens är möjligt till att börja med.

Medlem
Skrivet av Segas:

Jag är mer överraskad att det ens går att köpa så mycket tillägg i spelet att det till och med går upp i 40,000kr...

Tekniskt sett kan du spendera betydligt mer än så, pengarna som lagts har antagligen varit på Ultimate Team.. I princip fotbollens version av hockeybilder, spelarna du har, är spelarna du kan använda på planen för att skapa vilket lag du vill.

Medlem

En sak om ungen köpt halva sortimentet på Xbox live men fyfan att man kan lägga så mkt på digitalt skit i ett spel som kostat ~600kr.

Vad hände med Tekken 3 tiden där man fick belöningar (till en viss gräns förstås) för att man spelade spelet?

Avskaffa detta skitsystem, att Indie spel kan ha lite DLC kan man förstå, men fan ta dessa j*vla lotterier med en chans att få skit, sälj det eller inte men sluta lura spelarna på pengar!

Medlem

Helvete, kunde köpt 2st Titan X bara där

Medlem
Skrivet av nils45:

Helvete, kunde köpt 2st Titan X bara där

Faktiskt 3, nästan 4 stycken. Skulle nog till och med räcka för att köra Star Citizen i 720p.

Medlem
Skrivet av nils45:

Helvete, kunde köpt 2st Titan X bara där

Nästa 4st, dvs typ samma beräkningskraft som 20-30st PS4:or.

Dat graphics... o_O

Medlem

Nu hade det passat att länka andra delen av south parks Freemium isn't Free. Dvs delen där de pratar om de som överanvänder butiken, och lägger aldeles för mycket pengar på det.

Tyvärr verkar den inte existera på the tube.

Medlem

Verkar handla om en familj som har det väldigt bra ställt ekonomiskt och en pappa som är alltför upptagen med sitt jobb. Istället för att klaga på Microsoft så kanske han borde spendera mer tid på att uppfostra sin 13-åriga son och lära honom värdet av pengar. Ungen har ju tydligen köpt "FIFA player packs" för ca 100$ dagligen under en längre period. I den åldern borde han förstå bättre.

Medlem
Medlem

Dear Microsoft, just because you technically have the right to keep the money doesn't necesarily mean that you should.

Medlem

App stores borde lösa det på liknande sätt som Apples Family Sharing. Mina barn har egna konton på sina iPads, kopplade mot mitt kort, men jag får upp varje 'request to buy' på min telefon för godkännande eller avvisande. Hur svårt ska det vara att implementera något liknande för PS och XBOX?

Istället för dom rejält med badwill och extra jobb varje gång sånt här händer, frågan är om den ökade inkomsten från köpen verkligen är värt det?

Medlem

hehe hockey-bilder på fotbollspelare :3

Medlem
Skrivet av Cybersoul:

Pay 2 win?

Och den här ungen var en riktig vinnarskalle.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

Min son köpte pengar i Gta V för 900kr på Xbox live. Gick inte få tillbaka ett öre. Samma sak hände på steam och där fick jag tillbaka pengarna omgående. Vill även tillägga att jag är ganska säker på att jag aldrig kryssat i "spara betalningsinformation.

Medlem
Skrivet av xermalk:

Nu hade det passat att länka andra delen av south parks Freemium isn't Free. Dvs delen där de pratar om de som överanvänder butiken, och lägger aldeles för mycket pengar på det.

Tyvärr verkar den inte existera på the tube.

http://www.southparkstudios.se/full-episodes/s18e06-freemium-...

Kanske inte direktlänken, men South Park is free

Medlem
Skrivet av Cybersoul:

Pay 2 win?

Pay to destroy your hardworking dad.

Medlem
Skrivet av Gungnir:
Skrivet av xermalk:

Nu hade det passat att länka andra delen av south parks Freemium isn't Free. Dvs delen där de pratar om de som överanvänder butiken, och lägger aldeles för mycket pengar på det.

Tyvärr verkar den inte existera på the tube.

http://www.southparkstudios.se/full-episodes/s18e06-freemium-...

Kanske inte direktlänken, men South Park is free

Mmm, gå tyvärr inte att fixa visning på fz via southparkstudios.

Medlem

"...köpt lite spelarpaket i Fifa 15" WTF?!?!

Finns det verkligen microtransactions for 40 papp i Fifa 15?

Medlem
Skrivet av Gaara:

"...köpt lite spelarpaket i Fifa 15" WTF?!?!

Finns det verkligen microtransactions for 40 papp i Fifa 15?

Nej, men om man köper tillräckligt många packs så kommer man upp i den summan.

Medlem
Medlem

Otroligt. I kontantmaskiner så kan man bara ta us en viss summa på en gång och ett maxbelopp över ett dygn.
Hur svårt kan det vara att ha något liknande för onlinetjänster som dessa ?
40 K känns inte som någon summa man prompt måste ha tillgång till att spendera på ett bräde i varken Xbox live, PSN eller Steam för den delen.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Inaktiv

Nu jobbar jag själv i kundtjänst och det är skrämmande hur dålig koll folk har på sin ekonomi och vissa som inte ens kollar sina kontodragningar förrän kanske ett år.

Dock i detta fallet skulle jag kunna påstå att då dessa köp gjordes av en som är minderårig och enligt svensk lag i alla fall så får ej barn ingå avtal och skulle då ha gjort avtalet ogiltigt.

Sedan beror det då på när man anser att "avtalet" tecknades, var det när kortuppgifterna lades in? När kontot skapades? När själva köpet genomfördes?

Medlem
Skrivet av SunShine:

Otroligt. I kontantmaskiner så kan man bara ta us en viss summa på en gång och ett maxbelopp över ett dygn.
Hur svårt kan det vara att ha något liknande för onlinetjänster som dessa ?
40 K känns inte som någon summa man prompt måste ha tillgång till att spendera på ett bräde i varken Xbox live, PSN eller Steam för den delen.

Nu var det ju inte så att ungen köpt för 40k på samma gång, utan det var över en längre tid.. som det står i artikeln så hade ungens farsa inte kollat kontoutdraget på länge.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Otroligt. I kontantmaskiner så kan man bara ta us en viss summa på en gång och ett maxbelopp över ett dygn.
Hur svårt kan det vara att ha något liknande för onlinetjänster som dessa ?
40 K känns inte som någon summa man prompt måste ha tillgång till att spendera på ett bräde i varken Xbox live, PSN eller Steam för den delen.

Tänkte precis samma sak. Kommer förmodligen bli så till slut eftersom dessa problem inte lär försvinna.


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem
Skrivet av SunShine:

Otroligt. I kontantmaskiner så kan man bara ta us en viss summa på en gång och ett maxbelopp över ett dygn.
Hur svårt kan det vara att ha något liknande för onlinetjänster som dessa ?
40 K känns inte som någon summa man prompt måste ha tillgång till att spendera på ett bräde i varken Xbox live, PSN eller Steam för den delen.

Löjligt. Låt korkade föräldrar få stå sitt kasta. Att vara korkad ska fan i mig göra ont.

Ingen skulle ju argumentera för att en person som lämnar kortet i baren på en lördagkväll skulle få pengarna tillbaka, så varför skall de få det om de "lämnar kortet" i sin Xbone?

Medlem

Buhu. Kanske skulle ta sitt föräldraansvar istället och intressera sig för vad ungarna håller på i sina liv istället för att skita i det och gnälla på andra människor att DE ska ta ansvar för personens ungar.

Inte helt ovanligt i dagens samhälle.

Medlem
Skrivet av Dominus:
Skrivet av Gaara:

"...köpt lite spelarpaket i Fifa 15" WTF?!?!

Finns det verkligen microtransactions for 40 papp i Fifa 15?

Nej, men om man köper tillräckligt många packs så kommer man upp i den summan.

Ah ok, men då är ju följdfrågan hur kan man köpa DLC/packs som man redan äger. Ja menar det borde ju finnas någon elektronisk spärr att köpa mer än 1 av samma program/spel/DLC till ett konto.

Medlem
Skrivet av Gaara:
Skrivet av Dominus:
Skrivet av Gaara:

"...köpt lite spelarpaket i Fifa 15" WTF?!?!

Finns det verkligen microtransactions for 40 papp i Fifa 15?

Nej, men om man köper tillräckligt många packs så kommer man upp i den summan.

Ah ok, men då är ju följdfrågan hur kan man köpa DLC/packs som man redan äger. Ja menar det borde ju finnas någon elektronisk spärr att köpa mer än 1 av samma program/spel/DLC till ett konto.

Det kan jämföras med hockeybilder och pokemonkort är man köper ett paket som innehåller ett visst antal kort.
Man samlar alltså på sig spelare för att göra sitt lag bättre.

12
Skriv svar